Gå til innhold

Slalom, barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

H or gamle er barna deres før dere slipper de av ved heisen og ønsker de en fin dag?altså lar de kose seg i bakken en hel dag alene eller med en kompis

Anonymkode: f58a8...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mine har vært ca 10 år. De har begge stått mye på slalom og de kjører fra meg, så de siste årene har de i praksis stått alene, med meg et eller annet sted i bakken 😂

Anonymkode: 57c2d...d7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min var 12...

Fra 10 har de fått være alene med venner i anlegget mens jeg har f.eks vært i kafeen med en venninne e.l... 

Anonymkode: 1a8f9...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå syns jeg det er såpass morsomt selv, at jeg ikke kjører de til en alpinbakke uten å stå selv.

10 åringen kjører alene sammen med venner, mens 7 åringen fremdeles kjører alene. Eldste og vennene vil som oftest også kjøre sammen med meg, men det er nok kun fordi jeg kan enkelte triks de ikke har lært seg ennå 😂

Jeg ville nok ikke hatt noe problem med å la 10 åringen være alene mens vi f.eks er på hytta 10-15 min unna med bil.

Anonymkode: 39784...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke før de klarer å vurdere farene ved å suse ned bakkene uten å passe seg for andre. Har hatt flere skumle situasjoner med små unger som bare vimser rundt. Jeg er livredd for hva som kan skje ved en krasj med så små barn. (Langt undet 10, altså. Vanskelig å gjette alder, men kanskje 5-7 er i hvert fall for lite!)

Mine barn får ikke gå i bakke  før de er eldre. Nå er jeg litt usikker på hvordan en 10-åring er, for mine er yngre, men det er det tidligste jeg kunne tenke meg å vurdere det. En i barselgruppeb tok med en 2 år og 2 mnd gamme gutt i trekket nå å påsken.. Skjønner ikke poenget i det hele tatt..

Anonymkode: 0fc16...4b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ikke før de klarer å vurdere farene ved å suse ned bakkene uten å passe seg for andre. Har hatt flere skumle situasjoner med små unger som bare vimser rundt. Jeg er livredd for hva som kan skje ved en krasj med så små barn. (Langt undet 10, altså. Vanskelig å gjette alder, men kanskje 5-7 er i hvert fall for lite!)

Mine barn får ikke gå i bakke  før de er eldre. Nå er jeg litt usikker på hvordan en 10-åring er, for mine er yngre, men det er det tidligste jeg kunne tenke meg å vurdere det. En i barselgruppeb tok med en 2 år og 2 mnd gamme gutt i trekket nå å påsken.. Skjønner ikke poenget i det hele tatt..

Poenget med en toåring i trekket?

Alle mine har stått fra de var 2 år.. poenget var mestring (!), glede og at det er en hyggelig aktivitet for hele familien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget med en toåring i trekket?

Alle mine har stått fra de var 2 år.. poenget var mestring (!), glede og at det er en hyggelig aktivitet for hele familien.

Vel, det kunne de opplevd på langrenn og mye annet også, uten å risikere eget og andres liv. Står barna kun i barnetrekket er det selvsagt annerledes, men opplever at de færreste gjør det, og heller står i store trekk. Og da selvfølgelig helst i påske og vikterferie når bakken er overfull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine har stått alene siden eldste var 11-12. da var yngste 6-7 og mellomste 8-9. da hadde de stått mye og vært forsiktige i bakken. De er forsiktige og fornuftige barn. Eldste er veldig ansvarlig og han har med telefon. Vi går på langrenn i nærheten. Jeg er ikke glad i og stå og de kjører fra meg. 

Anonymkode: 2f318...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 10-års alderen (det vil si, vi er alle i bakken, men fra 10 år her de fått kjøre med venner). Helt alene liker jeg ikke at de kjører, stoler på barna mine (de er stødigere enn de fleste på ski), men stoler ikke på alle andre i bakken. Det er alltid en som overvurderer egne ferdigheter som kan risikere å miste kontrollen og kjøre ned andre. Da vil jeg at de er sammen minst to stykker slik at en kan ringe og varsle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, det kunne de opplevd på langrenn og mye annet også, uten å risikere eget og andres liv. Står barna kun i barnetrekket er det selvsagt annerledes, men opplever at de færreste gjør det, og heller står i store trekk. Og da selvfølgelig helst i påske og vikterferie når bakken er overfull. 

Vi bor i Hemsedal og er i trekket flere ganger i uka i vintersesongen. Aldri opplevd det du skisserer..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på ferdighetsnivået også, jeg ville ikke sluppet datteren min like fort som sønnen min f eks, for hun har kjørt mindre. Nå er de 12 og 13 og kjører alene begge to. Han på 9 er ikke stor/flink nok ennå. 
De kjører da i det lokale skitrekket (Wyller/Tryvann), men ville jo ikke sluppet de løs alene i et større og ukjent anlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs jo på bakke og anlegg, ferdighet, vennen(e), hvor fornuftig, hvilke avtaler som holdes ellers osv. Akkurat som bading og annet på egenhånd.

Anonymkode: 629a4...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min yngste var 9 da han sto alene. Men da i enkle bakker med ski inn/out til hytta.

Anonymkode: 2f062...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var 10. Det var grensen i skianlegget for å ta heis alene. Det skal sies at de da hadde stått ganske mye siden de var 4-5år og var trygge i bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts, mi er 12, ble ikke alene, men fikk med 2 gode venner, de sto hele dagen innlagt matpause og god prat. Vi mødre endte i bakken med kaffe og sosialt lag. Da er det en sommer til å vokse på så tipper jeg det blir mange turer alene neste vinter om interessen er der da😊 

Anonymkode: f58a8...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi bor i Hemsedal og er i trekket flere ganger i uka i vintersesongen. Aldri opplevd det du skisserer..

Da kan jo dere selvsagt unngå trengsel, ja. Om bakken er praktisk talt tom er det jo en litt annen sak.

Vel, slik er min opplevelse av Voss/Myrkdalen, har stått vintersesonger i 15 år. 🤷🏻‍♀️

Har også lært opp flere voksne til å stå, og særlig da er det veldig ubehagelig å bli «snisset» av bitte små unger uten utviklet vurderingsevne for risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Mine har bare stått i barnebakken. Tenkte vi skulle prøve voksenbakke så fort vi er komfortabel med å ha de med i stolheis. De elsket å stå på slalåm, mye morsommere enn langrenn. Jeg står også mye stødigere på slalåm enn enn langrenn. Men vi gikk inn i det med tanke om at det er på barnas prinsipp og vi hadde dratt med en gang de ikke ville. 

Anonymkode: 930b3...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anneofgreengables skrev (5 timer siden):

Det kommer jo veldig an på ferdighetsnivået også, jeg ville ikke sluppet datteren min like fort som sønnen min f eks, for hun har kjørt mindre. Nå er de 12 og 13 og kjører alene begge to. Han på 9 er ikke stor/flink nok ennå. 
De kjører da i det lokale skitrekket (Wyller/Tryvann), men ville jo ikke sluppet de løs alene i et større og ukjent anlegg. 

Enig!  Det kommer veldig an på.

Jeg var 10 år, og tok bussen greit alene (sammen med venner) til både Kolsåsbakken og Krydsbybakken.

Men ved en anledning ble jeg kjørt til Kirkerudbakken, og det ble noen lange timer å vente på at jeg skulle bli hentet igjen, for det var en bakke jeg ikke mestret i det hele tatt.

(Alle bakkene ligger i Bærum)

Anonymkode: 48435...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...