Gå til innhold

Mulig jeg har gamlingfobi, men hvorfor kan ikke gamlinger bruke munnbind i butikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette uroer meg.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Ludmilla
Skrevet

Har ikke møtt et eneste gammelt menneske uten munnbind her jeg bor i en middels stor by.

Skrevet

Jobber på et senter, og ja - Det er de eldre som er dårligst på bruk av munnbind, både det å bruke det og bruke det riktig!

• Liker 2
Skrevet (endret)

De bruker da munnbind. I alle fall her jeg bor. 

Endret av Muskath
  • Liker 5
Skrevet

Noen kan ikke bruke munnbind. Alvorlig astma og KOLS f.eks. særlig KOLS er mer vanlig hos eldre. 

• Liker 6
Skrevet

Hva er gamlingfobi? Er du redd for gamle mennesker?

• Liker 3
Skrevet

Her jeg bor er de eldre mye flinkere enn ungdommen

• Liker 5
Skrevet
2ro skrev (12 minutter siden):

Noen kan ikke bruke munnbind. Alvorlig astma og KOLS f.eks. særlig KOLS er mer vanlig hos eldre. 

Man kan bruke munnbind fordi om man har KOLS, astma eller andre hjerte- lungeproblemer. Kjenner mange eldre som har disse problemstillingene, og som helt fint benytter munnbind.Det er jo snakk om rolig gange på et handlesenter eller i en matbutikk, ikke fjelltur.

Skrevet

Det kan jo hende at disse "gamlingene" er vaksinert? Da trenger de ikke bruke munnbind.

• Liker 1
Skrevet
MorTil2 skrev (Akkurat nå):

Man kan bruke munnbind fordi om man har KOLS, astma eller andre hjerte- lungeproblemer. Kjenner mange eldre som har disse problemstillingene, og som helt fint benytter munnbind.Det er jo snakk om rolig gange på et handlesenter eller i en matbutikk, ikke fjelltur.

Noen kan ikke, men de fleste kan. Om de fleste bruker det og i tillegg holder avstand så går det greit at noen få ikke bruker (tenker jeg). 

• Liker 4
Skrevet

Ser flere utenlandske uten munnbind enn eldre.

• Liker 3
Skrevet
MorTil2 skrev (1 minutt siden):

Det kan jo hende at disse "gamlingene" er vaksinert? Da trenger de ikke bruke munnbind.

Foreløpig så må de det. For det er enda ikke påvist at vaksinerte ikke smitter.

Skrevet (endret)

Munnbind beskytter ikke mot Corona virus. Munnbind beskytter kun mot bakterier. Munnbind har rett og slett 0% beskyttelse mot virus. De fleste munnbind har 95% - 98% beskyttelse mot bakterie og 0% beskyttelse mot virus. 

Bakteriell filtreringseffektivitet (BFE) >95 %. 
https://www.farmasiet.no/catalog/feber-og-forkjolelse/forebyggende/munnbind-3-lags-alliance,5024064/

Bakteriell filtreringseffektivitet (BFE) > 98 %.
https://www.farmasiet.no/catalog/feber-og-forkjolelse/forebyggende/hualian-munnbind-type-iir-50-stk,5029390/

Bakterielt filtreringseffektivitet (BFE) på > 98 %.
https://www.farmasiet.no/catalog/feber-og-forkjolelse/forebyggende/aeris-munnbind-kirurgisk-llr-101,5028224/

Endret av Kasidya
  • Liker 2
Skrevet
Hulderen skrev (9 timer siden):

Foreløpig så må de det. For det er enda ikke påvist at vaksinerte ikke smitter.

De må ikke. Det er en anbefaling i områder med stort smittepress.

Det utarbeides nå nye anbefalinger for personer som er vaksinert, basert på kunnskapen fra andre land som har vaksinert mer enn Norge. Og om den ikke konkluderer med at vaksinering hjelper både mot å bli smittet og å smitte videre i en slik grad at samfunnet kan normaliseres igjen, hva er da vitsen med vaksinering? 

• Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet

Hva mener du med "gamlinger"?  (Hvilken alder?)

Det kan uansett være mange grunner til at eldre folk ikke bruker munnbind.

- De fleste over 75 har redusert lungekapasitet i en eller annen grad, enten p.g.a alder, eller på grunn av sykdom, og noen av dem kan få problemer med å puste med noe foran munnen.

- En god del har nedsatt kognisjon, enten naturlig på grunn av alder, eller på grunn av sykdom, og har problem med å forstå når de skal bruke munnbind, hvorfor de skal bruke det, og/eller hvordan de skal bruke det.

- Gammel vane.  En god del er opplærte til at det er farlig å ha noe foran ansiktet, eller de er opplært til at det er dårlig folkeskikk å ha noe foran ansiktet når de skal snakke med andre, og glemmer at det er andre regler nå.

- Noen bryr seg ikke.

Det er sikkert mange andre grunner også, men det er disse jeg personlig har hørt og opplevd.

Når det kommer til munnbind klarer jeg ikke bli så veldig opprørt over at et lite mindretall ikke bruker det.
Jeg hjelper dem så godt jeg kan å holde god nok avstand, så får de sulle rundt i sin egen lille boble.

Skrevet
Avocado83 skrev (12 timer siden):

Her jeg bor er de eldre mye flinkere enn ungdommen

Det samme her jeg bor.

• Liker 4
Skrevet

Her jeg bor er 95% i alle aldre flinke til å bruke munnbind i butikken. Jeg tenker at de få som ikke bruker det enten har en sykdom (fysisk eller psykisk) som gjør at de ikke kan, har glemt seg (det har skjedd meg en gang også, selv om jeg egentlig er veldig nøye på tiltak) eller rett og slett er egoister. Sistnevnte gruppe finnes i alle aldre, det er en medfødt egenskap. Blir litt irritert over at gamle og unge skal settes opp mot hverandre i koronadebatten. 

• Liker 3
Skrevet

Her ser jeg sjelden eldre uten munnbind, de er like flinke som alle andre. Det er noen av dem som har munnbindet under nesen, da. Men de fleste bruker det slik det skal brukes. Vi har munnbindpåbud mange steder her, ikke kun anbefaling. 

Skrevet
MorTil2 skrev (12 timer siden):

De må ikke. Det er en anbefaling i områder med stort smittepress.

Det utarbeides nå nye anbefalinger for personer som er vaksinert, basert på kunnskapen fra andre land som har vaksinert mer enn Norge. Og om den ikke konkluderer med at vaksinering hjelper både mot å bli smittet og å smitte videre i en slik grad at samfunnet kan normaliseres igjen, hva er da vitsen med vaksinering? 

Jeg syns da det er en vits å bli beskyttet mot sykdommen, selv om man risikerer å smitte  andre. 

• Opprett ny...