Gå til innhold

Er det regler for at de med "viktigst" jobb ikke skal bli hjemme med syke barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem. Har fått beskjed av arbeidsgiver at min jobb er viktigere enn min samboers. Derfor må han ta ut sine "sykt barn-dager". 

Stemmer dette? Min samboer har av og til møter som kun han står for og decer det veldig viktig han deltar på. Vi har derfor snakket om at jeg da må bli hjemme. Er jo ikke snakk om så ofte. Hvis jeg har aftenvakt og barnet er syk,så blir jeg hjemme og han kommer hjem tidligere fra jobb for å ta over.

Var også en gang min sjef ble skikkelig sur. Hadde arbeidshelg og barnet ble syk. Jeg ringte og ga beskjed, måtte bli hjemme da samboer deltok på Utdrikningslag. Jeg skulle på aftenvakt, og barnet kastet opp 2t før. Jeg viste at samboer hadde drukket, og var nok litt brisen. Han var i tillegg forlover. Sjefen ble sur og mente han nætte dra hjem for å passe, men jeg sto på midt. Kan jo ikke la en brisen far passe barnet. Hadde vi vist det tidligere så måtte han jo selvsagt heller blitt hjemme. 

Anonymkode: e560b...954

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er helt opp til deg og samboer å fordele de sykt barn dagene dere har rett på. Hverken din eller hans arbeidsgiver kan diktere dette.

Anonymkode: fc1d2...667

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Barn er barn og jobb er jobb. Barna er faktisk viktigere enn jobben. Synd sjefen din ikke forstår det. 

Sjefen min er sånn"dette er faktisk bare en jobb. Barna dine er livet ditt". Det er jeg veldig glad for. 

Anonymkode: e12c6...ef9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg jobber på sykehjem. Har fått beskjed av arbeidsgiver at min jobb er viktigere enn min samboers. Derfor må han ta ut sine "sykt barn-dager". 

Stemmer dette? Min samboer har av og til møter som kun han står for og decer det veldig viktig han deltar på. Vi har derfor snakket om at jeg da må bli hjemme. Er jo ikke snakk om så ofte. Hvis jeg har aftenvakt og barnet er syk,så blir jeg hjemme og han kommer hjem tidligere fra jobb for å ta over.

Var også en gang min sjef ble skikkelig sur. Hadde arbeidshelg og barnet ble syk. Jeg ringte og ga beskjed, måtte bli hjemme da samboer deltok på Utdrikningslag. Jeg skulle på aftenvakt, og barnet kastet opp 2t før. Jeg viste at samboer hadde drukket, og var nok litt brisen. Han var i tillegg forlover. Sjefen ble sur og mente han nætte dra hjem for å passe, men jeg sto på midt. Kan jo ikke la en brisen far passe barnet. Hadde vi vist det tidligere så måtte han jo selvsagt heller blitt hjemme. 

Hvordan hadde dere tenkt til å løse den arbeidshelga egentlig? Skulle han komme hjem dritings egentlig for å passe på barnet, eller hadde dere barnevakt?

Anonymkode: b11f5...91f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen din har vel ikke noe med hva mannen din gjør, eller hva han evt er opptatt med? 

Må du være hjemme med sykt barn, så må du være hjemme med sykt barn. 

Anonymkode: bcf7f...76b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette styrer man selv. 

Og «viktigst»? Hvem bestemmer hva som er «viktigst»? Jeg har en samfunnskritisk jobb, men min mann tjener betydelig mer og har et mye større ansvar på sin jobb. Hvem av oss har viktigst jobb? Hvem er den viktigst for? Hvilke faktorer spiller inn i avgjørelsen for «viktigst»? 

Anonymkode: b2c8c...2a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har begge såkalt samfunnskritisk arbeid. Men mannen tjener bedre, og har større ansvar (må ta igjen arbeid, jobbe hjemmefra osv hvis han er borte), mens jeg får vikar og dagen går sin gang uten konsekvenser for meg. Vi fordeler noe, men jeg tar desidert mest.

Anonymkode: 1437a...c61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan hadde dere tenkt til å løse den arbeidshelga egentlig? Skulle han komme hjem dritings egentlig for å passe på barnet, eller hadde dere barnevakt?

Anonymkode: b11f5...91f

Svigermor skulle passe. Men siden hun har diverse sykdommer, så ville jeg ikke utsette henne for omgangssyke.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er sykepleier og jeg har en «uviktig» kontorjobb.  Vi deler (selvsagt) på byrden med syke barn. Noe annet ville ikke vært aktuelt. Mannen min har heller aldri fått kommentarer på det fra ledelsen. Og hadde han gjort det hadde han gitt tydelig beskjed om at det ikke var akseptabelt. 

Anonymkode: d40ab...ff8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler det på den det passer best for den dagen det skjer.. Sjefen din kan ikke nekte deg, jeg ville tatt en prat med tillitsvalgt om dette fortsetter.

Anonymkode: 50914...ee2

• Liker 1
Gjest Wanda1984
Skrevet

Dårlig sjef, tenker kunn på penger ved innleie av vikar og ikke ansatte. Her hadde jeg tatt sykt barn neste gang også bare for å sette et eksempel ovenfor sjefen din...dere to har like mange sykt barn dager til gode...

AnonymBruker
Skrevet

Slik holdt min sjef på også (men jeg jobbet IKKE på samfunnskritisk jobb på den tiden). Sjefen mente jeg ikke kunne ta sykt barn dager og ville ha bevis på at far hadde tatt minst like mange (han hadde det). Jeg fikk selv ringe å si at kollegaer måtte gi opp planene sine fordi jeg hadde sykt barn igjen osv.. ( vi har ALDRI brukt opp sykt barn-dager, men første år i barnehagen var det mye forskjellig (jeg var kanskje hjemme 6dager pga det)). Jeg valgte å skifte jobb. Har skiftet beite og er nå i en samfunnskritisk jobb. Sjefen min ønsker god bedring hvis jeg må være hjemme med sykt barn og legger seg absolutt ikke borti hvor far er. 

Uansett... det høres ut som du har en crappy sjef! 

Anonymkode: 9b567...80f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare en kommentar til det med at du ble hjemme mens mannen gikk på fylla, for jeg har en kollega i akkurat samme situasjon. Konen i utdrikningslag, han ble hjemme fra jobb pga sykt barn. Arbeidsgiver (her et helseforetak) bestred egenmeldingen og fikk medhold, så han fikk ikke penger for å ha blitt hjemme, og har i tillegg fått et vedheng på at han urettmessig bruker egenmeldinger. 

Anonymkode: d2225...b04

AnonymBruker
Skrevet

Her jobber vi begge i samfunnskritiske jobber. Vi prøver så godt det lar seg gjøre å ta annenhver gang. Dersom noen av oss har et viktig møte eller lignende tilpasser vi oss selvfølgelig dette. 

Min arbeidsgiver er heldigvis forståelsesfull for syke barn, men har gitt uttrykk for at hun foretrekker at ikke en person bruker dagene før den andre forelderen bruker sine. Det er nok fordi jeg jobber i et kvinnedominert yrke, og da er det som oftest mor som ender opp med å bruke dagene sine først. Det er faktisk et problem når nesten alle arbeidstakere på plassen min har 1-4 barn som de må være hjemme med når de er syk. 

Anonymkode: 65c0f...325

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare en kommentar til det med at du ble hjemme mens mannen gikk på fylla, for jeg har en kollega i akkurat samme situasjon. Konen i utdrikningslag, han ble hjemme fra jobb pga sykt barn. Arbeidsgiver (her et helseforetak) bestred egenmeldingen og fikk medhold, så han fikk ikke penger for å ha blitt hjemme, og har i tillegg fått et vedheng på at han urettmessig bruker egenmeldinger. 

Anonymkode: d2225...b04

Så dvs at en forelder aldri kan få "egentid" og alltid må stå parat? Mente arbeidsgiver at en muligens brisen forelder skulle ta seg av barnet? Hva om ebe forelder er vekkreist en helg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...