AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Hvorfor er alt blitt så dyrt!? Før kunne jeg kjøpe gode løpesko til rundt 500-1000 kr. Nå må jeg ut med 1000-1500. Trenger ikke nevne boligprisene engang. Og matvarene stiger jo bare. Anonymkode: 399a5...011 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #2 Skrevet 11. april 2021 Coronaen har nok mye av skylden for høye priser på mange varer, ettersom coronaen har ført til store tap for mange bedrifter. Anonymkode: a7db6...ce5
CorvusCorax Skrevet 11. april 2021 #3 Skrevet 11. april 2021 Hm. Kjøpte gode løpesko for fem år siden. De kostet 2300,- da. (De er heldigvis ikke utslitt - da jeg absolutt burde løpe mer). Kanskje du har dårligere økonomi nå? Det er først da man legger merke til sånt.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #4 Skrevet 11. april 2021 Mange år siden jeg har sett gode joggesko under tusen kroner. Har lønna di stått stille disse årene? Anonymkode: 4955e...bb5 1
Blueberrymuffin Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Coronaen har nok mye av skylden for høye priser på mange varer, ettersom coronaen har ført til store tap for mange bedrifter. Anonymkode: a7db6...ce5 Nei, skylden til de skyhøyeprisene vi ser nå skyldes politikken til Høyre og blå regjering. Ene og alene. Alt har blitt gradevis dyrere over de 8 årene vi har hatt blå regjering, det er ikke slik at prisene har skutt i været siste året. Det har skjedd gradevis over 8 år, fordi blå regjering fører liberalisme og er tuftet på kapitalisme. 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #6 Skrevet 11. april 2021 Den norske kronen er veldig svak. Da blir det dyrt å importere varer. Det fører til at enkelte varer blir dyrere. Boligprisene henger også sammen med den lave renten. Anonymkode: 228d6...50e 2
Spell Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 Jeg synes helt klart det er mindre gode tilbud, og generelt høyere priser nå. Tror det er svak norsk krone og dyre fraktkostnader som slår inn nå i år + butikkene er også redde for å sitte med store lagre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 Det er klart mange grunner som spiller inn, men alt koker ned til at dine kjøp skal gjøre noen andre rike. Når variabler som svak krone kommer inn, så må du betale mer. For utbyttet sitt skal de ha. Anonymkode: b4716...43a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 Printer penger! Mer inflasjon! 35% av alle dollar (USD) har blitt printet de siste 10 mnd. Bloomberg: Amerikansk gjeld øker til tidligere krigsrekord (2. verdenskrig), firedobling i underskuddet https://www.bloomberg.com/graphics/2020-debt-and-deficit-projections-hit-records/ Følger man med i verdensøkonomien? Investorlegender ser «episk boble»: – Vi har alle karakteristikkene i Norge også https://e24.no/boers-og-finans/i/1BJKkX/investorlegender-ser-episk-boble-vi-har-alle-karakteristikkene-i-norge-ogsaa Han trekker frem fire egenskaper som han mener kjennetegner en boble i aksjemarkedet: Ekstrem verdsetting, - f.eks. Tesla-aksjen ift. faktisk inntjening ift. verdsetting eksplosiv prisøkning, - Matvarer, bolig, alt. "Inflasjonen tar seg opp igjen – høyeste prisvekst på mat og drikke på seks år" 1,3% prisøkning i Mai- Kjerneinflasjon 3% på strøm og drivstoff - høyeste prisveksten siden august 2016. mange børsnoteringer - Euronext Growth noteringer i Norge https://live.euronext.com/nb/markets/oslo/equities/growth/list og utbredt spekulasjon fra investorer. - boligspekulasjon, aksjespekulasjon fra nordmenn, SPAC, etc. NRK https://www.nrk.no/nordland/freyr-i-rana-med-sin-batterifabrikk-markerer-starten-pa-industrieventyr-i-norge-mener-forsker-1.15353590 Les om hvordan batteriselskapet Freyr tok «bakdøra» inn på børsen for å realisere milliardprosjekt som kan markere starten på nytt norsk industrieventyr. Før helga annonserte selskapet Freyr at de går på børsen i New York. Slik sikrer de seg 7,3 milliarder til investeringer av batterifabrikker i Mo i Rana. Selskapet er notert i En SPAC er et børsnotert skallselskap opprettet utelukkende for å hente inn penger for senere å kjøpe opp andre selskaper. – Jeg tror denne typen spekulasjon i bedrifter som ikke er funnet eller valgt ennå er nok et tegn på en irriterende boble, sier Munger. Blueberrymuffin skrev (3 minutter siden): Nei, skylden til de skyhøyeprisene vi ser nå skyldes politikken til Høyre og blå regjering. Ene og alene. Alt har blitt gradevis dyrere over de 8 årene vi har hatt blå regjering, det er ikke slik at prisene har skutt i været siste året. Det har skjedd gradevis over 8 år, fordi blå regjering fører liberalisme og er tuftet på kapitalisme. Bare tull, Norgesgruppen kunne f.eks. tjent enda bedre om de ikke hadde kjørt priskutt o.l. Likevel etterforskes de nå for å bruke sin makt for bedre innkjøpspriser av Forbrukerrådet. Jeg tror det vil ende opp som en regning vi forbrukere må ta. Anonymkode: 9b742...940
Gjest Kastanjefrø Skrevet 11. april 2021 #10 Skrevet 11. april 2021 Blueberrymuffin skrev (1 time siden): Nei, skylden til de skyhøyeprisene vi ser nå skyldes politikken til Høyre og blå regjering. Ene og alene. Alt har blitt gradevis dyrere over de 8 årene vi har hatt blå regjering, det er ikke slik at prisene har skutt i været siste året. Det har skjedd gradevis over 8 år, fordi blå regjering fører liberalisme og er tuftet på kapitalisme. Du har kontroll på ideologiene leser jeg. Hvilke vestlig samfunn er ikke kapitalistiske liberale demokratier?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #11 Skrevet 12. april 2021 Det trykkes mange penger og vi produserer ingenting lenger, kun byråkrati og forbruk av varer produsert i andre land. Anonymkode: b2484...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #12 Skrevet 12. april 2021 Fraktprisene internasjonalt (båtfrakt/containerfrakt) har skutt i været under pandemien. Dette er en av mange faktorer. Anonymkode: 39d7b...fbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå