Gå til innhold

I mars var intensivavdelingene i Brasil fylt av flere pasienter under 40 år enn over.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

I mars var intensivavdelingene i Brasil fylt av flere pasienter under 40 år enn over. Det er også funnet 18 nye mutasjoner i den nye svært smittsomme varianten der. Den blir ofte kalt P1.

https://www.aftenposten.no/verden/i/41wnRa/flere-under-40-aar-enn-over-paa-brasilianske-intensivavdelinger

Så dette er ett virus man må ta på alvor.. Blir spennende å se hvordan det går med importsmitte i månedene som kommer..

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NorthernLight skrev (13 timer siden):

I mars var intensivavdelingene i Brasil fylt av flere pasienter under 40 år enn over. Det er også funnet 18 nye mutasjoner i den nye svært smittsomme varianten der. Den blir ofte kalt P1.

https://www.aftenposten.no/verden/i/41wnRa/flere-under-40-aar-enn-over-paa-brasilianske-intensivavdelinger

Så dette er ett virus man må ta på alvor.. Blir spennende å se hvordan det går med importsmitte i månedene som kommer..

Og likevel dør bare en forsvinnende liten andel av de smittede, selv i Brasil...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 minutt siden):

Og likevel dør bare en forsvinnende liten andel av de smittede, selv i Brasil...

Du skjønner tydligvis ikke alvoret med Covid-19.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Du skjønner tydligvis ikke alvoret med Covid-19.

Jeg er bare så møkkalei av krisemaksimeringen. I underkant av 3 millioner mennesker har dødd, i hele verden. Av 7,8 milliarder. Eller ok, av 136 millioner påvist smittede. Siden Norge bare oppdager ca halvparten av de smittede må vi kunne gå ut i fra at land med betydelig større smittepress får oppdaget enda færre av de smittede med få eller ingen symptomer, så mørketallene må være enorme her. Det er nok noe mørketall på dødsfall også, men på langt nær like mye. Selv om vi kun tar utgangspunkt i de faktiske påviste tilfellene er dødeligheten på 2,2 %. Mer sannsynlig er den halvparten av det. I Brasil er dødeligheten på 2,6 %, om man kun regner med de påviste tilfellene, og det med et helsevesen som har vært fullstendig kollapset i et år, i følge media. 

Folk dør, sånn er det bare. Men jeg er bekymret for stadige muteringer, jo.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, velociraptor said:

Du kan jo prøve å gjette på hvor mange som dør npr sykehusene går tomme for oksygen, det skjer faktisk på flere sykehys hver dag i Brasil. Det dør nå over 4000 personer av Covid19 hver dag i Brasil, det er ventet å stige til 5000 hvis ikke noe drastisk blir gjort.

4000 tilsvarer at 105 personer skulle ha dødd av Covid19 hver dag i Norge, jeg håper ikke det er mange som synes det ville vært ok. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (16 minutter siden):

Du kan jo prøve å gjette på hvor mange som dør npr sykehusene går tomme for oksygen, det skjer faktisk på flere sykehys hver dag i Brasil. Det dør nå over 4000 personer av Covid19 hver dag i Brasil, det er ventet å stige til 5000 hvis ikke noe drastisk blir gjort.

4000 tilsvarer at 105 personer skulle ha dødd av Covid19 hver dag i Norge, jeg håper ikke det er mange som synes det ville vært ok. 

Det er 3,5 % som trenger sykehusinnleggelse, er det ikke? Så da vil  uansett ikke mer enn 3,5 % av de smittede dø, samme om ingen fikk komme på sykehus.

Jeg lurer på om du synes det er like fælt med de betraktelig flere som sulter ihjel hvert år? 

Ut over det er Brasil et u-land, du kan på ingen måte sammenligne Norge med Brasil. Vi har rett og slett ikke mennesker som bor sånn som i favelaene i Brasil, demografien er helt forskjellig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, velociraptor said:

Det er 3,5 % som trenger sykehusinnleggelse, er det ikke? Så da vil  uansett ikke mer enn 3,5 % av de smittede dø, samme om ingen fikk komme på sykehus.

Jeg lurer på om du synes det er like fælt med de betraktelig flere som sulter ihjel hvert år? 

Ut over det er Brasil et u-land, du kan på ingen måte sammenligne Norge med Brasil. Vi har rett og slett ikke mennesker som bor sånn som i favelaene i Brasil, demografien er helt forskjellig.

Enhver person som dør av sykdom eller tilstander som enkelt kunne ha vært forhindret er selvsagt en tragedie, derfor har jeg f. eks. avtalegiro med et par av de store veldedige organisasjonene. Men å si at "siden så mange dør av sult hvert år, er det ikke så farlig om noen dør av Covid19" er et uholdbart utsagn. 

Hva tror du det gjør med helsearbeidere å jobbe på sykehus som går tomme for oksygen og se på folk ligge i sengene sine og bli kvalt og ikke kunne gjøre noe med det? Det har vært meldt om sykepleiere i Sverige som har fått posttraumatisk stressyndrom, jeg vil tro det skjer i andre land med hardt pressede helsevesen også. 

Og hva tror du det gjør med resten av befolkningen å ikke kunne regne med å få behandling på sykehus for ting som vanligvis er enkelt å behandle, fordi alle plassene er opptatt av Covid19-pasienter? Det er ikke bare de som er smittet av coronaviruset som kan dø som følge av pandemien, folk kan f. eks. dø av sykdommer eller tilstander de vanligvis ville ha fått behandling for. Ved sammenbrudd i helsevesenet vil vi se en stor økning i dødstall av alt mulig annet, så det vil kunne bli langt flere enn 3,5% av befolkningen. 

Det verste er at det er så unødvendig. Det er i all hovedsak fordi Bolsonaro har en diktator/"sterk mann"-tankegang om at sykdom=svakhet, og det må bagatelliseres at Brasil er i den nåværende situasjonen. Hvis regjeringen hadde iverksatt en nasjonal strategi i samarbeid med fagfolk kunne smitteutbredelsen vært langt mindre, og vi kunne kanskje ha unngått den brasilianske mutasjonen. 

Nå blir folk som har hatt Covid19 tidligere smittet på nytt av mutasjonen, fordi den er såpass forskjellig fra "originalen". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...