Gå til innhold

Uåpnet blomsterjord fra i fjor?

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas
Skrevet

Kan jeg bruke uåpnet blomsterjord fra i fjor som har ligget ute gjennom vinteren? Det er kompostjord, så i utgangspunktet god kvalitet, men har jo ligget under snø noen uker. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ingenting å si 😊

Anonymkode: e88ba...eee

• Liker 2
Skrevet

Kan fint brukes😊

AnonymBruker
Skrevet

Nei, og du må nok grave bort all jorda i hagen og ha på ny, for den har jo ligget under snøen tross alt.

Anonymkode: 69bcb...9ae

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, og du må nok grave bort all jorda i hagen og ha på ny, for den har jo ligget under snøen tross alt.

Anonymkode: 69bcb...9ae

😅 Lurte på om næringa i jorda forvitrer, jeg har seriøst ikke peiling på hage 🤪

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (Akkurat nå):

😅 Lurte på om næringa i jorda forvitrer, jeg har seriøst ikke peiling på hage 🤪

Hehe! Neida den kan fint ligge i årevis :)

Anonymkode: e88ba...eee

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge sekken er hel uten hull så skal næringen være den samme. Jeg brukte en sekk som hadde ligget ute i regn og sne med små hull, og da rant det vann av sekken når jeg tok den i bruk og der var det lite næring igjen i jorden erfarte jeg. Rett og slett vasket ut næringen tror jeg.

Anonymkode: b6d0e...080

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 12.14):

Så lenge sekken er hel uten hull så skal næringen være den samme. Jeg brukte en sekk som hadde ligget ute i regn og sne med små hull, og da rant det vann av sekken når jeg tok den i bruk og der var det lite næring igjen i jorden erfarte jeg. Rett og slett vasket ut næringen tror jeg.

Ja, men man må jo tilføre litt gjødsel til hagen i blant uansett, så det er jo bare å gjødsle litt forsiktig. Man trenger ikke kassere jorden. 

Anonymkode: e1018...c21

• Liker 1
Skrevet
On 4/11/2021 at 12:14 PM, AnonymBruker said:

Hva tror du skjer med all jorden som ligger på bakken i hage og bed? Den møter jo flere tusen liter vann som renner gjennom årlig... Det er jo bare å gjødsle litt. Og er man heldig har enda mer av de store kvistene blitt brutt enda litt mer ned slik at jorda er enda bedre etter en vinter 

Skrevet

Bare å bruke, men jeg pleier å legge steke jorden i ovnen på 250 grader for å få bort uønskede kryp. Vil ikke ha brunsnegle eller noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...