Gå til innhold

Gå rett fra en mammapermisjon og over i en ny?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noen her som har erfaring med å gå rett fra en permisjon og over i en ny? Eller bare være i jobb noen få mnd før neste permisjon? Hvordan syns dere dette fungerte? Var det slitsomt med to så tette? Jeg er ikke gravid igjen enda, men vi har en fireåring og en tre mnd gammel baby. Vi ønsker barn nr 3 men er usikre på når riktig tidspunkt er. Mine graviditeter er fulle av undersøkelser og komplikasjoner, å på en måte ønsker jeg derfor å bare «bli ferdig med det», da jeg er redd for at hvis jeg venter for lenge vil barn nr tre plutselig ikke bli noe av da jeg blir for engstelig( dette er grunnen til at det tok så lang tid før vi valgte å få nr 2). Noen tanker?

Anonymkode: 8a2ab...c65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er graviditetene fulle av undersøkelser og komplikasjoner? 

Anonymkode: a8a51...bfd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg rakk å jobbe i 4 uker mellom 2 mammapermisjoner, hadde heldigvis 100% utbetaling (det er VIKTIG, ellers får du 100% eller 80% av de 80% du hadde i forrige permisjon, og 80% av 80% begynner å bli lite penger). 

Ellers gikk det helt fint. Jeg hadde oppfølging på sykehuset hver 4. uke (ikke relatert til tette svangerskap)  så ikke veldig mye "undersøkelser og komplikasjoner" forsåvidt. 

Hadde lang permisjon med første barnet fordi far ikke hadde rett på permisjon, og så kom nummer 2 endel før tiden. 

Anonymkode: 47080...95a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er graviditetene fulle av undersøkelser og komplikasjoner? 

Vi har tidligere fått et barn med kromosomfeil som var uforenelig med liv. Etter dette har vi fått duotest med morkakeprøve i begge svangerskap. I svangerskap nr to ble jeg innlagt med svangerskapsforgiftning og i svangerskap nr 3 ble det bestemt planlagt keisersnitt pga baby var altfor stor.( dette endte riktignok i et akutt keisersnitt før den bestemte datoen.) alle disse tre faktorene er ting som kan skje på nytt, dessverre. Derfor krever et nytt svangerskap like mye undersøkelser som de forrige, noe som naturlig nok tar på både fysisk og psykisk 😪 Har bare lyst til å hoppe ut i det å bli ferdig med det, men samtidig ikke.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg rakk å jobbe i 4 uker mellom 2 mammapermisjoner, hadde heldigvis 100% utbetaling (det er VIKTIG, ellers får du 100% eller 80% av de 80% du hadde i forrige permisjon, og 80% av 80% begynner å bli lite penger). 

Ellers gikk det helt fint. Jeg hadde oppfølging på sykehuset hver 4. uke (ikke relatert til tette svangerskap)  så ikke veldig mye "undersøkelser og komplikasjoner" forsåvidt. 

Hadde lang permisjon med første barnet fordi far ikke hadde rett på permisjon, og så kom nummer 2 endel før tiden. 

Anonymkode: 47080...95a

Har heldigvis 100 % utbetaling! Jeg må riktignok ta de 3 siste månedene uten lønn før far overtar permisjonen, pga vi ikke har rett på barnehageplass før. har dette noen betydning for fremtidig utbetaling i ny permisjon? 🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har heldigvis 100 % utbetaling! Jeg må riktignok ta de 3 siste månedene uten lønn før far overtar permisjonen, pga vi ikke har rett på barnehageplass før. har dette noen betydning for fremtidig utbetaling i ny permisjon? 🤔

Vil tro det går på opptjeningsgrunnlaget ditt, og ville sjekket det med nav. 

Anonymkode: 30e8a...91b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har tidligere fått et barn med kromosomfeil som var uforenelig med liv. Etter dette har vi fått duotest med morkakeprøve i begge svangerskap. I svangerskap nr to ble jeg innlagt med svangerskapsforgiftning og i svangerskap nr 3 ble det bestemt planlagt keisersnitt pga baby var altfor stor.( dette endte riktignok i et akutt keisersnitt før den bestemte datoen.) alle disse tre faktorene er ting som kan skje på nytt, dessverre. Derfor krever et nytt svangerskap like mye undersøkelser som de forrige, noe som naturlig nok tar på både fysisk og psykisk 😪 Har bare lyst til å hoppe ut i det å bli ferdig med det, men samtidig ikke.. 

Da ville jeg revurdert å få et barn til. Har selv hatt svangerskapsforgiftning to ganger, og det er uaktuelt å utsette meg selv og et eventuelt nytt foster for det igjen. Det hadde vært egoistisk av meg å gå gjennom et nytt svangerskap, selv om tre barn hadde vært kjekt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke tatt sjansen om jeg var dere. Dere har allerede hatt et barn med kromosomfeil som døde, og så har dere fått to friske barn etter det. Jeg hadde droppet å få flere barn med den risikoen det innebærer for deg og barnet.

Vi har to barn. I begge svangerskapene(med 4 års mellomrom), opplevde kona svangerskapsforgiftning, og begge måtte tas med keisersnitt før tiden. En måned før i første svangerskap, og to måneder før i siste. Datteren min fikk ikke næring de siste to ukene før fødselen, og var svært liten. Heldigvis har det gått veldig bra med begge barna våre.

Men å få en til er i hvertfall helt uaktuelt for oss. Mor kan risikere å dø av svangerskapsforgiftning, og det er heller ikke sikkert at et nytt barn blir friskt, eller i det hele tatt overlever. Derfor tar vi ikke sjansen på en til

Anonymkode: 3cb5e...5e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde ikke tatt sjansen om jeg var dere. Dere har allerede hatt et barn med kromosomfeil som døde, og så har dere fått to friske barn etter det. Jeg hadde droppet å få flere barn med den risikoen det innebærer for deg og barnet.

Vi har to barn. I begge svangerskapene(med 4 års mellomrom), opplevde kona svangerskapsforgiftning, og begge måtte tas med keisersnitt før tiden. En måned før i første svangerskap, og to måneder før i siste. Datteren min fikk ikke næring de siste to ukene før fødselen, og var svært liten. Heldigvis har det gått veldig bra med begge barna våre.

Men å få en til er i hvertfall helt uaktuelt for oss. Mor kan risikere å dø av svangerskapsforgiftning, og det er heller ikke sikkert at et nytt barn blir friskt, eller i det hele tatt overlever. Derfor tar vi ikke sjansen på en til

Anonymkode: 3cb5e...5e2

Takk for at du tok deg tid til å svare. Du kommer med mange argumenter som jeg selv har tenkt mye på. I mitt siste svangerskap gikk jeg mye rundt og var engstelig, hovedsakelig for å få svangerskapsforgiftning på nytt. Var livredd for å potensielt skulle dø fra 4 åringen vår.. men så er det denne følelsen og ønsket om nr 3 da, som jeg er helt sikker på at flere kjenner på. Og ikke minst stemmen som sier at «det har jo gått bra to ganger før,altså bra som i to friske barn, tross komplikasjoner». Jeg ser nå etter å ha lest din kommentar at denne følelsen med største selvfølge ikke er verdt risikoen det medfører. Noen ganger trenger man bare å høre det fra andre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da ville jeg revurdert å få et barn til. Har selv hatt svangerskapsforgiftning to ganger, og det er uaktuelt å utsette meg selv og et eventuelt nytt foster for det igjen. Det hadde vært egoistisk av meg å gå gjennom et nytt svangerskap, selv om tre barn hadde vært kjekt. 

Takk for at du tok deg tid til å svare. Det hjelper mye å få andres synspunkter ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Du rekker vel ikke å gå rett fra en permisjon til neste når et barn er tre månerder, og du ikke er gravid enda? Ulønnet permisjon etterpå er en felle, har sett flere som ikke rakk å opparbeide seg nye permisjonsrettigheter, så ville garantert ha gått fra permisjon til jobb til ny permisjon.

Anonymkode: bf801...fde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du rekker vel ikke å gå rett fra en permisjon til neste når et barn er tre månerder, og du ikke er gravid enda? Ulønnet permisjon etterpå er en felle, har sett flere som ikke rakk å opparbeide seg nye permisjonsrettigheter, så ville garantert ha gått fra permisjon til jobb til ny permisjon.

Anonymkode: bf801...fde

Jeg rekker det ikke nå nei, men føler det fortatt er relevant dersom jeg skulle bli gravid innen kort tid. Ønsker å høre erfaringer fra de som har gått fra en permisjon til en annen, og de som bare har rukket å jobbe et par måneder før de gikk ut i permisjon igjen ☺️

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vesentlig! 

Jeg skulle svare at det var null problem, men vi hadde ikke ulønnet så jeg kan ikke uttale meg om effekten av ulønnet. Men husk at om permisjon 2 starter før far har tatt sin del av permisjon 1 mister dere resterende av permisjon 1

Anonymkode: 30fce...643

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...