Gå til innhold

Hva man bør, og ikke bør servere på første date hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet
SoWhat? skrev (7 timer siden):

Ikke server: 

-spaghetti. Folk klarer ikke å spise det ordentlig, og det er veldig usjarmerende å knekke de i to ( 🙂

- For sterk krydret mat. Hvis du ikke er fra Thailand og KAN lage sterk mat. Har fått servert mye rart der. Det er liksom ikke bare å tilsette chili og krydder. Og unngå det der grillkrydderet! 

-varme supper ( om det er forrett) Supper klarer heller ikke mange å spise ordentlig. Dessuten skal de ikke være så varme at nesa renner liksom. Feil folk ofte gjør 

Bør servere :

- Gjerne en hjemmelaget gryterett. Det trenger ikke bli kjedelig. Bak rundstykker eller brød ved siden av. Og en god salat med nøtter. 

-Ravioli. Hjemmelaget. Det tar litt tid, men jeg har aldri møtt en norsk person som ikke liker det. Eller elsker det, rettere sagt 🙂 fyll med kjøttdeig, bacon, skinke og ost og sopp. Ja, hva du liker. Viktig å ha saus ved siden av og dyppe dem i. Aioli eller tomatsaus. Hva du liker. Lag den såpass tykk at den ikke drypper fort. Ha salat ved siden av. 

- Stekt eller ovnsbakt fisk med passende tilbehør. Ville unngått kokte poteter på date

Kom gjerne med flere ideer. Og jeg er forberedt på kjeft

Dette er den sykeste posten jeg har vært borte i på kvinneguiden 🙂

Trodde først det var tull, men skjønner nå at det er seriøst.

• Liker 8
Skrevet
Debyrazi skrev (6 minutter siden):

Dette er den sykeste posten jeg har vært borte i på kvinneguiden 🙂

Trodde først det var tull, men skjønner nå at det er seriøst.

👍

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, SoWhat? said:

-Ravioli. Hjemmelaget. Det tar litt tid, men jeg har aldri møtt en norsk person som ikke liker det. Eller elsker det, rettere sagt 🙂 fyll med kjøttdeig, bacon, skinke og ost og sopp. Ja, hva du liker. Viktig å ha saus ved siden av og dyppe dem i. Aioli eller tomatsaus. Hva du liker. Lag den såpass tykk at den ikke drypper fort. Ha salat ved siden av. 

Takk for tipset. Skal testes ut! :arwen:

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Godt.no skriver om det i 2019 https://www.godt.no/aktuelt/i/MRv7l5/kokkene-tipser-disse-varene-kan-du-spare-penger-paa

Enig at det kan være varierende kvalitet, men et er det på alle andre "merker" også, men skal det jo sies at man fint ser kvaliteten på kjøttet igjennom pakka da

Anonymkode: 279cc...e40

Jo, sikkert sant det du sier, stekte pepperbiff fra first price for en time siden. Den var helt ok sett bort fra en klump med noe som lignet en sene, har vært uheldig par ganger, spesielt med entrecote. Man kan ikke alltid se kvaliteten gjennom plasten. Senen plukket jeg ut av munnen og la på servietten, det var kun meg tilstede. 

Ville ikke servert det til en date jeg ikke kjente så godt. 

Endret av Jytte
Skrevet

Det er 5år siden jeg var på min første date. Men da serverte min kjære for noe han kalte" sprengt høne" med tilbehør. Jeg fikk meg en god latter å ble veldig nysgjerrig på maten😂. Han tilsto kjapt at hans mor hadde hjulpet til etter som han ikke hadde stekt en hel høne før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (9 timer siden):

Ikke server: 

-spaghetti. Folk klarer ikke å spise det ordentlig, og det er veldig usjarmerende å knekke de i to ( 🙂

- For sterk krydret mat. Hvis du ikke er fra Thailand og KAN lage sterk mat. Har fått servert mye rart der. Det er liksom ikke bare å tilsette chili og krydder. Og unngå det der grillkrydderet! 

-varme supper ( om det er forrett) Supper klarer heller ikke mange å spise ordentlig. Dessuten skal de ikke være så varme at nesa renner liksom. Feil folk ofte gjør 

Bør servere :

- Gjerne en hjemmelaget gryterett. Det trenger ikke bli kjedelig. Bak rundstykker eller brød ved siden av. Og en god salat med nøtter. 

- Stekt eller ovnsbakt fisk med passende tilbehør. Ville unngått kokte poteter på date

Kom gjerne med flere ideer. Og jeg er forberedt på kjeft

Jeg skjønner at vi har delte meninger.

Jeg serverte henholdsvis spaghetti, kruttsterk indisk, varm suppe og tradisjonell norsk middag med kokte poteter de fire første gangene jeg lagde mat til eksem min. Vi var gift i nesten ti år etterpå, så det gikk ikke akkurat skeis. 

Jeg serverte mer eller mindre det samme da jeg traff min nåværende samboer også, og vi er sammen på tiende året vi også. 

Anonymkode: b5c3e...09c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 timer siden):

I hvilke grad spaghetti er kjedelig og hverdagslig kommer an på tilbehøret. Dersom man lager en god Spaghetti  Vongole, er ikke det en hverdagsrett,

Selvfølgelig ikke.

Jeg spiser også gjerne feks spaghetti med ferske reker eller sjøkreps, fennikel, tomat, chili, hvitløk og persille - og da er det helg. Men jeg fikser helt fint å snurre spaghettien rundt gaffelen helt uten instruksjon likevel - utrolig nok!

Anonymkode: b5f78...a7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Server noe enkelt og smakfullt, man trenger ikke bruke første date til å imponere i matveien og sette en skyhøy standard for videre dater. Velg gjerne noe man kan lage sammen og velg noe som de fleste kan like. 

Det er både unødvendig og usjarmerende å bruke en datemiddag som en slags test. "Hvis du ikke liker fisk eller ikke klarer å spise suppe slik selveste Kongen ville gjort på gallamiddag vil jeg ikke være sammen med deg."  Altså, WTF? Hvis man avviser folk for bagateller bør man kanskje revurdere om man er egnet som kjærestemateriale selv.

Anonymkode: 5de59...817

Her mener jeg du er for kjapp på avtrekkeren og har reflektert lite. Det ligger mye koder i mat og måltider. Mennesker har samles rundt måltider siden tidenes morgen, og fortsatt brukes det til sosiale feiringer og besegling av avtaler fra store kontrakter til giftemål. For oss som liker det sosiale, kulturelle og gastronomiske ved et måltid - og vi er mange uten at alle nødvendigvis setter slike ord på det - er det viktig at partner har noe av den samme innstillingen og gleden.

Vanskelig å se for meg at jeg kan ha i nærheten samme verdensanskuelse som en person som kategorisk «ikke liker fisk», må ha ketchup på alt (ja, alt), eller feks ikke kan smake på noe nytt. Samme type som ser på mat servert i utlandet, legger armene i kors og sier «ikke faen om jeg spiser det der». 
Og noenlunde lik verdensanskuelse er viktig for meg i et forhold. 

Anonymkode: e28f4...567

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg lurer mest på hva slags neanderthalere TS har vært på date med. 

Men vedkommende lar det jo rett som det er gå sport i å utbrodere nordmenns lyter og mangler, så man bør vel ikke bli for overrasket.

PS! Sterkt krydret mat er ikke forbeholdt det thailandske kjøkken. Blant annet det persiske og meksikanske kjøkken kan også diske opp med sterkt krydrede retter, for ikke å glemme Korea, Peru og Jamaica (bare for å nevne noen)

PPS! Ravioli fylt med kjøttdeig, bacon, skinke, ost og sopp - fullstendig overkill og smakskollisjon som bare fortsetter ved å servere det med aïoli. 

Anonymkode: 4212d...5ba

Er ikke persisk kjøkken mer kjent for friske smaker enn krydder? 

Anonymkode: e28f4...567

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, SoWhat? said:

Men altså. Nå tenkte jeg faktisk ikke at noen burde blande alt det i samme bit/pute 😄 hallo  Jeg trodde alle forsto det da...

Da bude du ha skrevet eller istedenfor og. 

Du er på forum med Gud vet hvor mange andre tusen mennesker. Da kan du ikke forlange at de til enhver tid skal følge tankegangen din eller "forstå" hva du mener, spesielt siden du virker ganske vimsete og flåsete. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner at vi har delte meninger.

Jeg serverte henholdsvis spaghetti, kruttsterk indisk, varm suppe og tradisjonell norsk middag med kokte poteter de fire første gangene jeg lagde mat til eksem min. Vi var gift i nesten ti år etterpå, så det gikk ikke akkurat skeis. 

Jeg serverte mer eller mindre det samme da jeg traff min nåværende samboer også, og vi er sammen på tiende året vi også. 

Anonymkode: b5c3e...09c

Vel, det var akkurat det det gjorde. (Men årsaken var neppe de fire første middagene.)

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Du virker å ta ting svært bokstavelig. Åpenbart skjønner trådstarter at det serveres sterk mat i andre land enn Thailand. I tillegg burde du skjønne at trådstarter ikke putter kjøttdeig, bacon, skinke, ost, og sopp i en og samme ravioli.

Men om det at du vet at sterk krydret mat ikke kun serveres i Thailand får deg til å føle deg smart så må du gjerne fortsette å tro det. 

Anonymkode: 44b3e...5e4

Det var da voldsomt til agg. 

Nei, det er mht. hvordan TS uttaler seg ikke åpenbart at vedkommende skjønner at det serveres sterkt krydret mat i andre land enn Thailand. Når det kommer til fyll-alternativene til ravioli, har jeg allerede påpekt at TS burde ha skrevet eller istedetfor og. 

Min kunnskap om mat og ulike typer kjøkken får meg ikke til å føle meg smart og tro at jeg er det. Sammenlignet med enkelte her, er det hevet over enhver tvil at jeg simpelthen har mer kunnskap. Kanskje du heller burde lese deg opp på ulike kjøkken istedetfor å sitte på KG og briljere med din manglende viten. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er på forum med Gud vet hvor mange andre tusen mennesker. Da kan du ikke forlange at de til enhver tid skal følge tankegangen din eller "forstå" hva du mener, spesielt siden du virker ganske vimsete og flåsete. 

Ifølge Det norske akademis ordbok betyr "flåsete" uvøren eller fleipete. Da mener du sikkert det siste, for uvøren blir såkalt smør på flesk da du også kaller meg vimsete. For de betyr vel det samme. Ja, jeg fleiper bort usakligheter og uhøfligheter og uforskamheter. Faktisk kan det appellere til min sans for humor. Det er fordi vi alle ler av når folk mister kontrollen på div.områder. Som når noen tryner eller promper i all offentlighet. Akkurat DET ler ikke jeg av, men folk som mister besinnelsen og/ELLER lar følelsene ta overhånd, vel, jeg syns det er komisk og lattervekkende iblant. Og jeg kan jo ikke ta det på ramme alvor. 

Vimsete er et barnslig ord. Jeg er ikke et barn. 

Og du...Det er jo ikke sånn at om folk syns noe ser uappetittelig ut, så må de følge et tips eller oppskrift eller what ever. Alle BØR forstå at de fyller raviolien med hva de vil  Haha, noe så dumt. Diskusjonene her inne noen ganger... uslåelig

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var da voldsomt til agg. 

Nei, det er mht. hvordan TS uttaler seg ikke åpenbart at vedkommende skjønner at det serveres sterkt krydret mat i andre land enn Thailand. Når det kommer til fyll-alternativene til ravioli, har jeg allerede påpekt at TS burde ha skrevet eller istedetfor og. 

Min kunnskap om mat og ulike typer kjøkken får meg ikke til å føle meg smart og tro at jeg er det. Sammenlignet med enkelte her, er det hevet over enhver tvil at jeg simpelthen har mer kunnskap. Kanskje du heller burde lese deg opp på ulike kjøkken istedetfor å sitte på KG og briljere med din manglende viten. 

Siste avsnitt. Omg  :fnise: 

AnonymBruker
Skrevet

Ha ha ha. Ikke hjemmelaget, men vi spiste kebab på første date. Det var både godt og litt grisete. Vi er fortsatt sammen 10 år senere. Hjemme var det første jeg laget til han blåskjellsuppe med godt brød til. Det funket som bare rakkeren 😀

Anonymkode: 33691...dfc

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her er jeg delvis enig med deg. TS har en vimsete måte å formulere seg når man skal legge til en diskusjon på et tema som kan både være humoristisk eller som utgangspunkt skal være et seriøst innhold. Men samtidig så blir kommentaren din litt tafatt når dette "forlanger" ikke har forekommet fra TS. Det man ser er en slags tips å råd liste som TS har lagt fram. Så har mange i etter tid kommet med både gode, dårlig og humoristisk kommentarer til det ift opplevelser. For det meste av tråden innholder hva andre har opplevd å fått servert på sin første date og ikke lagt opp til noe kritikk verdig diskusjon om innholdet til TS.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ha ha ha. Ikke hjemmelaget, men vi spiste kebab på første date. Det var både godt og litt grisete. Vi er fortsatt sammen 10 år senere. Hjemme var det første jeg laget til han blåskjellsuppe med godt brød til. Det funket som bare rakkeren 😀

Anonymkode: 33691...dfc

Blåskjellsuppe med godt brød anser jeg som en delikatesse  🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første gangen jeg var hjemme på middagsdate hos min nåværende kjæreste serverte han meksikansk gryte og rundstykker, han.
Veldig enkelt og greit:) Første gangen han kom hjem til meg på middag, og det var vel samme uka, lagde jeg tikka masala fra pose:) He he. Ingen av oss liker reker, blåskjell, ost utenom Norvegia og sånn, så vi er like enkle (?) i matveien, og på forhånd ble vi enige om at vi gjorde det enkelt og at det viktigste var å ha en fin kveld sammen + bli mette😄

Anonymkode: f9256...3c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Første gangen jeg var hjemme på middagsdate hos min nåværende kjæreste serverte han meksikansk gryte og rundstykker, han.
Veldig enkelt og greit:) Første gangen han kom hjem til meg på middag, og det var vel samme uka, lagde jeg tikka masala fra pose:) He he. Ingen av oss liker reker, blåskjell, ost utenom Norvegia og sånn, så vi er like enkle (?) i matveien, og på forhånd ble vi enige om at vi gjorde det enkelt og at det viktigste var å ha en fin kveld sammen + bli mette😄

Anonymkode: f9256...3c2

Det var ikke poenget at det skulle være så avanserte retter her altså  🙂 mer sånn som er lett og greit å spise uten pinligheter osv

Men ang ost. Liker du ikke Fetaost eller Parmesan heller?  

AnonymBruker
Skrevet

Min salige bestemor sa alltid at menn som slikker saus fra fingrene er gode elskere, så jeg har sørget for at date-mat er litt grisete, enten vi spiser ute eller hjemme. Dette har vist seg å holde stikk, så denne tråden ser jeg glatt bort fra. 

Anonymkode: 0e482...489

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...