Gå til innhold

Dere som jobber natt. Hva gjør dere med sykt-barn dager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet begynner å bli syk kvelden, blir far hjemme dagen etter og du drar på jobb? Eller bruker du sykt barn dag så du er opplagt dagen etter?

Hvis du må være hjemme med barnet etter nattevakt fordi barnet begynte å bli syn morgenen og far "måtte" på jobb, ringer du inn med sykt barn for påfølgende vakt? Eller sover du når mannen kommer hjem og drar på jobb?

Lurer på hvordan dere løser det. Vårt barn begynner i barnehagen til høsten. Mannen har en jobb som krever oppmøte. Vi er enig at vi må fordele likt, og har i utgangspunktet tenkt at vi tar annenhver sykt barn dag, med mindre jeg har fri når barnet er sykt. 

Anonymkode: 6758f...91e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bruke sykt barn så lenge din mann er hjemme. 

Anonymkode: 079e8...04b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke bruke sykt barn så lenge din mann er hjemme. 

Nei, er ikke det jeg mener. Men hvis jeg skal på vakt dag 1 og dag 2. Barnet blir syk kvelden dag 1, og stor sjanse for syk dagen etter (feks omgangssyke). Skal jeg bruke sykt barn dag, dag 1? Også komme på vakt dag 2, mens mannen evt tar sykt barn dag neste dag? 

Eller skal mannen ta sykt barn dag, dag 1, og jeg ringer inn for sykt barn dag 2? Hvis det er min "tur" å bruke sykt barn dag, så kan jeg jo ikke gå på nattevakt også være hjemme med barnet en arbeidsdag uten søvn? 

Når barnet begynner i barnehage så er jo begge i jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet blir sykt på kvelden: Far er hjemme og du drar på jobb. 

Hvis barnet er sykt på morgenen: Du er hjemme så far drar på jobb. Du sover når far kommer hjem fra jobb (evt. når barnet sover/hviler på dagtid) og drar så på jobb. 

Anonymkode: 084dc...1b9

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Innemellom er det vanskelig å vite om barnet skal være hjemme dagen etter. Kanskje litt slapp om kvelden, men er frisk og rask dagen etter. 
Viser det seg at hun er dårlig når jeg kommer hjem fra nattevakt, blir mannen hjemme. Er hun syk og det er avklart at hun skal være hjemme dagen etter, blir jeg hjemme.

Anonymkode: 3f204...0d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, er ikke det jeg mener. Men hvis jeg skal på vakt dag 1 og dag 2. Barnet blir syk kvelden dag 1, og stor sjanse for syk dagen etter (feks omgangssyke). Skal jeg bruke sykt barn dag, dag 1? Også komme på vakt dag 2, mens mannen evt tar sykt barn dag neste dag? 

Eller skal mannen ta sykt barn dag, dag 1, og jeg ringer inn for sykt barn dag 2? Hvis det er min "tur" å bruke sykt barn dag, så kan jeg jo ikke gå på nattevakt også være hjemme med barnet en arbeidsdag uten søvn? 

Ikke alle som klarer å være oppe 1 døgn. Jeg sliter med migrene, og må sove etter nattevakt. Lite søvn trigger anfall.

Anonymkode: 3f204...0d1

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke ta sykt barn dag dag 1, for barnets far er jo hjemme og kan ta seg av barnet. Dag 2 blir litt i gråsonen siden du jo er hjemme og kan ha tilsyn med barnet slik at far kan dra på jobb, men du må jo også sove etter jobb, så at far bruker sykt barn dag her er nok innafor. Og da kan jo du dra på jobb igjen dag 2. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan ikke ta sykt barn dag dag 1, for barnets far er jo hjemme og kan ta seg av barnet. Dag 2 blir litt i gråsonen siden du jo er hjemme og kan ha tilsyn med barnet slik at far kan dra på jobb, men du må jo også sove etter jobb, så at far bruker sykt barn dag her er nok innafor. Og da kan jo du dra på jobb igjen dag 2. 

Han vil jo alltid være hjemme når jeg jobber natt. Må jo ha søvn jeg også. Har ikke nattevakter rett på sykt barn dager?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han vil jo alltid være hjemme når jeg jobber natt. Må jo ha søvn jeg også. Har ikke nattevakter rett på sykt barn dager?

Du sover på kvelden. 

Anonymkode: 512b4...313

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Er du for syk til å gå på arbeid pga manglende søvn, får du bruke egenmelding. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herrefred, ta sykt barn dag så du orker å være menneske. Tror ikke de som sier nei skjønner hva det innebærer. Hvis du har jobbet natt kan du ikke være våken hele dagen med det syke barnet for så å gå på jobb igjen om kvelden. Det funker ikke. 

Anonymkode: 54358...1be

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sykt barn dag er for at en foreldre skal være hjemme med barnet. Om far er hjemme mens du er på jobb har du ikke krav på sykt barn dag. Om du ikke klarer å gå på jobb pga søvnmangel/migrene må du bruke egenmelding.

Anonymkode: 7892c...087

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Herrefred, ta sykt barn dag så du orker å være menneske. Tror ikke de som sier nei skjønner hva det innebærer. Hvis du har jobbet natt kan du ikke være våken hele dagen med det syke barnet for så å gå på jobb igjen om kvelden. Det funker ikke. 

Anonymkode: 54358...1be

Hun kan sove når far kommer hjem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis barnet blir sykt på kvelden: Far er hjemme og du drar på jobb. 

Hvis barnet er sykt på morgenen: Du er hjemme så far drar på jobb. Du sover når far kommer hjem fra jobb (evt. når barnet sover/hviler på dagtid) og drar så på jobb. 

Eh, forventer du at TS skal være våken et døgn i strekk og ta seg av barn? Har du noen sinne jobbet som nattevakt? Om far kommer hjem feks kl 16, og ts begynner på jobb kl 21 - blir det maks fire timer søvn på ts på to døgn. Ingen forventer det. 

TS; du tar de sykt-barn-dagene du må for å fungere 😛 Hadde jeg visst at jeg skulle vært hjemme med et sykt barn dagen etter, hadde jeg tatt sykedag første natt ja. 

Anonymkode: d52b9...c15

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Eh, forventer du at TS skal være våken et døgn i strekk og ta seg av barn? Har du noen sinne jobbet som nattevakt? Om far kommer hjem feks kl 16, og ts begynner på jobb kl 21 - blir det maks fire timer søvn på ts på to døgn. Ingen forventer det. 

TS; du tar de sykt-barn-dagene du må for å fungere 😛 Hadde jeg visst at jeg skulle vært hjemme med et sykt barn dagen etter, hadde jeg tatt sykedag første natt ja. 

Sykt barn dag første natt har TS under ingen omstendighet krav på, da er jo far hjemme og opplagt og kan ta seg av barnet. Dersom det derimot er slik at TS ikke kan stille på jobb pga. søvnmangel fordi hun har måttet passe på et sykt barn på dagtid mellom to nattevakter så kan hun dog bruke en sykedag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her må nesten dere se det an hva dere klarer. Som mange kommenterer, så kan man ikke gå uten søvn for lenge. Det å måtte holde seg våken etter nattevakt helt til partneren kommer hjem fra jobb er en nesten umulig. Når jeg når 12 tiden er jeg helt totalt ødelagt og holder på å svime av.

Om det er krise for din jobb å ringe inn samme kveld, ville jeg dratt på jobb, og far tok ut sykt barn dag dager derpå. Er det helt greit at du er hjemme og våker over barnet, hadde jeg tatt ut sykt barn dag samme natt og far kunne sover om natten, og gått på jobb dagen etter, og igjen du ta ut enda en sykt barn dag neste natt. Altså jeg ville vurdert det fra situasjon til situasjon hva som passer best for oss og jobb, ikke hva evt. andre mener om saken 😅

Anonymkode: f1e3f...f56

Skrevet (endret)

Det er ingen regel som sier at man ikke kan ta sykt barn selvom mor/far er hjemme. Det har arbeidsgiver ingenting med, så lenge man ikke overstiger antall dager (de fleste pleier jo allikevel å løse det best mulig av hensyn til jobben). Jeg er sykemeldt nå pga utbrenthet og trenger mye hvile. Selvom jeg er hjemme, så bruker allikevel mannen sykt barn dag for å avlaste meg. 

Endret av Smacky87
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun kan sove når far kommer hjem. 

Du har tydeligvis aldri jobbet natt.

Etter en travel natt som varer i 10 timer, der du gjerne ikke har sovet skikkelig siden natten før, så tror du at det er greit å holde seg våken til far er ferdig på jobb?  Det hadde aldri jeg klart hvertfall. 

Når jeg kommer hjem fra nattevakt kl 08.30 så er jeg så trøtt at jeg er svimmel og bet nesten ikke forskjell på opp eller ned. Jeg sovner det sekundet hodet treffer puta. 

Til TS. Du har like mye rett på sykt barn-dager som alle andre. Blir barnet sykt kvelden du skal på natt, og far ikke har mulighet til å være hjemme med barnet dagen etter, så tar du sykt barn-dag for å være nok menneske til å ta vare på barnet dagen etter. Det klarer man ikke etter en lang nattevakt. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykt barn dag første natt har TS under ingen omstendighet krav på, da er jo far hjemme og opplagt og kan ta seg av barnet. Dersom det derimot er slik at TS ikke kan stille på jobb pga. søvnmangel fordi hun har måttet passe på et sykt barn på dagtid mellom to nattevakter så kan hun dog bruke en sykedag.

Med den filosofien kan jo aldri ts bruke sykt-barn-dag men må heller gå flere døgn i strekk uten søvn. TS har rett på sykt barn dag uansett hva den andre forelderen gjør - så lenge hun ikke overskrider dagene sine. Du har åpenbart aldri jobbet nattevakt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Smacky87 skrev (1 time siden):

Det er ingen regel som sier at man ikke kan ta sykt barn selvom mor/far er hjemme. Det har arbeidsgiver ingenting med, så lenge man ikke overstiger antall dager (de fleste pleier jo allikevel å løse det best mulig av hensyn til jobben). Jeg er sykemeldt nå pga utbrenthet og trenger mye hvile. Selvom jeg er hjemme, så bruker allikevel mannen sykt barn dag for å avlaste meg. 

Men forskjellen er at du er syk (sykemeldt) altså syk barnepasser 

Anonymkode: a0e12...af7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...