AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Hei! Samboeren skal flytte ut, og jeg skal overta leiligheten vår. Er i dialog med både egen bank, der huslånet står i dag, og husbanken (via kommunen, selvsagt). Husbanken sier det ser ut som en grei sak, så lenge jeg kan vise til avslag fra banken min. Banken min sier også at det ikke er umulig at jeg kan overta lånet der det står i dag, men det er opp til meg om jeg vil gå for husbanken eller bli der jeg er. Kan noen gi noen klare fordeler og ulemper her, ut fra hva jeg bør velge? Husbanken har klart mye lavere rente. Men er det vanskeligere å forholde seg til dem rent service-messig? Er det en fordel å forbli i banken, eller er det bare de som vil beholde meg som kunde? Hjelp... samboeren er veldig for at jeg skal hoppe over til husbanken, men jeg er veldig usikker. Anonymkode: 8edad...1c3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #2 Skrevet 11. april 2021 Hvis du ikke har økonomi til å betjene et ordinært lån så kan du prøve å få til et lån hos Husbanken. Har selv lån i en vanlig bank etter å ha spart lenge. Hva skulle være galt med Husbanken? De er der for deg, når andre banker ikke stiller opp. Lån hos kommunen via husbanken er for de som er vanskeligstilte og ikke kan få lån i en ordinær bank, ergo dersom du får avslag så velger du selvsagt Husbanken ... Hva er galt med dem? Min mor hadde startlån i Husbanken rundt år 2000 fordi hun var vanskeligstilt og ikke fikk i banker uten det, så det er ikke noe å skjemmes for... Ikke alle er like heldige økonomisk. Huset ble bygget på lån fra Husbanken i sin tid. Det kan oppfattes som mer bryåkratisk enn en ordinær bank, men det må du bare forvente. Anonymkode: 9b8b4...fd4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #3 Skrevet 13. april 2021 Noen andre med erfaring eller synspunkter? Anonymkode: 8edad...1c3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #4 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 21.20): Hei! Samboeren skal flytte ut, og jeg skal overta leiligheten vår. Er i dialog med både egen bank, der huslånet står i dag, og husbanken (via kommunen, selvsagt). Husbanken sier det ser ut som en grei sak, så lenge jeg kan vise til avslag fra banken min. Banken min sier også at det ikke er umulig at jeg kan overta lånet der det står i dag, men det er opp til meg om jeg vil gå for husbanken eller bli der jeg er. Kan noen gi noen klare fordeler og ulemper her, ut fra hva jeg bør velge? Husbanken har klart mye lavere rente. Men er det vanskeligere å forholde seg til dem rent service-messig? Er det en fordel å forbli i banken, eller er det bare de som vil beholde meg som kunde? Hjelp... samboeren er veldig for at jeg skal hoppe over til husbanken, men jeg er veldig usikker. Anonymkode: 8edad...1c3 Men du kan vel ikke velge ettersom din nåværende bank kan gi deg lån? Skal du si at du ønsker å bytte til husbanken så gir din nåværende bank deg avslag slik at du får i husbanken? Jeg tenker at du bør gå for din nåværende bank slik at noen vanskligstilte heller kan få lån i husbanken. Har husbanklån og eneste negative jeg vil si er at man må binde renta i 10 år for å få lån der. Vi har ikke hatt noe behov for å kontakte kundeservice der, men det er lindorff som er "banken", tror de er greie på kundeservice. Anonymkode: 35ff9...26a 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #5 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 21.20): Hei! Samboeren skal flytte ut, og jeg skal overta leiligheten vår. Er i dialog med både egen bank, der huslånet står i dag, og husbanken (via kommunen, selvsagt). Husbanken sier det ser ut som en grei sak, så lenge jeg kan vise til avslag fra banken min. Banken min sier også at det ikke er umulig at jeg kan overta lånet der det står i dag, men det er opp til meg om jeg vil gå for husbanken eller bli der jeg er. Kan noen gi noen klare fordeler og ulemper her, ut fra hva jeg bør velge? Husbanken har klart mye lavere rente. Men er det vanskeligere å forholde seg til dem rent service-messig? Er det en fordel å forbli i banken, eller er det bare de som vil beholde meg som kunde? Hjelp... samboeren er veldig for at jeg skal hoppe over til husbanken, men jeg er veldig usikker. Anonymkode: 8edad...1c3 Du har faktisk ikke noe velge imellom. Din ordinære bank vil hjelpe deg så da er husbanken utelukket uansett. Anonymkode: e6c7b...86b 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #6 Skrevet 13. april 2021 Det er ikke veldig stor forskjell på lån i vanlig bank kontra husbank. Det er en stor misforståelse. Husbanklån er til for de som ikke får lån i vanlig bank. Altså ikke at det er så mye billigere. Jeg har begge deler, altså et lån i husbanken og et i vanlig bank. Renten er tilnærmet lik. Husbanken har jeg på 30 år, men det er jo egentlig ikke lønnsomt. Så banklånet som er på 25 år vil lønne seg mer for meg. Det er også mulig å få det på 30 år i vanlig bank. Anonymkode: ecdd6...86b 1
Million Skrevet 13. april 2021 #7 Skrevet 13. april 2021 Iflg Husbankens egne nettsider, så gir de lån til mennesker som er "varig vanskeligstilte" (sitat), og som har fått avslag på boliglånssøknaden i vanlige banker. Du kan altså ikke velge. Får du lån i vanlig bank, er du ikke i Husbankens målgruppe. Så enkelt er det. Da jeg sjekket rundt dette i 2016 som nyskilt og uføretrygdet, sto det på Husbankens nettsider at man måtte ha fått minst 2 avslag i vanlige banker før man kunne søke hos Husbanken. 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #8 Skrevet 13. april 2021 hvis man har vanlig lån i en bank, men blir ufør og står i fare for å måtte selge, kan man da få overført lånet til husbanken?? Anonymkode: 868d8...93a 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #9 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): hvis man har vanlig lån i en bank, men blir ufør og står i fare for å måtte selge, kan man da få overført lånet til husbanken?? Anonymkode: 868d8...93a Dette lurer jeg også på! Anonymkode: 272be...c2d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #10 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): hvis man har vanlig lån i en bank, men blir ufør og står i fare for å måtte selge, kan man da få overført lånet til husbanken?? Anonymkode: 868d8...93a Ja. Du kan søke. Anonymkode: 35c09...869
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #11 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): hvis man har vanlig lån i en bank, men blir ufør og står i fare for å måtte selge, kan man da få overført lånet til husbanken?? Anonymkode: 868d8...93a AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette lurer jeg også på! Anonymkode: 272be...c2d Nei. Får man lån i vanlig bank så får man ikke startlån selvom man blir ufør Anonymkode: e6c7b...86b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #12 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Får man lån i vanlig bank så får man ikke startlån selvom man blir ufør Anonymkode: e6c7b...86b Hvis man står i fare for å måtte selge kan man få startlån. Startlån kan brukes til å kjøpe bolig, refinansiere med pant i egen bolig, kjøpe ut ektefelle og tilpasse/utbedre bolig. I noen tilfeller kan kommunen kombinere startlånet med kommunale tilskudd til tilpasning eller etablering. Sjekk med din kommune om de tilbyr tilskudd. Dersom de gjør det, kan du søke på denne siden. Les deg opp før du sier noe du ikke har grunnlag for. Kan jeg få startlån og tilskudd? - Husbanken Anonymkode: 35c09...869 1
Million Skrevet 13. april 2021 #13 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): hvis man har vanlig lån i en bank, men blir ufør og står i fare for å måtte selge, kan man da få overført lånet til husbanken?? Anonymkode: 868d8...93a Ja, det mener jeg å ha lest noe om at man kan. Særlig hvis det er barn i bildet.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #14 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvis man står i fare for å måtte selge kan man få startlån. Startlån kan brukes til å kjøpe bolig, refinansiere med pant i egen bolig, kjøpe ut ektefelle og tilpasse/utbedre bolig. I noen tilfeller kan kommunen kombinere startlånet med kommunale tilskudd til tilpasning eller etablering. Sjekk med din kommune om de tilbyr tilskudd. Dersom de gjør det, kan du søke på denne siden. Les deg opp før du sier noe du ikke har grunnlag for. Kan jeg få startlån og tilskudd? - Husbanken Anonymkode: 35c09...869 Vet ikke hvem som må lese seg opp jeg. Sitat husbanken «Får du lån til bolig i privat bank, kan du ikke få startlån» Anonymkode: e6c7b...86b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå