Gå til innhold

Blir kritisert for å bruke for mye penger på meg selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig begynt å jobbe igjen etter å ha vært hjemme i nesten ett år i foreldrepermisjon.  I graviditeten la jeg på meg nesten 30 kg 🤦🏻‍♀️ Enden på visa er at jeg fremdeles har ca 14 kg å gå ned, hvis tøyet før graviditeten skal passe.

Det året jeg har vært hjemme har jeg nesten ikke kjøpt meg ett eneste klesplagg, jeg gikk i utvaska t-skjorter og joggebukser. Nå som jeg har begynt å jobbe igjen har jeg behov for tøy. Jeg har en jobb der jeg må se presentabel ut, og jeg har sjeldent hjemmekontor. 

Grunnet dette har jeg måtte kjøpe klær, jeg har i påvente av at butikker skulle åpne gått i 5 klesplagg i en måned nå. Ingenting av det jeg har fra før passer. Derfor bestilte jeg klær til 2000kr i helga, det var 5-6 jobbantrekk og sokker. Mannen kritiserte meg for å bruke for mye penger på meg selv, og at dette var unødvendig. Han kjøper jo aldri tøy til seg. 

Må si jeg er ordentlig frustrert og skuffet nå :( jeg unner meg aldri noe, og nå har jeg handlet litt og blir beskyldt

Uff, dette måtte ut! Dette er en utblåsning. 

Og nei, vi sliter ikke økonomisk. 

Anonymkode: bfb76...3ca

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor i alle dager diskuterte du det med han?

Jeg hadde aldri kommet på ideen om å ta det opp engang. Trenger jeg klær, så kjøper jeg klær, og det er det da ingen andre enn meg som har noe med....

Anonymkode: 757c7...f0b

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet

Blir helt forskrekket over hvor gniten noen er altså. Trenger en nye klær så må en jo ha det. Alt skal jo bli diskusjon av.

Anonymkode: dd0a2...b9c

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde aldri kommet på ideen om å ta det opp engang. Trenger jeg klær, så kjøper jeg klær, og det er det da ingen andre enn meg som har noe med....

Jeg tenker det avhenger av hvilket forhold man har. Jeg og samboer snakker sammen før vi handler ting, selv om det er klær eller sko. Ikke fordi noen av oss sier nei til den andre som ønsker seg noe, men vi har felles økonomi og ikke all verdens med penger. Vi må vite hva den andre bruker penger på rett og slett for å være sikker på at vi har penger til alt annet.

Eksempel: Jeg vil kjøpe en ny genser en måned, derfor snakker jeg med samboer. Han trenger desperat nye sko og kunne tenke seg å kjøpe det denne måneden. Vi har råd til en av dem. Da drøfter vi hvem som trenger det mest, så tar vi det andre senere, eller konkluderer med at vi ikke har behov for det. 

for meg er det derfor ikke unaturlig å drøfte slikt med samboer. Hadde min samboer brukt 2000 på klær uten å snakke med meg først, hadde jeg blitt skikkelig sint og det hadde han og om det var omvendt. 

Hadde dere råd til klærne? Har dere felles økonomi? Pleier dere å snakke sammen om slikt? Alt avhenger av hva som er normen i forholdet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (4 minutter siden):

Hadde dere råd til klærne? Har dere felles økonomi? Pleier dere å snakke sammen om slikt? Alt avhenger av hva som er normen i forholdet.

Vi har felles økonomi, men god råd. Vi har jobber begge to,  årsinntekt på over 1 million, nesten 500 000 kr på bok og nedbetalt bil. Jeg tror ikke de 2000kr jeg brukte på klær, kan velte lasset på noen måte.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg diskuterte det ikke, jeg satt på ipaden og shoppet, han spurte hva jeg drev med. Jeg svarte at jeg handlet klær. Vi snakket ikke om dette på forhånd,  trodde ikke det var nødvendig

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har felles økonomi, men god råd. Vi har jobber begge to,  årsinntekt på over 1 million, nesten 500 000 kr på bok og nedbetalt bil. Jeg tror ikke de 2000kr jeg brukte på klær, kan velte lasset på noen måte.

Da er han rett og slett bare smålig. Jeg håpte for hans del at dere var i en lignende situasjon som jeg og samboer, men det er dere jo åpenbart ikke. Det er bare latterlig at han responderer slik. Hva vil han bruke alle pengene på da? Hva mener han dere trenger mer enn klær som passer?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Du har endret DIN kropp for å lage familie til dere! Nå skal du ut i jobb og har ikke lenger klær fordi du har endret kroppen din for å lage familie til dere! Du skal ikke se ut som en slaur på jobb. HAN ser ikke ut som en slaur på jobb, For han har fortsatt klær som passer, for han har ikke hatt baby i magen. 2000 kr er IKKE mye for så mange antrekk!! Du skulle ikke måtte forsvare dette engang! Forventer han at du går i slitte tskjorter og joggebukser på jobb??

Anonymkode: 58209...020

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Så glad jeg ikke har felles økonomi 

Anonymkode: 19fb3...a5d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Minner meg om eksen som nekta meg å kjøpe gravidklær og nye bukser da ingen passa mår magen kom. Forferdelige mennesker...

Anonymkode: ecd39...bcd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sparket han i skrittet. Tenk å ikke unne sin kone nye klær etter en graviditet - eller i det hele tatt. Og med du  økonomi. 

Anonymkode: 2b58a...541

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her har Viborg felles økonomi og 2000 i «lommepenger» hver, hver mnd slik at hvis noen trenger tøy så kjøper man det 😁 men du burde jo uansett kunne bruke 2000 å mer en det på tøy nå når du skal tilbake på jobb. Det var jo kjempe billig for så mye klær! 

når jeg så overskriften trodde jeg det var snakk om mye mer penger å på helt andre ting 😂

Anonymkode: 08c79...b6c

AnonymBruker
Skrevet

Han har ikke noe han skulle sagt, dette har ikke på noe vis gått utover økonomien så hvorfor ikke unne deg de klærne? Mannfolk av og til altså...Gled deg over antrekkene ts, alltid kjekt med litt nytt i garderoben:)

Anonymkode: 29699...757

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har nylig begynt å jobbe igjen etter å ha vært hjemme i nesten ett år i foreldrepermisjon.  I graviditeten la jeg på meg nesten 30 kg 🤦🏻‍♀️ Enden på visa er at jeg fremdeles har ca 14 kg å gå ned, hvis tøyet før graviditeten skal passe.

Det året jeg har vært hjemme har jeg nesten ikke kjøpt meg ett eneste klesplagg, jeg gikk i utvaska t-skjorter og joggebukser. Nå som jeg har begynt å jobbe igjen har jeg behov for tøy. Jeg har en jobb der jeg må se presentabel ut, og jeg har sjeldent hjemmekontor. 

Grunnet dette har jeg måtte kjøpe klær, jeg har i påvente av at butikker skulle åpne gått i 5 klesplagg i en måned nå. Ingenting av det jeg har fra før passer. Derfor bestilte jeg klær til 2000kr i helga, det var 5-6 jobbantrekk og sokker. Mannen kritiserte meg for å bruke for mye penger på meg selv, og at dette var unødvendig. Han kjøper jo aldri tøy til seg. 

Må si jeg er ordentlig frustrert og skuffet nå :( jeg unner meg aldri noe, og nå har jeg handlet litt og blir beskyldt

Uff, dette måtte ut! Dette er en utblåsning. 

Og nei, vi sliter ikke økonomisk. 

Student her som venter på sistetemann og kjøpt lite klær de siste 2 årene pga graviditeten. En liten stund etter fødsel skal jeg gå gjennom skapet og bestille så å si ny garderobe.... Må bare se sluttvekta. Og jeg er bare student uten jobb for tiden, og det skal garantert koste mer enn 2000 for jeg må bytte ut det meste.... Så slapp av, og shopp med god samvittighet... 😉

Anonymkode: 1b893...5c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en type! 

Her hjemme har mannen åpnet en egen kleskonto til meg som han stadig fyller opp. Han blir kjempeglad hver gang jeg oppgraderer garderoben min. 

Anonymkode: 721de...5ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om man skal ha såpass lite tillit, og lite raushet, så fungerer ikke felles økonomi. 

Jeg og mannen nevner større enkeltkjøp forkant, men nekter aldri hverandre noe som betyr noe. Om jeg hadde kommet hjem med sko til 2000+ kroner hver uke er det mulig han ville ha reagert. Men har aldri opplevd noe så urimelig som det du her beskriver gjennom mange år med felles økonomi. 

Anonymkode: 87404...378

• Liker 8
Skrevet

Uansett om man har felles økonomi bør man alltid ha noen egne penger å disponere som man selv vil. Så slipper dere den typen diskusjoner. Han har sikkert ting han ønsker seg som du finner unødvendige også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne, og jeg er enig med mannen din. For det første; 2000 kr for klær er mye

For det andre; Det er du som bestemmer hva du bruker dine penger til, men har du nok respekt for mannen din - så spør du han eller nevner det før du velger å kjøpe noe. Jeg sier alltid i fra til samboer, hvis jeg kjøper meg noe nytt. Mye på grunn av at han kan få meg til å reflektere om dette er noe jeg virkelig trenger, eller om han har tips til noe annet jeg kunne ha brukt det til. Uansett så synes jeg at det er viktig at han vet pga respekt.

For det tredje: Hvem trenger 5-6 jobbantrekk for å se presentabel ut? Altså?? Jeg har 1 dress, men 2-3 skjorter som jeg bytter imellom. Så lenge jeg ser presentabel ut på jobb, er det ingen som bryr seg om jeg bruker den samme skjorta 2 ganger i uken. Dressen brukes hver dag, men vaskes.

Anonymkode: 0b0cd...240

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Han må jo fatte at en ny kropp trenger nye klær. Jeg hadde bedt han holde kjeft og ta seg en bolle og føde neste ungen. 

Vent litt🐒

Endret av WhisperingWind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...