Gå til innhold

Hva må jeg gjøre for å øke ordforrådet mitt og utrykke meg godt skriftlig og muntlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårlig ordforråd, og ofte får jeg ikke til å forklare ting ordentlig fordi jeg mangler ord jeg kan bruke for å utrykke meg. Det er så mye jeg vil si og skrive, men siden ordforrådet mitt er så svakt så klarer jeg ikke å få det til. 

vil gjerne bli flinkere med å utrykke meg godt både i samtaler og skriftlig. Det er noe jeg har slitt med lenge, og syns rett og slett det direkte er flaut hvordan jeg ikke evner å forklare meg på en forståelig måte pga. svakt ordforråd. 

jeg vil lære meg å skrive ordentlig, sterkt, og på en måte som får budskapet til å bli forstått og nådd frem. 

er det noe bøker jeg burde lese? Eller har dere forslag til andre metoder som er effektivt? Syns det er vanskelig og tungt å måtte søke opp synonymer til alle ord, for ofte så glemmer jeg det når jeg ikke leser det i setninger.

Anonymkode: 50b84...2e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen rask løsning, men du bør starte med å lese mye og variert. Bruk ordbok om det dukker opp nye ord. Noter dem i ei notatbok, og se over dem med jevne mellomrom. Helst bør du lage egne setninger med dem. 

Anonymkode: f43c7...106

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må lese bøker. 

Alle bøker hjelper. Begynn med korte og lette bøker og legg til deg vanen med å lese bøker. Etter hvert går det automatisk og du vil automatisk øke ordforrådet ditt og tenke annerledes. 

Les også bøker på andre språk. Det gir et bedre perspektiv og øker forståelsen din av det norske språket. 

Anonymkode: ff238...b1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lese, lese, lese. Les bøker, les artikler på nett, se på serier hvor du blir tvunget til å lese tekst. Hvis det dukker opp ord du ikke kan/forstår, slå det opp! Hvis du lærer bedre av det så kan du notere ord ned et sted (i tilfelle du må slå det opp senere. 

Å skrive kan også hjelpe. Skriv masse! Forsøk å skriv en historie, fortelling eller en diskusjon/drøfting. Se over og jobb gjennom teksten mange ganger, sp den blir bedre og bedre. Da må du virkelig jobbe med ordene og oppbygging av tekst. Det kan være til hjelp i språket. 

Anonymkode: 7caf8...31f

Gjest supernova_87
Skrevet

Du er nok mye bedre enn du tror, det ser jeg bare på innlegget ditt her. Du er god på rettskriving og srtningsoppbygging. 

For å bli bedre er det mengdetrening som gjelder rett og slett. Ikke noen spesielle bøker, enkeltstående, men mange bøker. Les klassikere, les samtidslitteratur, fagbøker osv. Legg opp til å lese litt minst hver dag og så vil du etterhvert se fremgang. 

Jeg f.eks har et rikt ordforråd og kan fange kompliserte tanker og gjør det godt med akademisk skriving.  Men et problem jeg har er at jeg overforklarer, krongler osv. Da er ikke målet å lese mer, men identifisere hvorfor jeg overforlklarer selv på ting jeg kan veldig godt. Og deretter arbeide med den årsaken. 

Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Både lesing og skriving vil hjelpe mye, så jeg ville tatt meg tid til begge deler. Det kommer til å gå av seg selv fortere enn du vet ordet av det!

Anonymkode: 34419...b89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...