Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte ett stort barn for 5 år siden. Under fødsel revnet jeg til grad 3B og har siden vært veldig plaget med hemoroider og generelt hele bæsjeprosessen og anusåpning

Jeg hadde trodd at dette ville gå seg til med tiden, men nå er det hele 5 år siden fødsel og jeg føler øeg helt ødelagt. Er det noe som kan gjøres for å fikse opp i problemet?

Skulle gjerne vedlagt ett bilde,  men tror ikke det passer seg her inne. Men jeg eg som sagt helt herpa i rompeåpningen og lengter etter å bli normal igjen. Har ofte måtte "grave" ut bæsjen da jeg ikke har fått til å presse den ut.

Har prøvd hemoroider medisiner, både på resepter men også uten. Og ingenting funker. Hjelp..

Anonymkode: acb8a...590

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fastlege og be om videre utredning. Kun det som kan gi deg svar på om en operasjon kan hjelpe. Sliter du mye med hard avføring? Pass på å få i deg nok væske og fiber. 

Anonymkode: 01b54...f5b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Meget mulig at det kan hjelpe med operasjon! Få fastlegen til å henvise deg videre. Og jeg signerer AB over meg, få i deg nok væske og fiber. Men her må det trolig kirurgi til. Massevis av dagkirurgiske inngrep som gir kvinner et nytt liv etterpå, lykke til 💝

Anonymkode: 07b9b...dd5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Drikker enormt mye væske hver dag og det har jeg gjort i mange år uten at det har noe å si for tarm og anus. Jeg er sjendent hard i magen, problemet ligger i åpningen :

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fødte ett stort barn for 5 år siden. Under fødsel revnet jeg til grad 3B og har siden vært veldig plaget med hemoroider og generelt hele bæsjeprosessen og anusåpning

Jeg hadde trodd at dette ville gå seg til med tiden, men nå er det hele 5 år siden fødsel og jeg føler øeg helt ødelagt. Er det noe som kan gjøres for å fikse opp i problemet?

Skulle gjerne vedlagt ett bilde,  men tror ikke det passer seg her inne. Men jeg eg som sagt helt herpa i rompeåpningen og lengter etter å bli normal igjen. Har ofte måtte "grave" ut bæsjen da jeg ikke har fått til å presse den ut.

Har prøvd hemoroider medisiner, både på resepter men også uten. Og ingenting funker. Hjelp..

Spørs om det er bedre hjelp her en hva du kan få i spesialisthelsetjenesten.

I og med at du ofte må «grave/plukke» så går jeg ut i fra at sphincter sin funksjon virker? Altså at lukkemuskel virker og at du ikke lekker avføring?

om det er tilfellet, så kanskje en kombinasjon av duphalac og movicol vil være til hjelp med å passere avføring på en normal måte?

duphalacen «smører» på en måte, og gjør at avføringen litt lettere passerer. Movicolen «bløtgjør» avføringen og vil også lette passering og forebygge obstipasjon. Dette er ikke tradisjonelle avføringsmiddel som raskt vil ødelegge perelstatikken, men går rett på selve avføringens konsistens.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (9 minutter siden):

Spørs om det er bedre hjelp her en hva du kan få i spesialisthelsetjenesten.

I og med at du ofte må «grave/plukke» så går jeg ut i fra at sphincter sin funksjon virker? Altså at lukkemuskel virker og at du ikke lekker avføring?

om det er tilfellet, så kanskje en kombinasjon av duphalac og movicol vil være til hjelp med å passere avføring på en normal måte?

duphalacen «smører» på en måte, og gjør at avføringen litt lettere passerer. Movicolen «bløtgjør» avføringen og vil også lette passering og forebygge obstipasjon. Dette er ikke tradisjonelle avføringsmiddel som raskt vil ødelegge perelstatikken, men går rett på selve avføringens konsistens.

Takk for tips, men dette er prøvd ut samt mange andre typer. Jeg har som sagt vært plaget med dette i flere år nå og har fått mye prøvd ut via legen.

Nei, luklemuskelen ser ut til å være iorden da jeg aldri lekker. Men legen har ikke hjulpet meg med annet enn resepter på avføringsmiddel og hemoroideprodukter. 

Men nå er jeg så utrolig lei, og kjenner dette er en utrolig flau ting å snakke om til både familie, venner og lege.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt utrolig at de ikke har fulgt deg opp og gitt deg hjelp for dette tidligere!!!

Anonymkode: 56877...10a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt utrolig at de ikke har fulgt deg opp og gitt deg hjelp for dette tidligere!!!

Ja, jeg har prøvd og prøvd, men legen bare bagatelliserer problemene mine. Han har ikke engang sett meg nedentil for å se problemet. Utrolig vanskelig for meg å få hjelp når fastlegen ikke gjør noe.

Hvem kan jeg isåfall prøve å bli henvist til?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er rectocele, dvs. Fremfall av endetarm? Hvis fastlegen ikke hører på deg så bør du bytte!

Anonymkode: 05d18...e09

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som rectocele siden du må grave. Be om henvisning til spesialist! Om du har Instagram bør du sjekke ut profilen @kvinnelege_gynekolog. Hun har skrevet mye om fremfall og henvisninger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke uvanlig da Norge ikke tar slike skader helt seriøst, nesten alle fødselsskader er på bakgrunn av menneskelig feil og 70% får avslag på erstatning for skader. Ikke he vi skikkelig register for skadene heller, heia kvinnehelse....

til TS, utrolig trist du opplever slik, så en gang på tv (pinlige sykdommer) at ei dame slet med akkurat det samme som deg , hun måtte ta fing i vagina for å presse avføring ut grunnet utposning..gikk fint for henne mener jeg, nå er det jo ikke sikkert det er det samme som du har, men jeg håper du får hjelp og kjemp for deg selv💕

Anonymkode: 6a295...317

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi vil gjerne se bilde 🥰

Anonymkode: 2437a...f0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, jeg har prøvd og prøvd, men legen bare bagatelliserer problemene mine. Han har ikke engang sett meg nedentil for å se problemet. Utrolig vanskelig for meg å få hjelp når fastlegen ikke gjør noe.

Hvem kan jeg isåfall prøve å bli henvist til?

Ts

Du kan gå til gynekolog og få henvisning derfra. Elendig, men ikke uvanlig at legen bagatelliserer problemer og skader etter fødsel 😔

Anonymkode: 56c39...7b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...