Gå til innhold

Smitten fortsetter å synke

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/481-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge.f6elVnuV-?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos1 

For bare andre gang siden begynnelsen av mars har Norge et daglig smittetall under 500. Det var ventet en økning etter påske, og de første dagene denne uka viste at det var tydelig at en del som hadde utsatt testen til over påske. De siste dagene har tallene likevel stabilisert seg på lavere tall.

Helgetall er selvfølgelig noe annet enn tall midt i uken, men det virker ikke som at påsken har vært den smittefesten mange fryktet. 

Det er lenge igjen til Nakstads magiske 200-grense, men det er da heldigvis ikke han som bestemmer heller. I alle fall ikke alene. 

Så.fåe vi se om dette vil påvirke tiltakene i ukene som kommer. 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Example skrev (8 timer siden):

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/481-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge.f6elVnuV-?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos1 

For bare andre gang siden begynnelsen av mars har Norge et daglig smittetall under 500. Det var ventet en økning etter påske, og de første dagene denne uka viste at det var tydelig at en del som hadde utsatt testen til over påske. De siste dagene har tallene likevel stabilisert seg på lavere tall.

Helgetall er selvfølgelig noe annet enn tall midt i uken, men det virker ikke som at påsken har vært den smittefesten mange fryktet. 

Det er lenge igjen til Nakstads magiske 200-grense, men det er da heldigvis ikke han som bestemmer heller. I alle fall ikke alene. 

Så.fåe vi se om dette vil påvirke tiltakene i ukene som kommer. 

I praksis blir det umulig å slippe opp slik det kanskje legges opp til, for det vil vare 1-2 uker og vipps - man vil måtte stenge ned igjen. 

Restriksjonene er nok her for godt en god stund til. 

• Liker 3
Skrevet

En ting er smittetallet, det henger i stor grad sammen med hvor mange som velger å teste seg. En annen faktor man kan se på er andelen av testene som er positive. På VGs oversikt ser det ut til at de ser på snittet for de siste 7 dagene, siden det daglige tallet kan variere svært. Snittet har gått fra 2,2%  29. mars til 4% per nå.

Det kan tyde på at det er mer skjult smitte og at testene ikke fanger opp så stor andel som de gjorde tidligere i vinter.

Et annet parameter man kan se på er antallet innlagte. Det har gått litt ned, fra litt over 300 for noen uker siden til 278 per nå. Antallet innlagte gjenspeiler smittesituasjonen for 7-14 dager siden, siden det tar litt tid før man blir så dårlig at man trenger innleggelse.

Nå var det 300 tullinger som gjennomførte en gruppeklem utenfor Stortinget i går, med såpass høyt smittenivå vi har i Oslo er det sannsynlig at det blir noen nye smittetilfeller utav dette. Disse personene er corona-fornektere, jeg vil tro at i hvert fall en del av dem er dårligere på smittevern enn det nordmenn flest er. Jeg ville ikke ha veddet mot at det oppstår noen nye smitteklynger.

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror nok påsken dempet smittetallene litt ja, takket være stengte skoler og barnehager. Men andelen positive tester har nesten doblet seg, og ligger nå på 4%. Jeg gir det noen uker til med åpne skoler og barnehager, så er vi nok på vei i feil retning igjen er jeg redd. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Blekkulfina skrev (4 timer siden):

Jeg tror nok påsken dempet smittetallene litt ja, takket være stengte skoler og barnehager. Men andelen positive tester har nesten doblet seg, og ligger nå på 4%. Jeg gir det noen uker til med åpne skoler og barnehager, så er vi nok på vei i feil retning igjen er jeg redd. 

Ja helt enig. Dette er ikke over. Det blir garantert en ny smittetopp. Det skjer veldige mange uheldige omstendigheter nå så kan lage et liste av det: 

Det må være skjult smitte som du nevner, få som tester seg, og mørketallene er nok store.

Skoler som snart skal åpne igjen i Oslo og Viken får fortsatt ikke ordentlig smittevern, selv med ny veileder.

Vaksinasjonen har fortsatt ingen virkning, for få er vaksinert og mye problemer med forsinkelser og stopp med Astra osv

Folk er lei, og folk er splittet. Mange er imot grunnleggende smittevern som kunne hjulpet mot inngripende tiltak men folk motsetter seg både og oppgi nærkontakter, munnbind bruk, avstandsråd, besøksbegrensning osv. 

Pandemien har senere tid blitt vinglete styrt av både regjering og FHI. Det er et virvar av regler, motstridende beskjeder og signaler utad. Selv statsministeren forstår ikke egne regler og folk mister tillit.

Mutasjonene sin smittsomhet har vi kun fått en smakebit på. Der f. Eks skoler holder åpent nå har ikke mutasjonene inntatt samfunnet enda. Der mutasjonene har overtatt har skoler vært stengt. Først ved gjenåpning for vi virkelig føle på smittsomheten og gjøre erfaringer med dette. 

Jeg frykter at denne sommeren ikke blir som i fjor. Særlig hvis ikke Astra kan brukes og hvis man ser lignende bivirkninger med Johnson som USA  har gjort allerede, ser jeg ingen ende på dette. Da blir det flere bølger. Jeg holder en knapp på Nakstad. Gjenåpne for tidlig og tro det går bra er som og tro på julenissen sa han. 

Endret av J.E
  • Liker 2
Skrevet

Det spiller ingen rolle hva smittetallene sier så lenge antall innleggelser og dødsfall går ned - og det gjør de 🙂 

• Liker 8
Skrevet
J.E skrev (14 minutter siden):

Ja helt enig. Dette er ikke over. Det blir garantert en ny smittetopp. Det skjer veldige mange uheldige omstendigheter nå så kan lage et liste av det: 

Det må være skjult smitte som du nevner, få som tester seg, og mørketallene er nok store.

Skoler som snart skal åpne igjen i Oslo og Viken får fortsatt ikke ordentlig smittevern, selv med ny veileder.

Vaksinasjonen har fortsatt ingen virkning, for få er vaksinert og mye problemer med forsinkelser og stopp med Astra osv

Folk er lei, og folk er splittet. Mange er imot grunnleggende smittevern som kunne hjulpet mot inngripende tiltak men folk motsetter seg både og oppgi nærkontakter, munnbind bruk, avstandsråd, besøksbegrensning osv. 

Pandemien har senere tid blitt vinglete styrt av både regjering og FHI. Det er et virvar av regler, motstridende beskjeder og signaler utad. Selv statsministeren forstår ikke egne regler og folk mister tillit.

Mutasjonene sin smittsomhet har vi kun fått en smakebit på. Der f. Eks skoler holder åpent nå har ikke mutasjonene inntatt samfunnet enda. Der mutasjonene har overtatt har skoler vært stengt. Først ved gjenåpning for vi virkelig føle på smittsomheten og gjøre erfaringer med dette. 

Jeg frykter at denne sommeren ikke blir som i fjor. Særlig hvis ikke Astra kan brukes og hvis man ser lignende bivirkninger med Johnson som USA  har gjort allerede, ser jeg ingen ende på dette. Da blir det flere bølger. Jeg holder en knapp på Nakstad. Gjenåpne for tidlig og tro det går bra er som og tro på julenissen sa han. 

Det som også er spennende er å se hvilken betydning været får på smittetallene. Det blir varmere, man lufter mer, er mer ute osv. 

• Liker 3
Skrevet
Just now, NorthernLight said:

Det som også er spennende er å se hvilken betydning været får på smittetallene. Det blir varmere, man lufter mer, er mer ute osv. 

Det vil synke, men neppe i samme grad som ifjor

Da var sommeren ganske så behagelig med svært lavt smittetrykk til tross for at grensene ikke var like mye under kontroll som nå (Før de åpnet altså)

• Liker 1
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (6 minutter siden):

Ja det er jo ting som kan virke positivt inn. Lufting burde jo vært med i smitteverns veiledere i skolene. Men Avitsland mente at man måtte ikke lufte... er det mulig. Så jeg tenker vel der været veier positivt opp skal skoler uten smittevern trekke ned... Men jeg tror smitten slås ned når skolene tar sommerferie. Men så får vi se hva som skjer med reiser og importsmitte... 

Endret av J.E
  • Liker 3
Skrevet
J.E skrev (44 minutter siden):

Ja det er jo ting som kan virke positivt inn. Lufting burde jo vært med i smitteverns veiledere i skolene. Men Avitsland mente at man måtte ikke lufte... er det mulig. Så jeg tenker vel der været veier positivt opp skal skoler uten smittevern trekke ned... Men jeg tror smitten slås ned når skolene tar sommerferie. Men så får vi se hva som skjer med reiser og importsmitte... 

mer uteskole da?

• Liker 2
Skrevet
Bente1234 skrev (43 minutter siden):

mer uteskole da?

Ja det burde de virkelig satse på når været tillater det. Ser nå at tiltakene fortsetter i Oslo, tror skolene fortsatt skal ha hjemmeundervisning. Det er nok veldig lurt, så vi får slått ned  smitten enda mer før skolene åpnes opp. Så er sjansen større for at det ikke blusses opp når det åpner igjen. Men Bærum åpner opp sine skoler selv med høye smittetall så blir spennende og se hva som skjer der. 

• Liker 1
Skrevet
J.E skrev (6 minutter siden):

Ja det burde de virkelig satse på når været tillater det. Ser nå at tiltakene fortsetter i Oslo, tror skolene fortsatt skal ha hjemmeundervisning. Det er nok veldig lurt, så vi får slått ned  smitten enda mer før skolene åpnes opp. Så er sjansen større for at det ikke blusses opp når det åpner igjen. Men Bærum åpner opp sine skoler selv med høye smittetall så blir spennende og se hva som skjer der. 

det blir spennende og se om smitten i bærum eksploderer i forhold til Oslo på skolene. Dette burde de prøve andre steder og stengt og åpen skole og se hvor stor forskjell det blir  smitte.

Skrevet
J.E skrev (12 minutter siden):

Vil tro de samme skolene som sliter mest med smitte har veldig lite egnet areal til å drive med uteskole.

Uteskole er heller ikke spesielt effektivt, med mindre man har et klart formål med å være ute. Da snakker jeg om andre formål enn smittevern. 

• Liker 4
Skrevet
Bente1234 skrev (8 minutter siden):

det blir spennende og se om smitten i bærum eksploderer i forhold til Oslo på skolene. Dette burde de prøve andre steder og stengt og åpen skole og se hvor stor forskjell det blir  smitte.

Hvorfor tror dere at det blir spennende å se hva som skjer med gjenåpning? Vi vet akkurat hva som skjer etter mer enn et år med dette, og det er at det blusser opp igjen. 

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, Sportydame said:

Det spiller ingen rolle hva smittetallene sier så lenge antall innleggelser og dødsfall går ned - og det gjør de 🙂 

Antallet som er innlagt er en speiling av det reelle smittetallet for 7-14 dager siden, siden det tar en stund før man blir så dårlig at man må legges inn.

Tallet har sunktet fra litt over 300 før påske til å ligge stabilt på ca. 280 den siste uka. Med en økende andel av testene som er positive vil jeg ikke være for sikker på at ikke antallet innlagte øker om ei uke eller to.

At det er få personer som dør nå skyldes at vi har vaksinert alle over 74 år og nå en del av de fra 65-74 og de fra risikogruppen med høyest risiko. Hvis kapasiteten i helsevesenet skulle bli overbelastet vil ikke hver innlagt får like god kvalitet på behandlingen som de får nå, og da vil sannsynligvis dødstallet stige.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Bente1234 skrev (43 minutter siden):

Det som har blitt så utrolig feil er at vi ikke har prøvd nok og få ned smitten der den er. Isteden så stenges handlesentre osv der det sikkert knapt er smitte så lenge vi kan ha 2 meter avstand pluss munnbind, og vektere som passer på at det ikke blir for mange. Vi kunne  ha gjort som ifjor og stengt absolutt alt i noen uker og levd godt på det i nokså åpent samfunn ,såpass lenge at man hadde fått vaksinert masse i mellomtiden og klart oss på tisk og grunnleggende smittevern. Den halvveis stengingen blir utrolig langdryg og ødelegger økonomien mer enn korte nedstengninger. Ser jo at land som satset på zero covid strategi har kommet bedre ut av det. Så jeg mener i likhet med deg at myndigheter har gjort så mange dårlige valg , vinglet mye frem og tilbake. Åpnet for importsmitte osv. Men jeg mener helt klart også at det er feil og slippe dette viruset  løs. Det kan ha fatale konsekvenser for så mange og man vet altfor lite om langtidskonsekvenser osv. Og hvor mange som trenger intensivbehandling osv gjør at vi ikke kan handle eller sammenligne som det var influensa. Det ideelle hadde vært om vi hadde hindret importsmitte allerede i sommer. Vi gjorde ikke det. Man kan kunne innført grunnleggende strengt smittevern i alle situasjoner. Men ble ikke gjort det heller. Da gjenstår kun disse nedstengningene som de attpåtil ikke tør og gjøre harde nok og korte. I steden er de halvveis og evigvarende. Så strategi seigpining er dessverre innført... 

Endret av J.E
Skrevet
J.E skrev (22 timer siden):

Det som har blitt så utrolig feil er at vi ikke har prøvd nok og få ned smitten der den er. Isteden så stenges handlesentre osv der det sikkert knapt er smitte så lenge vi kan ha 2 meter avstand pluss munnbind, og vektere som passer på at det ikke blir for mange. Vi kunne  ha gjort som ifjor og stengt absolutt alt i noen uker og levd godt på det i nokså åpent samfunn ,såpass lenge at man hadde fått vaksinert masse i mellomtiden og klart oss på tisk og grunnleggende smittevern. Den halvveis stengingen blir utrolig langdryg og ødelegger økonomien mer enn korte nedstengninger. Ser jo at land som satset på zero covid strategi har kommet bedre ut av det. Så jeg mener i likhet med deg at myndigheter har gjort så mange dårlige valg , vinglet mye frem og tilbake. Åpnet for importsmitte osv. Men jeg mener helt klart også at det er feil og slippe dette viruset  løs. Det kan ha fatale konsekvenser for så mange og man vet altfor lite om langtidskonsekvenser osv. Og hvor mange som trenger intensivbehandling osv gjør at vi ikke kan handle eller sammenligne som det var influensa. Det ideelle hadde vært om vi hadde hindret importsmitte allerede i sommer. Vi gjorde ikke det. Man kan kunne innført grunnleggende strengt smittevern i alle situasjoner. Men ble ikke gjort det heller. Da gjenstår kun disse nedstengningene som de attpåtil ikke tør og gjøre harde nok og korte. I steden er de halvveis og evigvarende. Så strategi seigpining er dessverre innført... 

Det er visse forskjeller mellom New Zealand og Australia og land som Norge. De er øyer, langt fra andre land og har en annen økonomi. Varer kommer stort sett via vann, men også noe luft. Økonomien er bygd opp på en annen måte, og vår nåværende velstand avhenger faktisk av importert arbeidskraft. Det ikke nødvendigvis det et riktig, men det er et faktum per i dag. Vi kunne gjort mye mer for å hindre importsmitte, men samtidig vil smitte komme inn uansett. 

Det er så enkelt at vi hadde fått ganske fort akutt varemangel i Norge ved å hermetisk lukke grensene, også mat.

I tillegg ville det kostet såpass mye at det ville gitt voldsomme ettervirkninger.

Det er mye som kunne vært gjort annerledes, og særlig med tanke på importsmitte, men vi må ikke leve med illusjonen at vi kunne vært som New Zealand. Det er helt urealistisk. 

• Liker 3
Skrevet

Gir blanke i smittetall. Hvor mange blir syke?

• Liker 1
Skrevet

Importsmitte er verst, var mange måneder folk reiste inn og ut som de ville uten testing og karantene mens folk og bedrifter gikk konk.  Helt utrolig, den norske regjeringen burde vært bøtelagt!   Poengløst å ha lockdown når vi likevel sier hjertelig velkommen til gud og hvermann som kommer over grensa!

• Liker 1
Skrevet
Expandable86 skrev (5 minutter siden):

Gir blanke i smittetall. Hvor mange blir syke?

278 på sykehus. Sykehustallene er jo det som er viktig, og liggetiden. Liggetiden må ha gått ned betraktelig siden i fjor. Siden det i så fall er en positiv nyhet skriver selvsagt ikke media om det, men det er jo enkel matematikk. 3,5 % legges inn på sykehus. Siden vi lenge nå hadde ca 1000 smittede per dag burde sykehusinnleggelsene ha økt med 35 per dag, men det har de jo ikke gjort, det holdt seg ganske stabilt på pluss minus 300, så det betyr jo at pasienter skrives ut i ca samme tempo som de skrives inn. Hvis de fleste fortsatt lå på sykehus i 6-8 uker skulle man jo tydelig sett det, bare på 10 dager ville man jo da hatt minst 350 flere pasienter, og 700 etter 20 dager, og fortsatt ville det vært minst tre uker til de første kunne skrives ut.

• Liker 3
  • Opprett ny...