AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Hei. Er det noen her som har fått innvilget igangsetting før termin da dem revnet mye ved forige fødsel pga stort barn? Jeg fødte ett barn som var ca 30% for stort for noen år siden, jeg revnet mye og er nå gravid med nr 2. Jeg har veldig lyst å settes igang før termin da jeg er kjempe redd for at dette barnet også skal være veldig stort. Er det noen som har fått innvilget igangsetting før termin? Isåfall når ble dere satt igang? Anonymkode: a9cfc...e0d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #2 Skrevet 11. april 2021 Dette må du jo ta når man ser hvordan babyen vokser og størrelsen? anbefaler absolutt ikke igangsetting. Fødsel nummer to bruker å være enklere. Anonymkode: d739c...71c 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #3 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette må du jo ta når man ser hvordan babyen vokser og størrelsen? anbefaler absolutt ikke igangsetting. Fødsel nummer to bruker å være enklere. Anonymkode: d739c...71c Jeg er nå i uke 33 og SF målene har ligget godt over normalen hele veien, og jordmor tror dette blir en stor baby denne gangen også. Ts Anonymkode: a9cfc...e0d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #4 Skrevet 11. april 2021 Hvorfor er gravide så redd for å revne og få rifter? Det er ganske normalt, det er tross alt et barn som skal ut av tissen. Anonymkode: db004...133 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er gravide så redd for å revne og få rifter? Det er ganske normalt, det er tross alt et barn som skal ut av tissen. Anonymkode: db004...133 Klart man er redd for å få en av de alvorligere riftene. Normalt å revne litt ja, men ingen ønsker seg en rift grad 3 eller verre. Anonymkode: 8d863...e3a 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #6 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor er gravide så redd for å revne og få rifter? Det er ganske normalt, det er tross alt et barn som skal ut av tissen. Anonymkode: db004...133 Har du revnet? Noen kan revne uten plager i ettertid, men vi er nok mange der ute som har slitt med diverse i ettertid av revningene. Anonymkode: a9cfc...e0d 8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 Jeg må bare nevne det. Jeg forstår at du vil bli igangsatt mtp størrelsen på babyen, men ofte stemmer ikke målene helt. Når man blir igangsatt er det større sjanse for rifter, siden kroppen ikke modnes naturlig. Anonymkode: ca454...c02 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg må bare nevne det. Jeg forstår at du vil bli igangsatt mtp størrelsen på babyen, men ofte stemmer ikke målene helt. Når man blir igangsatt er det større sjanse for rifter, siden kroppen ikke modnes naturlig. Anonymkode: ca454...c02 Jeg skjønner det. Men alltså, jeg har en historie med veldig stort barn, over 4500g. Ts Anonymkode: a9cfc...e0d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvorfor er gravide så redd for å revne og få rifter? Det er ganske normalt, det er tross alt et barn som skal ut av tissen. Anonymkode: db004...133 Hvorfor?😆 For et dumt spørsmål. Det er normalt å revne litt, men alvorlige rifter kan gi varige mén med stor innvirkning på livskvalitet. Anonymkode: b94a3...08b 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #10 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg skjønner det. Men alltså, jeg har en historie med veldig stort barn, over 4500g. Ts Anonymkode: a9cfc...e0d Det er ikke veldig stort! Alle mine fire har vært over 4500 gr. Anonymkode: ff99b...609
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #11 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke veldig stort! Alle mine fire har vært over 4500 gr. Anonymkode: ff99b...609 Over 4500 g er veldig stort. Vi er forskjellige. Noen kan føde store bare uten å revne noe særlig, mens andre får alvorlige rifter av å føde gjennomsnittlige barn. Anonymkode: 9aa8e...154 9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #12 Skrevet 11. april 2021 For det første; ville ikke hørt på udokumenterte påstander i denne tråden for her var det mye kunnskapsløst. Anbefaler deg å be fastlege/jm om henvisning til fødestedet for oppfølging av vekst og hvor du kan be om samtale med fødselslege. Alle mine tre har vært store og jeg ble satt i gang ved termin på nr 2 og 3. Ultralydestimatene har desverre en stor feilmargin og kan fort bomme på 500 gram i begge retninger. Jeg ble derfor satt i gang selv om ul ikke tilsa at barnet var unormalt stort, men pga min historikk. En stor systematisk oversiktsartikkel har vist at induksjon rundt termin gir mindre risiko for barnet sammenlignet med å vente til det starter av seg selv: https://www.fhi.no/publ/2016/igangsetting-av-fodsel-nar-barnet-kan-vare-stort/ Anonymkode: a29c9...caa 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #13 Skrevet 11. april 2021 De som ikke har vært gjennom det samme, forstår det ikke. Så overse en del av svarene her. Snakk med jordmor/lege og få en henvisning til samtale med fødested snarest. Jeg opplevde det samme som deg. Fikk en grad 3 rift, og lå to timer på operasjonsbordet mens gynekologer lappet meg sammen etter fødsel. Kunne ikke sitte normalt på ukesvis. Var heldig, og fikk god oppfølging med både kontroller og fysio etterpå. Ble helt normal etterpå, heldigvis. Ved ny fødsel ble jeg fulgt tett opp, og etter flere kontroller fikk jeg til slutt selv velge fritt mellom keisersnitt og tidlig igangsetting. Valgte igangsetting og hadde en drømmefødsel i uke 38. Og til dem som fnyser av barn på 4500 g: min elste var 4200 g (minste under 4000, fordi jeg ble satt i gang i uke 38, men ble estimert til like stor som storebror) og sånn sett innenfor gjennomsnittet. Men jeg er liten. Og for meg ble 4,2 kg for stort, og risikoen for ny skade var betydelig, siden jeg allerede hadde revnet en gang. Anonymkode: d36d5...fd9 9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #14 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei. Er det noen her som har fått innvilget igangsetting før termin da dem revnet mye ved forige fødsel pga stort barn? Jeg fødte ett barn som var ca 30% for stort for noen år siden, jeg revnet mye og er nå gravid med nr 2. Jeg har veldig lyst å settes igang før termin da jeg er kjempe redd for at dette barnet også skal være veldig stort. Er det noen som har fått innvilget igangsetting før termin? Isåfall når ble dere satt igang? Anonymkode: a9cfc...e0d Her skulle jeg egt til samtale på sykehuset ang dette fordi babyen var estimert stor. Jeg hadde nok ikke fått igangsettelse før termin, men jeg hadde nok ikke fått gå så mye over. Heldigvis gikk vannet en liten stund før termin, og da fikk jeg igangsettelse når ingenting skjedde. Han var vel ca +25% Anonymkode: 1f40e...f5f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #15 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei. Er det noen her som har fått innvilget igangsetting før termin da dem revnet mye ved forige fødsel pga stort barn? Jeg fødte ett barn som var ca 30% for stort for noen år siden, jeg revnet mye og er nå gravid med nr 2. Jeg har veldig lyst å settes igang før termin da jeg er kjempe redd for at dette barnet også skal være veldig stort. Er det noen som har fått innvilget igangsetting før termin? Isåfall når ble dere satt igang? Anonymkode: a9cfc...e0d Det er vanlig å kunne få vekstkontroll i uke 36 når man har opplevd det. Så det ville jeg bedt om. Anonymkode: 6fb78...e9b
Sinsiew Skrevet 12. april 2021 #16 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor er gravide så redd for å revne og få rifter? Det er ganske normalt, det er tross alt et barn som skal ut av tissen. Anonymkode: db004...133 Fordi det er vondt, og fordi det kan prege resten av livet og gi nedsatt livskvalitet. Det bør da være lett å forstå.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #17 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke veldig stort! Alle mine fire har vært over 4500 gr. Anonymkode: ff99b...609 Kanskje det ikke var stort for deg. Men for meg og min kropp er det veldig stort og det førte til komplikasjoner. Ifølge jordmor er det stort, så du kan ikke komme her å si noe annet.. Ts Anonymkode: a9cfc...e0d 1
Arkana Skrevet 12. april 2021 #18 Skrevet 12. april 2021 Jeg fikk en tredjegrads ruptur under første fødsel. Det var ikke pga stor baby (han var 4,1 kg), men pga tangforløsning. Jeg fikk lov å velge igangsetting opptil to uker før termin med nestemann. Medisinsk sett var det ingen grunn til det, alt var som normalt igjen etter rupturen, men de var veldig opptatt av å legge alt til rette for at jeg skulle få en bedre fødselsopplevelse. Jeg valgte å ikke bli satt i gang før termin fordi jeg ønsket at fødselen skulle starte av seg selv, men endte med å bli satt i gang på termindato i stedet siden jeg ikke fikk gå over termin (høyrisikosvangerskap, hadde ingenting med rupturen å gjøre). Det ble uansett en god opplevelse. På sykehuset sa de at slike store rupturer ser de omtrent utelukkende hos førstegangsfødende, så det at du har født før legger jo til rette for at neste skal gå fint selv om babyen evt er større enn snittet.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #19 Skrevet 12. april 2021 Jeg revnet pga igangsetting. Anonymkode: d739c...71c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #20 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg revnet pga igangsetting. Anonymkode: d739c...71c Kan du være litt mer spesifikk? Tror ikke det var selve igangsettingen som gjorde at du revnet. Anonymkode: a9cfc...e0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå