AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Har over en stund prøvd litt lavkarbo. Men blir svært dårlig av mye (selv sunt fett). Har allikevel greid å kutte ut brødmat, knekkebrød, ris og pasta noen uker. Sliter mye med vond mage til tider, så tenkte prøve dette ut over tid. Spiser allikevel hamburgerbrød feks, om vi sjelden har det. Spiser litt sjokolade i ny og ne, så teller ikke kh strengt.. Har symptomer på IBS, men har ikke oppsøkt lege enda. Tidvis også leddsmerter og jeg er bare 32 år. Vekt ca 59 kilo/160 cm, så kan godt gå ned noen kilo.. Kan noen her dele erfaringer med å kutte ut melprodukter? Anonymkode: 28bef...697
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #2 Skrevet 11. april 2021 Ikke kutt mel før du er sjekket for cøliaki. Med mindre du reagerer kraftig på hvete eller gluten er det ingen poeng i å spise så restriktivt. Jeg har IBS og måtte spise glutenfritt i noen år, men nå kan jeg endelig spise normalt igjen, og tro meg - det er fantastisk å ikke alltid måtte passe så fryktelig på. Å dra på restauranter og spise hos folk når man må holde seg unna gluten er skikkelig stress. Anonymkode: 88f94...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #3 Skrevet 11. april 2021 Bytt heller til grove kornprodukter og kutt ned litt istedenfor å eliminere hele maktgrupper. Så lenge du ikke er på elimineringsdiett bør du få i deg nok fiber og ikke starte på noe drastisk på egenhånd. Om du kutter ut fint mel og produkter uten fullkorn så trenger du fortsatt ikke spise lavkarbo om kroppen ikke liker store mengder fett, det er mye du kan spise, men unngå ultraprossesert mat og spist hovedsakelig whole foods. Anonymkode: 86540...35e 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #4 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bytt heller til grove kornprodukter og kutt ned litt istedenfor å eliminere hele maktgrupper. Så lenge du ikke er på elimineringsdiett bør du få i deg nok fiber og ikke starte på noe drastisk på egenhånd. Om du kutter ut fint mel og produkter uten fullkorn så trenger du fortsatt ikke spise lavkarbo om kroppen ikke liker store mengder fett, det er mye du kan spise, men unngå ultraprossesert mat og spist hovedsakelig whole foods. Anonymkode: 86540...35e Matgrupper*** autocorrect er vanskelig om dagen. Anonymkode: 86540...35e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 Jeg har ingen diagnose og har sikkert ikke noe glutenallergi eller noe sånt, men jeg reagerer på hvetemel. Jeg blir oppblåst i magen og får vondt - alt etter hvor mye jeg får i meg. Jeg prøver alltid å ha minst mulig hvetemel i alt jeg spiser eller lager pga dette. Det er ikke noe problem å spise brød eller andre bakervarer med litt grovere mel. Anonymkode: f4b37...e42
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #6 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ingen diagnose og har sikkert ikke noe glutenallergi eller noe sånt, men jeg reagerer på hvetemel. Jeg blir oppblåst i magen og får vondt - alt etter hvor mye jeg får i meg. Jeg prøver alltid å ha minst mulig hvetemel i alt jeg spiser eller lager pga dette. Det er ikke noe problem å spise brød eller andre bakervarer med litt grovere mel. Anonymkode: f4b37...e42 Dette er ikke så uvanlig. Grove produkter er mye bedre for kroppen. Anonymkode: 86540...35e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): men jeg reagerer på hvetemel. Jeg blir oppblåst i magen og får vondt - alt etter hvor mye jeg får i meg. Eh.....du beskriver jo her de to vanligste symptomene på cøliaki. Men for all del, fortsett trikse med helsa på egenhånd muligens samtidig øk sjansen for tarmkreft og benskjørhet. Anonymkode: 6e13d...e32 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eh.....du beskriver jo her de to vanligste symptomene på cøliaki. Men for all del, fortsett trikse med helsa på egenhånd muligens samtidig øk sjansen for tarmkreft og benskjørhet. Anonymkode: 6e13d...e32 Har du kilder på dette? Jeg føler meg mye bedre og mer opplagt når jeg ikke spiser hvetemelprodukter. Men spiser variert og mye rent kjøtt, grønnsaker, frukt, egg og melkeprodukter, havregryn +++ Anonymkode: 12f0d...4a9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke kutt mel før du er sjekket for cøliaki. Med mindre du reagerer kraftig på hvete eller gluten er det ingen poeng i å spise så restriktivt. Jeg har IBS og måtte spise glutenfritt i noen år, men nå kan jeg endelig spise normalt igjen, og tro meg - det er fantastisk å ikke alltid måtte passe så fryktelig på. Å dra på restauranter og spise hos folk når man må holde seg unna gluten er skikkelig stress. Anonymkode: 88f94...7cf Enig i at det kan være en utfordring, ja Jeg liker jo det sosiale med mat også. Når jeg er hjemme spiser jeg feks: *Omelett med 2 egg. Litt salat og paprika med balsamico. Litt matfløte i omeletten. *2 kokte egg og en skyr. *Kylling, fisk etc og grønnsaker eller salat og fetaost. Spiser en-to osteskiver og parmaskinke om sulten melder seg. Synes jo kostholdet er ganske sunt uten gluten, sånn egentlig! Mulig jeg får i meg for mye proteiner da. Anonymkode: 28bef...697
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #10 Skrevet 11. april 2021 Det er nok mange som har cøliaki uten å vite om det. Symptomene kan variere mye, og noen merker ikke symptomer i det hele tatt. Men det er like skadelig for tarmen uansett. Du kan ta en blodprøve for å finne ut om du har gentypen som kan gi cøliaki. For øvrig finnes det neppe helsegevinster ved å spise hverken fint eller grovt mel, selv om grovt kan være litt bedre for blodsukkeret. Anonymkode: f67dc...5d1 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #11 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du kilder på dette? Jeg føler meg mye bedre og mer opplagt når jeg ikke spiser hvetemelprodukter. Men spiser variert og mye rent kjøtt, grønnsaker, frukt, egg og melkeprodukter, havregryn +++ Anonymkode: 12f0d...4a9 Gidder ikke lete frem kilde, men du finner nok noe om det på ncf.no eller ved å google senskader ved udiagnostiserte cøliaki. Er det cøliaki og du bare kutter hvetemel men ikke gluten 100% fortsetter du å skade tarmtottene. Kroppen klarer da ikke ta opp like mye næring, det første den sliter med er melka. (Derfor reagerer mange udiagnoserte cøliakikere også på melk.) Og ved å gå med konstant skadet tarm øker sjansen for benskjørhet og tarmkreft. Det er kjent forskning innenfor cøliaki og noe av det første vi med cøliaki blir lært for å vise alvoret. Anonymkode: 6e13d...e32 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #12 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har over en stund prøvd litt lavkarbo. Men blir svært dårlig av mye (selv sunt fett). Har allikevel greid å kutte ut brødmat, knekkebrød, ris og pasta noen uker. Sliter mye med vond mage til tider, så tenkte prøve dette ut over tid. Spiser allikevel hamburgerbrød feks, om vi sjelden har det. Spiser litt sjokolade i ny og ne, så teller ikke kh strengt.. Har symptomer på IBS, men har ikke oppsøkt lege enda. Tidvis også leddsmerter og jeg er bare 32 år. Vekt ca 59 kilo/160 cm, så kan godt gå ned noen kilo.. Kan noen her dele erfaringer med å kutte ut melprodukter? Anonymkode: 28bef...697 Wow du var lik meg! Jeg går på lavkarbo, og har IBS. Jeg har også leddsmerter. Jeg veier og er like høy som deg. Det jeg råder deg til er å lese denne: https://www.nrk.no/rogaland/ny-forskning-fra-universitetet-i-as_-urhvete-gir-hap-for-gluten-intolerante-1.15433215 Det har hjulpet meg MYE!!!! Anonymkode: 56185...37d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #14 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Anonymkode: 56185...37d Nå spiser vi jo ikke norsk hvete, så dette er vel egentlig ikke så relevant sånn i praksis. Anonymkode: 5bf4c...58e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #15 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gidder ikke lete frem kilde, men du finner nok noe om det på ncf.no eller ved å google senskader ved udiagnostiserte cøliaki. Er det cøliaki og du bare kutter hvetemel men ikke gluten 100% fortsetter du å skade tarmtottene. Kroppen klarer da ikke ta opp like mye næring, det første den sliter med er melka. (Derfor reagerer mange udiagnoserte cøliakikere også på melk.) Og ved å gå med konstant skadet tarm øker sjansen for benskjørhet og tarmkreft. Det er kjent forskning innenfor cøliaki og noe av det første vi med cøliaki blir lært for å vise alvoret. Anonymkode: 6e13d...e32 Interessant, var ikke klar over dette. Anonymkode: 12f0d...4a9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #16 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå spiser vi jo ikke norsk hvete, så dette er vel egentlig ikke så relevant sånn i praksis. Anonymkode: 5bf4c...58e Hvor får vi hvete fra? Anonymkode: 56185...37d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #17 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå spiser vi jo ikke norsk hvete, så dette er vel egentlig ikke så relevant sånn i praksis. Anonymkode: 5bf4c...58e Nei? 🙈 https://www.nibio.no/nyheter/norsk-mathvete-fra-100-prosent-import-til-75-prosent-selvforsyning Anonymkode: 56185...37d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå