Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i år en årsinntekt på 380.000, og skal ifølge mitt skattekort betale 29% skatt. Har ikke bolig eller bil. har 260.000 i gjeld (studiegjeld). synes dette høres veldig mye ut, er dette normalt ? :S  kan man selv endre skatteprosenten?

Anonymkode: 99309...653

Videoannonse
Annonse
Gjest Alterego666
Skrevet

Ja, alle bestemmer selv hvor mye de ønsker å betale i skatt. #ironi

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har i år en årsinntekt på 380.000, og skal ifølge mitt skattekort betale 29% skatt. Har ikke bolig eller bil. har 260.000 i gjeld (studiegjeld). synes dette høres veldig mye ut, er dette normalt ? :S  kan man selv endre skatteprosenten?

Det er jo ikke skattekortet som bestemmer hvor mye du skal betale i skatt. Bare å prøve og bestille nytt ved å legge inn de riktige tallene, så ser du trekket er for høyt. 

Anonymkode: e979d...f98

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du ikke ser på marginalprosenten? De færreste får prosentkort, som regel får man tabell og da er det bare ekstrainntekter som skattes med prosent.

Anonymkode: ea912...3f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke skattekortet som bestemmer hvor mye du skal betale i skatt. Bare å prøve og bestille nytt ved å legge inn de riktige tallene, så ser du trekket er for høyt. 

så endringene som skjer der og da når jeg øker inntekten, er ikke den skatten jeg faktisk skal betale? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du sikker på at du ikke ser på marginalprosenten? De færreste får prosentkort, som regel får man tabell og da er det bare ekstrainntekter som skattes med prosent.

Anonymkode: ea912...3f6

Nei, jeg hadde tabellkort, men har fått ny jobb og måtte øke inntekten for 2021. Da forsvant tabellen, og jeg fikk prosent (29%). Snakket med skatteetaten, de sa at når man endrer så sent i året, blir det prosent, og at jeg kan få tabell igjen fra neste år.. 

AnonymBruker
Skrevet

Det ser ikke helt galt ut.

Det er 22 % skatt på alminnelig inntekt og trygdeavgift på 8,2 %. 

Den beregnede skatten er fordelt på 10,5 måneder siden det ikke skattetrekk i juni og halv skattetrekk i desember.

Anonymkode: 89171...b73

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har bestilt nytt skattekort og fylt inn de riktige tallene for hva du har tjent hittil, hva du har betalt i skatt og ev. fradrag så skal du ha fått riktig skatteprosent. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...