Gå til innhold

Hva slags bil bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger ny bil. Prisklasse ca 150.000, maks 180.000. Tenker å ha den i 5-6 år. 

Jeg har nå en Bmw 1 serie, og elsker kjørekomforten. Det er viktig for meg å ha en bil som er morsom og god å kjøre. 

Men, jeg liker å sykle og det er ikke hengerfeste på bilen (og den er så gammel at den bør byttes ut uansett). Generelt litt lite plass til ski på vinteren også. 

Så, hva bør jeg kjøpe i min prisklasse som er litt større, men fortsatt god å kjøre? Må ha bensinbil. 

Anonymkode: ad5b2...9d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg trenger ny bil. Prisklasse ca 150.000, maks 180.000. Tenker å ha den i 5-6 år. 

Jeg har nå en Bmw 1 serie, og elsker kjørekomforten. Det er viktig for meg å ha en bil som er morsom og god å kjøre. 

Men, jeg liker å sykle og det er ikke hengerfeste på bilen (og den er så gammel at den bør byttes ut uansett). Generelt litt lite plass til ski på vinteren også. 

Så, hva bør jeg kjøpe i min prisklasse som er litt større, men fortsatt god å kjøre? Må ha bensinbil. 

Hvorfor bensin?

Anonymkode: 6d7d2...552

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor bensin?

Det et fullt lovlig å kjøpe og bruke bensin, og diesel, så slike spørsmål kan du spare deg for!

Anonymkode: 69fa7...ecd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Honda Civic.

Anonymkode: 77b0c...2e0

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler uten tvil diesel fremfor bensin, elbil må du hvertfall aldri kjøpe 

Anonymkode: 36078...300

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Anbefaler uten tvil diesel fremfor bensin, elbil må du hvertfall aldri kjøpe 

Anonymkode: 36078...300

Jeg må ha bensin da jeg bor i Oslo med dieselforbud enkelte dager. Ikke mulighet til å få lader på plassen jeg parkerer. 

Hadde satt stor pris på tips om hvilken bil dere anbefaler, istedenfor slike kommentarer...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kom jo et konkret tips. En Honda Civic er ca den størrelsen du har nå. Honda er Japans BMW mtp kjøreglede, men har en kolossalt bedre kvalitet. Der BMW suger livsskiten ut av deg med endeløse reparasjoner, går Hondaen bare - i år etter år etter år.

Anonymkode: 77b0c...2e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 9.05):

Bimmers er Boss Cars :) 

Veldig god kjørekomfort og kvalitet, definitivt, men om den begynner å bli gammel som du sier, så er det bare å bytte. 

Men du har en litt vanskelig "kravliste" - både morsom å kjøre + plass til ski eller sykkel. Da må du nesten enten jekke kravet nedover når det gjelder "morsom å kjøre" eller fortsette å ha det på plass, men mindre plass til sykkel og ski. 

Du bør også prøve å strekke deg til heller 200.000 kr. Det er da man begynner å få noe som ligner en bil av bra nok kvalitet og med gode nok garantier og noe ekstra plass.

Jeg tenker at nyere brukt Kia Stonic kan være noe? Kjøpt hos merkeforhandler. Da har du tilstandsrapport og de har sjekket bilen og de har også ryddig historikk på alt. Du har i tillegg best mulige klagerettigheter, så sjansen for noe null er nærmest 0%.  

Kia Stonic er sikkert ikke like morsom å kjøre som BMW, men den er veldig bra til hverdagen og du får plass til ski og sykkel, vil jeg tro. 

Mazda CX-3 kan også være et alternativ, men man får nyere Kia Stonic i forhold til Mazda CX-3 for ca 200.000. 

Denne ser greit ut - Mazda CX-3 til Kr 179.000. De har i tillegg innbyttekampanje på minimum 25.000 kr.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211231357

Anonymkode: 8ee03...fe9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg må ha bensin da jeg bor i Oslo med dieselforbud enkelte dager. Ikke mulighet til å få lader på plassen jeg parkerer. 

Hadde satt stor pris på tips om hvilken bil dere anbefaler, istedenfor slike kommentarer...

Hva med hybrid? Den lader seg selv, og du kjører på bensin om ønskelig. 

Toyota har mange gode hybrider. 

Anonymkode: 726fb...374

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe deg Diesel selv om du bor i Oslo 🙈 Det er en liten hemmelighet. Siden det har kommet 1 dag med Dieselbil-forbud i Oslo for tre år siden, har det ikke skjedd igjen, og det er lite sannsynlig at det kommer til å skje igjen. Og, nå snakkes det heller om forbud av alle fosilebiler i Oslo, diesel som bensin, i fremtiden.

Dieselbil vil derfor være bedre kjøp nå - så lenge folk er fortsatt redd for dieselforbud, er prisene lave. Og, billigere i bruk. 

Bare tips, tenkt på det. Vi har selv kjøpt bensin for 3 år siden, av samme grunner, men det har ikke lønnet seg. Det var null vits å kvitte seg med diesel så raskt. 

Anonymkode: cc6b9...5c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg tok forresten feil, det er 4 år siden, den ene dagen med dieselforbud i Oslo 

Vinteren 2017 hadde vi én dag med dieselforbud i Oslo

Skrevet

Kjøp bilmerke utan registerreim (helst kjæde(

Kjøp hybrid.  ( husk Hybrid / el. bil) gjir vesentlig  redusert nyttelast m/ henger eller campingvogn.

Bensinbil. 

AnonymBruker
Skrevet
On 4/13/2021 at 2:04 PM, AnonymBruker said:

Hva med hybrid? Den lader seg selv, og du kjører på bensin om ønskelig. 

Toyota har mange gode hybrider. 

Anonymkode: 726fb...374

Problemet med hybrid er at de bruker så mye mer drivstoff en en vanlig bensinbil

Anonymkode: 499d2...2e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet med hybrid er at de bruker så mye mer drivstoff en en vanlig bensinbil

Neida, de nye ladbare er ikke så ille. 0, 4 i snitt på lokalkjøring og 0,6 på langkjøring. En bil på nesten 2 tonn og 200 hwster. 45 l tank. 

Anonymkode: 52286...678

AnonymBruker
Skrevet
On 4/11/2021 at 7:57 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor bensin?

Ja, gå i det minste for hybrid eller ladbar hybrid om ikke ren el passer helt der du bor. Sparer masse på lavere bensinforbruk, spesielt på de ladbare (bare ikke hør på propaganda som "selvladende", for alle hybrider og el-biler er selvladende, dvs at de har opptak/regenerering av bremseenergi når du bremser eller kjører i nedoverbakke, energi som du får tilbake senere)

Anonymkode: 373d7...8de

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Man må sammenligne biler av samme (motor)størrelse. Noen hybrider får et dårligere batteri når de blir eldre, for min hybrid ble dette først merkbart etter 300 000 km og ti års alder. Men du skal være svært uheldig om finner en med dårligere forbruk enn tilsvarende bensinbil på samme størrelse uansett alder og kjørelengde.

AnonymBruker
Skrevet

Men dere som snakker om ladbare hybrider, har dere sett at budsjettet er på 150 tusen? Ikke rare ladbare hybrid man får for de pengene.

Og ikke mye bensin bil. Nettopp derfor sa jeg, se allikevel på diesel.

Skrevet

Det er ikke dager med dieselforbud i Oslo, men det er dyrere gjennom bomringen med dieselbiler. 

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Man må sammenligne biler av samme (motor)størrelse. Noen hybrider får et dårligere batteri når de blir eldre, for min hybrid ble dette først merkbart etter 300 000 km og ti års alder. Men du skal være svært uheldig om finner en med dårligere forbruk enn tilsvarende bensinbil på samme størrelse uansett alder og kjørelengde.

Et eksempel her er Audi a3 etron vs "vanlig" A3 m/150hk har hatt begge (samme årsmodell) og e-tron hadde et veldig mye høyere drivstoff forbruk

AnonymBruker
Skrevet
On 4/15/2021 at 7:42 AM, Fjugur said:

Det er ikke dager med dieselforbud i Oslo, men det er dyrere gjennom bomringen med dieselbiler. 

Det er sant, det visste jeg ikke. Men vi med vår bensinbil, og pendling, brukte å nå maks grensa uansett, og da tror jeg ikke det har noe å si? Forskjellen er også liten.

13A532C8-D159-4C0D-9EA2-5942E8890330.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...