Gå til innhold

Hva man bør, og ikke bør servere på første date hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke server: 

-spaghetti. Folk klarer ikke å spise det ordentlig, og det er veldig usjarmerende å knekke de i to ( 🙂

- For sterk krydret mat. Hvis du ikke er fra Thailand og KAN lage sterk mat. Har fått servert mye rart der. Det er liksom ikke bare å tilsette chili og krydder. Og unngå det der grillkrydderet! 

-varme supper ( om det er forrett) Supper klarer heller ikke mange å spise ordentlig. Dessuten skal de ikke være så varme at nesa renner liksom. Feil folk ofte gjør 

Bør servere :

- Gjerne en hjemmelaget gryterett. Det trenger ikke bli kjedelig. Bak rundstykker eller brød ved siden av. Og en god salat med nøtter. 

-Ravioli. Hjemmelaget. Det tar litt tid, men jeg har aldri møtt en norsk person som ikke liker det. Eller elsker det, rettere sagt 🙂 fyll med kjøttdeig, bacon, skinke og ost og sopp. Ja, hva du liker. Viktig å ha saus ved siden av og dyppe dem i. Aioli eller tomatsaus. Hva du liker. Lag den såpass tykk at den ikke drypper fort. Ha salat ved siden av. 

- Stekt eller ovnsbakt fisk med passende tilbehør. Ville unngått kokte poteter på date

Kom gjerne med flere ideer. Og jeg er forberedt på kjeft

AnonymBruker
Skrevet

Ikke taco i allefall! Jeg ba en på taco på første date, ble litt gris og flaut haha.

Biff er alltid en slager.

Anonymkode: c7a56...ce2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke taco i allefall! Jeg ba en på taco på første date, ble litt gris og flaut haha.

Biff er alltid en slager.

Anonymkode: c7a56...ce2

Haha. Enig! 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du investerer mye i en første date hjemme. Men gode forslag. Dig liker jeg måltider der man også lager til mens man spiser som reker, taco og tapas. 

Ville forøvrig forhørt meg om matallergier eller preferanser. «Jeg liker ikke fisk» vil for meg være en showstopper da fisk er så mangt og et slikt utsagn så barnslig. 

Anonymkode: e28f4...567

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min serverte hjemmelaget pizza på første date for mange herrens år siden, det fungerte svært bra😀

Ellers er jeg enig i at man ikke bør servere mat som potensielt kan bli veldig grisete.

Kan du forklare nærmere det med at mange ikke spiser varm suppe riktig? 

Anonymkode: 2f9e9...6e8

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som du investerer mye i en første date hjemme. Men gode forslag. Dig liker jeg måltider der man også lager til mens man spiser som reker, taco og tapas. 

Ville forøvrig forhørt meg om matallergier eller preferanser. «Jeg liker ikke fisk» vil for meg være en showstopper da fisk er så mangt og et slikt utsagn så barnslig. 

Anonymkode: e28f4...567

Jeg elsker å servere folk mat generellt. Savner helt sjukt å invitere på middager. Første date hjemme er litt spesielt 🙂

Jeg takler ikke folk som sier de "Ikke liker"  Hadde vært kjempenedtur om en date så det 😞

Men ja, allergier er viktig å tenke på! Tapas er forresten godt! 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mannen min serverte hjemmelaget pizza på første date for mange herrens år siden, det fungerte svært bra😀

Ellers er jeg enig i at man ikke bør servere mat som potensielt kan bli veldig grisete.

Kan du forklare nærmere det med at mange ikke spiser varm suppe riktig? 

Fordi de bøyer hodet og slurper 🙂 en skal sitte med hodet normalt og føre skjeen til munnen uten å ha for mye på. 

Nå handler dette om litt mer høytidelige og romantiske settinger da. Jeg spiser ikke så "perfekt" alene eller med venner 🙂

AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Fordi de bøyer hodet og slurper 🙂 en skal sitte med hodet normalt og føre skjeen til munnen uten å ha for mye på. 

Nå handler dette om litt mer høytidelige og romantiske settinger da. Jeg spiser ikke så "perfekt" alene eller med venner 🙂

Huff ja, slurping er ikke særlig romantisk😆🙈 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Huff ja, slurping er ikke særlig romantisk😆🙈 

Jeg mente at de bøyer hodet og overkroppen. En må jo få bøye hodet litt  😄 men lite sjarmerende å "ligge over maten" Regner med at jeg ble forstått riktig da.

Nei, slurping er grøss. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte foreslå biff, men ville servert noe som ikke gir tegn om at jeg er for interessert. Kanskje pizza eller en gryterett. 

Anonymkode: 3f015...8d5

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenkte foreslå biff, men ville servert noe som ikke gir tegn om at jeg er for interessert. Kanskje pizza eller en gryterett. 

Anonymkode: 3f015...8d5

Hehe Betyr biff at en er mer interessert? Firdi det er mer "eksklusivt" enn pizza og gryterett? Kanskje greit å tenke over..   hm

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Skrevet
SoWhat? skrev (13 minutter siden):

Hehe Betyr biff at en er mer interessert? Firdi det er mer "eksklusivt" enn pizza og gryterett? Kanskje greit å tenke over..   hm

Skrev som ab. Mente at jeg ville laget noe jeg ikke har lagt for mye penger i. Ikke ytrefilet av vilt for eksempel, men heller ikke fiskeboller. First price entrecote og ytrefilet har ofte vist seg å være av ymse kvalitet.

Kanskje langtidstekte kyllinglår. De lager jo seg selv mens man ordner seg eller gjør andre ting. 

Og hva med dessert? Iskrem med bær kanskje.  Hva mener du om desserten? 

• Liker 1
Skrevet
Jytte skrev (11 minutter siden):

Skrev som ab. Mente at jeg ville laget noe jeg ikke har lagt for mye penger i. Ikke ytrefilet av vilt for eksempel, men heller ikke fiskeboller. First price entrecote og ytrefilet har ofte vist seg å være av ymse kvalitet.

Kanskje langtidstekte kyllinglår. De lager jo seg selv mens man ordner seg eller gjør andre ting. 

Og hva med dessert? Iskrem med bær kanskje.  Hva mener du om desserten? 

Jeg tror jeg ville valgt ost og frukt. Bare fordi jeg syns det er veldig godt 🙂

• Liker 2
Skrevet
SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Jeg tror jeg ville valgt ost og frukt. Bare fordi jeg syns det er veldig godt 🙂

God ide, passer godt på en date. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Server noe enkelt og smakfullt, man trenger ikke bruke første date til å imponere i matveien og sette en skyhøy standard for videre dater. Velg gjerne noe man kan lage sammen og velg noe som de fleste kan like. 

Det er både unødvendig og usjarmerende å bruke en datemiddag som en slags test. "Hvis du ikke liker fisk eller ikke klarer å spise suppe slik selveste Kongen ville gjort på gallamiddag vil jeg ikke være sammen med deg."  Altså, WTF? Hvis man avviser folk for bagateller bør man kanskje revurdere om man er egnet som kjærestemateriale selv.

Anonymkode: 5de59...817

• Liker 12
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke vet hva daten liker og ikke vet om allergier, så ville jeg unngått feks nøtter og skalldyr. Det ergo noe enkelte kan reagere kraftig på. Noen liker heller ikke skalldyr, så kjedelig om det feks serveres blåskjell og daten holder på å spy.

Er det snakk om netflix-date, så passer gjerne noe kosemat som pizza eller nachos. 

Ellers passer jo mye. En god gryte, lasagne, biff, tapas. 

Forstår ikke hvorfor ikke det kan serveres Taco eller spagetti. Ja, det kan grise litt, men alle vet jo det. Blir mer uformelt og avslappet enn en treretters med hvit duk. Dessuten er det lett å velge bort ingredienser man ikke liker. 

Uansett haddejeg sourt på forhånd om det er mat han ikke liker/tåler og evt spurt om favorittretter. Dette sier litt om en person. Hadde jeg datet en som sa esj til all sjømat og ellers kresen, så hadde han ikke vært noe for meg. Jeg liker å prøve nye retter, har mye å si på reise også da jeg ikke orker en som kan spise lokal mat eller prove noe nytt. Slike mannfolk er barnslige.

Anonymkode: 8298f...1a4

• Liker 5
Skrevet

Nå er det lenge siden jeg hadde noen første date... men tenker det er greit å lage noe men er trygg  på å lage og som en vet kommet til å bli vellykka... blir fort stress om en skal imponere med noe veldig fancy og spesielt. Lett for at det blir litt stivt og høye skuldre da. gjerne noe som kan forberedes  litt tidlig slik at det ikke er veldig mye arbeid før en får besøk. En vil jo ha tid å stelle seg og tenne lys og slikt også :) 

Men så kan det også være veldig ok å invitere daten inn på kjøkkenet og ordne det siste sammen, så blir det straks litt mer naturlig og en får brutt isen, og ser hvordan en fungerer sammen. Bare passe på at det ikke er kaos og haugen på med arbeid da, så det blir hyggelig . Enkel tapas med hjemmelaget focaccia eller annet brød, hjemmelaget aioli til ( kan være litt forsiktig med hvitløken kanskje, så ikke daten blir selvbevisst pga dårlig ånde og ikke tør kysse) 

reker eller annen sjømat om dette er noe en liker. 

Hjemmelaget pizza syns jeg også er ok,  jeg syns også pasta funker bra jeg da, men jeg kan å spise det uten å grise.. haha   eller biff eller noe slags filet med ovnstekte poteter eller... ja Det kommer jo litt an på hva stemning en skal legge opp til da. 

Jeg tenker at det er smart å tenke på at det ikke bør være for tung mat så man blir for mett, eller noe som gir luft i magen, det er litt krise. 

også er det greit å tenke på å ha noe form for dessert eller søtt til etterpå.  

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Server noe enkelt og smakfullt, man trenger ikke bruke første date til å imponere i matveien og sette en skyhøy standard for videre dater. Velg gjerne noe man kan lage sammen og velg noe som de fleste kan like. 

Det er både unødvendig og usjarmerende å bruke en datemiddag som en slags test. "Hvis du ikke liker fisk eller ikke klarer å spise suppe slik selveste Kongen ville gjort på gallamiddag vil jeg ikke være sammen med deg."  Altså, WTF? Hvis man avviser folk for bagateller bør man kanskje revurdere om man er egnet som kjærestemateriale selv.

Anonymkode: 5de59...817

Du har misforstått! Det er ikke for å teste om de kan spise ordentlig  😄 det er for deres skyld. For folk liker ikke å spise spaghetti her, fordi de ikke alltid vet hvordan de skal spise den! Og det samme med suppe og slurping. 

Men akkurat det med å ikke like mat er jeg lite tolerant ovenfor. Jeg vet det selv, men jeg blir uansett oppgitt når voksne folk sier at de ikke liker...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var stort sett med deg helt til du nevnte ravioli med kjøttdeig, skinke og bacon og AIOLI-DIP. 😳 Jeg hadde snudd i døra 😆

Anonymkode: c88da...657

• Liker 12
Skrevet
spektralkatt skrev (8 minutter siden):

Nå er det lenge siden jeg hadde noen første date... men tenker det er greit å lage noe men er trygg  på å lage og som en vet kommet til å bli vellykka... blir fort stress om en skal imponere med noe veldig fancy og spesielt. Lett for at det blir litt stivt og høye skuldre da. gjerne noe som kan forberedes  litt tidlig slik at det ikke er veldig mye arbeid før en får besøk. En vil jo ha tid å stelle seg og tenne lys og slikt også :) 

Men så kan det også være veldig ok å invitere daten inn på kjøkkenet og ordne det siste sammen, så blir det straks litt mer naturlig og en får brutt isen, og ser hvordan en fungerer sammen. Bare passe på at det ikke er kaos og haugen på med arbeid da, så det blir hyggelig . Enkel tapas med hjemmelaget focaccia eller annet brød, hjemmelaget aioli til ( kan være litt forsiktig med hvitløken kanskje, så ikke daten blir selvbevisst pga dårlig ånde og ikke tør kysse) 

reker eller annen sjømat om dette er noe en liker. 

Hjemmelaget pizza syns jeg også er ok,  jeg syns også pasta funker bra jeg da, men jeg kan å spise det uten å grise.. haha   eller biff eller noe slags filet med ovnstekte poteter eller... ja Det kommer jo litt an på hva stemning en skal legge opp til da. 

Jeg tenker at det er smart å tenke på at det ikke bør være for tung mat så man blir for mett, eller noe som gir luft i magen, det er litt krise. 

også er det greit å tenke på å ha noe form for dessert eller søtt til etterpå.  

Syns dessverre ikke noe om å lage mat sammen. Jeg syns ikke at der er feil på noen måte, men jeg føler andre som "forstyrrende " elementer, da jeg har rutiner og min måte å gjøre ting på. Ja, jeg vet jeg er sær. Tar selvkritikk på det, men det er ikke lett å gjøre noe med alle uvaner. 

Ja, tenkte også på det med luft i  magen 😄 veldig greit å unngå 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...