Gå til innhold

Eventyr med isslott og ond dronning. Hvor finner jeg tegnefilmen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg så en tegnefilm for ca 30 år siden som jeg ikke kan glemme. Den gjorde veldig inntrykk og vil så gjerne se den igjen. 

Husker ikke alle detaljer  men handler om en gutt og en jente. Gutten blir bortført av en ond greve eller dronning. (Husker ikke om det er dronning eller greve) og blir tatt til fange i et slott av is og snø. Der blir han selv ond fordi dronningen har kastet en issplint i hjertet hans og en forbannelse. Jenta må reise til isslottet er for redde han og bryte forbannelsen og få ut issplinten. Hun klarer det til slutt etter å ha kjempet lenge mot dronningen og diverse fabeldyr. Forbannelsen blir brutt og gutten er ikke lenger iskald og ond. De rømmer fra vinterlandet til deres eget rike der det er sommer og blomster og lever lykkelig videre. 

Er det noen som husker denne tegnefilmen? Det må være fra NRK siden det er ca 30 år siden. Noen som vet hvor finner jeg igjen tegnefilmen? 

Anonymkode: 51e5a...63f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker hvem du snakker om,  en selvfølgelig ikke tittelen. Men mulig om søsteren het Gerda? Tror de var søsken. Kan være noe annet jeg blander med og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Historien høres veldig ut som Snedronningen av H.C. Andersen. 

Kan det være denne hvor selveste Dronning Margrethe forteller og har laget illustrasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...