AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Jeg skal på date med ei som er kristen (38 år). Jeg ser det ikke automatisk som et problem at hun er kristen til tross for at jeg selv mener religion tynger verden, men er det visse ting jeg bør tenke på eller oppmerksom på på en slik date? Inntrykket jeg har av henne på forhånd er at hun sånn "passe" liberal kristen. Anonymkode: fcb2f...43c
jukkapalme Skrevet 11. april 2021 #2 Skrevet 11. april 2021 Pass på å ikke banne, så går det nok bra. 1
SoWhat? Skrevet 11. april 2021 #3 Skrevet 11. april 2021 (endret) Klarer du å respektere at hun tror når du syns religion tynger verden? For respekt er jo viktig. Og det er ikke ok å diskutere og kreve svar av henne på hvorfor ditt og hvorfor datt står i Bibelen. Så hvis du respekterer henne, så er det alt som skal til. Du trenger nok ikke tenke på noe mer Endret 11. april 2021 av SoWhat? 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #4 Skrevet 11. april 2021 Hvordan har det kommet opp at hun er kristen? Anonymkode: 90803...6ec
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 jukkapalme skrev (3 minutter siden): Pass på å ikke banne, så går det nok bra. Jeg har ingen planer om å prøve å overbevise henne om at jeg er kristen, så hvis det er en deal breaker for henne får det heller være. SoWhat? skrev (1 minutt siden): Klarer du å respektere hennes tro når du syns religion tynger verden? For respekt er jo viktig. Og det er ikke ok å diskutere og kreve svar av henne på hvorfor ditt og hvorfor datt står i Bibelen. Så hvis du respekterer henne, så er det alt som skal til. Du trenger nok ikke tenke på noe mer Mitt utgangspunkt er jo ingen av oss må se det som sin oppgave å overbevise den andre om sitt syn. Hun må gjerne være kristen så lenge hun ikke skuler på meg hver gang jeg banner eller gjør noe annet "ukristent". På samme måte skal ikke jeg stå i veien for henne når hun skal i kirka etc. Det får nå bare være en av hennes fritidssysler liksom. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan har det kommet opp at hun er kristen? Anonymkode: 90803...6ec Hun har nevnt det selv i en bisetning. Anonymkode: fcb2f...43c 1
Rotemor Skrevet 11. april 2021 #6 Skrevet 11. april 2021 Deg om det. Jeg kunne ikke involvert meg med en som var overtroisk fordi det er så irrasjonelt å være. For meg overskygger det for mye. Men det finnes mange nok eksempler der folk er tolerante for sånt. 9
jukkapalme Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ingen planer om å prøve å overbevise henne om at jeg er kristen, så hvis det er en deal breaker for henne får det heller være. Mitt utgangspunkt er jo ingen av oss må se det som sin oppgave å overbevise den andre om sitt syn. Hun må gjerne være kristen så lenge hun ikke skuler på meg hver gang jeg banner eller gjør noe annet "ukristent". På samme måte skal ikke jeg stå i veien for henne når hun skal i kirka etc. Det får nå bare være en av hennes fritidssysler liksom. Hun har nevnt det selv i en bisetning. Anonymkode: fcb2f...43c Det handler om respekt og banning foran kristne er respektløst. Spesielt på date. Jeg er ikke kristen selv, er så langt unna religiøs som man kan komme og mener at religion er roten til alt ondt, men likevel viser jeg respekt for kristne. Har ingen kristne venner da og samboer er heller ikke kristen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 Respekten bør jo gå begge veier, dvs den religiøse bør jo i samme grad respektere ateistens syn. Anonymkode: 59305...020 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 i seg selv trenger du ikke være oppmerksom om noe ved det siden dette er date. Det er her du må finne ut hva du vil, og om du kan bli forelsket. Du kan jo iallfall være takknemlig du har blitt plukket ut foran hennes omgangskrets av kristne gutte venner. Eller så har ikke guttene vågd å flørte på henne. Anonymkode: 1dfbf...ece
proghodet Skrevet 11. april 2021 #10 Skrevet 11. april 2021 8 minutter siden, Rotemor said: Deg om det. Jeg kunne ikke involvert meg med en som var overtroisk fordi det er så irrasjonelt å være. For meg overskygger det for mye. Men det finnes mange nok eksempler der folk er tolerante for sånt. +1 Jeg kunne aldri taklet det, men har familie der den ene er sterk i trua og den andre overhodet ikke. Jeg tror de begge bare lar være å ta det opp som tema 2
SoWhat? Skrevet 11. april 2021 #11 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har ingen planer om å prøve å overbevise henne om at jeg er kristen, så hvis det er en deal breaker for henne får det heller være. Mitt utgangspunkt er jo ingen av oss må se det som sin oppgave å overbevise den andre om sitt syn. Hun må gjerne være kristen så lenge hun ikke skuler på meg hver gang jeg banner eller gjør noe annet "ukristent". På samme måte skal ikke jeg stå i veien for henne når hun skal i kirka etc. Det får nå bare være en av hennes fritidssysler liksom. Hun har nevnt det selv i en bisetning. Anonymkode: fcb2f...43c Ja, selvfølgelig. Men hvis hun er moderat kristen, så har hun nok ikke noe problem med at du ikke deler hennes tro og syn på ting. Det går nok greit. Kristne er som andre når de ikke er mer fanatiske 🙂 2
Rotemor Skrevet 11. april 2021 #12 Skrevet 11. april 2021 SoWhat? skrev (Akkurat nå): Ja, selvfølgelig. Men hvis hun er moderat kristen, så har hun nok ikke noe problem med at du ikke deler hennes tro og syn på ting. Det går nok greit. Kristne er som andre når de ikke er mer fanatiske 🙂 Det kommer an på øyet som ser.
SoWhat? Skrevet 11. april 2021 #13 Skrevet 11. april 2021 Rotemor skrev (1 minutt siden): Det kommer an på øyet som ser. Hva mener du?
Rotemor Skrevet 11. april 2021 #14 Skrevet 11. april 2021 SoWhat? skrev (1 minutt siden): Hva mener du? Det kommer jo an på hvordan man selv forholder seg til overtroiske, ikke oppførselen, men livssynet. Ref tidligere innlegg. 2
SoWhat? Skrevet 11. april 2021 #15 Skrevet 11. april 2021 (endret) Rotemor skrev (7 minutter siden): Det kommer jo an på hvordan man selv forholder seg til overtroiske, ikke oppførselen, men livssynet. Ref tidligere innlegg. Jeg kjenner både kristne, muslimer, en lightworker, ei som driver med Tarot, ei som tror på Astrologi og to som er konspi. Faktisk Jeg bryr meg ikke, og vi diskuterer aldri noe ang dette, unntatt en ting jeg syns er interessant. De er mer enn troen sin, og selv om jeg syns noe av det er veldig rart og merkelig, og iblant irriterende om jeg tenker på det 😄 så er det helt problemfritt Ingen prøver å påvirke hverandre Kom forresten på ei til som er med i Parapsykologisk forening Jeg kjenner visst endel overtroiske. Men som sagt, vi snakker lite og ingenting om det, så jeg ble litt overrasket når jeg telte dem 😄 Endret 11. april 2021 av SoWhat? 1
Luckiness Skrevet 11. april 2021 #16 Skrevet 11. april 2021 Tenker du bare må oppføre deg og gjøre som du vanligvis og ellers gjør. Så vil du kanskje merke hvis det er noe hun reagerer på. Viktigste er at du er deg selv. Ikke tilpasser deg henne når dere blir kjent. Da kan du sikkert gå på en smell siden. Hvis dette er dating for langvarig forhold og kanskje barn hvis alt skulle klaffe kan det etterhvert være greit å finne ut av hvordan du tror hun ønsker at barna skal vokse opp. Tenker hun spesifikke kristen-skoler, søndagsskole, bibelskole, kirken hver søndag osv uavhenging av hva barna vil? Eller er hun såpass liberal at hun (og du) lar barna vokse opp og velge selv? 1
Rotemor Skrevet 11. april 2021 #17 Skrevet 11. april 2021 SoWhat? skrev (7 minutter siden): Jeg kjenner både kristne, muslimer, en lightworker, ei som driver med Tarot, ei som tror på Astrologi og to som er konspi. Faktisk Jeg bryr meg ikke, og vi diskuterer aldri noe ang dette, unntatt en ting jeg syns er interessant. De er mer enn troen sin, og selv om jeg syns noe av det er veldig rart og merkelig, og iblant irriterende om jeg tenker på det 😄 så er det helt problemfritt Ingen prøver å påvirke hverandre Kom forresten på ei til som er med i Parapsykologisk forening Jeg kjenner visst endel overtroiske. Men som sagt, vi snakker lite og ingenting om det, så jeg ble litt overrasket når jeg telte dem 😄 Derfor kommer det an på øyet som ser. Her snakker vi om å date med det mål å finne en partner. Det er noe annet enn venner. For meg er det totalt no go😊 1
SoWhat? Skrevet 11. april 2021 #18 Skrevet 11. april 2021 Rotemor skrev (6 minutter siden): Derfor kommer det an på øyet som ser. Her snakker vi om å date med det mål å finne en partner. Det er noe annet enn venner. For meg er det totalt no go😊 Ja, det er noe annet. Vet ikke om jeg hadde taklet det. Jeg beundrer dem som gjør da.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #19 Skrevet 11. april 2021 Det vil aldri fungere. Vil du f.eks. være med henne i kirken og høre på det tullet? Anonymkode: 64153...300 1
Hannah80 Skrevet 11. april 2021 #20 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vil aldri fungere. Vil du f.eks. være med henne i kirken og høre på det tullet? Anonymkode: 64153...300 Trenger da ikke å være kirkegjenger selv om man er kristen.. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå