Gå til innhold

Far nekter å bytte adresse på ungen som bor hos meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Far nekter å endre adresse på ene barnet som nå bor mest hos meg pga hans jobb. 
jeg får da ikke søkt noe barnetrygd eller bidragsforskudd (han betaler ikke bidrag)

han har heller ikke skrevet under samværskontrakt, håper jo at han gjør det. Men skjønner ikke hvorfor han skal overse meldingene mine når jeg har bedt han gjøre det i 3 uker nå. Tror bare han prøver å få mest mulig ut av barnetrygd/overgangsstønad. At det er pengene det står på. 

er det noe jeg kan gjøre ? Dette koster jo mye for meg også med mat osv og jeg har ikke verdens beste lønn heller. 

Anonymkode: 55652...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg blander med andre offentlige tjenester nå, men hvis du er registrert som forelder tror jeg du selv kan bytte adressen til barnet i folkeregisteret på nett?

Den eller de som har foreldreansvaret, og som barnet er registrert bosatt med på meldingstidspunktet, kan melde flytting for barnet. Når en avtale om delt fast bosted er registrert i Folkeregisteret, må begge foreldrene samtykke til flytting for at flyttemeldingen skal være gyldig.

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/fodsel-og-navnevalg/delt-fast-bosted-for-felles-barn/

Han kan selvsagt likevel være kjip idiot og nekte å samtykke på flyttemeldingen, men..

Endret av proghodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
proghodet skrev (6 minutter siden):

Mulig jeg blander med andre offentlige tjenester nå, men hvis du er registrert som forelder tror jeg du selv kan bytte adressen til barnet i folkeregisteret på nett?

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/fodsel-og-navnevalg/delt-fast-bosted-for-felles-barn/

Han kan selvsagt likevel være kjip idiot og nekte å samtykke på flyttemeldingen, men..

Nei det gikk ikke. Jeg prøvde det. Snakket med Skatteetaten men når jeg var inne stod det at den som barnet har adresse hos må bytte eller noe..:( fikk ivertfall ikke opp noen andre enn meg og ene barnet som bor med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han vrang bare for å være vrang, eller er han sånn som "glemmer" å gjøre det?

Hvis sistnevnte kan du jo nevne på en hyggelig måte at dere kan se på det sammen, ved neste barneoverlevering eller slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
proghodet skrev (6 minutter siden):

Er han vrang bare for å være vrang, eller er han sånn som "glemmer" å gjøre det?

Hvis sistnevnte kan du jo nevne på en hyggelig måte at dere kan se på det sammen, ved neste barneoverlevering eller slikt.

Det vet jeg ikke helt, men han er nok vrang. Vært vanskelig og samarbeide med i lang tid. Tenker det første siden jeg har påminnet han så ofte, og han sa han skulle gjøre det idag siden han hadde fri. Ringe ungene skulle han også, sendte melding om han kunne ringe etter de var lagt for natten. Så det var nå fint å se han bry seg nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner til problemstillingen

Iflg advokat må man ha dokumentasjon fra en offentlig instans (Anbefaler helsestasjon, familievernkontoret, skole feks) på at barnet bor mest hos deg. Deretter, ta det via advokaten som kan be han overflytte barnet til deg. 

Anonymkode: 24982...2ae

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det vet jeg ikke helt, men han er nok vrang. Vært vanskelig og samarbeide med i lang tid. Tenker det første siden jeg har påminnet han så ofte, og han sa han skulle gjøre det idag siden han hadde fri. Ringe ungene skulle han også, sendte melding om han kunne ringe etter de var lagt for natten. Så det var nå fint å se han bry seg nok..

Du kunne jo svart "ungene sover allerede, men jeg hadde satt veldig pris på om du kunne fikse den flyttemeldingen jeg har nevnt - tar to sek på skatteetaten.no" - eller noe i den dur? Det er jo også lov å nevne at det har en betydning for deg økomisk, og det er trangt om dagen - det er jo en ærlig sak.

Eller ta det via advokat som den andre nevner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye styr om han ikke signerer. Min ex mann gjorde dette mot meg. Vår minste sønn bor mesteparten av tiden hos meg, men siden det var jeg som flyttet ut, så var jeg avhengig av å få hans signatur på flyttemeldingen, noe han nektet å gjøre. Gikk glipp av nesten 1 år med særskilt fradrag på grunn av dette (jeg fikk ikke søkt om utvidet barnetrygd siden ingen av barna hadde adresse hos meg). Måtte blande inn barnehagen, som måtte skrive under på at det var jeg som hentet og leverte i barnehagen mest. Da «kapitulerte» han og signerte. Men tok nesten ett år. Den som flytter ut av tidligere felles hjem, er den svake part i byråkratiet desverre 😔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Far nekter å endre adresse på ene barnet som nå bor mest hos meg pga hans jobb. 
jeg får da ikke søkt noe barnetrygd eller bidragsforskudd (han betaler ikke bidrag)

han har heller ikke skrevet under samværskontrakt, håper jo at han gjør det. Men skjønner ikke hvorfor han skal overse meldingene mine når jeg har bedt han gjøre det i 3 uker nå. Tror bare han prøver å få mest mulig ut av barnetrygd/overgangsstønad. At det er pengene det står på. 

er det noe jeg kan gjøre ? Dette koster jo mye for meg også med mat osv og jeg har ikke verdens beste lønn heller. 

Jeg forventer at dere har vært på en mekling og dermed har en meklingsattest.

Du sender inn en flyttemelding på barnet, men uten hans underskrift. Du skal kun trenge å sannsynliggjøre overfor skatteetaten at barnet bor hos deg. Da er feks sms som viser avtaling av samvær og slikt komme godt med. En annen måte er at barnehage skriver en bekreftelse på at du er den som henter og leverer i barnehagen.

Barnetrygd og bidragsforskrudd får du også søkt på. Det er ikke adressen i folkeregistret som er avgjørende her, men de faktiske forhold. Send søknad nå, og vis til § 6 første ledd – Faktisk omsorg for barnet https://lovdata.no/nav/rundskriv/r54-00#KAPITTEL_8-1

Det samme om overgangsstødnad og stødnad til barnetilsyn. Samme regler gjelder der.

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r33-00 (søk etter 'faktiske forhold' for å finne det)

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r15-00  Fjerde ledd, første punktum – «Varig har klart mer av den daglige omsorgen»

Etter 6 mnd kan skatteetaten fatte eget vedtak og endre adressen på barnet.

Anonymkode: ca187...c07

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
proghodet skrev (3 timer siden):

Når man flytter ut fra felles bolig, skal begge foreldrene signere. Men når man står alene med barn i folkeregistret, så trenger man ikke den andres underskrift ved framtidige flyttinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan legge til at min eks nekta også å signere, men jeg sendte flyttemelding på barnet og meg med vitnesignaturer da jeg visste om tilfeller der dette var akseptert. Men de godtok ikke dette.

Nav ga meg også avslag på alt, men jeg klagde og henviste til de pragrafene som nevnt over, og da fikk jeg etterbetalt alt. Skatteetaten sendte far brev etter 6 mnd og ba om uttalse om hvorfor barnet ikke skulle stå på min adresse. Han skrev en hel masse svada og barnet ble da følgelig flyttet over på min adresse.

Jeg leverte inn sms og eposter som viste avtaling av samvær. Der kommer det klart fram hvor barnet faktisk bor uavhengig av hva som står i folkeregistret.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kjenner til problemstillingen

Iflg advokat må man ha dokumentasjon fra en offentlig instans (Anbefaler helsestasjon, familievernkontoret, skole feks) på at barnet bor mest hos deg. Deretter, ta det via advokaten som kan be han overflytte barnet til deg. 

Anonymkode: 24982...2ae

La ved dokumentasjon fra bhg. Men er kjipt om jeg faktisk må vente 6 mnd på å få ordnet det. Eller går det kjappere med advokat ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min x nektet det også. Etter 6 mnd så ble han tvangsflyttet av nav. Gi beskjed til nav. Jeg ble trodd iallefall.

Anonymkode: 91dde...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ringte nav og fikk hjelp til å skaffe riktig dokumentasjon. Fikk inntrykk av at det var en ganske kjent problemstilling...

Anonymkode: 021dd...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...