AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Jeg har på ingen måte spiseforstyrrelser- alltid vært veldig komfortabel med mat og kropp. Nå er det sånn at jeg er gravid og blitt helt avhengig av søtsaker og usunn mat. Jeg klarer ikke begrense meg og bare eser. Vil komme i gang med trening (aldri trent noe særlig før så er redd det kan bli litt mye), men er glad i turer så tenkte å komme i gang igjen. Er det noen andre programmer dere følger? Hvordan begrenser man vekta og søtsakene? Jordmor bryr seg ikke noe særlig men jeg er bekymret for baby og meg selv. Anonymkode: f1006...28c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #2 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har på ingen måte spiseforstyrrelser- alltid vært veldig komfortabel med mat og kropp. Nå er det sånn at jeg er gravid og blitt helt avhengig av søtsaker og usunn mat. Jeg klarer ikke begrense meg og bare eser. Vil komme i gang med trening (aldri trent noe særlig før så er redd det kan bli litt mye), men er glad i turer så tenkte å komme i gang igjen. Er det noen andre programmer dere følger? Hvordan begrenser man vekta og søtsakene? Jordmor bryr seg ikke noe særlig men jeg er bekymret for baby og meg selv. Anonymkode: f1006...28c Her har det også sklidd ut en del i det siste og gjennom påsken. Prøver å velge sunne alternativ i ukedagene og heller se frem til helgen og litt kos da. Velg f eks kesam med bær eller grønnsaker med dip i ukedagene? Ellers lønner det seg ikke å gå ut for hardt hva gjelder trening. Tar du minimum 30 min gåtur hver dag er det kjempebra jobba! Alt er bedre enn ingenting så vær stolt av de små tiltakene du gjør Anonymkode: 4305f...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #3 Skrevet 11. april 2021 Tenk på at svangerskapsdiabetesen snart kommer og banker på døra. Anonymkode: 395be...731 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #4 Skrevet 11. april 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Tenk på at svangerskapsdiabetesen snart kommer og banker på døra. Anonymkode: 395be...731 Helt krise når jeg tenker på det 😞 Har ikke vært klar over at det er noe som heter det før jeg leste om det for noen dager siden. Plager meg veldig..har gått bananas når det gjelder søtsaker.. Anonymkode: f1006...28c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 39 minutter siden, AnonymBruker said: Her har det også sklidd ut en del i det siste og gjennom påsken. Prøver å velge sunne alternativ i ukedagene og heller se frem til helgen og litt kos da. Velg f eks kesam med bær eller grønnsaker med dip i ukedagene? Ellers lønner det seg ikke å gå ut for hardt hva gjelder trening. Tar du minimum 30 min gåtur hver dag er det kjempebra jobba! Alt er bedre enn ingenting så vær stolt av de små tiltakene du gjør Anonymkode: 4305f...2bc Ja, kommer til å ta tak i det fremover. Bare lurer på om jeg kan gjøre andre øvelser uten at det skal bli for mye. 30 min gåtur er jo egentlig ingenting tenker jeg..er så redd for å ende opp som en hval med svangerskapsdiabetes som brukeren over skriver.. 😮 Anonymkode: f1006...28c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #6 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har på ingen måte spiseforstyrrelser- alltid vært veldig komfortabel med mat og kropp. Nå er det sånn at jeg er gravid og blitt helt avhengig av søtsaker og usunn mat. Jeg klarer ikke begrense meg og bare eser. Vil komme i gang med trening (aldri trent noe særlig før så er redd det kan bli litt mye), men er glad i turer så tenkte å komme i gang igjen. Er det noen andre programmer dere følger? Hvordan begrenser man vekta og søtsakene? Jordmor bryr seg ikke noe særlig men jeg er bekymret for baby og meg selv. Anonymkode: f1006...28c Hvis du ikke har trent noe særlig før, så anbefaler jeg deg å starte med å gå turer. Det er mange som tyr til søtsaker i graviditeten, så da er det bedre å fokusere på kostholdet fremover enn å begynne å trene. Det anbefales ikke å begynne med trening i svangerskapet for folk som ikke er vant med trenimg fra før av, da uvitenhet kan gjøre vondt verre I svangerskapet. Anonymkode: 73762...15e
MiaHI Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 Du skal ikke begynne med hard trening når du er gravid hvis kroppen din ikke er vandt med det fra før. Dessuten er kostholdet det viktigste med tanke på vekta, ikke trening. Som folk anbefaler her - gå deg noen turer. Gå det du orker, uten at du føler at du presser deg. Det viktigste du gjør for å ikke fortsette å «ese ut» er å kutte ut søtsakene og den usunne maten. Spis nesten som du gjorde før du var gravid. Vet det er lettere sagt enn gjort, men prøv å finne noe som motiverer deg til et ok kosthold. Jeg er også gravid (21 uker) og har også bare lyst til å stappe trynet med drittmat og godteri, men prøver hver dag så godt jeg kan å ikke gjøre det. Det som motiverer meg er å tenke at dette handler ikke bare om meg og mine lyster, men også om mitt kommende barn. Jeg vil ikke spise på meg svangerskapsdiabetes eller utsette barnet for noe annet som ikke er bra. Dessuten vil jeg gjøre det jeg kan for at jeg selv jeg har det bra med meg selv når barnet kommer. Hvis jeg sitter med +20 kg etter jeg har født så tror jeg det er vanskelig å ikke gå i kjelleren. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt krise når jeg tenker på det 😞 Har ikke vært klar over at det er noe som heter det før jeg leste om det for noen dager siden. Plager meg veldig..har gått bananas når det gjelder søtsaker.. Anonymkode: f1006...28c Du, det er mange ting som spiller inn her Ikke bare kosthold. Hvor gammel er du? Hvis du faller innenfor noen kriterier(bl.a. alder) så blir du jo screenet for sv.dia. Prøv å stress ned og få i deg nok næringsrik mat. Så er det nok ingen krise om det blir noe godis i tillegg, bare det ikke erstatter skikkelig mat Anonymkode: fdfa8...4c5 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tenk på at svangerskapsdiabetesen snart kommer og banker på døra. Anonymkode: 395be...731 Ikke kom med feilinformasjon. svangerskapsdiabetes skyldes hormonelle forandringer og har lite med kosthold/trening å gjøre. Det oppstår når kroppen ikke lenger klare møte insulinbehovet til kroppen. Selv topptrente idrettsutøvere får SD dessverre. hilsen sykepleier diapol ous Anonymkode: f122a...b98 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #10 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke kom med feilinformasjon. svangerskapsdiabetes skyldes hormonelle forandringer og har lite med kosthold/trening å gjøre. Det oppstår når kroppen ikke lenger klare møte insulinbehovet til kroppen. Selv topptrente idrettsutøvere får SD dessverre. hilsen sykepleier diapol ous Anonymkode: f122a...b98 Da burde du vite at et usunt kosthold og overvekt kan øke risikoen for svangerskapsdiabetes Anonymkode: 5dcab...599 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #11 Skrevet 12. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Da burde du vite at et usunt kosthold og overvekt kan øke risikoen for svangerskapsdiabetes Anonymkode: 5dcab...599 Ts her: jeg er ikke overvektig. Anonymkode: f1006...28c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #12 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her: jeg er ikke overvektig. Anonymkode: f1006...28c Men du har et usunt kosthold. Anonymkode: 5dcab...599
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #13 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke kom med feilinformasjon. svangerskapsdiabetes skyldes hormonelle forandringer og har lite med kosthold/trening å gjøre. Det oppstår når kroppen ikke lenger klare møte insulinbehovet til kroppen. Selv topptrente idrettsutøvere får SD dessverre. hilsen sykepleier diapol ous Anonymkode: f122a...b98 Det er jo veldig rart i så fall at ingen får denne informasjonen på sykehuset? Min søster gikk opp veldig mye i graviditeten, og fikk beskjed på sykehuset at hun måtte passe på, da hun etterhvert var i risikosonen for svangerskapsdiabetes. Dette var på Ullevål. Anonymkode: 6d74d...8ee
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #14 Skrevet 12. april 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men du har et usunt kosthold. Anonymkode: 5dcab...599 Ja 😞 Anonymkode: f1006...28c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #15 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja 😞 Anonymkode: f1006...28c Overvekt er ikke lenger et kriterie for svangerskapsdiabetes. Det handler jo om at kroppen ikke produserer insulin like bra som før, og du kan være en av dem det gjelder for. Særlig om du spiser mye usunt. Såvidt jeg vet skal alle ta glukosebelastningstest nå. Anonymkode: 395be...731 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #16 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke kom med feilinformasjon. svangerskapsdiabetes skyldes hormonelle forandringer og har lite med kosthold/trening å gjøre. Det oppstår når kroppen ikke lenger klare møte insulinbehovet til kroppen. Selv topptrente idrettsutøvere får SD dessverre. hilsen sykepleier diapol ous Anonymkode: f122a...b98 Ja, det er jo det som er poenget mitt, kjære "sykepleier diapol ous" (er forøvrig ikke lov med slike titler, da jeg kan late som jeg er lege). Når selv topptrente idrettsutøvere får svangerskapsdiabetes så er det fordi insulinproduksjonen ikke fungerer som den skal pga. graviditet. Så det at TS utsetter kroppen for så mye drittmat, og risikoen for SD finnes fordi hun er gravid, så utsetter hun kroppen sin for en risiko så lenge hun ikke vet om hun har eller kommer til å få SD. Anonymkode: 395be...731
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #17 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke kom med feilinformasjon. svangerskapsdiabetes skyldes hormonelle forandringer og har lite med kosthold/trening å gjøre. Det oppstår når kroppen ikke lenger klare møte insulinbehovet til kroppen. Selv topptrente idrettsutøvere får SD dessverre. hilsen sykepleier diapol ous Anonymkode: f122a...b98 Klassisk at sykepleiere kommer inm i forumene som bedrevitende 😅 ja du er sykepleier ikke lege 😂 Anonymkode: 73762...15e 1
Gjest EmKay Skrevet 14. april 2021 #18 Skrevet 14. april 2021 For min del løste svangerskapsdiabetes det "problemet". Ikke at jeg spiste så særlig med søtsaker før jeg fikk diagnosen, men nå kan jeg i alle fall ikke gjøre det. Jeg har likevel gått mye opp i vekt på tross av et strengt kosthold og greit med aktivitet, så har fått beskjed om å prøve å være litt strengere i matinntaket nå de siste ukene. Ellers er turer en god start, og om du ønsker mer trening er det mange gode, og enkle trenings- og yoga økter for gravide på youtube som du kan trene hjemme i egen stue Ang søtsaker/usunn mat har det enkleste for min del tidligere vært å bare kutte det tvert, etter en liten stund forsvinner forhåpentligvis søtsuget (antar jeg, har ikke hatt noen cravings så langt i svangerskapet, så skal ikke uttale meg altfor bastant om søtsuget forsvinner eller ikke).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå