Gå til innhold

Hva skjer i livet til foreldre der begge har adhd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan livet til familier med barn der begge foreldrene har adhd?

Er det vanskelig å leve et vanlig liv med god oppfølging av barn?

Er der vanlig at barnevernet eller andre kommer inn i familien for å hjelpe?

Er det vanlig å miste omsorgen for barnet under slike forhold, om man får muligheten til å beholde barnet for å vise at man har evnene til det?

Håper noen med erfaring kan fortelle meg litt om hva som har hent med dere?

Anonymkode: 7264a...b18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt bv i bildet i flere år av andre årsaker (pga barnefedre som er noen nek uten å avsløre for mange detaljer). Jeg har blitt beskrevet av bv som en god mor som ønsker å gjøre alt for at barna skal ha det bra og jeg tar alle nødvendige grep jeg skal i forhold til deres behov.

Jeg er nylig diagnostisert og nettopp begynt på medisiner og har dermed og endelig fått en mer ro over rollen som forelder. Men jeg har samtidig hatt et ganske urolig liv frem til nå og dermed må jeg være ekstra hensynsfull til barna fremover. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer på hvordan livet til familier med barn der begge foreldrene har adhd?

Var veldig turbulent da jeg var sammen med fedrene (hver for seg). De hadde andre behov enn å følge opp barna og dermed ble det vanskelig å være to om det. Har man god kommunikasjon, klarer å være rause og holde en god tone selv under stress så er det det beste. Har man ikke et godt forhold i bunn er det vanskelig å være gode foreldre sammen. Har man også uløste problemer fra tidligere liv, et liv preget av traumer eller andre diagnoser (som er vanlig blant de med adhd) så er det fort at forholdet blir trøblete. 

Er det vanskelig å leve et vanlig liv med god oppfølging av barn?

Kan være litt stressende når de begynner i barnehage og skole eller krever annen oppfølgning. Er jo slik at adhd går i arv så ofte kan et eller flere barn ha adhd eller andre utfordringer. Er tøft å stå i. Ellers i en vanlig hverdag gjelder det å prøve å holde en god oversikt, visuelle dagsplaner, huske skiftetøy, huske gymtøy, huske å kjøpe pølser til grilltur osv. Rutiner, dagsplan, gjøremålsliste, ukeplan, middagsplan er viktig. Er lettere å holde oversikt hvis man har god oversikt. Men man har jo mer impuls man må styre kanskje, evt er man mer leken og ikke alltid er en vanlig A4 forelder 😅 men det kan jo være positivt. 

Er der vanlig at barnevernet eller andre kommer inn i familien for å hjelpe?

Ikke vanlig med mindre man har utfordringer, der man spør etter bistand fra barnevernet eller barnevernet er meldt pga omsorgsevnen ikke er på plass og det blir plukket opp av andre, bhg eller skole. Men det er ikke noe å frykte, man kan fint ha adhd og være en god forelder. 

Er det vanlig å miste omsorgen for barnet under slike forhold, om man får muligheten til å beholde barnet for å vise at man har evnene til det?

Man mister ikke et barn pga diagnoser, men pga omsorgsevnen. Og det er etter mange hjelpetiltak de iverksetter først. Men igjen, å ha adhd medfører ikke at man ikke har god nok omsorgsevne. 

Håper noen med erfaring kan fortelle meg litt om hva som har hent med dere?

Ja, det skrev jeg vel innledningsvis. Men jeg kan og si at forholdet mellom meg og barnefedrene er jo ikke bra den dag i dag, men det har med hvordan vi var mot hverandre og hvordan de var som person. Adhd er jo ikke den du er som person, det er hvordan du takler adhd en og om du er medisinert og alle andre ting rundt som gjør deg til den du er. Og det er omsorgsevnen som har noe å si. Ikke om man har adhd eller ei. 

Og dersom barnevernet skulle komme i bildet, så bare ta de imot med åpne armer, vær åpen for det de ber deg gjøre (kurs osv), vær ærlig om hverdagen. Det går jo bra dersom man er en bra forelder. 

Anonymkode: eeae0...714

• Liker 3
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hvordan dere fungerer. Det handler ikke om diagnose men hvordan dere er som personer. Har en av dere store problemer med sinne feks, så er det fort gjort at bv kommer inn. 

Ingenting som sier at adhd = melding til bv. Men klarer dere ikke å følge opp barnet, gi omsorg nok eller har sinneproblemer, så bør dere tenke dere om to ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

Begge er nå medisinerte, barnevernet var inne hos begge i oppveksten. Begge har hatt episoder med raseri under oppveksten. Barnevernet er inne nå og etter siste møtet forsetter dem å være tilstede.

Noen i barnevernet ønsket å plasere barnet fra fødsel, men siden vi samarbeider har vi fortsatt barnet.

Er det noen som har opplevd at barnet plutselig har blitt plasert etter en stund?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begge er nå medisinerte, barnevernet var inne hos begge i oppveksten. Begge har hatt episoder med raseri under oppveksten. Barnevernet er inne nå og etter siste møtet forsetter dem å være tilstede.

Noen i barnevernet ønsket å plasere barnet fra fødsel, men siden vi samarbeider har vi fortsatt barnet.

Er det noen som har opplevd at barnet plutselig har blitt plasert etter en stund?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Begge to har adhd. Gutten vår har det også mest sannsynlig. Aldri vært snakk om barnevernet her. 

Anonymkode: e6ccd...131

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har nok med raseri og at bv var inne i oppveksten til dere begge. Har dere tatt sinnemestringskurs ved atv? Cos-kurs på bup? Evt er andre instanser involvert? De ønsker nok å trygge barnet i oppveksten og bistå dere dersom de ser at det ikke fungerer. 

Dere må gjøre alt i deres makt for å være velfungerende foreldre til barnet deres. 

AnonymBruker
Skrevet

En av oss har tatt sinnemestringskurs som ungdom. Vi har gjennomført cos-kurs på bup.

Begge er under den kommunale oppfølgingstjenesten, en av oss er på dps og under et tiltak som er under helseforetaket for å få hjelp til å komme i arbeid. Den andre er på aap og skal sikkert under helseforetaket for tettere oppfølging for å komme i arbeid.

Så har nok snart mottatt all hjelp og tilrettelegging som er å få.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen mener at bv må kontaktes fordi en eller to av foreldrene har Adhd så er det et ganske stort samfunn der ute som ikke bare ville reagert sterkt på det, men også bevist at det er en totalt feil tankegang. 

Anonymkode: 9a10e...455

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke at to med den diagnosen tør å slå seg sammen og få barn. Synes rett og slett det er litt uansvarlig. 

Anonymkode: 9e7d4...3ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår ikke at to med den diagnosen tør å slå seg sammen og få barn. Synes rett og slett det er litt uansvarlig. 

Noen av oss visste ikke vi hadde adhd før vi fikk barn. Og andre igjen fant sikkert bare en likesinnet de falt for. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor? Vi har begge to adhd. Vi har klart oss helt fint i livet begge to 🙂 

Anonymkode: e6ccd...131

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...