Gå til innhold

Hvis du var ufør, hvilket land ville du flyttet til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynlig Sverige for meg, eller et annen land jeg kan språket til.

Anonymkode: 8a650...146

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uføre. Og har fått beskjed om at hvis jeg vil flytte til utlandet, så kan jeg bo der i 6 måneder. Bor jeg der lenger, så mister jeg trygda mi. 

Så man kan ikke bare dra.

Men urealistisk sett så ville jeg flyttet til England 

Anonymkode: 94662...81a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er uføre. Og har fått beskjed om at hvis jeg vil flytte til utlandet, så kan jeg bo der i 6 måneder. Bor jeg der lenger, så mister jeg trygda mi. 

Kun 6 mnd.? Trodde en kunne bo f.eks. i England resten av livet og beholde ufør. Er dette noe nytt?

AnonymBruker
Skrevet

Til verdens billigste land haha. hvor er det?

Anonymkode: a36fa...51d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kun 6 mnd.? Trodde en kunne bo f.eks. i England resten av livet og beholde ufør. Er dette noe nytt?

Skulle bare mangle, at Norge ikke kan betale ut en masse i ufør for at folk skal kunne bo i utlandet. Det samme gjelder jo for å få ufør eller pensjon, så må man ha en viss botid i Norge. 

Anonymkode: f1401...d04

• Liker 13
Skrevet

Ville bodd i Norge. Har barnet mitt her, uaktuelt å forlate henne :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du mister ikke uføre av å flytte. Men etter 6 mnd blir man meldt ut av folketrygden. https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland

Du kan flytte til England.

Anonymkode: d1c03...e84

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor skal man flytte til utlandet om man blir ufør? Det er i Norge jeg har livet mitt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke et land, men hører Arendal kommune er nice for uføre

Anonymkode: 731df...27a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne flyttet til ett land med mye varme pga smertene jeg har i kroppen.

Anonymkode: 138bf...818

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Til verdens billigste land haha. hvor er det?

Anonymkode: a36fa...51d

Somalia

Anonymkode: c566e...1d1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Polen eller Ungarn

Anonymkode: a2047...1f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Ei venninne som er ufør flyttet til Spania for 2 år siden og bor der fortsatt. 

Anonymkode: c74f0...05d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke flyttet.

Anonymkode: b7d95...c1e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Albania er billigst i Europa. Hold deg Costa del Trygda. Veldig forfylla greier og mye stagnasjon. Jeg har mann ig barn, ellers hadde jeg flytta til England.

Anonymkode: 2f65d...ea2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klippet fra google.... Du kan få med deg uføretrygden fra Norge hvis du har minst 20 års botid i Norge mellom fylte 16 og 67 år. Dette gjelder alle land, også land Norge ikke har avtale med. Har du mindre enn 20 års botid, regnes bare år med pensjonsgivende inntekt over grunnbeløpet med i beregningen av uføretrygden

Anonymkode: f1401...d04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

DET HETER UFØR! Ikke uføre... 🧐

Anonymkode: 1d9e2...e1d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Når du oppholder deg i utlandet kortere enn 12 måneder, er du fortsatt medlem i folketrygden. Du som veksler mellom å være i Norge og i utlandet, må oppholde deg i Norge i minst 6 måneder hvert kalenderår for ikke å miste medlemskapet.
https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland

Konsekvenser av ikke å være medlem i folketrygden
Når du ikke er medlem av folketrygden, har du ingen rettigheter etter folketrygdloven.
https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-norge/relatert-informasjon/medlemskap-i-folketrygden

Anonymkode: e6d84...a1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du er invalid, altså nærmest ute av stand til å klare deg selv, ettersom du er ufør (for om du ikke er det, er det vel ingen grunn til at du ikke skal kunne jobbe)? I så måte bør du vel finne et land der du har råd til å betale for pleiere o.l.

Anonymkode: 731af...e5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør og vil ikke flytte utenlands. Det er en grunn for at jeg er ufør og det er for at jeg er syk og dermed har behov for medisinsk hjelp, den beste hjelpen får jeg her i landet. 
Bodde og arbeidet mange år i utlandet før jeg ble syk så for meg er borte bra, men hjemme best. 

Anonymkode: a832e...420

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...