Gå til innhold

Hvordan oppfører din 3 åring seg? ( gutt )

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan deres 3 åringer er, da jeg og bhg vurderer å koble inn ppt/noen som kan sjekke om han muligens har adhd. 😅

han hører aldri etter, løper dit han vil, om det er ut i bilveien så bryr han seg ikke. Uansett hva jeg sier eller gjør så gidder han ikke høre. Hjelper ikke å gi han valg heller.
han er ekstremt aktiv, har veldig uro i kroppen, spenner i vegger, bil, flyr rundt som en turbo med armer og bein. Han kan sitte i ro en liten stund ved feks tv. I lek så finner han aldri roen og bytter konstant med det han leker med. 
hyler og skriker ganske mye gjør han og. 

Anonymkode: b21bc...498

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er kostholdet? Hvordan er familieforhold og søvn? Hvis disse tingene er ok, kan det være noe annet, for eksempel adhd. Hvis ikke, kan det bare være at han trenger justeringer i de voksnes møte eller foring av han. 

Anonymkode: 2c1ee...597

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er kostholdet? Hvordan er familieforhold og søvn? Hvis disse tingene er ok, kan det være noe annet, for eksempel adhd. Hvis ikke, kan det bare være at han trenger justeringer i de voksnes møte eller foring av han. 

Kostholdet er noen Lunde greit. Men ofte så er det bare et par tygg så løper han fra bordet. Noen ganger så spiser han ikke, noen ganger mer. Han kan ivertfall ikke sitte til alle er ferdig. Han sover greit om natten. Ingen søvn på dagtid. Familieforhold er litt frem og tilbake med at de er litt hos barnefar de 2 ukene han er hjemme. Og samboer har en sønn som er her innimellom. Så er ikke så mye som skjer av forandringer bortsett fra det, men ettersom det jeg har sett på andre barn så er han mye annerledes. Når alle andre står i ro eller sitter i ro, så er han den eneste som er long gone 😅😂

Skrevet (endret)

Har han tilgang på trygge uteområder eller natur der han kan springe fra seg litt, daglig? Under tilsyn, selvsagt :)

Endret av proghodet
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kostholdet er noen Lunde greit. Men ofte så er det bare et par tygg så løper han fra bordet. Noen ganger så spiser han ikke, noen ganger mer. Han kan ivertfall ikke sitte til alle er ferdig. Han sover greit om natten. Ingen søvn på dagtid. Familieforhold er litt frem og tilbake med at de er litt hos barnefar de 2 ukene han er hjemme. Og samboer har en sønn som er her innimellom. Så er ikke så mye som skjer av forandringer bortsett fra det, men ettersom det jeg har sett på andre barn så er han mye annerledes. Når alle andre står i ro eller sitter i ro, så er han den eneste som er long gone 😅😂

En liten energibombe altså 😂❤ Personlig, som mor til 3 åring samt jobber i faget, ville jeg ventet med utredning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Lurer på hvordan deres 3 åringer er, da jeg og bhg vurderer å koble inn ppt/noen som kan sjekke om han muligens har adhd. 😅

han hører aldri etter, løper dit han vil, om det er ut i bilveien så bryr han seg ikke. Uansett hva jeg sier eller gjør så gidder han ikke høre. Hjelper ikke å gi han valg heller.
han er ekstremt aktiv, har veldig uro i kroppen, spenner i vegger, bil, flyr rundt som en turbo med armer og bein. Han kan sitte i ro en liten stund ved feks tv. I lek så finner han aldri roen og bytter konstant med det han leker med. 
hyler og skriker ganske mye gjør han og. 

Dette var det eneste jeg reagerte på. 

Anonymkode: 0c306...49b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når vår gutt var 3 år var han på samme måte. Det eskalerte etterhvert + at jeg merket hvor mye mer umoden han ble vennene sine som er på samme alder. Her ble det sendt henvisning til BUP nå i høst. Han fylte akkuratt 5 år. 

Anonymkode: 80cce...3f1

AnonymBruker
Skrevet
proghodet skrev (15 minutter siden):

Har han tilgang på trygge uteområder eller natur der han kan springe fra seg litt, daglig? Under tilsyn, selvsagt :)

Ja, vi har gjerde rundt hele uteplassen, og pleier og være en del ute 😅 men han skulle helst vært ute hele dagen😂

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, vi har gjerde rundt hele uteplassen, og pleier og være en del ute 😅 men han skulle helst vært ute hele dagen😂

😅 Den er verre!

AnonymBruker
Skrevet

Synes det meste høres «normalspekter» ut, men kanskje den sparkingen i vegger gjør at jeg ville spurt i barnehagen om de opplever noe utover normalen?

For å få diagnoser av den typen fra BUP må man oppleve utfordringer både hjemme og på skole/i bhg. Men det trenger ikke være identiske utfordringer. 

Anonymkode: e750e...cff

AnonymBruker
Skrevet

Uro hos barn kan ha mange årsaker... 

Anonymkode: ea2d8...adb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det meste høres «normalspekter» ut, men kanskje den sparkingen i vegger gjør at jeg ville spurt i barnehagen om de opplever noe utover normalen?

For å få diagnoser av den typen fra BUP må man oppleve utfordringer både hjemme og på skole/i bhg. Men det trenger ikke være identiske utfordringer. 

Anonymkode: e750e...cff

Ja, det er jo ikke lett å si når de er så små. Men barnehagen og helsesøster har nevnt det, i tillegg har både jeg og barnefar adhd og det er jo arvelig. Er bedre å finne det ut tidligst mulig mtp skole osv, husker jeg sleit veldig selv. Men det får tiden vise 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja, det er jo ikke lett å si når de er så små. Men barnehagen og helsesøster har nevnt det, i tillegg har både jeg og barnefar adhd og det er jo arvelig. Er bedre å finne det ut tidligst mulig mtp skole osv, husker jeg sleit veldig selv. Men det får tiden vise 😅

Selv om dere begge har ADHD, er sjansen likevel størst for å få et barn uten ADHD.

Hvis dere begge har ADHD, så strever dere kanskje litt med å regulere barnet? Det kan være årsaken til de vanskene han viser. Kanskje snakke med helsestasjonen, få litt kurs eller veiledning? COS kurs er veldig bra. Evt kan bhg kontakte ppt for å få litt ekstra hjelp 

Anonymkode: ea2d8...adb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk syn og hørsel. Mange barn som blir urolige av dårlig syn/hørsel. Da har de ikke helt kontroll og det kan være ubehagelig og lage uro i en liten kropp.

Anonymkode: 1c67f...530

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette var det eneste jeg reagerte på. 

Anonymkode: 0c306...49b

Barn på den alderen har ikke mye konsentrasjon til å holde fokus i lek. Det kommer nærmere fire års alder.

Vår treåring hører aldri etter, er høyt og lavt, sitter aldri særlig stille ved bordet. 

Men du svarte ikke på selve kostholdet, TS. Og det at far er inn og ut av bildet og et annet barn er inn og ut også er litt mer enn et par små forandringer....

Anonymkode: 9dd30...d9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min tålte ikke en del e-stoffer (fargestoffer i godteri etc) som liten. Han ble helt svart i øya og gikk amok/hyperaktiv om han fikk det i seg i bursdager og slikt. Rent godteri som ren melkesjokolade eller potetgull gikk bedre. Heldigvis viste han seg å like potetgull bedre enn godteri med sukker, og foretrekker det den dag i dag som voksen.

Han fikk diagnosen adhd som seksåring (begynte undersøkelsene som fireåring), og vi måtte passe på at han fikk nok søvn bestandig. Fikk han for lite nattesøvn ble han enda mere vilter og aktiv. Feil mat ga også utbrudd av hyperaktivitet.

Heldigvis vokste han det av seg i tenårene. Ingen symptomer som voksen.

Anonymkode: 0d0b8...67f

AnonymBruker
Skrevet

Treåringen her er ikke slik du beskriver. Kan leke opptil 30min med samme lek, sitter "fint" ved bordet under måltider, og herjer ikke døgnet rundt. Han trasser masse og tester grenser, men ikke alltid høylydt og utagerende liksom. Likevel er jeg kjempesliten😅. Håper dere får hjelp hvis det er behov for det. Ellers kjenner jeg flere treåringen som høres mer ut som ditt barn, og jeg tenker egentlig at de bare har litt mer energi de må få utløp for🤷🏻‍♀️.

Anonymkode: 740cb...904

AnonymBruker
Skrevet

Når ble dere skilt og hvordan var samarbeidet da?

Er stemor til en gutt som er likedan (nå 6 år). Han har vært slik helt siden barnehagen, og fortsatt ekstremt urolig og umoden. Veldig kort oppmerksomhetsspenn, og sliter litt også sosialt. Han har ikke ADHD (vært utredet), men har fått påvist andre vansker.

Tilbakemeldingen vi også fikk var at skilsmissen var en årsak. I årene frem mot brudd var det mye dårlig stemning og lite ordentlige rutiner. De satt aldri og spiste ordentlige måltider sammen. Noe av uroen stammer nok også fra uro i huset. 

Anonymkode: b9887...417

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt sitter ved bordet under hele måltidet, spess hvis tv er på. Og beveger seg mens han spiser(danser sittende😅). Men kan leke lenge med en lek. Men det kom etter st vi ryddet bort masse leker. For mye leker ga uro.

hører ikke alltid etter(underdrivelse)😂men kn være flink til å høre på hva vi sier.

Ingen tid til kos, men mye høyt og lavt.

Anonymkode: dd06f...13c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...