Gå til innhold

Forventer lønnsoppgjør på 2,8%. Hva vil det egentlig si?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med å forstå hvordan man regner når man regner lønnsøkning på x%? Jeg trodde man tok grunnlønnen, dvs i mitt tilfelle 470 000,- x 2,8 % delt på 100? I fjor skulle vi gå opp 1,7% i lønn men dette tilsvarte visst bare 1600,- i året? Kan noen hjelpe meg å regne ut hvor mye 2,8% er ift min grunnlønn? 😊

Anonymkode: 38ec0...288

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

483 000 blir din nye grunnlønn.

Anonymkode: 0c391...fcc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

483 000 blir din nye grunnlønn.

Hvordan er det mulig når 1,7% økning fra i fjor utgjorde 1600,- ekstra i grunnlønn?

AnonymBruker
Skrevet

480000 * 1,028= 483160

Anonymkode: 4b890...072

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan er det mulig når 1,7% økning fra i fjor utgjorde 1600,- ekstra i grunnlønn?

Er du sykepleier?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du sykepleier?

Det stemmer. 

AnonymBruker
Skrevet

Lønnsoppgjør er litt kompliserte greier. Det er rammen på lønnsoppgjøret som er 2,8%. Det vil si at den samlede gjennomsnittslønna for arbeidstakerne i tariffområdet skal være 2,8% høyere enn gjennomsnittslønnen deres året før. Gjennomsnittslønna til ALLE innenfor tariffområdet altså. 

Men dette tar utgangspunkt i kalenderår som er januar - desember, men lønnsoppgjørene er fra 1. mai til 30. april som oftest. Da har du allerede fått noe av denne lønnsøkningen og dette er det som kalles overheng på tariffspråket. Fordi du får et lønnsoppgjør i mai, øker dette gjennomsnittslønna i løpet av året. I tillegg er det gjerne også lokale forhandlinger, personer som rykker opp i lønn på grunn av hopp i ansiennitet, kanskje har man fått tilleggskompetanse, uttelling for kurs eller lignende, dette er også ting som spiser av ramma fortløpende gjennom året (siden det går på gjennomsnittet av alle arbeidstakere).. Dette kalles på fagspråket lønnsglidning. Så selv om man har en ramme på 2,8% vil det ikke si at man kan bare øke lønna si med 2,8% for å finne ut svaret. 

Anonymkode: f1e2d...897

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Lønnsoppgjør er litt kompliserte greier. Det er rammen på lønnsoppgjøret som er 2,8%. Det vil si at den samlede gjennomsnittslønna for arbeidstakerne i tariffområdet skal være 2,8% høyere enn gjennomsnittslønnen deres året før. Gjennomsnittslønna til ALLE innenfor tariffområdet altså. 

Men dette tar utgangspunkt i kalenderår som er januar - desember, men lønnsoppgjørene er fra 1. mai til 30. april som oftest. Da har du allerede fått noe av denne lønnsøkningen og dette er det som kalles overheng på tariffspråket. Fordi du får et lønnsoppgjør i mai, øker dette gjennomsnittslønna i løpet av året. I tillegg er det gjerne også lokale forhandlinger, personer som rykker opp i lønn på grunn av hopp i ansiennitet, kanskje har man fått tilleggskompetanse, uttelling for kurs eller lignende, dette er også ting som spiser av ramma fortløpende gjennom året (siden det går på gjennomsnittet av alle arbeidstakere).. Dette kalles på fagspråket lønnsglidning. Så selv om man har en ramme på 2,8% vil det ikke si at man kan bare øke lønna si med 2,8% for å finne ut svaret. 

Med det veldig lave tillegget i fjor betyr vel det at vi får et vesentlig bedre oppgjør i år. Det kan ikke være snakk om store overhenget denne gangen.

Anonymkode: 52380...cc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med det veldig lave tillegget i fjor betyr vel det at vi får et vesentlig bedre oppgjør i år. Det kan ikke være snakk om store overhenget denne gangen.

Vesentlig og vesentlig... så lenge vi har frontfagsmodellen vil vi sjelden/aldri se de helt store utslagene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, sicario said:

Vesentlig og vesentlig... så lenge vi har frontfagsmodellen vil vi sjelden/aldri se de helt store utslagene. 

Men i fjor kom tilleggene også sent på året, pluss det var lite eller ingen rom for lokale forhandlinger. Så noe bedre bør det bli i år. Men hvis jeg regner på mine egen lønnsøkninger så har de ligget godt under prisstigningen i ganske mange år nå. Avisene gir alltid den sminkede versjonen og skriver at nå får folk med vanlige lønninger 12-14 000. Vi får se hva det blir til i praksis. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er sannsynligheten for at noen forbund klarer å forhandle høyere økning enn frontfagene? Mtp all kritikk forrige året, og at industrien hadde en høyere økning enn de la opp til?

Anonymkode: 2a66e...3c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke sett utregninger på overheng nå i dette oppgjøret for NHO, men mener KS har beregnet ca. 0,3 i overheng og 0,3 i glidning, det vil si at det er ca. 0,6% allerede er gitt (dette er tall som er sendt ut fra KS til kommunedirektører og folkevalgte som diskusjonsnotat). Nå kan det jo også hende at man velger å prioritere enkelte grupper innen tariffområdet osv, så poenget mitt er at det ikke er så enkelt å bare ta årslønnen sin og gange opp med resultatet av lønnsoppgjøret for å finne den lønna man får. LO-NHO kjører jo ofte lavtlønnspotter for avtaler på under 90% av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, for å løfte disse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det stemmer. 

Om du er sykepleier, da får dere ikke mer lønn. Siden dere er kyniske og grådig nok fra før. I tillegg utnytter deres pandemien til deres eget beste for å skrike etter mer lønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du er sykepleier, da får dere ikke mer lønn. Siden dere er kyniske og grådig nok fra før. I tillegg utnytter deres pandemien til deres eget beste for å skrike etter mer lønn.

Hahahaha, bitter much 🤭

Anonymkode: 65548...113

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hahaha «ok» 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da ble det 2,7%.

Anonymkode: 7f6be...298

Gjest Smeltemann
Skrevet

Heldigvis ble det ingen streik.

Det er bra for næringslivet 👍👍👍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt oppgjøret, hvem omfatter dette? Kun industrien? Eller alle i det offentlige?

Anonymkode: 7bed2...22e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke helt oppgjøret, hvem omfatter dette? Kun industrien? Eller alle i det offentlige?

Det offentlige oppgjøret kommer i neste omgang. 

Men dette oppgjøret legger føringer for alle andre oppgjør. 

Det offentlige skal selvfølgelig på sedvanlig vis kreve enda mer, selv om dem er overbetalte i deres kontorjobber. Men det når dem ikke opp med. Blir vel 2,7-2,8 der også. 

Anonymkode: f1edc...a24

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det offentlige oppgjøret kommer i neste omgang. 

Men dette oppgjøret legger føringer for alle andre oppgjør. 

Det offentlige skal selvfølgelig på sedvanlig vis kreve enda mer, selv om dem er overbetalte i deres kontorjobber. Men det når dem ikke opp med. Blir vel 2,7-2,8 der også. 

Anonymkode: f1edc...a24

Når er det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...