Gå til innhold

Sykemeldt, men trenger hjelp med å si opp jobben

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i 6 måneder nå pga mobbing på arbeidsplass, og har ikke sagt opp enda fordi jeg er helt avhengig av å få lønn. Jeg sliter med å finne meg en annen jobb, og har derfor bare fortsettet med å være sykemeldt slik at jeg slipper å havne i gjeldsproblemer pga ubetalte regninger.

hvordan kan jeg si opp jobben, men samtidig ha rett på stønad i tiden fremover? Jeg skjønner meg ingenting på systemet, hva man har rett til osv. Kan jeg få stønad av noe slag uten å måtte møte opp til behandliger, møter etc? Og isåfall hvor lenge har man rett på slikt?

Anonymkode: 5570a...a1a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du havner i karantene om du sier opp. Får ikke støtte før om måneder.

Les på NAV.

Anonymkode: 407db...61c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

IKKE si opp. Du mister mange rettigheter til støtte når du sier opp selv. 

Anonymkode: 6f410...55f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du havner i karantene om du sier opp. Får ikke støtte før om måneder.

Les på NAV.

Shit. Det går ikke. Jeg drukner i regninger om jeg ikke får støtte. Kan ikke få inkasso og betalingsanmerkninger. Det ødelegger fremtiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

IKKE si opp. Du mister mange rettigheter til støtte når du sier opp selv. 

Anonymkode: 6f410...55f

Okei, jeg skal ikke det. Jeg syns bare det er så skummelt og ekkelt å måtte gå i behandlinger og snakke med en psykolog når eneste problemet mitt egentlig er at jeg kan ikke dra på en arbeidsplass hvor jeg ble sterkt mobbet og kan heller ikke si opp fordi jeg er HELT avhengig av stønad for å ikke fucke opp fremtiden min med inkassoer, betalingsanmerkning og ikke få til å betale ned gjeld.

skal jeg bare bite i det og gå i behandlinger, og søke til jeg får en annen jobb? Har søkt i 6 mnd, og slettes ikke lett å få jobb uten utdanning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Shit. Det går ikke. Jeg drukner i regninger om jeg ikke får støtte. Kan ikke få inkasso og betalingsanmerkninger. Det ødelegger fremtiden.

Da må du bare bite tenna sammen, som resten av oss som mistrives på jobben, og komme deg på jobb. Søk alle jobber du kan mens du ennå har jobb, og si opp på dagen når du får nytt tilbud. Vet det høres tøft ut, men vi er mange i samme situasjon. Ikke alle er så "heldige" å få sykemelding heller....

Anonymkode: 9e77b...989

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må du bare bite tenna sammen, som resten av oss som mistrives på jobben, og komme deg på jobb. Søk alle jobber du kan mens du ennå har jobb, og si opp på dagen når du får nytt tilbud. Vet det høres tøft ut, men vi er mange i samme situasjon. Ikke alle er så "heldige" å få sykemelding heller....

Anonymkode: 9e77b...989

Jaha, så du mener jeg burde bare godta at jeg blir mobbet så mye av alle kollegaer og sjefen, og alle gir meg skylden for at jeg blir mobbet, samtidig gå på jobb og skjelve og ha angst 8 timer daglig, for å så komme hjem og ha selvmordstanker og gråte til jeg ikke klarer meg? Jeg vil at du skal komme og oppleve det samme i 2 år, også skal vi se om du klarer å si det samme «bare bit tenna sammen og gjør som alle oss andre»

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Okei, jeg skal ikke det. Jeg syns bare det er så skummelt og ekkelt å måtte gå i behandlinger og snakke med en psykolog når eneste problemet mitt egentlig er at jeg kan ikke dra på en arbeidsplass hvor jeg ble sterkt mobbet og kan heller ikke si opp fordi jeg er HELT avhengig av stønad for å ikke fucke opp fremtiden min med inkassoer, betalingsanmerkning og ikke få til å betale ned gjeld.

skal jeg bare bite i det og gå i behandlinger, og søke til jeg får en annen jobb? Har søkt i 6 mnd, og slettes ikke lett å få jobb uten utdanning. 

Da må du nok bare bite tenna sammen og gå til behandling. At det ikke er flust med jobber for tiden vet da alle, men en får bare fortsette å søke.

Sier du opp mister du sykepengene og må gå x antall uker før en kan få arbeidsledighetstrygd. Går du fortsatt sykemeldt vil du kunne få hjelp som behandling, utplassering, kurs...alt etter som hva systemet finner ut at du trenger for å komme deg i jobb igjen, bruker å ta lang tid men om du leser deg opp på rettigheter og muligheter selv så kan du pushe på for å få fortgang.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lange sykemeldinger gjør det mer utfordrende å få jobb i fremtiden. 
Du bør gå tilbake til jobben og dere bør starte konflikthåndtering 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan påvirker sykemelding fremtiden egentlig? Ingen fremtidig arbeidsgiver trenger å vite at jeg har vært sykemeldt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og jeg kan ikke gå tilbake. Det ødela helsa mi på mange måter. Fikk skylden for absolutt alt, og alle la skylden på meg dersom de gjorde noe feil, for jeg var jo allerede den personen alle «spyttet» på, så de brydde seg ikke. Så hver dag var jeg en punching bag for alle, inkludert sjefen som mente at jeg kunne til det selv for at jeg ble mobbet. Han som er ansvarlig for arbeidsmiljø la all skyld på meg, og snakket stygt bak min rygg og håpet at jeg ikke kom tilbake til jobben. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (6 minutter siden):

Da må du nok bare bite tenna sammen og gå til behandling. At det ikke er flust med jobber for tiden vet da alle, men en får bare fortsette å søke.

Sier du opp mister du sykepengene og må gå x antall uker før en kan få arbeidsledighetstrygd. Går du fortsatt sykemeldt vil du kunne få hjelp som behandling, utplassering, kurs...alt etter som hva systemet finner ut at du trenger for å komme deg i jobb igjen, bruker å ta lang tid men om du leser deg opp på rettigheter og muligheter selv så kan du pushe på for å få fortgang.

Det er jo ikke noe ukjent at hvis man jobber på en plass via nav så får man luselønn. 50kr dagen eller noe sånt. Hadde en kompis som måtte på det samme, og både arbeidsplassen og nav utnyttet han. Det er noe jeg slettes ikke vil gjennom, og har ingen problemer med å finne meg jobb, bare at akkurat nå er det jo ekstremt vanskelig mtp pandemi og ALLE søker jobber for tiden.  Kan man si nei til å ville dra på utplassering etc? Bare si at man er for «syk» psykisk til å jobbe for tiden?

Skrevet

Dersom du har tenkt å si opp selv vil du bli ilagt karantene på NAV i 18 uker. Dvs at du vil ikke få utbetalt dagpenger før det har gått fire og en halv måned. Men du vil kunne ha rett til sosialhjelp.

Merk og at dagpenger kun vil dekke 80% av lønna di opp til 3G, og 62,5% over det. Så du vil altså ikke få dekket full lønn.

Og heller ikke sykepengene din vil vare evig. Maks lengde på sykepenger er 52 uker, deretter, dersom du fortsatt er syk, så må du enten over på arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd. Det siste vil da kreve en del utredning før du får innvilget. I tillegg så skal arbeidsgiver lage en aktivitetsplan sammen med deg og lege med mål om å få deg tilbake i arbeid så langt det lar seg gjøre.

Min anbefaling er at du allerede nå reduserer utgiftene dine og bygger opp en sparekonto/buffer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (2 minutter siden):

Dersom du har tenkt å si opp selv vil du bli ilagt karantene på NAV i 18 uker. Dvs at du vil ikke få utbetalt dagpenger før det har gått fire og en halv måned. Men du vil kunne ha rett til sosialhjelp.

Merk og at dagpenger kun vil dekke 80% av lønna di opp til 3G, og 62,5% over det. Så du vil altså ikke få dekket full lønn.

Og heller ikke sykepengene din vil vare evig. Maks lengde på sykepenger er 52 uker, deretter, dersom du fortsatt er syk, så må du enten over på arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd. Det siste vil da kreve en del utredning før du får innvilget. I tillegg så skal arbeidsgiver lage en aktivitetsplan sammen med deg og lege med mål om å få deg tilbake i arbeid så langt det lar seg gjøre.

Min anbefaling er at du allerede nå reduserer utgiftene dine og bygger opp en sparekonto/buffer.

Da sier jeg ikke opp. Bra dere sier ifra, ellers hadde jeg ødelagt for meg selv. Kommer til å få svært lite med sosialstønad, maks 3k tror jeg. Nav betaler ikke ned på gjelda mi, og kredittgjeld har jeg mye av nå for tiden.

jeg må uansett leve på sykepenger til jeg får en annen jobb, og om jeg ikke får det innen 52 uker må jeg prøve på arbeidsavklaringspenger, for uføre vil jeg høyst unngå. 

arbeidsgiver har laget plan, men jeg og legen var enige om at jeg ikke skulle delta i noe av det, og nav syntes det var OK. Fikk brev av nav om at dialogsamtale ikke var nødvendig pga min situasjon og ønsket meg god bedring. 

jeg betaler ca 7200 i regninger, og får 8700kr i sykepenger per måned. Det sier seg selv at sosialstønad er utelukket, og det er svært strenge regler på hva nav dekker og ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt kontakt med nav, friskmelding til arbeidsformidling kan være en mulighet her. Da får du sykepenger i 3 måneder mens du søker jobb, deretter søke dagpenger etterpå om du ikke har fått jobb. Husk at du skal være arbeidsufør til ethvert yrke for å få aap. Det er ikke garantert at du får det om det er arbeidsplassen som er problemet. 

Anonymkode: c2bed...d41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å ta litt utdanning...?

Anonymkode: 656a9...4eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva med å ta litt utdanning...?

Anonymkode: 656a9...4eb

Tenkte faktisk å ta opp 2-3 fag nå til høst, slik at jeg får ta eksamen til vinteren også søke meg inn på høyskole neste år. Men det krever også penger... derfor er jeg helt avhengig av noe form for stønad for å komme meg videre. Skal jeg bare droppe alt her og nå, si opp, ikke få noe støtte kommer jeg til å ødelegge minst 2-3 år av fremtiden min.

Jeg vet jo ikke om det er «lov» å ta opp fag som privatist når man er sykemeldt, men akkurat nå gir jeg absolutt faen i hva som er rett og ikke. Jeg er helt avhengig av å tenke på fremtiden og ta gode valg her og nå som får meg videre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jaha, så du mener jeg burde bare godta at jeg blir mobbet så mye av alle kollegaer og sjefen, og alle gir meg skylden for at jeg blir mobbet, samtidig gå på jobb og skjelve og ha angst 8 timer daglig, for å så komme hjem og ha selvmordstanker og gråte til jeg ikke klarer meg? Jeg vil at du skal komme og oppleve det samme i 2 år, også skal vi se om du klarer å si det samme «bare bit tenna sammen og gjør som alle oss andre»

Du skal ikke måtte godta å gå tilbake til en arbeidsplass som du blir mobbet på.

Du må heller ikke finne på å si opp jobben da du vil tape mye på det.

Min anbefaling er å fortsette med sykemelding så lenge du kan, eller til du har en ny jobb.

Jeg har inntrykk av at det er lettere å få hjelp av Nav og DPS hvis du har jobb, for det er viktig å få deg tilbake i arbeid.

Ble selv mobbet på jobb i flere år, og klarte til slutt ikke å gå på jobb lenger. Var da sykemeldt i nesten 1 år, før jeg gikk over på AAP - som jeg har hatt noen mnd nå. 
Jeg ble også mobbet i oppveksten, og begge disse tingene gjør at jeg ikke klarer å jobbe. Vet ikke om jeg noen gang vil klare det igjen, men jeg er såpass gammel at det uansett er umulig å få jobb i konkurranse med unge friske mennesker.

Det er ikke skummelt og gå til psykolog, å er noe jeg vil anbefale for å klare og gå videre etter mobbingen du har vært utsatt for. 

Anonymkode: 021b6...e3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange tråder skal du lage om samme tema egentlig?

Anonymkode: 7db2c...f79

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...