AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Min venninne holder på å utdanne seg til å bli lærer. Hun tar 5 års master. Hun har fått beskjed om at hun kan forvente en startlønn på 750 000 Kr!!! i tillegg til de ekstremt lange feriene. I tillegg får de også slettet endel studielån ved å bli lærer?? Selv har jeg også master, høyt studielån men hadde en startslønn på 430. Nå noen år senere tjener jeg 490 000. Det er inkludert overtid! Hva er det lærerne klager på???????? Anonymkode: 769ea...891 2 1
Milky Skrevet 11. april 2021 #3 Skrevet 11. april 2021 Hvorfor skulle de ikke hatt den lønnen? Er en viktig jobb 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #4 Skrevet 11. april 2021 Milky skrev (2 minutter siden): Hvorfor skulle de ikke hatt den lønnen? Er en viktig jobb Men hvorfor klager de da? 750 000 er jo laangt over snittet av den Norske befolkning! Det er ikke som lærer er den eneste viktige jobben der ute.... Søppeltømmere feks, også et ekstremt viktig yrke. De tjener svært dårlig Anonymkode: 769ea...891 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 Det er ikke vanlig startlønn, men vel fortjent. Lærere har lengre arbeidsuker og opparbeider seg dermed avspasering. De har kun 5 uker ferie om sommeren. Resten av det du kaller ferie er avspasering. Anonymkode: f5f87...65c 8 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #6 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min venninne holder på å utdanne seg til å bli lærer. Hun tar 5 års master. Hun har fått beskjed om at hun kan forvente en startlønn på 750 000 Kr!!! i tillegg til de ekstremt lange feriene. I tillegg får de også slettet endel studielån ved å bli lærer?? Selv har jeg også master, høyt studielån men hadde en startslønn på 430. Nå noen år senere tjener jeg 490 000. Det er inkludert overtid! Hva er det lærerne klager på???????? Anonymkode: 769ea...891 Jeg er adjunkt og tjener 500 000 i året etter flere år i yrket. De som utdanner seg til lektorer, som er litt lengre studie har vel startlønn på rundt 600 000. Tviler sterkt på at hun vil tjene 750 000 altså, det er rektorer som ligger på den lønnen. Læreryrket er veldig tungt og er av de yrkene med mest utbrenthet. Jeg skal slutte som lærer, føler jeg tjener altfor lite i forhold til belastningen det er. Tror nesten samtlige lærere føler at de tjener altfor lite. Og feriene? Vi hadde ikke holdt ut i yrket uten feriene. Anonymkode: fd448...4c6 26 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke vanlig startlønn, men vel fortjent. Lærere har lengre arbeidsuker og opparbeider seg dermed avspasering. De har kun 5 uker ferie om sommeren. Resten av det du kaller ferie er avspasering. Anonymkode: f5f87...65c Det er vanlig startslønn for en lektor jo. med noe pedagogisk tillegg. Anonymkode: 769ea...891
Hengebuksvinet Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 Tull og tøys. Med 10 års ansiennitet tjener jeg rett over 500'. Ikke bit på. Virker som det er tiden for å hetse lærere og sykepleiere for tiden... 23 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #10 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vanlig startslønn for en lektor jo. med noe pedagogisk tillegg. Anonymkode: 769ea...891 Nei. https://www.norsklektorlag.no/info/dette-skal-du-tjene-som-lektor/ Anonymkode: 83125...fa9 8
Undreguri Skrevet 11. april 2021 #11 Skrevet 11. april 2021 Flott at det er blitt krav om master =høyere lønn i denne viktige jobben. Viktig for rekruttering også, kanskje til og med av menn? Lærere jobber da et årsverk som andre, med 44 timers uke (selvom de fleste jobber mere da det kreves) og ikke kom med den «kjenner en lærere som ikke gjør det» -folk som ikke gjør jobben sin finnes i alle bransjer. Synes du ikke de som jobber i Nordsjøen eller på båt har mye fri? Det er fordi ulike jobber har ulike arbeidstidsavtaler! En sykepleier som jobber natt har også tilsynelatende mye fri løpet av en uke fordi nettene vekter mere... 5
Milky Skrevet 11. april 2021 #12 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvorfor klager de da? 750 000 er jo laangt over snittet av den Norske befolkning! Det er ikke som lærer er den eneste viktige jobben der ute.... Søppeltømmere feks, også et ekstremt viktig yrke. De tjener svært dårlig Anonymkode: 769ea...891 750 000kr er ikke vanlig for en lærer så vet ikke hvor vennen din får dette fra. På utdanning.nå står det at lærere tjener ca 550 000 i året også kan du slutte å sette jobber opp mot hverandre. Lærere setter grunnlaget for alle barn som en gang skal bli voksne. Personlig mener jeg det er viktigere og mer krevende enn å tømme søppel men det er en annen sak 11
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #13 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vanlig startslønn for en lektor jo. med noe pedagogisk tillegg. Anonymkode: 769ea...891 Kilde? Jeg er lektor med tillegg, maks utdannelse og diverse ekstra tillegg på grunn av at jeg er kontaktlærer og har videreutdanning, men tjener langt under det. Du lyver. Anonymkode: 42323...152 24
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #14 Skrevet 11. april 2021 ^^ og maks ansiennitet. Anonymkode: 42323...152 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #15 Skrevet 11. april 2021 Jeg tviler på at dette er sant, og jeg forsto med en gang at HI er et trolleinnlegg med formål å provosere. Det er uansett helt meningsløst å sammenligne med andre yrker, snakke om for mye/for lite lønn, ferie, arbeid osv. Når fakta er at rekrutteringa svikter, folk rømmer til andre yrker, er sykmeldte og går av med pensjon så fort de kan, så må det da være noe alle forståsegpåerene ikke har fått med seg? Om ting var som enkelte liker å tro, så hadde det vært kø for å bli lærer! Jeg er ikke lærer selv, men bor sammen med en. Stillingsannonser leses med interesse ganske ofte her i heimen, men coronatider er ikke tida for jobbskifte tydeligvis. Anonymkode: acca1...aa8 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #16 Skrevet 11. april 2021 SS skrev (4 minutter siden): Tull og tøys. Med 10 års ansiennitet tjener jeg rett over 500'. Ikke bit på. Virker som det er tiden for å hetse lærere og sykepleiere for tiden... Jeg har fått nok av all hetsen. Ble utbrent etter tre år som lærer, spesialpedagogisk stilling. Jobbet daglig med ungdommer med utagerende og voldelig atferd. Fikk påvist post traumatisk stress og vi måtte ha bedriftshelsetjenesten inne i flere runder. Fikk store problemer, men ble frisk med god psykologhjelp. Halve avdelingen ble utbrent. Når jeg da hører hetsen vi lærere må ta, merker jeg at tålmodigheten min er slutt. Lurer på når folk egentlig skal bli informert om hvor krevende den jobben er. Læreren har aldri møtt mindre respekt i klasserommet, elevene har så mye rettigheter at en lærer har ingen virkemidler mer. Å sitte på Facebook i timen er visst en menneskerett. Jeg slutter i yrket nå etter mamma permisjon og har etter jobben som lærer bestemt meg for å aldri jobbe med mennesker igjen. Det er altfor krevende i forhold til luselønnen man får. Ville frarådet alle og enhver å bli lærer. Sikkert greit å være lærer på Elvebakken eller Katta, men flertallet havner jo ikke bak kateteret der med mønsterelevene. Anonymkode: fd448...4c6 8 2
Hengebuksvinet Skrevet 11. april 2021 #17 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har fått nok av all hetsen. Ble utbrent etter tre år som lærer, spesialpedagogisk stilling. Jobbet daglig med ungdommer med utagerende og voldelig atferd. Fikk påvist post traumatisk stress og vi måtte ha bedriftshelsetjenesten inne i flere runder. Fikk store problemer, men ble frisk med god psykologhjelp. Halve avdelingen ble utbrent. Når jeg da hører hetsen vi lærere må ta, merker jeg at tålmodigheten min er slutt. Lurer på når folk egentlig skal bli informert om hvor krevende den jobben er. Læreren har aldri møtt mindre respekt i klasserommet, elevene har så mye rettigheter at en lærer har ingen virkemidler mer. Å sitte på Facebook i timen er visst en menneskerett. Jeg slutter i yrket nå etter mamma permisjon og har etter jobben som lærer bestemt meg for å aldri jobbe med mennesker igjen. Det er altfor krevende i forhold til luselønnen man får. Ville frarådet alle og enhver å bli lærer. Sikkert greit å være lærer på Elvebakken eller Katta, men flertallet havner jo ikke bak kateteret der med mønsterelevene. Anonymkode: fd448...4c6 Trist å høre. Lykke til videre, uansett hvor du havner. Men vit at det finnes skoler der du blir bedre mottatt også. Flott at du uansett støtter oss som henger igjen i yrket.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #18 Skrevet 11. april 2021 Dette er ikke et trolleinnlegg! Dette er min venninne selv som skryter av hele tiden. Hun skryter av lønna hun kommer til å få, og at hun vil forsøke å forhandle seg til enda høyere lønn fordi det er så mangel på realfags lektorer. Itillegg så er hun veldig åpen om at de lange feriene var en av grunnene til å velge det yrket. Jeg har altså ikke funnet på denne informasjonen selv og jeg har ingenting imot lærere. Men jeg begynner jo å lure om hvorfor lærere klager om det stemmer det hun sier... Derfor ble denne tråden opprettet! Det er ikke som lærer er det eneste krevende og viktige yrket her i verden. TS Anonymkode: 769ea...891
Gjest Smeltemann Skrevet 11. april 2021 #19 Skrevet 11. april 2021 SS skrev (15 minutter siden): Tull og tøys. Med 10 års ansiennitet tjener jeg rett over 500'. Ikke bit på. Virker som det er tiden for å hetse lærere og sykepleiere for tiden... Kanskje du er en leke lærer da? Man får vel lønn etter innsats.
Hengebuksvinet Skrevet 11. april 2021 #20 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er ikke et trolleinnlegg! Dette er min venninne selv som skryter av hele tiden. Hun skryter av lønna hun kommer til å få, og at hun vil forsøke å forhandle seg til enda høyere lønn fordi det er så mangel på realfags lektorer. Itillegg så er hun veldig åpen om at de lange feriene var en av grunnene til å velge det yrket. Jeg har altså ikke funnet på denne informasjonen selv og jeg har ingenting imot lærere. Men jeg begynner jo å lure om hvorfor lærere klager om det stemmer det hun sier... Derfor ble denne tråden opprettet! Det er ikke som lærer er det eneste krevende og viktige yrket her i verden. TS Anonymkode: 769ea...891 Lykke til, sier bare jeg. Praksissjokket er ofte tøft for dem som blir lærer pga feriene. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå