AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Jeg forstår ikke dette med tariffavtale helt... Jeg har sett gjennom alle de tidligere arbeidsavtalen mine og alle har oppgitt en tariffavtale. Jeg har nettopp åpnet en bedrift innenfor bygg og anlegg, men forstår ikke dette med tatiffavtale. Jeg har funnet frem "overenskomsten for byggeindustrien" lest alt og satt meg inn i det. Er det slik at jeg bare kan følge reglene i denne tariffavtalen eller må bedriften ha et medlemskap et sted? Anonymkode: 82b1c...447
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #2 Skrevet 11. april 2021 En tariffavtale er en avtale mellom en bedrift og en arbeidstakerorganisasjon/ fagforening. Hvis du ønsker å opprette dette må du ta kontakt med den organisjonen du evt tilhører. Hvis ansatte ønsker en tariffavtale må de være minst 3 eller 4 personer tilknyttet samme fagforening for å kreve dette. Anonymkode: 61c2e...1b8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #3 Skrevet 11. april 2021 Nei du må ikke det. Men det er sterk kultur i Norge for at bedrifter godtar tariffavtale dersom de ansatte krever det. Mange synes også det er mer ryddig å forhandle arbeidsbetingelser gjennom felles avtale for alle, fremfor en og en arbeidstaker. Det er noen unntak fra dette. Innen bygg og anlegg er det en allmenngjort tariffavtale som alle bedirfter må følge uansett. Men dette handler først og fremst om lønn på grunn av mye sosial dumping og konkuransevridning. Anonymkode: 0f43e...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #4 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei du må ikke det. Men det er sterk kultur i Norge for at bedrifter godtar tariffavtale dersom de ansatte krever det. Mange synes også det er mer ryddig å forhandle arbeidsbetingelser gjennom felles avtale for alle, fremfor en og en arbeidstaker. Det er noen unntak fra dette. Innen bygg og anlegg er det en allmenngjort tariffavtale som alle bedirfter må følge uansett. Men dette handler først og fremst om lønn på grunn av mye sosial dumping og konkuransevridning. Anonymkode: 0f43e...e4c Takk for svar! Kan jeg bare følge "Overenskomsten for byggeindustrien", eller er det en annen tariffavtale jeg må følge? Synes det er så vanskelig å finne god info på dette.. Anonymkode: 82b1c...447
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for svar! Kan jeg bare følge "Overenskomsten for byggeindustrien", eller er det en annen tariffavtale jeg må følge? Synes det er så vanskelig å finne god info på dette.. Anonymkode: 82b1c...447 Den allmenngjorte tariffen er gjort til forskrift og den følger du bare som du følger andre lover i samfunnet. "Overenskomsten for byggeindustrien" gir bedre vilkår enn minimumsvilkårene i forskriften. Er din bedrift medlem i NHO må du følge den. Er du ikke medlem i NHO kan du fortsatt følge den om du vil, eller vente til de ansatte krever det. Anonymkode: 0f43e...e4c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #6 Skrevet 11. april 2021 Du må ha tariffavtale i byggebransjen for å bli oppfattet som seriøs. Da det som oftest foregår mye cowboy virksomhet med polske arbeidere der. Anonymkode: 96173...3b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå