Gå til innhold

Bortskjemt "fattig" svogersøster

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannens søster har rotet det til for endte gang. De 7 årene vi har vært gift har det vært noe med henne hele tiden, hun er alltid "uheldig " og alltid I pengenød. Valgene hun tar er mildt sagt lite fornuftige, hun har ingen fullført utdanning, ustabilt forhold til arbeidslivet og har dessuten 2 unger, med 2 ulike fedre, der ingen er bidragsdyktige.

Vet ikke hvor mange ganger vi har hjulpet henne økonomisk opp i gjennom, og nå har vi virkelig fått nok. For hun har aldri penger, og hver gang hun får noe inn på konto, for penga ben å gå på. Økonomisk rådgivning har svigers og min mann gitt i mange år uten noen form for endring. Hun har også vært i nav systemet omtrent siden hun ble myndig. Der har hun fått støtte til utdanning,  overgangsstønad, økonomisk rådgivning,  diverse kurs og vært med i ett "kom i arbeid- program ". Alt til ingen nytte.

Men når det tikket inn en melding for to dager siden om at kontoen var tom, kjøleskapet tomt og at hun ikke fikk noe lønn før om 10 dager, så hadde vi ikke hjerte til å si nei. For ungenes skyld valgte vi å kjøpe inn mat, penger vil vi ikke gi, fordi vi vet at de kan gå med til snus, alkohol og støpenegler (!). 

Vi dro til Kiwi og handlet inn mat til 10 dager, både brødmat og middager, frukt og yoghurt til matpakker. Vi leverte på døra og sa at nå har hun mat til pengene kommer. Hun begynte å se igjennom posene, kommenterte at vi hadde kjøpt inn First price produkter, det likte hverken hun eller unga (3 år og 5 år). Senere samme dag ringte mannens andre søster og fortalte at hun hadde klagd høylytt til henne, over maten vi hadde kommet med. Hun sa at vi var gjerrige og nedlatende som ga henne First price mat.  

Jeg sa til mannen min at dette er virkelig siste gangen jeg hjelper henne. Maken til utakknemlighet! Vi 2 har helt vanlige jobber, og har selv ett barn å forsørge,  for å ikke snakke om boliglån, utgifter og alt som hører med.  Vi har ikke ubegrenset med penger som vi kan strø rundt oss. Og dessuten bruker vi gjerne FP- produkter selv, både matvarer og bleier, ingen av oss har tatt skade av det hittil. 

Mannen prøvde utrolig nok å forsvare sin søster, ved å si at hun er barnslig, men mener ikke noe vondt med det. 

Anonymkode: aa3f6...f78

• Liker 30
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe håp for sånne som det der. Høres ut som hun trenger økonomisk verge. Mange av varene fra first price er helt supre. Hun er ekstremt utakknemlig. Hadde tilbudt meg å hente maten igjen så kan hun sitte der og sulte.

Anonymkode: 86cd5...f95

• Liker 49
Skrevet

Ojsann. Ikke hjelp henne mer. Det er fordi dere er for snille og hjelper henne, at hun ikke kommer seg videre, og klarer å ta hånd om økonomien.

Hun har barn å ta vare på, så hvis hun roter sånn med økonomi sånn at de ikke har mat, vil hun bli meldt til BV. Det er grov omsorgssvikt å  ikke ha mat til barna. Hun trenger hjelp fra andre enn familien. 

• Liker 29
Skrevet

Hun får takke og bukke for det hun får tenker jeg. Dere har jo ikke råd til å brødfø henes lille familie i tillegg til deres egne. Tenker at dere kanskje må gi henne beskjed om at dere ikke har mulighet til å bidra med noe mer. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang kjøleskapet er tomt er det vel på tide med en bekymringsmelding til barnevernet. 

Anonymkode: 61bfe...1d7

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Hadde noen kjøpt mat til meg hvis jeg var blakk, hadde jeg vært veldig takknemlig. Det er jo helt uhørt å klage når andre redder en ut av eget økonomisk rot. Tror dere i familien må gå sammen om å ikke hjelpe neste gang. Men gi henne beskjed om det, slik at hun lærer seg og  prioritere bedre. 

Anonymkode: db48f...ad9

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at hun er sur er vel fordi hun ikke fikk penger rett inn på konto. Hva tjener hun og hva brukes pengene på? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Svogersøster?

Anonymkode: e188b...6a8

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som hun trenger psykologisk behandling, for hun kan ikke ha det greit som har havnet i den situasjonen, Det er nok mye sorg bak den fasaden og barna burde også få hjelp til et bedre liv.

Det minste problemet her er "klagingen" over maten.

Anonymkode: 8d340...218

• Liker 5
Skrevet

Hvis hun er for fin for FP produkter når hun er blakk så er det vare å slutte å hjelpe. Maken til utakknemlighet. Hun høres bortskjemt ut. Inviter heller barna hennes på middag hvis dere vil hjelpe, om det er mulig.

Jeg hadde ikke hjulpet med en krone til. Hun må lære seg å ordne opp selv.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannens søster har rotet det til for endte gang. De 7 årene vi har vært gift har det vært noe med henne hele tiden, hun er alltid "uheldig " og alltid I pengenød. Valgene hun tar er mildt sagt lite fornuftige, hun har ingen fullført utdanning, ustabilt forhold til arbeidslivet og har dessuten 2 unger, med 2 ulike fedre, der ingen er bidragsdyktige.

Vet ikke hvor mange ganger vi har hjulpet henne økonomisk opp i gjennom, og nå har vi virkelig fått nok. For hun har aldri penger, og hver gang hun får noe inn på konto, for penga ben å gå på. Økonomisk rådgivning har svigers og min mann gitt i mange år uten noen form for endring. Hun har også vært i nav systemet omtrent siden hun ble myndig. Der har hun fått støtte til utdanning,  overgangsstønad, økonomisk rådgivning,  diverse kurs og vært med i ett "kom i arbeid- program ". Alt til ingen nytte.

Men når det tikket inn en melding for to dager siden om at kontoen var tom, kjøleskapet tomt og at hun ikke fikk noe lønn før om 10 dager, så hadde vi ikke hjerte til å si nei. For ungenes skyld valgte vi å kjøpe inn mat, penger vil vi ikke gi, fordi vi vet at de kan gå med til snus, alkohol og støpenegler (!). 

Vi dro til Kiwi og handlet inn mat til 10 dager, både brødmat og middager, frukt og yoghurt til matpakker. Vi leverte på døra og sa at nå har hun mat til pengene kommer. Hun begynte å se igjennom posene, kommenterte at vi hadde kjøpt inn First price produkter, det likte hverken hun eller unga (3 år og 5 år). Senere samme dag ringte mannens andre søster og fortalte at hun hadde klagd høylytt til henne, over maten vi hadde kommet med. Hun sa at vi var gjerrige og nedlatende som ga henne First price mat.  

Jeg sa til mannen min at dette er virkelig siste gangen jeg hjelper henne. Maken til utakknemlighet! Vi 2 har helt vanlige jobber, og har selv ett barn å forsørge,  for å ikke snakke om boliglån, utgifter og alt som hører med.  Vi har ikke ubegrenset med penger som vi kan strø rundt oss. Og dessuten bruker vi gjerne FP- produkter selv, både matvarer og bleier, ingen av oss har tatt skade av det hittil. 

Mannen prøvde utrolig nok å forsvare sin søster, ved å si at hun er barnslig, men mener ikke noe vondt med det. 

Anonymkode: aa3f6...f78

Høres ut som at hun er ufør? Har selv uføretrygd, og det er jammen ikke mye å leve av. Hadde blitt glad for en pose mat. Men, har også hatt mye uflaks og det å være fattig er en evig ond sirkel man ikke kommer seg ut av, så at hun har trengt mye hjelp ellers økonomisk, forstår jeg. Har hun vært inni nav, har hun sikkert vært på aap, og det er strake veien til å bli gjeldsoffer etterpå. Da, med en trang uføretrygd OG gjeld, er det et økonomisk helvete. Likevel, har man fortsatt en viss verdighet i behold. Kjøper dere first price til dere selv? Eller bare til henne fordi hun er fattig? Kan hende hun kjenner litt på det. 

Vil forøvrig ai at jeg selv bruker mye first price, og en stor pose jasminris er billig og god mat som både holder seg og varer lenge. Kjøttpølser og storpakninger kylling - kjøper billigste på Rema som er knallgode når man tilbereder de godt. 

Anonymkode: 45caf...d50

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neste gang kjøleskapet er tomt er det vel på tide med en bekymringsmelding til barnevernet. 

Seriøst? Lite empati der i gården...

Da er det mange fattige familier her i landet som hadde blitt meldt til barnevernet. Du vet tydeligvis ingenting om fattigdommen her i landet...

Sitte på din høye hest og dømme, straffer seg. En dag er du kanskje der selv, og får virkelig kjenne på hvordan det faktisk er å være fattig og å sjonglere med pengene for å få det til å gå rundt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun klagde nok bare fordi hun ikke fikk penger til snus. Det er bra dere kjøpte inn mat. 

Selv har vi 1,7 i samlet inntekt og kjøper first price produkter. 

Anonymkode: 83450...e72

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært meg som var i en vanskelig situasjon og noen kom med mat på døra hadde jeg blitt utrolig takknemlig❤️ Du er snill som gjorde dette, selv om dette menneske ikke virker å ha intelligens nok til å være takknemlig 

la det være siste gang, og tenk heller at du har hjulpet barna hennes så de har mat til mor får lønn igjen❤️

Anonymkode: f983a...5e3

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet

Aldri gi det mennesket noe mere hjelp. Hun fortjener ikke å få noe hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Seriøst? Lite empati der i gården...

Da er det mange fattige familier her i landet som hadde blitt meldt til barnevernet. Du vet tydeligvis ingenting om fattigdommen her i landet...

Sitte på din høye hest og dømme, straffer seg. En dag er du kanskje der selv, og får virkelig kjenne på hvordan det faktisk er å være fattig og å sjonglere med pengene for å få det til å gå rundt. 

En som tar seg råd til støpenegler er ikke fattig. 

Anonymkode: 387f7...11f

• Liker 24
Skrevet

Det var vel nye negler hun egentlig trengte? De selger billige startkit på Wish. 

Hun kan jo legge på andre og, så hun kan kjøpe indrefilet istedetfor FP kjøttdeig 🤪

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En som tar seg råd til støpenegler er ikke fattig. 

Hvem gjør det? Svigerinna til Ts? For dere skriver med forskjellige brukere...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem gjør det? Svigerinna til Ts? For dere skriver med forskjellige brukere...

Jeg er ikke TS. Hun skrev at svigerinnen kjøper støpenegler. Da tenker jeg hun ikke er fattig, men dårlig å prioritere. Hvem kjenner du som kjøper negler mens barna ikke har mat på bordet?

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hun trenger både økonomisk verge å fast psykolog og gå til. At hun ikke har noe økonomisk rettnings sans er hun ikke alene. Men for sine 2 barn så burde hun virkelig svelge stoltheten sin ift maten å takke høflig for at du/dere tok dere tid til å handle for henne. Mange småbarnsfamilier som lever på FP merket. Om hun vil leve som en konge så burde hun gjøre kraftig om på prioriteringene sine. Lange akryl negler eller hva enn hun bruker, så er de ikke viktigere enn at hennes 2 små barn får det de trenger. Skal ikke se bortifra at BV må inn i bildet, men det må være der ytterste konsekvens å skrik om hjelp fra dere som hjelper henne økonomisk.

Anonymkode: 2bfa5...a31

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...