Gå til innhold

Så mange annonser på finn hvor man selger sin egen kunst til vanvittige priser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har jeg lagt merke til flere annonser hvor folk prøver å selge sin egen kunst til vanvittige priser.

Altså ingen kjent person, det er tydeligvis deres egne siden det ikke er oppgitt navn.

Så er det ikke akkurat noe behagelig å se på heller - rare fargeflekker her og der. 

Prisen? 8.000 :klo:

Er man ikke litt for optimistisk?

Anonymkode: a9fd3...984

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje optimistisk, men prisene gjenspeiler nok tiden som har gått med til å lage kunsten. 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

I det siste har jeg lagt merke til flere annonser hvor folk prøver å selge sin egen kunst til vanvittige priser.

Altså ingen kjent person, det er tydeligvis deres egne siden det ikke er oppgitt navn.

Så er det ikke akkurat noe behagelig å se på heller - rare fargeflekker her og der. 

Hvis du tror 8000 er mye, burde du sjekke kostprisen for et maleri - maling er vanvittig dyrt i forhold til andre land, og i tillegg kommer lerret og ramme, så med mindre man er veldig sparsom med malingen, koster det flere tusen bare for selve materialene - i tillegg kommer arbeidet.

Anonymkode: 25327...232

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Legg ut lenke da, så vi får se.  Vanskelig å bedømme hva jeg ville gitt for kunsten før jeg har sett den....  

Anonymkode: c6568...665

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du tror 8000 er mye, burde du sjekke kostprisen for et maleri - maling er vanvittig dyrt i forhold til andre land, og i tillegg kommer lerret og ramme, så med mindre man er veldig sparsom med malingen, koster det flere tusen bare for selve materialene - i tillegg kommer arbeidet.

Det spiller liten rolle. Håndstrikk selges for noen få kroner per arbeidstime. 

Anonymkode: 53054...0af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

God selvtillit, kanskje. Det vil jo raskt vise seg om man har verdsatt egen innsats for høyt.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man skal prise alt etter medgått tid, burde en strikkegenser koste betydelig mer enn et maleri med et par penselstrøk.

Anonymkode: 9e47a...0c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

God selvtillit, kanskje. Det vil jo raskt vise seg om man har verdsatt egen innsats for høyt.

Hvis man skal prise alt etter medgått tid, burde en strikkegenser koste betydelig mer enn et maleri med et par penselstrøk.

Poenget her er at med vanlig forbruk av maling, kommer man neppe under 8000 for et større maleri bare for selve materialene.

Sjekk prisene for malerier hos malere som i tillegg vil ta seg betalt for arbeidet, og du vil neppe finne noe under 20-30.000. Av litt bedre malere får du neppe noe under 50.000.

I forhold til kostpriser for oljemaling i Norge, er strikkegarn omtrent gratis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Poenget her er at med vanlig forbruk av maling, kommer man neppe under 8000 for et større maleri bare for selve materialene.

Sjekk prisene for malerier hos malere som i tillegg vil ta seg betalt for arbeidet, og du vil neppe finne noe under 20-30.000. Av litt bedre malere får du neppe noe under 50.000.

Hvor stort lerret snakker du om? Et linlerret på 80x100 cm hos en forretning som selger kunstuttrykk ser jeg koster ca 950,-. Man får vel slikt mye billigere hos Clas Ohlson el.l, om enn av annen kvalitet. Tviler på at alle slike hobbykunstnere investerer i ypperste kvalitet. Maling og pensler blir vel brukt til flere kunstverk enn ett?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er et maleri til 126.000. Et mesterverk?

The_Connor_Brothers_-_I_Drink.jpg

Her er et fotografi til 341.250:

David_Yarrow_-_The_beast_of_yellowstone.

Og her er et mesterverk av Bjarne Melgaard til 26.775:

Bjarne_Melgaard_-_Dogwalk_2020_(purple)_

Kunst er dyrt, ja.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor stort lerret snakker du om? Et linlerret på 80x100 cm hos en forretning som selger kunstuttrykk ser jeg koster ca 950,-. Man får vel slikt mye billigere hos Clas Ohlson el.l, om enn av annen kvalitet. Tviler på at alle slike hobbykunstnere investerer i ypperste kvalitet. Maling og pensler blir vel brukt til flere kunstverk enn ett?

Vet du hvor mange lag maling man må bruke i et oljemaleri for å få den rette effekten?

Og den vesle malingstuben som man raskt bruker opp, kan man dessverre ikke bruke på nytt; pensler vet jeg ingenting om, men maling koster flesk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vet du hvor mange lag maling man må bruke i et oljemaleri for å få den rette effekten?

Og den vesle malingstuben som man raskt bruker opp, kan man dessverre ikke bruke på nytt; pensler vet jeg ingenting om, men maling koster flesk.

Sikkert, men tror du hobbykunstnere alltid bruker oljemaling av slik kvalitet, eller bruker de kanskje samme akrylmaling som barn i barnehage/skole gjør? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sikkert, men tror du hobbykunstnere alltid bruker oljemaling av slik kvalitet, eller bruker de kanskje samme akrylmaling som barn i barnehage/skole gjør? 

Jeg maler mye (hobbybasis) og det går ikke an å bruke utstyret på clas ohlson eller andre billigmerker🤣  Penslene er ubrukelige, lerretet har store porer som maling ikke fester seg på. Man får rett og slett ikke noen bilder som er verdt å legge ut på finn engang, med den billige kvaliteten. Akrylmalingen barnehagebarn bruker er jo billig for en grunn.... Det er ikke noe som er verdt å ta vare på (utenom foreldre som er stolte) Sist jeg handlet maleutstyr brukte jeg godt over 5000, og det bruker jeg ikke lang tid på å bruke opp.

Merkelig å uttale seg sånn der uten å virke til å ha peiling på temaet.

Anonymkode: 80420...289

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg maler mye (hobbybasis) og det går ikke an å bruke utstyret på clas ohlson eller andre billigmerker🤣  Penslene er ubrukelige, lerretet har store porer som maling ikke fester seg på. Man får rett og slett ikke noen bilder som er verdt å legge ut på finn engang, med den billige kvaliteten. Akrylmalingen barnehagebarn bruker er jo billig for en grunn.... Det er ikke noe som er verdt å ta vare på (utenom foreldre som er stolte) Sist jeg handlet maleutstyr brukte jeg godt over 5000, og det bruker jeg ikke lang tid på å bruke opp.

Merkelig å uttale seg sånn der uten å virke til å ha peiling på temaet.

Anonymkode: 80420...289

Ja, du gjør det slik, men betyr det at Anne (53) som nettopp har fått for seg at hun kan tjene penger på si ved å selge hobbyverkene sine, nødvendigvis gjør det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, du gjør det slik, men betyr det at Anne (53) som nettopp har fått for seg at hun kan tjene penger på si ved å selge hobbyverkene sine, nødvendigvis gjør det?

Og hva så? Da kjøper man rett og slett ikke bildene til Anne (53).

Etter min mening er det verre med kunstnere som tar langt større beløp - og får solgt dette - bare fordi de har skapt seg et navn, ikke som følge av kunsten i seg selv.

De fleste av kvinnene som skriver på Kvinneguiden kunne ha klart å lage noe bedre enn "Dogwalk 2020" til kr.26.775:

Bjarne_Melgaard_-_Dogwalk_2020_(purple)_

Anonymkode: 115ca...a01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn flest har vanvittig mye penger mellom hendene og de fleste synes ikke 8000 er spesielt mye. Det kan fort koste dobbelt så mye å skifte dekk på bilen. De fleste har ingen problemer med å bruke litt lommerusk på ukjent kunst.

Anonymkode: 21503...e7a

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det ikke finnes god eller dårlig kunst. Det finnes bare kjent eller ukjent kunst. Folk som selger kunst på Finn tilhører den siste kategorien. Og husk at de fleste kunstverk gjennom historien ble ansett som verdiløse mens kunstneren levde. Det er først i ettertid verdien har vist seg. 

Anonymkode: a65d3...2c0

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel noe med at renten er altfor lav. Da får sånne unødvendige ting som klokker, malerier osv. tullepriser.

Anonymkode: 120bd...4f3

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at det ikke finnes god eller dårlig kunst. Det finnes bare kjent eller ukjent kunst. Folk som selger kunst på Finn tilhører den siste kategorien. Og husk at de fleste kunstverk gjennom historien ble ansett som verdiløse mens kunstneren levde. Det er først i ettertid verdien har vist seg. 

Anonymkode: a65d3...2c0

På samme måte som man kan skille mellom god og dårlig litteratur uavhengig av hvem som har laget den, og som nevnt i en annen tråd er Ibsens skuespill fortsatt aktuelle, mens andre store navn som Kielland eller Bjørnson kun er for spesielt interesserte sett med dagens øyne.

At en forfatter er kjent, er ikke synonymt med at vedkommende kan skrive et bedre dikt enn en helt ukjent elev på videregående, og når det gjelder kunst, er paradokset at folk som har skapt seg et profilert "navn" kan slippe unna med det meste, lage noen kruseduller og kalle smøreriet for kunst, noe de færreste tar sjansen på å kritisere av frykt for å dumme seg ut.

Hvorvidt noe faktisk er kunst, er opp til tiden å vise, men jeg har mine sterke tvil om at dagens kjente samtidskunstnere i fremtiden kommer til å ha like stor status som Rembrandt eller Michelangelo, på samme måte som Mozarts musikk har tålt tidens tann litt bedre enn Donny Osmonds hitlåter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...