Gå til innhold

Kan man virkelig ivareta 4+ barn på en god måte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser flere ha fire pluss barn, også mange inkl. barn med spesielle behov, hvordan er det mulig å ivareta disse godt nok? 

Jeg tenker da emosjonelt, materielt og tidsmessig. Folk sier jo at de har konstant dårlig samvittighet når de har to og må dele oppmerksomheten mellom dem. At de er slitene, ikke har nok tid, at det et dyrt osv.

Anonymkode: 21d40...38c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ser flere ha fire pluss barn, også mange inkl. barn med spesielle behov, hvordan er det mulig å ivareta disse godt nok? 

Jeg tenker da emosjonelt, materielt og tidsmessig. Folk sier jo at de har konstant dårlig samvittighet når de har to og må dele oppmerksomheten mellom dem. At de er slitene, ikke har nok tid, at det et dyrt osv.

Dette er fordi de med to barn får for få barn.

Man behøver ikke nødvendigvis være 100% tilstede for alle barna sine til enhver tid.

Anonymkode: c3d19...ea8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Samme tråden igjen. 

Ja så klart kan man det. Folk orker forskjellig. Folk næres av forskjellig. 

Anonymkode: c6a4c...52a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme tråden igjen. 

Ja så klart kan man det. Folk orker forskjellig. Folk næres av forskjellig. 

Anonymkode: c6a4c...52a

Den andre tråden ble jo slettet helt uten grunn og forklaring.  Er det ikke lov med ulike meninger her? Er det ikke et diskusjonsforum? Er det kun enkelte meniner som er lov og gyldige å ha?

Da er det rart de klager. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnehagen

Anonymkode: 7ccc8...90b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som oftest klarer de jo ikke å ivareta alle barna på en skikkelig måte. Men de liker å tro det, sannheten er at barna vokser opp og må i stor grad ta vare på seg selv. Kjenner flere som har vokst opp i store familier der et barn har vært psykisk utviklingshemmet og lignende og alle sier at de ble "glemt". Man ser jo ofte de barna som vokser opp i større familier løper mye rundt på egenhånd, ingen som lurer på hvor der er når de har vært borte hele dagen, ganske trist egentlig for det gjør noe med et barn og ikke bli "tatt vare på slik de andre barna blir. Barn legger merke til forskjellen.

Anonymkode: 5fecf...eb8

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Snakker for meg selv nå, som vokste opp i en stor søskenflokk. Sitter absolutt igjen med følelsen av å ikke bli sett eller hørt, og at jeg var mye i veien. Var ofte ute fra morgen til kveld, og ingen spurte om hvor jeg hadde vært. Foreldrene mine mener selvsagt at de har gjort en super jobb med oss. Ingen av oss har fått mer enn to barn hver. 

Anonymkode: fc5c7...d4a

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er forskjellige.. Men her hos oss er det fire barn, og de få den oppfølging og oppmerksom de har behov for. Dårlig samvittighet har jeg tiltider, men det kan være av andre grunner, og tenker at det hadde jeg hatt om det var 2 også. Her er vi opptatt av familietid, spiser alltid middag sammen og snakker om dagen. Jeg jobber 80%, noe som gir mer tid til barna. Og de er selvstendige barn som har lært å hjelpe hverandre. Jeg tror nemlig det at 2 barnsforeldre (ikke alle), hjelper barna sine for mye. Opplever ofte venner på besøk her som ikke rydder av bordet etter seg engang. Mine barn får ofte kommentarer av lærere at de er flinke til å samarbeide, og kan å ta i ett tak.. 

Anonymkode: 636aa...3f0

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på mye mer enn antall barn.

Er foreldrene helt friske?

Jobber de fullt? 

Har familien et godt nettverk? (Besteforeldre)

Har foreldrene god nok økonomi?

Hvordan bor de? (Vi bor i sentrum i en bygd. Har kort gåavstand til skole, barnehage, idrettsanlegg, kulturskole og min jobb. Vi bruker altså ikke tid på kø og kjøring annet enn til noen fotballkamper i nabobygdene innimellom. Her samkjører vi.)

Har "bare" 3 barn. Jobber 80%. Stort hus  med 5 soverom til knappe 2 millioner. Besteforeldre inviterer ofte barnebarn til lekser og middag etter skolen (1 om gangen og ikke under korona)

Vi tar gjerne et barn eller to til om noen år.

Anonymkode: 249cd...57b

• Liker 2
Skrevet

Det kommer ikke an på antall barn, men hvordan foreldre det er. Vi var noen flere søsken, og vi gikk ikke ut døra uten at de spurte hvor vi skulle, hvem vi var med osv. Det var full oversikt der. De passet på ja.

Samtidig var det strengt og alle måtte bidra. Det ble mye på meg etterhvert, og vil ikke at unger skal ha sånt ansvar. Men det var jo nødvendig også. Bærer ikke akkurat nag.

Alle ungene har klart seg bra, men ene broren min har vært på rehab etter å ha rotet seg bort litt. Men da ble det tatt tak i gjort noe med også. Familien slipper man ikke unna. Mest positivt, men ikke alt til enhver tid.

Og det er jo mange med flere barn som klarer seg helt fint da. Mens for andre er det mer enn nok med to..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange som får 4+ barn er hjemmeværende, ufør eller blir forsørget av NAV. De har muligheten til å slappe av mens barna er i barnehage og på SFO, og har energi til barna kommer hjem. De har allerede redusert barnehage og SFO regninger, slik at det ikke gjør så mye å fler unger.

Noen har også godt økonomi og muligheten til å gå ned i stilling. 

Det er sjeldent man ser at noen har mer enn fire barn i tillegg til 100% jobb.

Anonymkode: 02e52...66c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så tror jeg ikke det, nei. Jeg kommer selv fra en søskenflokk på 4 og tror absolutt foreldrene mine hadde vært bedre foreldre hvis de hadde hatt færre barn. Jeg er glad i søsknene mine og ville ikke vært foruten dem, men mamma og pappa stresset mye og jeg følte meg ofte som luft. Jeg sliter mye med mindreverdighetskomplekser i dag. 

Anonymkode: 58051...6d5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det mulig. At enkelte foreldre ikke engang klarer å ivareta to barn sier jo ingenting om hva andre foreldre klarer. Alle jeg kjenner med 4+ barn er begge i full jobb. Det klarer de helt utmerket i tillegg til å ivareta alle sine barn på en god måte. Det er ikke antallet barn som er avgjørende, men hvordan man er som person. Noen klarer ikke ett barn, andre klarer 10 uten problemer. 

Anonymkode: b40c2...93a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det mulig. At enkelte foreldre ikke engang klarer å ivareta to barn sier jo ingenting om hva andre foreldre klarer. Alle jeg kjenner med 4+ barn er begge i full jobb. Det klarer de helt utmerket i tillegg til å ivareta alle sine barn på en god måte. Det er ikke antallet barn som er avgjørende, men hvordan man er som person. Noen klarer ikke ett barn, andre klarer 10 uten problemer. 

Anonymkode: b40c2...93a

Nei, for barnet skal ivaretas emosjonelt, du skal stimulere det og reflekter med det, se barnet og anerkjenne det, bygge opp selvtillit, motivasjon og livsmestring, du skal ha tid og ork til å følge opp dette med alle. Tviler på at det går når de i tillegg er i full jobb og har lite tid med familien. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

For noe tull. Lyser misunnelse lang vei her:) At dere bare greier å ta vare på ett eller to barn sier jo mer om dere. Noen mennesker har mye mer energi og overskudd enn andre, sånn er det bare. 

Anonymkode: e7d2d...168

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For noe tull. Lyser misunnelse lang vei her:) At dere bare greier å ta vare på ett eller to barn sier jo mer om dere. Noen mennesker har mye mer energi og overskudd enn andre, sånn er det bare. 

Men tiden er den samme. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Misunnelse? Du vet at de aller fleste ikke ønsker seg 4+ barn selv om noen gjør det. 

Selv baserer jeg meg på foreldre jeg har truffet de siste 10-15 årene gjennom jobb. Ytterst sjelden at foreldre som har så mange barn har begge foreldre i jobb. Som oftest så er mor ufør, 50% eller mer. Ikke klarer de å gi barna det de trenger heller. Men det finnes jo unntak, kjenner til et par som har fått flere kull, med samme foreldre altså, men det er unntaket.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Misunnelse? Du vet at de aller fleste ikke ønsker seg 4+ barn selv om noen gjør det. 

Selv baserer jeg meg på foreldre jeg har truffet de siste 10-15 årene gjennom jobb. Ytterst sjelden at foreldre som har så mange barn har begge foreldre i jobb. Som oftest så er mor ufør, 50% eller mer. Ikke klarer de å gi barna det de trenger heller. Men det finnes jo unntak, kjenner til et par som har fått flere kull, med samme foreldre altså, men det er unntaket.

Jeg kjenner det motsatt. De som har flere enn to barn har høyere utdanning, god økonomi, og er de som stiller opp på fritidsaktiviteter. Ungene er veloppdragne og blir godt fulgt opp. Selvfølgelig finnes det unntak, men det gjør det jo for de som kun har ett eller to barn også.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kjenner det motsatt. De som har flere enn to barn har høyere utdanning, god økonomi, og er de som stiller opp på fritidsaktiviteter. Ungene er veloppdragne og blir godt fulgt opp. Selvfølgelig finnes det unntak, men det gjør det jo for de som kun har ett eller to barn også.

Jeg har samme erfaring 🙂

Anonymkode: 249cd...57b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men tiden er den samme. 

Ja, og noen greier mye, mens andre ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...