Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært ansatt i 100% stilling i 1 års tid. I kontrakten min står det at jeg har 3 måneders oppsigelsestid. Jeg har levert oppsigelse hvor jeg har lagt frem ønske om å få gå tidligere. Da det ikke forårsaker noen driftsforstyrrelser hos nåværende arbeidsgiver kan jeg ikke anse dette som et problem. 

I arbeidsmiljøloven står det spesifikt at har du vært ansatt i mindre enn 5 år / under 50 år gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 1 måned. 

Det står også at «Oppsigelsestid er regulert i arbeidsmiljøloven § 15-3. Dersom ingen særskilt oppsigelsestid er avtalt, gjelder arbeidsmiljølovens hovedregel på én måned.

Arbeidsgiver må forholde seg til lovens minimumskrav. For å beskytte arbeidstaker mot dårligere vilkår, kan ikke arbeidsgiver avtale kortere oppsigelsestid enn det som er bestemt i loven.»

Jeg tolker det da dit hen at jeg må forholde meg til de 3 månedene siden oppsigelsestiden er avtalt i kontrakten. 

Jeg synes dette er utrolig leit at arbeidsgiver ikke virker så samarbeidsvillig til å la meg gå tidligere . 

Jeg har ønske om å ta ut litt feire for å kunne kutte ned på oppsigelsestiden. 

Hva gjør jeg? Noen som har erfaringer her? det er snakk om en enkel administrativ stilling. 

Anonymkode: 20ff0...b0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har 3 mnd ja. 1.mnd et minimumskrav. 

Hva du gjør? Venter på at arbeidsgiver svarer deg på forespørselen din om tidligere fratredelsesdato. De skal jo få tid på seg til å ansette noen nye, vente på at de kan starte og helst ha en overlapp/opplæringsperiode. 

Anonymkode: cc86f...eac

Skrevet

Dersom ikke feks tre uker sommerferie allerede er planlagt og avtalt med arbeidsgiver FØR oppsigelsen , må du bare avvente hva arbeidsgiver svarer ang å få forkorte oppsigelsestiden med ferie. Det er ingen selvfølge å få gå tidligere.

Dersom du har fått ny jobb og ønsker å starte der så fort som mulig, kan du evt inngå en avtale om en glidende overgang. Feks at du i en overgangsperiode jobber deltid begge steder. Dersom det vil ta tid å få på plass erstatter for deg og du er den eneste som kan drive aktuell opplæring, kan du prøve å avtale med nåværende arbeidsgiver at du får gå tidligere/jobbe deltid fra nå mot at du stiller opp til noen dager med opplæring når ny person er på plass.

Og ja, du må forholde deg til tre mnd oppsigelsestid slik du har tolket deg fram til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...