AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Jeg er helt utrent og tenker å starte å jogge. Er det noe jeg bør huske på bortsett fra å ha på meg behagelige klær? Er det bare å jogge i passe tempo og sakte øke litt? Det er individuelt, men det hadde vært gøy om noen har overkommelige mål. Jeg tenker å jogge 10/15 minutter i starten. Deretter prøve det dobbelte, 30 minutter. Noen tilbakemeldinger. Anonymkode: b1d30...428
GudSelv Skrevet 11. april 2021 #2 Skrevet 11. april 2021 (endret) Alder, høyde og vekt? Endret 11. april 2021 av GudSelv
Fjellmannover190 Skrevet 12. april 2021 #3 Skrevet 12. april 2021 Varm godt opp, start gjerne med variasjon av intervaller og jogging, tren kjernemuskulatur
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 Jeg begynte som utrent for noen år siden med treningsprogrammet Couch 2 5k og kom meg til slutt gjennom en halvmaraton. Treningsprogrammet er velkjent og du finner det både på nett og som app. Anonymkode: fb69b...7b9 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #5 Skrevet 12. april 2021 Nybegynner her selv, har som AB over her hatt stor glede av appen Coach to 5K. Helt genialt! Anonymkode: 53c8b...e3d
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 Hvis grunnformen er dårlig kan du begynne med å gå 5 min, jogge 1-2 eller lignende (tilpass etter kondisjonsnivå - kan jo godt være du kan jogge hele tiden) Husk å varme opp og husk gode sko, spesielt hvis du løper på asfalt. Det veldig mange gjør feil, både nybegynnere og mosjonister, er å ta for hardt i, altså ligge for høyt i puls. Da får ikke kroppen tid til å restituere seg. En vanlig mosjonist er gjerne over terskel flere ganger i uken og over altfor lang tid, mens toppidrettsutøvere er mye mer opptatt av å ha rolige økter og kun et par stk i uken med makspuls. Jogg heller roligere enn for fort, og gi kroppen tid til å tilpasse seg for å unngå skader. Ikke knall til 100% og press deg og press deg, men begynn på samme måte som man lærer alfabetet. Litt og litt og sakte (heller litt kjedelig i begynnelsen enn at du går lei og/eller blir skadet etter noen uker) Anonymkode: 667d7...a1f 2
Splittbinders Skrevet 12. april 2021 #7 Skrevet 12. april 2021 Begynn rolig, gjerne med en blanding av jogging og gåing. Bruk penger på sko som passer underlaget du løper på, gå i en butikk som kan løping på alle nivåer. Klær er det bare å prøve seg frem med, du finner ut av noe som passer for deg. Jogg gjerne på sti eller grus om du har mulighet. Generelt anbefales en økning på _maks_ 10% i uka, men det gjør ingenting å legge seg lavere heller. Ikke forhast deg. Tren gjerne også styrke en gang i uka. Sjekk feks ut dette nybegynner-programmet: https://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå