AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Jeg er over 50 år. Kjenner at huden min trenger mer pleie. Spensten er borte som er naturlig med tanke på alder. Jeg bruker til vanlig en mild rens, serum og dag- og nattkrem. Det er ikke nok. Bruker skrubb og fuktighetsmaske av og til. Huden min har alltid kjentes stram ut etter rens. Har ikke oljete hud. Noen tips? Gjerne noe som eksfolierer samt ulike type serum. Sett litt på The Ordinary, men går litt vill i produktbeskrivelse. Vil gjerne holde meg på budsjett og ikke de dyreste produktene. Anonymkode: 7372c...d5d
Roci Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Hvilke produkter er det du bruker pr. i dag? Hvis du ønsker hudpleie som gir merkbare resultater, må du nok begynne å bruke produkter med såkalte aktive ingredienser, dvs. syrer, c-vitamin og retinol. Det finnes flere, men dette er de med best dokumentert effekt inntil videre. Det er likevel ingen produkter som kan "reversere" hudaldring i den forstand, men en velpleiet og godt fuktet hud vil uansett framstå som glattere og spenstigere, og du vil til en viss grad kunne forebygge videre hudaldring, spesielt den typen som skjer gjennom ubeskyttet UV-eksponering. Dette er faktisk den viktigste faktoren for utvikling av rynker i ansiktet, så sånn sett er solkrem det viktigste "anti-age"- produktet du kan bruke. The Ordinary har en del gode produkter, og noen ikke fullt så gode. Personlig synes jeg de er best på syrer og ansiktsoljer. Men de er rimelige, da, og hvis duft og konsistens/tekstur på produktene ikke har betydning for deg, så er det mye å hente her. Jeg er også 50 år, og har kombinasjonshud som lett blir fuktfattig, spesielt om vinteren. Når det gjelder rens, liker jeg veldig godt de fra La Rochhe - Posay Tolèriane. Disse er beregnet på tørr og senstiv hud, og jeg opplever at de renser effektivt uten å tørke ut huden. Dr. Greve har også en god og rimelig rens for tørr hud, denne er noe tykkere i konsistensen enn de fra LRP. Det kan også hende at du vil like en form for oljerens, ettersom du har tørr hud. Du kan også begynne å bruke et serum med C-vitamin. Det er et effektiv antioksidant som har flere positive effekter for huden, ikke minst når det gjelder å forebygge for tidlig hudaldring. Noen gode produkter å begynne med hvis man ikke har brukt c-vitamin tidligere, er f.eks. The Ordinary Ascorbyl Tetraisopalmitat 20% in Vitamin F , Lumène Nordic-C Glow Boost Essence eller Dr Greve Pharma Vitamin C Serum uten parfyme. Skrubben kan du bytte ut med en mild syreeksfoliering. Brukt riktig, er dette både mer skånsomt og mer effektivt enn fysisk skrubb, i tillegg til at syrer (spesielt AHA - Alpha Hydroxy Acids) hjelper huden til å holde på fuktighet. The Ordinary Lactic Acid 10% +HA er fin å begynne med, det samme er Pixi Glow Tonic med 5% glycolsyre. Når det gjelder retinol, så er dette et av de produktene du faktisk bør vurdere å legge litt penger i. Det er mange produkter som hevder å inneholde retinol, men som i realiteten inneholder andre former for A-vitaminderivater som er mindre effektive. For voksen hud er det i grunnen retinol og retinaldehyd som gjelder, sistnevnte er foreløpig en del dyrere. Det er viktig å begynne med en lav konsentrasjon retinol, f.eks. 0,2- 0.5%, og bygge opp hudens toleranse etterhvert. Gode retinolprodukter å begynne med er f.eks. https://www.skincity.com/no/medik8/retinol-3tr-serum-15-ml eller Exuviance Super Retinol Concentrate. Det som er viktig å huske på når du begynner med aktive ingredienser, er for det første at du tar en test på om du tåler produktene (påfør en liten mengde produkt på et sted med tynn hud, f.eks. under kjevebenet bak øret, eller på innsiden av albuen, vent 24 timer. Er det ingen reaksjon, kan du ta i bruk produktet i ansiktet), at du ikke begynner med alt på èn gang og at du starter å bruke produktene gradvis. Huden vil antakelig også få et økt behov for fukt, så det er viktig med en god fuktighetskrem med både fuktighetsgivende, fuktighetsbevarende og barrierestyrkende ingredienser. Noen gode kremer i ulike prisklasser under kr. 500,- som du kan vurdere, er CeraVe Moisturizing Cream, Eucerin UltraSensitive Soothing Care, Dr. Ceuracle Royal Vita Propolis 33 Cream, Paula's Choice Omega+ Complex Moisturizer og Dr Jart Ceramidin Cream. Jeg har ikke foreslått egne nattkremer og øyekremer, fordi de kremene jeg har linket til, kan brukes rundt øynene (med mindre du har svært sensitiv hud) og kan brukes både natt og dag. Om dagen bruker du en solkrem i tillegg (alternativt kun solkrem om du finner en som er tilstrekkelig fuktighetsgivende) og om natten kan du bruke en ansiktsolje i tillegg dersom du føler at kremen ikke gir tilstrekkelig fukt. The Ordinary har mange gode og rimelige. Om du heller foretrekker en dagkrem med solfaktor og en egen nattkrem, kan jeg komme med forslag til det. En hudpleierutine basert på den typen produkter jeg har foreslått, kan f.eks. se slik ut: Morgen: Rens - C-vitaminserum - fukt - solbeskyttelse Kveld 1: Rens - syreeksfoliering (begynn med 1 gang pr uke, øk gradvis til maks annenhver dag) - fukt Kveld 2: Rens - retinol (begynn med 1 gang pr uke og øk gradvis etterhver som huden bygger opp toleranse) - fukt Det er viktig at du ikke bruker syre og retinol påfølgende dager i startfasen, og at du ikke bruker dem samtidig senere. Hvis huden din tåler det, kan du etterhvert bruke retinol og syrer annenhver kveld, men da bør du gi huden din "fri" fra aktive ingredienser èn gang i uka. Det kan godt hende at det er tilstrekkelig med eksfoliering to ganger pr uke. Håper dette kan være til hjelp 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #3 Skrevet 12. april 2021 Roci skrev (9 timer siden): Hvilke produkter er det du bruker pr. i dag? Hvis du ønsker hudpleie som gir merkbare resultater, må du nok begynne å bruke produkter med såkalte aktive ingredienser, dvs. syrer, c-vitamin og retinol. Det finnes flere, men dette er de med best dokumentert effekt inntil videre. Det er likevel ingen produkter som kan "reversere" hudaldring i den forstand, men en velpleiet og godt fuktet hud vil uansett framstå som glattere og spenstigere, og du vil til en viss grad kunne forebygge videre hudaldring, spesielt den typen som skjer gjennom ubeskyttet UV-eksponering. Dette er faktisk den viktigste faktoren for utvikling av rynker i ansiktet, så sånn sett er solkrem det viktigste "anti-age"- produktet du kan bruke. The Ordinary har en del gode produkter, og noen ikke fullt så gode. Personlig synes jeg de er best på syrer og ansiktsoljer. Men de er rimelige, da, og hvis duft og konsistens/tekstur på produktene ikke har betydning for deg, så er det mye å hente her. Jeg er også 50 år, og har kombinasjonshud som lett blir fuktfattig, spesielt om vinteren. Når det gjelder rens, liker jeg veldig godt de fra La Rochhe - Posay Tolèriane. Disse er beregnet på tørr og senstiv hud, og jeg opplever at de renser effektivt uten å tørke ut huden. Dr. Greve har også en god og rimelig rens for tørr hud, denne er noe tykkere i konsistensen enn de fra LRP. Det kan også hende at du vil like en form for oljerens, ettersom du har tørr hud. Du kan også begynne å bruke et serum med C-vitamin. Det er et effektiv antioksidant som har flere positive effekter for huden, ikke minst når det gjelder å forebygge for tidlig hudaldring. Noen gode produkter å begynne med hvis man ikke har brukt c-vitamin tidligere, er f.eks. The Ordinary Ascorbyl Tetraisopalmitat 20% in Vitamin F , Lumène Nordic-C Glow Boost Essence eller Dr Greve Pharma Vitamin C Serum uten parfyme. Skrubben kan du bytte ut med en mild syreeksfoliering. Brukt riktig, er dette både mer skånsomt og mer effektivt enn fysisk skrubb, i tillegg til at syrer (spesielt AHA - Alpha Hydroxy Acids) hjelper huden til å holde på fuktighet. The Ordinary Lactic Acid 10% +HA er fin å begynne med, det samme er Pixi Glow Tonic med 5% glycolsyre. Når det gjelder retinol, så er dette et av de produktene du faktisk bør vurdere å legge litt penger i. Det er mange produkter som hevder å inneholde retinol, men som i realiteten inneholder andre former for A-vitaminderivater som er mindre effektive. For voksen hud er det i grunnen retinol og retinaldehyd som gjelder, sistnevnte er foreløpig en del dyrere. Det er viktig å begynne med en lav konsentrasjon retinol, f.eks. 0,2- 0.5%, og bygge opp hudens toleranse etterhvert. Gode retinolprodukter å begynne med er f.eks. https://www.skincity.com/no/medik8/retinol-3tr-serum-15-ml eller Exuviance Super Retinol Concentrate. Det som er viktig å huske på når du begynner med aktive ingredienser, er for det første at du tar en test på om du tåler produktene (påfør en liten mengde produkt på et sted med tynn hud, f.eks. under kjevebenet bak øret, eller på innsiden av albuen, vent 24 timer. Er det ingen reaksjon, kan du ta i bruk produktet i ansiktet), at du ikke begynner med alt på èn gang og at du starter å bruke produktene gradvis. Huden vil antakelig også få et økt behov for fukt, så det er viktig med en god fuktighetskrem med både fuktighetsgivende, fuktighetsbevarende og barrierestyrkende ingredienser. Noen gode kremer i ulike prisklasser under kr. 500,- som du kan vurdere, er CeraVe Moisturizing Cream, Eucerin UltraSensitive Soothing Care, Dr. Ceuracle Royal Vita Propolis 33 Cream, Paula's Choice Omega+ Complex Moisturizer og Dr Jart Ceramidin Cream. Jeg har ikke foreslått egne nattkremer og øyekremer, fordi de kremene jeg har linket til, kan brukes rundt øynene (med mindre du har svært sensitiv hud) og kan brukes både natt og dag. Om dagen bruker du en solkrem i tillegg (alternativt kun solkrem om du finner en som er tilstrekkelig fuktighetsgivende) og om natten kan du bruke en ansiktsolje i tillegg dersom du føler at kremen ikke gir tilstrekkelig fukt. The Ordinary har mange gode og rimelige. Om du heller foretrekker en dagkrem med solfaktor og en egen nattkrem, kan jeg komme med forslag til det. En hudpleierutine basert på den typen produkter jeg har foreslått, kan f.eks. se slik ut: Morgen: Rens - C-vitaminserum - fukt - solbeskyttelse Kveld 1: Rens - syreeksfoliering (begynn med 1 gang pr uke, øk gradvis til maks annenhver dag) - fukt Kveld 2: Rens - retinol (begynn med 1 gang pr uke og øk gradvis etterhver som huden bygger opp toleranse) - fukt Det er viktig at du ikke bruker syre og retinol påfølgende dager i startfasen, og at du ikke bruker dem samtidig senere. Hvis huden din tåler det, kan du etterhvert bruke retinol og syrer annenhver kveld, men da bør du gi huden din "fri" fra aktive ingredienser èn gang i uka. Det kan godt hende at det er tilstrekkelig med eksfoliering to ganger pr uke. Håper dette kan være til hjelp 😳 Shit! Du kan tydeligvis dette med hudprodukter! Så sjeldent å lese grundige og hyggelige svar på kg 😂 er jeg ikke som er ts men måtte bare kommentere at folk som deg er med på å gjøre KG til et ganske OK sted 👍😊 Anonymkode: cb5e4...67d 1
Roci Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 😳 Shit! Du kan tydeligvis dette med hudprodukter! Så sjeldent å lese grundige og hyggelige svar på kg 😂 er jeg ikke som er ts men måtte bare kommentere at folk som deg er med på å gjøre KG til et ganske OK sted 👍😊 Anonymkode: cb5e4...67d Tusen takk, så fint å høre ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå