Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vingler litt mellom de to ulike studieretningene.

Jeg vil studere juss fordi jeg vil tjene penger, og jeg har et veldig godt grep på ting jeg har lært meg. Dessverre tror jeg pensum er ganske tungt og hardt - vil ikke bruke tjueårene mine på et kjedelig studium som ikke opptar meg, og så kanskje like vel ikke få en høytbetalende jobb. I tillegg vil jeg ha mange karrieremuligheter. Og da mener jeg ikke flere greiner fra ett tre, men flere trær. 

Psykologi opptar meg og jeg synes det er veldig spennende å lære om menneskets tanker og følelser. Jeg kan godt se for meg at jeg vil trives med studiet og ha det veldig gøy. Usikker rundt utveksling o.l siden det er todelt, men det kan jeg bare sjekke etterpå. Hovedproblemet mitt med psykologistudiet er at det ikke vil gi meg særlig god lønn til slutt. I privat sektor kan jeg være realistisk på ca 720.000,- i året, men jeg sikter jo egentlig på 800.000,- - 900.000,- er det en reell sjanse for at det blir lønnsslippen min før 40?

Jeg må jo kunne ta opp lån og forsørge en eventuell familie. Bor i Oslo så boligpriser går jo ikke akkurat ned, heller.

Hva tror dere? Vil psykologi bli en større del av den moderne hverdag framover med tanke på alle som blir henvist til psykolog? Vil det derfor øke i lønn (spes. privat sektor)? Eller vil det falle utfor og bli litt som sykepleieryrket? Hva skal jeg satse på? Hva lønner seg økonomisk?

Anonymkode: 9d714...431

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg er psykolog og tjener langt over det du skisserer. Det er etter flere videreutdanninger, riktig nok. Jeg jobber privat. 
psykologistudiet gir veldig mange valgmuligheter senere. Juss kjenner jeg ike like godt, har ikke studert det.

Anonymkode: ea487...b59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel, jeg er psykolog og tjener langt over det du skisserer. Det er etter flere videreutdanninger, riktig nok. Jeg jobber privat. 
psykologistudiet gir veldig mange valgmuligheter senere. Juss kjenner jeg ike like godt, har ikke studert det.

Tjener du over 800.000,-? Hvor lenge har du jobbet i yrket, og hvilken aldersgruppe jobber du med? :)

Hvilke videreutdanninger er det snakk om? phd/forskerutdanning?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velg utdanning med hjerne først, deretter med hjerte.

Dvs. luk ut ubrukelige utdanning først, så velg etter interesse.

Da framstår begge utdanning som aktuelle. Jeg ville ha gått for psykologi.

Anonymkode: a9898...1b2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare usikker på hvor god situasjonen blir økonomisk om jeg blir psykolog :)

Må i så fall jobbe offentlig og utdanne meg innen noe mer enn bare 5årig psykologistudium! 

Anonymkode: 811a7...30e

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok du får det tungt om du velger utdanning og karriere basert på framtidig ønske-inntekt. Velg med hjertet! 

Anonymkode: 06299...9ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror nok du får det tungt om du velger utdanning og karriere basert på framtidig ønske-inntekt. Velg med hjertet! 

Anonymkode: 06299...9ab

Da blir jeg oppdretter og hundetrener 🤪

Man må jo dessverre tenke på lønning når spesielt boligmarkedet er helt ute og kjører. Alt er jo så dyrt! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er bare usikker på hvor god situasjonen blir økonomisk om jeg blir psykolog :)

Må i så fall jobbe offentlig og utdanne meg innen noe mer enn bare 5årig psykologistudium! 

Profesjonsstudiet er 6 år.

Anonymkode: c49f5...7ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hva snittet ditt er? :) 

Anonymkode: bf120...eb5

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Interessant. Hvilken spesialisering har du innen psykologi? Har alltis syntes psykologi er interessant men er ikke så god på engelsk samt at jeg ikke kunne tenke meg å jobbe i klinikk sammenheng som for eksempel på sykehus /dps men eget praksis er noe mer interessant men er usikker om for å komme dit med eget praksis må man jobbe nok jobbe i det offentlige en stund tenker jeg... Tips tar godt imot

Anonymkode: 439ea...729

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan jeg spørre hva snittet ditt er? :)

Anonymkode: bf120...eb5

Fra ungdomsskolen er det 5,4 :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fra ungdomsskolen er det 5,4 :)

Kommer man inn på psykologi eller juss med bare 5.4 i snitt?

AnonymBruker
Skrevet
Aktiv Kverulant skrev (Akkurat nå):

Hvor har du det fra? 

AnonymBruker
Skrevet
Aktiv Kverulant skrev (5 minutter siden):

Ja, det gjør man. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor har du det fra? 

Det er et spørsmål.

Anonymkode: e5c35...63d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jurist. Viss du ikke brenner for faget så vil det ikke bare bli tung studietid, men også et tungt liv i arbeidslivet. Og ikke alle jurister tjener en mill. Færreste jurister jeg kjenner som tjener det. Da må man i så fall gå karriereveier som fort er uforenlig med familieliv/liv generelt. 

Anonymkode: 8deee...961

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det gjør man. 

Ble litt nysgjerrig og måtte google litt

Jurist krevde i 2020 54,30 i førstegangsvitnemålet for å komme inn, da på UiT. UiB og UiO hadde høyere krav.

Psykolog krevde i 2020 56,20 i førstegangsvitnemålet for å komme inn, det også på UiT. UiB og UiO igjen høyere krav.

AnonymBruker
Skrevet
Aktiv Kverulant skrev (11 minutter siden):

Ble litt nysgjerrig og måtte google litt

Jurist krevde i 2020 54,30 i førstegangsvitnemålet for å komme inn, da på UiT. UiB og UiO hadde høyere krav.

Psykolog krevde i 2020 56,20 i førstegangsvitnemålet for å komme inn, det også på UiT. UiB og UiO igjen høyere krav.

UiT har både nord-norsk og samisk kvote som gjør at mange kan komme inn med et snitt som er mye lavere enn det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

UiT har både nord-norsk og samisk kvote som gjør at mange kan komme inn med et snitt som er mye lavere enn det. 

Det visste jeg ikke, men da finnes det håp for TS likevel da, så sant han/hun kan treffe en av disse kvotene.

AnonymBruker
Skrevet
Aktiv Kverulant skrev (1 minutt siden):

Det visste jeg ikke, men da finnes det håp for TS likevel da, så sant han/hun kan treffe en av disse kvotene.

Jeg er jo ikke ferdig med VGS enda...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...