Gå til innhold

Har leger sin egen fastlege?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

😅 For det første; jeg er litt usikker på om jeg har valgt riktig kategori å poste i, men følte ikke at det passet bedre noen andre steder enn "generell debatt". 

Så, over til spørsmålet! 

Leger! Har leger sin egen fastlege?  Jeg har vanskelig for å se for meg f.eks en kirurg gå til fastlegen sin fordi hen f.eks har oppdaget en kul som hen vil ha undersøkt nærmere. (Tok kirurg som eksempel, siden min erfaring er at mange av disse er utrolig arrogante og ser kanskje "ned" på de som "bare" er fastleger?)   Mon tro om de må gjennom fastlege, henvisning hit eller dit slik som oss andre, eller om de bare kan spørre kollegaen sin om hen kan ta en titt i lunsjen? :P Kanskje vanskeligere dersom man må ha time for bildeundersøkelse?  Alt en skal undre seg over 🤣🤔  Noen som vet?

Anonymkode: c4731...3ce

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fastlege som alle andre. Vi henvises på vanlig måte, men klart at vi spør kollegaer eller bekjente om endel ting. Vi kan også skrive resept til oss selv, så vi selvbehandler nok i stor grad.

En kirurg er ikke nødvendigvis mer arrogant enn andre leger, selv om det er stereotypen, så der er det mer personlighet enn spesialitet som avgjør hva du spør hvem om. Men klart at akkurat en kul er jo lett for en kirurg å spørre en kollega om (med mindre den sitter på et flaut sted), mens tungpust er kanskje mer naturlig å gå til fastlegen med.

Samtidig så har vi naturlig nok litt andre krav og forventninger til fastlegen, så hvis man som lege har en fastlege man ikke er fornøyd med fikser man jo en del selv.

Anonymkode: e9003...9dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har fastlege som alle andre. Vi henvises på vanlig måte, men klart at vi spør kollegaer eller bekjente om endel ting. Vi kan også skrive resept til oss selv, så vi selvbehandler nok i stor grad.

En kirurg er ikke nødvendigvis mer arrogant enn andre leger, selv om det er stereotypen, så der er det mer personlighet enn spesialitet som avgjør hva du spør hvem om. Men klart at akkurat en kul er jo lett for en kirurg å spørre en kollega om (med mindre den sitter på et flaut sted), mens tungpust er kanskje mer naturlig å gå til fastlegen med.

Samtidig så har vi naturlig nok litt andre krav og forventninger til fastlegen, så hvis man som lege har en fastlege man ikke er fornøyd med fikser man jo en del selv.

Skrevet av et troll. 

Anonymkode: 16893...96e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man tenker vel ikke som lege at noe på kroppen er "et flaut sted"? Det har jeg veldig vanskelig for å tro. 

Men ok, du skriver at "dere" (si at du faktisk er lege eller kirurg da) kan skrive ut resepter til dere selv. Gjelder dette alle type resepter? Sterke smertestillende f.eks? Hva med sovetabletter? Kan dere skrive ut A- og B-preparater til dere selv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og de blir like tiltrukket av legen som vanlige damer blir.

Anonymkode: 38a98...a0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi kan også skrive resept til oss selv, så vi selvbehandler nok i stor grad.

Fastlegen min brukte å si: "alle leger som behandler seg selv har en idiot til pasient".

Anonymkode: 2279f...ebc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Man tenker vel ikke som lege at noe på kroppen er "et flaut sted"? Det har jeg veldig vanskelig for å tro. 

Men ok, du skriver at "dere" (si at du faktisk er lege eller kirurg da) kan skrive ut resepter til dere selv. Gjelder dette alle type resepter? Sterke smertestillende f.eks? Hva med sovetabletter? Kan dere skrive ut A- og B-preparater til dere selv?

Har du en hudforandring på penis, følbar tumor i en testikkel, blødningsforstyrrelser eller hemorroider, så ber du ikke kollega om å undersøke deg. Det er vel det som menes. 

Anonymkode: 1c4ef...76c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skrevet av et troll. 

Hva får deg til å tro det?

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Flaut var kanskje feil ord, kleint er kanskje mer riktig, og da i sammenhengen få en arbeidskollega til å undersøke. Hadde ikke hatt noe problem med å la en legevenninne undersøke en kul i puppen min feks, men en arbeidskollega hadde jeg ikke spurt. Kunne fint ha spurt en kollega om å se på et utslett på ryggen, men ikke et utslett i underlivet. Har fått en kollega til å henvise min skadde finger til rtg, men gikk til fastlegen for å diskutere og få undersøkt min irritable tarm, og for å ta celleprøve.

Vi kan skrive ut A- og B-preparater til oss selv. Det er et tveegget sverd, for å si det mildt, og noe man virkelig ikke bør gjøre. Gammel artikkel, men sannsynligvis like aktuell https://tidsskriftet.no/2005/11/nytt-fra-nett/mange-leger-forskriver-til-seg-selv

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fastlegen min brukte å si: "alle leger som behandler seg selv har en idiot til pasient".

Anonymkode: 2279f...ebc

Det er nok de fleste enige i, men så er det dette med teori og praksis... 🤭 de fleste jeg kjenner selvbehandler stort sett mest småting da, og overlater utredninger til fastlegen eller en kollega i ordnede former.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skrevet av et troll. 

Tvert imot er det akkurat det de fleste leger vil svare. De som mener noe annet aner ikke hva de snakker om. Dersom ts var ute etter en korrekt svar, har ts nå fått det:

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Anonymkode: 6bd70...655

AnonymBruker
Skrevet

Fastleger er også mennesker som kan bli syke og trenge oppfølging, og de har fastlege som alle andre innbyggere. 

Jeg er ikke lege, men har både venner og familie som er leger, og jeg jobber sammen med leger. Ingen av de ser ned på allmennleger/fastleger, ingen spesialister kan uten videre dekke over andre faggruppers arbeid. For øvrig syns jeg dette med "flaut sted" er en noe merkelig debatt. Jeg hadde helst sett at hemorroider ect hadde blitt behandlet et annet sted enn der jeg jobber selv, men det handler om at jeg syns det er ubehagelig, ikke at kollegene mine skal syns det er ekkelt/teit/rynke på nesen. Jeg har diskutert f.eks blødningforstyrrelse (som anses som flaut over) med en legekollega, uten at jeg ser på det som noe problem. Har også hatt en gyn operasjon der jeg kjente en av de i teamet, ingen problem i det hele tatt. Det er profesjonelt, og som helsepersonell selv vet jeg at det virkelig er null forskjell på å se et underliv og et øre, de som jobber med det har sett det tusen ganger før. 

Anonymkode: 7db4d...fab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flaut var kanskje feil ord, kleint er kanskje mer riktig, og da i sammenhengen få en arbeidskollega til å undersøke. Hadde ikke hatt noe problem med å la en legevenninne undersøke en kul i puppen min feks, men en arbeidskollega hadde jeg ikke spurt. Kunne fint ha spurt en kollega om å se på et utslett på ryggen, men ikke et utslett i underlivet. Har fått en kollega til å henvise min skadde finger til rtg, men gikk til fastlegen for å diskutere og få undersøkt min irritable tarm, og for å ta celleprøve.

Vi kan skrive ut A- og B-preparater til oss selv. Det er et tveegget sverd, for å si det mildt, og noe man virkelig ikke bør gjøre. Gammel artikkel, men sannsynligvis like aktuell https://tidsskriftet.no/2005/11/nytt-fra-nett/mange-leger-forskriver-til-seg-selv

Det er nok de fleste enige i, men så er det dette med teori og praksis... 🤭 de fleste jeg kjenner selvbehandler stort sett mest småting da, og overlater utredninger til fastlegen eller en kollega i ordnede former.

Takk for svar og for link:) Er det ikke litt "skummelt" eller hva jeg skal si, at man kan skrive ut slike preparater til seg selv? Si f.eks at man skader seg stygt og blir innlagt på sykehus. Der blir man f.eks operert, og både i forkant og i etterkant, får man sterke smertestillende i.v. Da snakker vi smertestillende i A-gruppen. Dette er jo noe som helst skal administreres på et sykehus, men jeg regner med at man kan få slike preparater fra apoteket dersom man har resept? Det er jo relativt fort gjort å bli hekta, mener jeg, og én ting er hvis man ikke har mulighet til å skaffe slikt utenfor et sykehus. Da er saken grei, for da slutter man jo automatisk med én gang. (Seff med mindre man får tak i andre ting på gata, men terskelen for dét er nok ganske høy, ser jeg hvertfall for meg). Men dersom man har mulighet til å forskrive slike ting til seg selv, så er jo veien veldig kort, egentlig. Poenget er at, burde ikke slike medikamenter skrives ut av en annen lege, på lik linje som med oss som ikke er leger?  Må jo være digg da, at hvis du sliter med søvn en periode, så kan man bare skrive ut en pakke innsovningstabletter til seg selv :P 

Blir det forresten journalført dersom man skriver ut medikamenter til seg selv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Søsteren min er spesialist i allmen praksis. Hun har egen fastlege og har ikke lov til å skrive ut resepter til eget bruk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Søsteren min er spesialist i allmen praksis. Hun har egen fastlege og har ikke lov til å skrive ut resepter til eget bruk. 

Da tror jeg du har misforstått. Leger kan skrive ut resepter til seg selv for eget bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...