AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Sitter og skal fylle ut meldekort for AAP, og på spørsmål om jeg har gjennomført avtalt aktivitet, så sliter jeg. Min aktivitet er behandling, men pga påsken så har det ikke blitt noen aktivitet i denne meldeperioden. Skal jeg da krysse av på at jeg ikke har gjennomført avtalt aktivitet, eller at jeg har gjort det? Hvis jeg krysser av for at jeg har gjort det, så må jeg også markere dette på en eller flere dager, og det blir jo feil. Anonymkode: 6a469...c99
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #2 Skrevet 11. april 2021 Ja du gjør som avtalt. Cluet er at du gjør det du kan. Anonymkode: 89997...fb7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #3 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja du gjør som avtalt. Cluet er at du gjør det du kan. Anonymkode: 89997...fb7 Skal jeg krysse av at jeg har deltatt på en avtalt aktivitet (som ikke har vært pga påsken) eller skal jeg krysse på nei der? Anonymkode: 6a469...c99
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #4 Skrevet 11. april 2021 Jeg krysser nei når det ikke har vært noe pga ferie, fri eller annet. Har ikke noe å si for utbetalingen. Anonymkode: 26c24...884 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg krysser nei når det ikke har vært noe pga ferie, fri eller annet. Har ikke noe å si for utbetalingen. Anonymkode: 26c24...884 Ok, takk Anonymkode: 6a469...c99
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #6 Skrevet 11. april 2021 Du skal huke av på «nei» med mindre det er noe som er arrangert gjennom nav. Er behandlingen gjennom DPS så skal du huke av «nei». Er det jobbsøkerkurs (feks) gjennom og planlagt av nav, da skal du huke av på «ja». Anonymkode: 15b76...833
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skal huke av på «nei» med mindre det er noe som er arrangert gjennom nav. Er behandlingen gjennom DPS så skal du huke av «nei». Er det jobbsøkerkurs (feks) gjennom og planlagt av nav, da skal du huke av på «ja». Anonymkode: 15b76...833 Det kommer helt an på hva som står i aktivitetsplanen. Står det der at man skal gå i behandling på Dps, går dette under avtalt aktivitet. Anonymkode: 26c24...884
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kommer helt an på hva som står i aktivitetsplanen. Står det der at man skal gå i behandling på Dps, går dette under avtalt aktivitet. Anonymkode: 26c24...884 Ikke i følge min veileder. Jeg går i behandling, og det står det at jeg skal gjøre i min aktivitetsplan. Men jeg skal likevel si «nei». Anonymkode: 15b76...833
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke i følge min veileder. Jeg går i behandling, og det står det at jeg skal gjøre i min aktivitetsplan. Men jeg skal likevel si «nei». Anonymkode: 15b76...833 Da er det tydeligvis forskjellig praksis rundt omkring. Jeg krysset alltid ja da jeg gikk til Dps og det sto i aktivitetsplanen. Nå har jeg psykisk helsearbeider og jobbkonsulent og krysser ja når jeg har møter med dem. Anonymkode: 26c24...884
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #10 Skrevet 11. april 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Da er det tydeligvis forskjellig praksis rundt omkring. Jeg krysset alltid ja da jeg gikk til Dps og det sto i aktivitetsplanen. Nå har jeg psykisk helsearbeider og jobbkonsulent og krysser ja når jeg har møter med dem. Anonymkode: 26c24...884 Meldekortene er bare tull. Den egentlige hensikten med dem er å heve den psykologiske barrieren for å lyve. Man tenker at mennesker vil lyve mindre om de blir spurt direkte om det de lyver om. Om du gikk inn og sendte meldekort uten å svare på spøsmål, så blir ikke de som lyver konfrontert på at de ikke deltar i aktiviteter Det er en kynisk praksis som antar at majoriteten av nordmenn er dumme løgnere som ikke klarer styre pengene sine om de fikk 1 utbetaling i mnd, istdetfor 2. Nordmenn som er syke er selvsagt så dumme at de ikke klarer planlegge pengene de får for en hel måned. Anonymkode: 53311...19f
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #11 Skrevet 11. april 2021 Uansett ts, om svarer nei samtidig som du svarer nei på om du har hatt fravær, så skjer det ingenting. Som min veileder har sagt, så er det viktigste at jobbtimene er riktig. Det beste er om du sender en melding til din veileder og spør hva som er riktig i din situasjon. Anonymkode: 26c24...884
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #12 Skrevet 11. april 2021 Meldekortene er i utgangspunktet utarbeidet for de som skal ha dagpenger av nav, men brukes på aap også, det som styrer om du får utbetalt aap eller ikke er om du har aktiviteter på planen din som ikke har gått ut på «dato». Så det spiller ingen rolle om du krysser ja eller nei på gjennomført avtalt aktivitet. Mulig det brukes mer om du er ute i ett arbeidstiltak for å se en logg over hvor mange dager du klarer å møte opp feks. Jeg har fått beskjed fra veileder om å krysse ja på alle dager men at det egentlig ikke spiller noen rolle. Anonymkode: 3a3bd...98e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #13 Skrevet 11. april 2021 Jeg fikk beskjed av min saksbehandler om å huke av på «ja» og bare velge noen vilkårlige dager. Dette hadde tydeligvis ingenting å si. Det var bare for at saksbehandler skulle se om aktivitetsplanen fungerte for meg. Tydeligvis forskjellig praksis rundt omkring. Anonymkode: e69a2...769
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #14 Skrevet 11. april 2021 Jeg sendte meldekort annen hver uke i 7 år. Trykte nei på absolutt alt i 7 år. Aldri helt vært sikker på om det var rett. Men det var det jeg fikk beskjed om. Bortsett fra siste spørsmål, det måtte jeg huke av ja på, så klart. Det å bli syk med influensa og måtte bytte timen hos psykolog, var ikke "sykdom/fravær" ifølge nav saksbehandler. Samme om psykologen var syk i 2 uker og jeg måtte vente i 4 uker til ny time, måtte fortsatt huke av for nei for fravær. Jeg måtte huke av "nei" for gjennomført aktivitet da jeg gikk til psykolog, gruppeterapi, kurs i regi av NAV, praksis via NAV og også utdanning med NAV's godkjennelse (altså en del av aktivitetsplanen). Til tross for at tiltak kom og gikk og ble jo i mitt hode gjennomført, allikevel så måtte jeg huke av "nei" og da ga aldri mening. Det var "nei" i 7 år og jeg følte selv det var helt feil. Men fikk pengene, null problem. Jeg tror seriøst ikke NAV en gang vet hva som er rett og galt. Så hvem pokker vet hva vi skal skrive i meldekortet, nav vet det ikke en gang selv tydeligvis. 😂 Så spør saksbehandler og gjør det som blir sagt. All sunn fornuft og egne tolkninger kan du bare droppe, for det er ikke alt som gir mening når det kommer til NAV. 🙃 Anonymkode: 1bc4c...4e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå