Gå til innhold

Svigermors sjalusi gjør meg ukomfortabel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mildt sagt ganske ustabil svigermor, men som tro det eller ei jobber innenfor psykiatrien og derfor kan man ikke si noe om galskapen hennes til hun, siden jobben hennes er jo å cure galskap!

Nå har hun startet med en ny greie som gjør meg enda mer utilpass, hun har blitt gal av sjalusi siden hennes eksmann fikk seg ny kjæreste.

Hun har stalket dama på FB, og driver snakker dritt om hun foran oss og rakker ned på utseende til den nye damen, idag kalte hun henne for hestetryne...ja dette er en dame på 65 år...

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette da jeg liker den nye kjæresten til eksmannen godt, og svigermor klikker i vinkel når hun hører at vi har vært med hun pluss all denne drittslengingen..

Skal jeg be hun slutte si slikt? Siden hun er såpass høyt utdannet og har en ganske mektig stilling så tørr jeg jo ikke si noe mot hun... hun legger alle som ikke er enig med hun for hat og lager et helevetes leven så samboer bare jatter med, men jeg merker jeg ikke klarer jatte med når hun kaller noen for hestetryne..

Hva feiler det dama?

Anonymkode: 748f9...805

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjalusi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å fortell henne at hun er psykisk ustabil og trenger hjelp. Så trekker du deg unna, og ser på underholdningen på avstand.

Anonymkode: 4658e...48d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøv å fortell henne at hun er psykisk ustabil og trenger hjelp. Så trekker du deg unna, og ser på underholdningen på avstand.

Dette er et meget godt råd og noe jeg har tenkt på selv. Problemet er hvordan kan jeg (en ikke psykiater, men kun bachelor) si dette til en som er psykiater med doktorgrad? Hun kommer bare til å latterligjøre meg og si at jeg ikke skal prate om hva psykisk helse er og/eller prate om noe jeg ikke har peiling på..

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er et meget godt råd og noe jeg har tenkt på selv. Problemet er hvordan kan jeg (en ikke psykiater, men kun bachelor) si dette til en som er psykiater med doktorgrad? Hun kommer bare til å latterligjøre meg og si at jeg ikke skal prate om hva psykisk helse er og/eller prate om noe jeg ikke har peiling på..

TS

For din egen del vil jeg på det sterkeste fraråde dette. Du kommer til å starte et helvete hvor du er den tapende part. Om noen vil ta tak i den psykiske helsen hennes får det ansvaret falle på hennes egne/eget barn. Og som du selv skriver jatter han bare med.

Mitt råd til deg er å enten jatte med, eller gi beskjed om at du ikke ønsker å snakke stygt om andre mennesker (uansett hvir hestetryne de er).

• Liker 6
Skrevet
Alice123 skrev (18 minutter siden):

For din egen del vil jeg på det sterkeste fraråde dette. Du kommer til å starte et helvete hvor du er den tapende part. Om noen vil ta tak i den psykiske helsen hennes får det ansvaret falle på hennes egne/eget barn. Og som du selv skriver jatter han bare med.

Mitt råd til deg er å enten jatte med, eller gi beskjed om at du ikke ønsker å snakke stygt om andre mennesker (uansett hvir hestetryne de er).

Jatte med slike mennesker gjør dem jo bare sykere... hvis ingen tørr å si dama noe imot og er for feige blir dama bare mer og mer gal og tror på sin egen realitet.. så ingen skal tørre si fra og tørre si noe imot en som oppfører seg dårlig?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt relevansen med at hun er "høyt utdannet"? 

Anonymkode: 9f02b...f10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Alice123 skrev (32 minutter siden):

Uenig. 

Slike som denne svigermoren trenger motstand. Ikke at man stryker dem med hårene.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

TS

Tror du kommer godt ut av det. For om du bare påpeker utbruddene hennes, så vil det nok eksplodere, og eksploderer det nok for dama vil jo alle rundt ganske raskt forstå at dama er psyk.

Så sånn sett hjelper hun deg med å bryte ned sin egen troverdighet og image om du bare presser nok. Så jeg ville bare sagt KJØR PÅ. Lag et helvete, og la hun ødelegge seg selv i prosessen ;) 

• Liker 3
Skrevet
Tuttifrutti843950 skrev (17 minutter siden):

Jatte med slike mennesker gjør dem jo bare sykere... hvis ingen tørr å si dama noe imot og er for feige blir dama bare mer og mer gal og tror på sin egen realitet.. så ingen skal tørre si fra og tørre si noe imot en som oppfører seg dårlig?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uenig. 

Slike som denne svigermoren trenger motstand. Ikke at man stryker dem med hårene.

Tror du kommer godt ut av det. For om du bare påpeker utbruddene hennes, så vil det nok eksplodere, og eksploderer det nok for dama vil jo alle rundt ganske raskt forstå at dama er psyk.

Så sånn sett hjelper hun deg med å bryte ned sin egen troverdighet og image om du bare presser nok. Så jeg ville bare sagt KJØR PÅ. Lag et helvete, og la hun ødelegge seg selv i prosessen ;) 

Her må vi spørre oss:

1. Hva vil konsekvensene for TS være om hun forteller svigermor at hun er psyisk syk?

2. Vil konsekvensene av dette ha en negativ effekt på TS?

3. Er det TS's ansvar å ta denne kampen?

Jeg er helt enig det dere skriver. Men mitt råd til TS tar utgangspukt i TS' beste, ikke svigermors.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet og bare jattet med.... Bare sagt at jeg ikke kaller andre for for stygge ting og avsluttet samtalen om det på denne måten. 

Anonymkode: 6bf52...583

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville ikke prøvd meg på å bruke fagterminologi mot en psykiater, uansett så er det ikke sikkert hun er «psykisk ustabil» per definisjon. Om msn skal si noe så si heller «jeg liker ikke at du kaller noen hestetryne». 

men hva får du ut av å si fra ts? Hva tror du skjer? At svigermor går i seg selv og forandrer seg?  Det er garantert flere som har sagt fra til henne opp gjennom og det har jo tydeligvis ikke ført til forandring. Kan dere unngå å dra på besøk til henne? 

• Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Som med små barn og hunder. Ikke gi oppmerksomhet til uønsket atferd. Ikke si noe, ikke responder, gjør din egen greie. I det hun snakker om noe annet, delta igjen. 

Hun er jo tydeligvis ikke over eksen og dermed legger nye damen for hat. 

Noen blir bare bitre og total urasjonell i slike situasjoner. Også psykologer. 

Skal love deg at om hun møter en pasient i samme situasjon vet hun nøyaktig hva hun skal si og kan hjelpe med veiledning, verktøy og råd om hvordan komme seg videre. 

Men det er også i menneskets natur. Det er lett å gi råd til andre. Å følge dem selv derimot... 

Jeg hadde iallefall sagt ifra at jeg ikke vil snakke dritt om noen. Og at jeg ikke vil delta i drittslenging om et menneske jeg liker og respekterer. 

Så hadde jeg gitt en god f om hun ble sur på meg. 

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Ignorer henne hver gang hun snakker om eksen sin nye dame. Konsekvent. Hver gang. Bytt tema - oi, en spurv utenfor! Du skjønner greien. Hvis dette ikke funker, så forlat rommet. Si at du må en tur på toalettet, ta ut en vask etc. 

Anonymkode: 3818c...6be

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, WhisperingWind said:

Som med små barn og hunder. Ikke gi oppmerksomhet til uønsket atferd. Ikke si noe, ikke responder, gjør din egen greie. I det hun snakker om noe annet, delta igjen. 

Hun er jo tydeligvis ikke over eksen og dermed legger nye damen for hat. 

Noen blir bare bitre og total urasjonell i slike situasjoner. Også psykologer. 

Skal love deg at om hun møter en pasient i samme situasjon vet hun nøyaktig hva hun skal si og kan hjelpe med veiledning, verktøy og råd om hvordan komme seg videre. 

Men det er også i menneskets natur. Det er lett å gi råd til andre. Å følge dem selv derimot... 

Jeg hadde iallefall sagt ifra at jeg ikke vil snakke dritt om noen. Og at jeg ikke vil delta i drittslenging om et menneske jeg liker og respekterer. 

Så hadde jeg gitt en god f om hun ble sur på meg. 

Dette

Anonymkode: 63e07...3bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ignorer henne hver gang hun snakker om eksen sin nye dame. Konsekvent. Hver gang. Bytt tema - oi, en spurv utenfor! Du skjønner greien. Hvis dette ikke funker, så forlat rommet. Si at du må en tur på toalettet, ta ut en vask etc. 

Anonymkode: 3818c...6be

Dette, eller når svigermor sier at hun andre har hestetryne "Virkelig? Jeg synes hun ser helt normal ut." Det er ikke noe stas å drive på sånn hvis hun får helt likegyldig respons.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du må si ifra.

Om det så ikke fungerer, så har du gjort det.

Den formen for sjalusi hun opplever er veldig vanlig. Den viktigste forskjellen mellom de som kommer seg videre i livet og de som blir "stuck", er menneskene de har rundt seg. Jeg kjenner til et par kvinner som fortsatt hater eksmannen og hans nye kjæreste flere år etter skilsmissen, og de har familie og et par venninner som bare fyrer opp under dette. Det man trenger er noen som tar tak i en.

At hun er psykiater spiller ingen rolle her. Du skal jo ikke sette noen diagnose på henne. Du bare sier fra at måten hun snakker på ikke er greit. Og jeg ville fått mannen din (hennes sønn) til å gjøre det samme.

Endret av Lønnesirup01
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars dame, man råder ikke selv over sine følelser, ett sted må man få ut dampen. Hestetryne er noe av det mildeste man kalle noen.

Anonymkode: e9767...ae2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få typen din til å slutte å jatte med, det gjør det ikke bedre. Ikke si noe om hennens psykiske helse til henne, men gjerne si at dere ikke ønsker å prate stygt om folk. Unngå å nevne eksen og nydama når svigermor er tilstede.

Anonymkode: 28c29...6d7

Skrevet

Jeg tror rett og slett jeg bare ville sagt (gjerne litt sårt) noe sånn som: "Vet du, jeg finner det litt ubehagelig å høre mennesker omtalt som hestetryne (eller noe annet). Jeg er ikke vokst opp med at man omtaler/sladrer om hverandre slikt, så finner det ubehagelig, Er det greit at vi kanskje slutter med det?" 

Det vil kanskje gjøre svigermor litt obs på hvordan hennes atferd er, og at det ikke er helt normalt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bryr du deg om henne, se på oppførselen med en terapaut i magen. Hun har det vanskelig. Hva med.. det er mange som Synes det er vondt når eksen treffer en ny. 

Anonymkode: 35a93...df3

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...