Gå til innhold

Begynt å overspise igjen. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk ned 15kg da jeg fikk hund, men nå som vi har kommet inn i en rytme og jeg har overskudd på kveldene igjen (korona og valp i 2020) tyr jeg til godteskåla igjen. Og jeg klarer ikke stoppe! Jeg kjenner på en uro hvis jeg ikke har noe søtt i hus og kan bli nær besatt av å komme meg til butikken og få tak på, samtidig som jeg vil klare å la være. 

jeg vil ikke gå opp i vekt igjen, men overspisingen gjør at jeg blir livredd for å bare legge på meg igjen. Det er når kvelden kommer og jeg endelig kan sette meg ned foran TV-en og slappe av. Jeg får ikke til sunn snacks som frosne druer etc, det gjør bare at jeg vil ha sjokolade enda mer, så leter litt etter tips på hvordan klare la være å spise i det hele tatt. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første så må det ikke komme inn i huset, så aldri handle mens du er sulten eller fusen. Jeg er også sånn at jeg blir desperat om jeg ikke har noe i huset, men kan heller ikke ha det. Jeg har heldigvis ikke bil så får ikke reist på butikken hele tiden heller. Jeg har også funnet noen ting som fungerer når jeg er desperat og det er frukt/ bønner. Det er ikke like godt, men det går ned med litt dårlig humør når jeg er godtesyk.

For det andre så må du få i deg gode tarmbakterier og fiber for å mate de. Syrnede melkeprodukter er best for bakterier (jeg bruker biola tropisk og yoghurter). Fiber er i grove kornprodukter, grønnsaker og frukt, og du skal ha 25-30g fiber om dagen (helst litt fra både korn og grønt/frukt). En god tarmhelse samt mye fiber pleier å roe ned søtsuget, men det tar noen dager hvis du akkurat har fylt på. Vann er den beste drikken og holder søtsuget unna mye bedre enn (light) brus/ saft. Jeg har i sitronsaft i vannet fordi jeg sliter med kvalme, men det kan være godt for variasjon også. 

Eller så pleier jeg å handle inn nødmat (sunn mat som kan varmes i mikro) for dårlige dager slik at take away ikke er en mulighet. I tillegg planlegger jeg hvordan matlagingen skal bli enklest og kortest mulig og lager gjerne middag for 2-3 dager i slengen. Da er «orker ikke» argumentet borte. Nok grønnsaker gjennom dagen (frokost, lunsj og middag) gjør at kvelden ikke blir like tung. Må jeg spise sent på kvelden er det brødskiver eller knekkebrød med sunt pålegg min hovedregel. 

Også alltid greit å jobbe litt med psyken rundt matproblemene også, litt av gangen. 

Anonymkode: a2fef...1de

• Liker 2
Skrevet

Kan du legge et måltid til kveldstid, slik at du kan kose deg med det når du kan sette deg og slappe av? Da blir magen full og søtsuget kanskje mindre. 

Og hvis du lager deg en regel om at du alltid må gå til butikken istedenfor å kjøre, så blir det kanskje mindre fristende å gjøre det på kveldstid? 

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Med vennlig hilsen,

Matas, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...