Gå til innhold

Hva gir man unger som nekter å spise frokost?

Anbefalte innlegg

Gjest Husmusa
Skrevet

Jenta mi er begynt i første klasse og jeg har problemer med å få henne til å spise frokost før hun går på skolen. Jeg ønsker å unngå usunne matvarer (eks nugatti på brødskiva, frokostblandinger med mye sukker i). Har prøvd å forklare henne hvorfor det er så viktig å spise før man går til skolen, men det hjelper ikke. Har noen tips om hva jeg kan gjøre? I dag fikk jeg i henne 1/3 nektarin.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_embla_*
Skrevet

ikke alle barn er sultne så tidlig. er lærer selv, og mine 1.klassinger har fått lov til å ta seg en matbit i første time. dete kan du helt skkert få avtalt med din skole. lykke til!

Skrevet

Mamma gav litt opp etter hvert, og lot det bli med at vi måtte drikke et stort glass melk som frokost. I tillegg fikk jeg med en liten frokostmatpakke som jeg spiste i første frikvarter på skolen (da var matlysten begynt å komme) + en vanlig matpakke til spisefri.

At hun får i seg noe frukt er ihvertfall mye bedre enn ingenting! Hva med å gi henne en yoghurt iblandet havregryn? Vet det er en del sukker i yoghurt, men det er jo næring i det også....

Skrevet

Har ingen råd, men jeg skjønner dattern din godt. Jeg klarer heller ikke spise med en gang jeg våkner..

Skrevet (endret)

Minsten her i huset er ikke glad i mat så tidlig, men jeg sier han ikke får lov til å gå på skolen uten å ha fått i seg en halv brødskive. Etter at han kom seint en dag, og uten medling fra meg, begynte han å spise før han gikk. Den metoden fungerte her i huset, og nå spiser han det han får servert. Ost, leverpostei ol

Endret av Piper
Skrevet

Det er viktig med nok søvn, og at man står opp så tidlig at barnet får god tid til å våkne før maten skal fortæres.

Gutten min hadde det på samme måten, men etter en tid med gode rutiner ble han vant til å spise om morgenen.

Jeg er ikke så streng på at han skal spise mye. Ofte blir det bare en halv brødskive, men da sender jeg gjerne med litt ekstra i matpakka :)

Frukt er sunn mat, og er vel uansett bedre enn å spise ingenting.

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg såg Nannyhjelpen :babygutt:

i går og der inkluderte de barna i frokostlagingen, så da ble det kanskje "gøyere" å spise også? Det var forresten det komplette kaos i Nannyhjelpen i går! Er det mulig å ha det så kaotisk?! (men det er vel en annen tråd for det....)

Skrevet

Hva med yoghurt naturell med en liten skje syltetøy, banan og firkorn eller havregryn? Mindre sukker enn fruktyoghurt, og friskt og godt. Min ellers superkresne sønn elsker dette.

Skrevet

Vi har ikke selv problemer med akkurat det måltidet, men det jeg ikke ville gjort var å satse på sjokoladepålegg o.l som du selv sa...

Da er det bedre at de ikke spiser noe og heller spiser litt ekstra til matpakka.

Ellers er yougurt, frukt og grønnsaker også godt om morningen. Kanskje grønnsaker med dipp?! Egentlig ikke mye jobb heller - isteden for å lage frokost skreller man og skjærer opp grønnsaker og dippen holder nok til et par-tre frokoster... :)

Skrevet

Vanskelig problemstilling som jeg ikke har noe godt svar på. Derimot føler jeg det kan være greit å nevne at når det kommer til mat så er tvang og press sjeldent en god ide. Her har barnet fullstendig kontroll og man kan lette trenge det opp i et hjørne. Så er det bare å vri hodet for å finne positive ting som kan få det til å spise frokost.

Skrevet

Havregrynsgrøt går alltid ned her i huset. Ellers var det en god ide å ha med en liten "frokostmatpakke" til skolens første pause (alt etter hvordan skoledagen er lagt opp, da), og gjør gjerne lærer oppmerksom på at dere gjør det slik, så det ikke blir debatt mellom lærer-elev: "Nei, vi spiser ikke lunsj nå.."

Gjest LoisLane
Skrevet

Litt frukt er absolutt bedre enn ingenting. Hadde ikke vært veldig streng på 1/2 skive med sjokopålegg heller, jeg da, hvis det var siste utvei. Det er viktig å få i seg noe, og jeg synes de skal spise hjemme, ikke på skolen.

Corn flakes? Noen knaskegulrøtter? Pizzaboller e.l.?

Skrevet

Gi jenta di oppskåret frukt i stedet for skiver. Det er bedre enn ingenting, og oppskåret frukt glir mye fortere ned enn en hel frukt.

Skrevet

Kanskje det hjelper å stå opp littegrann tidligere om morgenen? (Men er jo ikke alltid det er praktisk mulig selvfølgelig).

Skrevet

Min yngste spiser youghurt og frukt om morgenen.

Skrevet

Har hatt det samme med jenta mi i alle år. I barnehagen gikk det greit. Da kunne hun spise frokost. De hadde flere oppdekninger og hun pleide være med på siste når hun var våken. Nå tyr vi til yoghurt eller god morgen yoghurt. Vet det er fullt av sukker, men hun spiser det i allfall. Er ellers helt lik selv og pleier derfor spise yoghurt med"lange tenner" en stund etter at jeg kommer på jobb og har vært våken 1 1/2 - 2 timer. Det er altså ikke bare å stå opp før...... ;)

Gjest Husmusa
Skrevet

Tusen takk for mange svar. Skal prøve med litt mer frukt og yoghurt. Er bare redd storebror vil slutte å spise "skikkelig" frokost og heller vil ha slik som søstra si.

Skrevet
Tusen takk for mange svar. Skal prøve med litt mer frukt og yoghurt. Er bare redd storebror vil slutte å spise "skikkelig" frokost og heller vil ha slik som søstra si.

Jeg tror jeg alltid hadde laget en brødskive i tillegg i håp om at hun spiser det. Bare yoghurt og frukt er ikke den mest solide frokosten, men selvføgelig bedre enn ingenting!

Vår sønn liker veldig godt at jeg deler brødskiven i 4 og har på forskjellig pålegg, i tillegg hender det han får yoghurt. Frokostblandinger er også noe han spiser innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...