AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Jeg blir 30 i år, eier bolig, har bil (ikke billån) og fast jobb. Tjener ca 550.000,- i året. Har ingen barn p.t. Jeg har ingen usikret gjeld eller kredittkort, men skjemmes likevel noe over økonomien min. Jeg handler altfor mye som verken er bærekraftig for miljøet eller for min lommebok. Går alltid i null hver måned og har null på sparekonto. Har dog BSU som jeg på et vis greier å fylle opp årlig, gjerne innspurt i form av salg av gjenstander og overtid mot tampen av året.. Har gått gjennom kontoutskrifter og ser jo at pengene forsvinner på blomster (!), planter, selvpleie, takeaway, nettshopping av klær og interiør osv. Jeg har virkelig nok klær og ting, men greier på et vis å "unne meg" noe nytt hver eneste måned.. Nå har jeg lyst til å ta ordentlig tak i økonomien og trenger gjerne tips og triks. Legger ved et budsjett som jeg håper å få innspill på. Nøyaktig hva sparemålet er vet jeg ikke, men ønsker å ha kontroll og penger til overs. Kanskje investere noe i fond og pensjon månedlig? Jeg har ca 32.000 utbetalt. Kr. 9500 går til boliglånet, kr. 5500 til felleskontoen med meg og samboer som dekker fellesutgifter, strøm og nettleie, mat, forsikringer og bensin. Kr. 3900 går til lånekassen. Kr. 322 til mobilregning. Kr 109 til Spotify og kr. 79 til Dplay. Bruker da resterende på velvære, klær, interiør osv. Kjøper jo også p piller og slikt når det trengs. Men ja, resten av pengene forsvinner på fjas. I tillegg jobber jeg også noe overtid så den reelle lønnen er litt høyere, men tar utgangspunkt i det jeg har minimum utbetalt. Føler meg helt håpløs. Noen som har innspill her? Og tar gjerne imot tips til hvordan få budsjettering og sparing gøy. Anonymkode: f37d9...272 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #2 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ca 32.000 utbetalt. Kr. 9500 går til boliglånet, kr. 5500 til felleskontoen med meg og samboer som dekker fellesutgifter, strøm og nettleie, mat, forsikringer og bensin. Kr. 3900 går til lånekassen. Kr. 322 til mobilregning. Kr 109 til Spotify og kr. 79 til Dplay. Anonymkode: f37d9...272 Men dette høres vel helt standard ut? Hvor blir de av de siste 10.000? Alt på sminke og takeway? Jeg synes det er greit å ha noen fine stunder i livet jeg altså. Ikke at du skal måtte lage mat hver dag, men kanskje du kan vurdere maks en-to takeaway i uka? Jeg får mobil dekket via jobb, og så får jeg internett ogsådekket - så det betaler jeg ikke mer for. Alt fordelsbeskattes maksinmalt med ca. 4000 kr ekstra inntekt på skatten. Jeg tjener ca. 100 000 mindre enn deg og får utbetalt 31.000 / mnd, så enten er skattekortet mitt helt feil eller så er tallet feil? Jeg fikk tilbake 20.000 på skatten 2020 når jeg fikk 27.000 utbetalt, så har selv rettet på kortet mitt ift. overtid jeg forventer å ha i løpet av året. Anonymkode: 0dd82...c9e 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #3 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg blir 30 i år, eier bolig, har bil (ikke billån) og fast jobb. Tjener ca 550.000,- i året. Har ingen barn p.t. Jeg har ingen usikret gjeld eller kredittkort, men skjemmes likevel noe over økonomien min. Jeg handler altfor mye som verken er bærekraftig for miljøet eller for min lommebok. Går alltid i null hver måned og har null på sparekonto. Har dog BSU som jeg på et vis greier å fylle opp årlig, gjerne innspurt i form av salg av gjenstander og overtid mot tampen av året.. Har gått gjennom kontoutskrifter og ser jo at pengene forsvinner på blomster (!), planter, selvpleie, takeaway, nettshopping av klær og interiør osv. Jeg har virkelig nok klær og ting, men greier på et vis å "unne meg" noe nytt hver eneste måned.. Nå har jeg lyst til å ta ordentlig tak i økonomien og trenger gjerne tips og triks. Legger ved et budsjett som jeg håper å få innspill på. Nøyaktig hva sparemålet er vet jeg ikke, men ønsker å ha kontroll og penger til overs. Kanskje investere noe i fond og pensjon månedlig? Jeg har ca 32.000 utbetalt. Kr. 9500 går til boliglånet, kr. 5500 til felleskontoen med meg og samboer som dekker fellesutgifter, strøm og nettleie, mat, forsikringer og bensin. Kr. 3900 går til lånekassen. Kr. 322 til mobilregning. Kr 109 til Spotify og kr. 79 til Dplay. Bruker da resterende på velvære, klær, interiør osv. Kjøper jo også p piller og slikt når det trengs. Men ja, resten av pengene forsvinner på fjas. I tillegg jobber jeg også noe overtid så den reelle lønnen er litt høyere, men tar utgangspunkt i det jeg har minimum utbetalt. Føler meg helt håpløs. Noen som har innspill her? Og tar gjerne imot tips til hvordan få budsjettering og sparing gøy. Anonymkode: f37d9...272 Søk på sifo referansebudsjett og sammenlign deg der. Ser ut til at du har et overforbruk Anonymkode: bb8ea...102
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #4 Skrevet 11. april 2021 Det jeg gjør når jeg har lønn (savn🙄) er å ha en egen regningskonto. Jeg får oversikt over alle regninger jeg må betale, ikke glem regninger som kommer hvert kvartal, halvår eller årlig, så finner jeg omtrent beløp månedlig og runder dette opp litt. Den summen settes automatisk inn på regningskontoen hver måned, så blir det også en bufferkonto foruventede regninger etterhvert. Ellers splitter jeg det som er til overs og setter halve inn på sparing (fond, aksjer, Krypto eller sparekonto) og halvparten til kos eller fjas. Hvis det er noe jeg sparer til som gjør meg supermotivert, øker jeg selvsagt sparingen (anbefaler også rutinen med å hver gang du kjøper noe nytt, må du gi bort eller selge tre ting du allerede har! Det har hjulpet meg enormt for å kutte ned på rot i hjemmet, men det er ikke sikkert det er aktuelt for deg) Anonymkode: 950dd...7a4 2
Spell Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 Om du eier bolig, så får du ikke lenger skattefradrag gjennom BSU. Den eneste fordelen du kan få er høyere rente, men det vil heller lønne seg mer å sette det i fond. Anbefaler deg å sette av en viss sum av pengene hver mnd på sparekonto/fond. Da forsvinner de som en "utgift" og du har mindre penger å forbruke. Da kan du med bedre samvittighet bruke opp alt som er på konto. Men også selvsagt lurt å se på hva unødvendig du bruker penger på. Sett opp budsjett! 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #6 Skrevet 11. april 2021 Sett opp et ordentlig budsjett hvor du fører tilsvarende regnskap. Enten frå lønning til lønning eller måned til måned. Jeg bruker det du finner her https://www.lindorff.no/kundeservice/tips-til-bedre-okonomi/budsjett/budsjett-mal-privat/. Har så spesifisert postene etter mitt bruk, og du kan gjøre det etter ditt. Lag postene så konkrete som mulig. Da har du summene å forholde deg til. Før gjerne inn hva du faktisk har brukt fortløpende, for da har du kontrollen og kan begrense deg før du går over budsjettet. Sett en fast sum i sparing over på en "låst" konto samme dag som du får lønning. Om du ikke behandler en gitt sum som en utgift, er det mye lettere å la være å spare. Jeg har f.eks en egen post i budsjettet for BSU og en buffer, så er det som er igjen på bunnlinjen etter måneden bonus-sparing. Ellers bør du kutte på visse poster om du aktivt vil spare mer over en periode. F.eks på blomster. Hvorfor kjøpe nye buketter hele tiden når man kan kjøpe potteplanter til noen kroner mer som varer lenge? Du ser selv hvor du bruker mye på ting som ikke er en nødvendighet. Anonymkode: 9654d...522 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 Skal du få sparing gøy er nok det å se pengene vokse fra måned til måneden motivasjon. Spar til spesifikke saker. Først og fremst trenger du en bufferkonto med 0 på sparekonto. Deretter kan du starte sparing i fond, til ferier osv. Tenk bare på mulighetene til å bygge dette raskere opp nå når vi ikke kan leve så fritt uansett. Anonymkode: 9654d...522
utakulanini Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 (endret) Støtter alle råd over og anbefaler i tillegg å bruke en spending tracker app. Da fører du inn ALT du bruker og hva du bruker det på, for eksempel over én måned eller to. Endret 11. april 2021 av utakulanini 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #9 Skrevet 12. april 2021 Høres mye ut som min situasjon 🙈 Jeg tjener ca det samme, har bare meg og hunden å tenke på, og skjønte ikke helt hvordan alt bare forsvant hver måned... Nå fører jeg detaljert regnskap i Excel, hvor jeg skriver ned alle penger som kommer inn og går ut. Det var litt tungvint i starten, men nå har jeg fått god flyt på det, og det er moro! Jeg ser akkurat hvor mye jeg har brukt på dagligvarer, bil, abonnementer, helse, annet. Jeg sammenligner måned for måned, og så går det sport i å se om jeg klarer å bruke litt mindre på de forskjellige postene enn forrige måned, og om jeg klarer å sitte igjen med litt større overskudd fra år til år. I tillegg har jeg satt opp en fondskonto og en sparekonto, hvor det går et fast trekk når jeg får lønning. Da er de pengene "brukt opp", så selv om jeg tømmer kontoen en måned, har jeg likevel spart noe. Dette har hvertfall hjulpet meg masse 😁 Anonymkode: 3b871...c9f 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #10 Skrevet 12. april 2021 Hvis du ønsker å spare; "betal deg selv først!". Sett opp et realistisk budsjett med alle dine utgifter og se hvor mye du kan sette av til sparing per måned. Når du får lønning er det første du gjør å sette over denne summen til din sparekonto. Deretter betaler du alle dine faste utgifter. Det du da sitter igjen med er penger du fritt kan bruke frem til neste lønning. Går du tom for penger har du ikke satt opp et realistisk budsjett eller du bruker mer penger enn du har budsjettert. Har du penger igjen dagen før lønning så setter du disse pengene på sparekontoen. Dette forutsetter at du først har spart opp en bufferkonto. Skulle det dukke opp uventede regninger som du ikke har budsjettert så bruker du bufferkontoen til å betale disse regningene. Deretter må du kanskje justere budsjettet for de kommende månedene slik at du kan fylle opp bufferen igjen. Oppsparing av bufferen gjør du som over. Anonymkode: 80a2d...e97 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #11 Skrevet 12. april 2021 Takk for svar til alle! Har nå satt opp et månedlig budsjett for økonomien min, tatt utgangspunktet i det jeg minimum har utbetalt. Jeg har opprettet flere kontoer med autotrekk fra regningskontoen på lønningsdato. Skal fremover spare fast til buffer, ferie og generell sparekonto. Har også opprettet en "kosekonto". I tillegg har jeg opprettet ASK og satt opp månedlig trekk her også, til tre ulike fond. Samboeren min er veldig ulik meg hva gjelder økonomi og er en såkalt "supersparer" og veeldig flink og ryddig med økonomien til tross for at han unner seg diverse han også, så har fått en del tips fra han i går. Etter samtale med samboeren min så tror jeg at jeg kanskje sliter med kjøpsavhengighet. Jeg har altfor mye klær, sko og ting, men unner meg likevel noe nytt hver eneste måned når lønnen kommer. Jeg har veldig lyst til å få dette til og få økonomien på rett kjør. Selv om jeg som nevnt ikke har usikret gjeld så synes jeg likevel det er litt vanskelig dette med økonomi. Jeg ser jo at jeg har stort sparepotensiale og blir så lei meg av å tenke på alle pengene jeg har sløst bort tidligere. Har også opprettet en konto som jeg skal overføre hvert salg av diverse til til, kanskje det blir en liten sum etter hvert? Skal i alle fall prøve å kvitte meg med mest mulig ting og fjas. Jeg var i boden i går og fant et par mokkasiner fra Gucci som jeg hadde glemt jeg hadde kjøpt.. Det er rett og slett flaut. Er det noen som har noen tips til meg til hvordan slutte_å_kjøpe_ting? Jeg skjønner jo at jeg bare må slutte, men finner det likevel vanskelig å ikke nettshoppe, kjøpe blomster, hudprodukter osv. Jeg ønsker ikke å bli helt minimalist, men vil leve mer bærekraftig og ta gode valg både for planeten og lommeboken. Dette burde jo være nok motivasjon, men er stygt redd jeg havner på "kjøret" og bare MÅ kjøpe noe når lønna kommer.. Anonymkode: f37d9...272 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #12 Skrevet 12. april 2021 Jeg har forresten aldri spart til noe heller (utenom å fylle opp BSU). Jeg hadde kausjonist på den første boligen jeg kjøpte og egenkapitalen til de neste kom fra prisoppgang. Da vi kjøpte den siste boligen fikk vi en meget bra pris på den vi solgte og den vi kjøpte og jeg fikk ca 150.000 på konto etter egenkapitalen var trukket fra til det nye lånet. Pengene er borte. Noe av det gikk til at jeg i ny og ne betalte ekstra på boliglånet når jeg fikk "motivasjon". Resten har gått til ferier, klær, hudpleie, restaurantbesøk, interiør osv. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å spare da det tar tid og jeg har null tålmodighet og tenker "vi lever bare en gang, må nyte det mens vi kan".. Anonymkode: f37d9...272 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #13 Skrevet 12. april 2021 Godt jobba!! Du legger fundamentet nå, så kommer de neste stegene til å bli litt annerledes. Kan du identifisere om du har noen triggere for hva som får deg til å shoppe? For noen er det kjedsomhet, for andre er det tristhet, for noen er det unnskyldninger til seg selv om at man virkelig behøver x, y og z. Jeg kan anbefale at du henger opp et ark (ikke finn på å overbevise deg selv om at du må kjøpe en liten tavle eller noe annet tull til dette formålet!) hvor du skriver opp hver gang du tenker på noe du ønsker å kjøpe. Skriv datoen og skriv opp de 7 neste dagene, slik at du kan tikke av for hver dag som går. Forskning viser at hvis vi tenker over et kjøp fem-seks ganger, ombestemmer vi oss svært ofte! Dette hjalp mye for meg, jeg kjøper nå kun ting jeg virkelig har bruk for. Jeg tenker også over hvor mye jeg faktisk kommer til å bruke det og om jeg har hatt noe lignende tidligere, eller ofte har jeg til og med noe lignende! Anbefaler også fullstendig shoppestopp den første uka etter lønning. Da har du tid til å få pengene dit de burde være, før du bruker noe. Hold oss gjerne oppdatert! 💪🏻 Anonymkode: 950dd...7a4 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #14 Skrevet 12. april 2021 Jeg har fast trekk til fondsparing dagen etter lønning. Har også en ok bufferkonto på høyrente. Fondssparingen er ment til pensjon, og større innkjøp. Da står jeg fritt til å bruke resten på akkurat det jeg vil, uten å tenke over om det er sløsing eller ikke. Anonymkode: 15418...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #15 Skrevet 12. april 2021 Jeg vil anbefale at du fortsetter å tenke at du skal unne deg ting i blant- man lever bare en gang, som du sier. Blir det for strengt kommer du ikke til å klare det i det hele tatt. Men når det konmer til nettshopping har jeg en regel! Jeg kjøper aldri samme dag som jeg kikker rundt og putter i handlekurven. Jeg lukker nettleseren, sier til meg selv at jeg skal kjøpe det i morgen. Da har jeg tid til å tenke over om jeg har lyst på det, trenger det, og om det er akkurat den tingen jeg vil prioritere pengene mine på denne måneden. Veldig ofte kjenner jeg da neste dag, at jeg er glad jeg lot være. Men om jeg fortsatt vil ha det, vet jeg sjansen er større for at det er vek anvendte penger, og logger på og klikker det hjem! ☺️ Har spart veeeldig mye penger på dette. Anonymkode: f27ef...e2e 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #16 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men når det konmer til nettshopping har jeg en regel! Jeg kjøper aldri samme dag som jeg kikker rundt og putter i handlekurven. Jeg lukker nettleseren, sier til meg selv at jeg skal kjøpe det i morgen. Da har jeg tid til å tenke over om jeg har lyst på det, trenger det, og om det er akkurat den tingen jeg vil prioritere pengene mine på denne måneden. Anonymkode: f27ef...e2e Knallgodt råd ts! Jeg gjør dette. Min regel er å vente 3-4 dager. Ikke gå inn på nettsiden i det hele tatt disse "fornuftsdagene", men det sier seg selv. Spart mye penger på det. Jeg er impulsiv og det er så lett å bare klikke hjem man har lyst på der og da.. Før kjøpte jeg mye klær jeg hadde nok av fra før. Eller div pyntedill jeg egentlig ikke trengte. Etter jeg startet med dette ender det 9 av 10 ganger med at jeg fjerner over halve handlekurven når jeg går logger inn igjen. Noen ganger glemmer jeg at jeg har lagt reservert ting/klær i handlekurven. Anbefaler også å gå over klesskapet og rydde. Da ser man hvor mye ubrukte klær man egentlig har! Anonymkode: cc926...278 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #17 Skrevet 12. april 2021 Start med å betale deg selv først så fort du får lønning Altså, du setter penger rett på sparekonto. La det kun være igjen nok til det du har planlagt å kjøpe den måneden. Si du har 10.000 etter alt er betalt, sett 7-8000 rett på sparekonto. Du må få ned spontan-forbruket ditt, og forbruk på tåpelige ting. Jeg er sikker på at du har nok sminke og klær til å vare lenge om du må, så hvorfor ikke utfordre deg selv på å ikke kjøpe noe nytt i flere måneder? Finnes mange som har "no buy year" hvor de kun erstatter det mest nødvendige, f.eks har du brukt opp en mascara og er helt tom for ekstra kan du kjøpe ny, men du kan ikke kjøpe ekstra for gøy. Kan være lurt å ha et par måneder nå hvor du kutter ned på alt slikt, og fokuserer på å finne ut hvor du må endre vaner. Anonymkode: d3b69...cd2 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #18 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar til alle! Har nå satt opp et månedlig budsjett for økonomien min, tatt utgangspunktet i det jeg minimum har utbetalt. Jeg har opprettet flere kontoer med autotrekk fra regningskontoen på lønningsdato. Skal fremover spare fast til buffer, ferie og generell sparekonto. Har også opprettet en "kosekonto". I tillegg har jeg opprettet ASK og satt opp månedlig trekk her også, til tre ulike fond. Samboeren min er veldig ulik meg hva gjelder økonomi og er en såkalt "supersparer" og veeldig flink og ryddig med økonomien til tross for at han unner seg diverse han også, så har fått en del tips fra han i går. Etter samtale med samboeren min så tror jeg at jeg kanskje sliter med kjøpsavhengighet. Jeg har altfor mye klær, sko og ting, men unner meg likevel noe nytt hver eneste måned når lønnen kommer. Jeg har veldig lyst til å få dette til og få økonomien på rett kjør. Selv om jeg som nevnt ikke har usikret gjeld så synes jeg likevel det er litt vanskelig dette med økonomi. Jeg ser jo at jeg har stort sparepotensiale og blir så lei meg av å tenke på alle pengene jeg har sløst bort tidligere. Har også opprettet en konto som jeg skal overføre hvert salg av diverse til til, kanskje det blir en liten sum etter hvert? Skal i alle fall prøve å kvitte meg med mest mulig ting og fjas. Jeg var i boden i går og fant et par mokkasiner fra Gucci som jeg hadde glemt jeg hadde kjøpt.. Det er rett og slett flaut. Er det noen som har noen tips til meg til hvordan slutte_å_kjøpe_ting? Jeg skjønner jo at jeg bare må slutte, men finner det likevel vanskelig å ikke nettshoppe, kjøpe blomster, hudprodukter osv. Jeg ønsker ikke å bli helt minimalist, men vil leve mer bærekraftig og ta gode valg både for planeten og lommeboken. Dette burde jo være nok motivasjon, men er stygt redd jeg havner på "kjøret" og bare MÅ kjøpe noe når lønna kommer.. Anonymkode: f37d9...272 Jeg handla mye før!! Har ikke tall på hvor mange treningstightser og topper jeg har. De er pent bretta sammen, og nå bruker jeg noen faste. Disse skal slites ut, før de neste finnes fram. Alt av nyhetsbrev er kansellert, da kommer det hvert fall ikke fristelser på e-post. For er det noe nettbutikker har, så er det mange typer salg og hver uke, opptil flere ganger i uken, dumper det nyhetsbrev med ‘gode tilbud’ man bare ikke kan gå glipp... Deretter slutte å gå inn i nettbutikker. Husker jeg pleide å tråle nettbutikker for å lete etter noe å kjøpe. Makan liksom, leter etter noe å kjøpe. Noe jeg ikke en gang trengte! Nå går jeg kun på nett når jeg faktisk trenger noe, feks linser. Jeg har også gått gjennom alle klærne mine. De er sorterte og rydda opp i. Da fikk jeg fullstendig oversikt over hva jeg faktisk hadde. Det anbefaler jeg deg å gjøre. Jeg hadde mange hudkremer. Der har jeg gått systematisk til verks, brukt opp en etter en. Sminken det samme. Om du trenger noe, sov på det. Er det noe du verkelig trenger, eller ønsker du det? Det er to forskjellige ting: trenge og ønske. En god opprydding, både i dine fysiske skap og e-posten. Det er en start 😊 Lykke til 💪 Anonymkode: 37faa...d6f 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #19 Skrevet 12. april 2021 Jeg har omtrent samme inntekt og utgifter, jeg har dog et par hundre tusen på sparekonto. Men jeg lever absolutt etter mottoet man lever bare en gang, og har tenkt å fortsette med det. Mine penger går dog ikke til klær og sminke, men i normale tider til å reise. Anonymkode: 1303c...306 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #20 Skrevet 12. april 2021 Ha fast overføring til Sparekonto dagen etter lønning hver mnd. Resterende på konto kan du heller bruke opp. Problem solved. Anonymkode: 436dc...c93 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå