Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Expandable86
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg også overvurdert av andre, og jeg mener at jeg har rett om meg selv. Hater å få ros når jeg føler jeg har gjort noe dårlig.

Anonymkode: be000...26e

• Liker 1
Skrevet

https://www.google.com/search?q=impostor+syndrome&rlz=1CDGOYI_enNO870NO870&oq=impos&aqs=chrome.2.69i57j46i433j69i59j0i433l2.2250j0j7&hl=en-GB&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Steve Jobs snakket ofte om hvilke mennesketyper som var de beste lederne. Det var de som ikke hadde tenkt å bli det, folk på «gulvet» som hadde langt bedre kjennskap til hva som faktisk kreves. Men som ikke hadde utdannet seg til å bli leder. 

Enkelte av oss liker å holde oss litt tilbake, men dersom det tydelig mangler  ledelse så tar vi jobben. Jeg er selv sånn og har lært meg at jeg faktisk ikke er så inkompetent som jeg selv tror. 

Se på det fra den andre siden, det trengs en god del kompetanse og innsikt for å kunne se hva du selv er dårlig på. Svært mange ledere mangler denne evnen fullstendig. Når du er klar over dine mangler så har du et helt annet utgangspunkt for å kunne gjøre noe med det. 

Selv jobber jeg med mange forskjellige mennesketyper i team og de dyktigste prosjektlederne er de som mangler orden og struktur, men er fullt klar over det. Derfor kompenserer de og lager seg orden og struktur. Jeg velger 10/10 ganger å jobbe med slike typer om jeg får valget. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her blir jeg undervurdert, og folk blir sjokkert når jeg viser å være jævla reflektert, smart og oppegående...

Anonymkode: 60a94...ba1

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg blir som oftest undervurdert.

Jeg liker å holde meg litt i bakgrunnen, lytter mer enn jeg snakker, bruker ikke mange og store ord, og fremstår som en veldig enkel sjel.

Men TS, det høres mer ut som om du har et snev av  "bedragersyndromet", (der du selv tviler på at du er så kompetent som du objektivt sett egentlig er) enn at du blir overvurdert.

Anonymkode: d98a2...885

• Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet (endret)

Nei, kanskje heller undervurdert, men det kommer an på. Jeg undervurderer meg selv også kanskje, men synes det er vanskelig å se hva jeg er god på i mange situasjoner. I jobbsammenheng har jeg i hvert fall dårlig selvtillit og tenker at jeg ikke kan særlig mye. 

Det høres egentlig ut som du undervurderer deg selv. Greit nok at andre ikke ser hvordan du har det på innsiden, men de kan like fullt se at du har gode egenskaper og tenke at du derfor ville passe til å lede arrangementet. 

Endret av TheCatLady
AnonymBruker
Skrevet

"jeg blir undervurdert" = "jeg overvurderer meg selv"

Anonymkode: 8d057...eef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

"jeg blir undervurdert" = "jeg overvurderer meg selv"

Det er ikke gitt at det er slik nei. 

Har du aldri opplevd å bli undervurdert?

Anonymkode: 7856e...25d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir undervurdert. Hadde alle realfagene på videregående og fikk gode karakterer. Realfag er fysikk, biologi, kjemi og matte. Fikk gode karakterer resten av fagene også og holder på med høy utdannelse med høyt snitt. Men jeg har en høylytt, sprudlende personlighet. Du hører meg, jeg er midtpunktet i rommet, og jeg snakker ofte før jeg tenker. Dette får folk til å tenke på meg som dum. Har til og med fått høre at jeg er tilbakestående fordi jeg er noen level høyere enn alle andre i «ekstremhet»(mangel på bedre ord). 

Anonymkode: 807b7...575

AnonymBruker
Skrevet

Blir ofte undervurdert, men jeg liker å bli undervurdert. Det er som når mannen later som at han ikke skjønner hvordan en mopp fungerer, man slipper mye stress og mas.

Jeg klarer å sette meg selv i gang selv, thank you very much. Jeg har også øyne å se med, og med tanke på at det meste i samfunnet er basert på at man kan "se", burde det ikke være en stor greie. Og hvem trenger hjelp til å vurdere hvorvidt de synes noen er pene? Ingen trenger å bli fortalt at diaré er såpass udelikat at det kanskje er lurt å flushe den ned. Men hvis du tar over sjefsrollen blir jeg jo litt nysgjerrig på hva leder-egenskapene dine innebærer. Når folk skal sette i gang andre, begynner jo jeg å lure på hva de innbiller seg ... Og så sitter de gjerne der og er sure fordi du ikke gidder å gjøre det de sier, men hvorfor skal jeg løfte ræven min når de tross alt ikke betaler meg for å løfte den? Leke apekatt for deres skyld?

Hvorfor dømmer folk så fælt? Gi folk litt tid, er jo ikke alle som går rundt og beviser seg selv, noen ganger vil jo folk slappe litt av ... Også klager folk etterpå at livet deres er så stressende. De fleste lager seg sitt eget stress og påfører andre stress, vil ikke alle styre livet sitt selv? Hva hvis alle skulle gått rundt og vært selveste dronning-bien, vi hadde klort av hverandre alt håret av ren frustrasjon. Vi bor jo ikke i et diktatur, heller. Og når man prøver å kontrollere andre indikerer det bare at man har manglende kontroll over seg selv og vil at andre skal gjøre jobben, mens de selv sitter der makelig og klapper seg på skulderen.

Anonymkode: 5987a...afd

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke gitt at det er slik nei. 

Har du aldri opplevd å bli undervurdert?

Det er selvsagt ikke alltid slik. Men man er svært lite objektiv når man vurderer seg selv, det ligger jo i sakens natur. I de fleste tilfeller har resten av verden rett. Men det går jo andre veien og, om man tror man blir overvurdert så er det som regel en selv som er for smålåten.

• Liker 2
Gjest TheCatLady
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er selvsagt ikke alltid slik. Men man er svært lite objektiv når man vurderer seg selv, det ligger jo i sakens natur. I de fleste tilfeller har resten av verden rett. Men det går jo andre veien og, om man tror man blir overvurdert så er det som regel en selv som er for smålåten.

Nei, resten av verden har ikke alltid rett. Dessuten vil jeg si at man undervurderer seg selv når man ikke tror at man får til noen ting eller at når andre ser noe annet enn det man selv gjør. Jeg har opplevd å bli undervurdert selv fordi jeg er stille og sjenert. Folk tillegger meg da karakteristikker som ikke stemmer. Kanskje fordi det er det inntrykket jeg gir eller det er basert på deres egne fordommer. 

Det er nettopp det at man ikke er særlig objektiv som gjør at man undervurderer seg selv på områder der andre kanskje ikke gjør det eller har et nøytralt inntrykk av en. 

Man kan også overvurdere seg selv basert på en overdreven selvtillit. 

Det blir litt for enkelt å si at folk i de fleste tilfeller har rett for når folk ikke kjenner noen som vet de faktisk ikke alltid hvordan en person er. 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Som regel snakker man om at man har blitt undervurdert i etterkant av den aktuelle situasjonen, en grunnleggende "de trodde ikke jeg skulle få det til, men jeg fikk det til"-situasjon. Følgelig er det ikke nødvendigvis snakk om en vurdering av egne evner, men en beskrivelse av hva som faktisk skjedde. 

Hvis jeg sier at sjefen min pleier å undervurdere meg så er det altså ikke basert på hva jeg tror jeg får til, men på hva jeg beviselig har fått til flere ganger, og sånn tror jeg det er for de fleste.

Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg må bare legge til at andres vurdering av en person ikke alltid er basert på objektivitet. Vil si at det sjeldent er det. Det kan være basert på inntrykk, fordommer, negative opplevelser med en person eller positive opplevelser. Det blir derfor feil å snakke om at andre har objektivet rundt det å vurdere andre. 

Klart andre kan se ting en selv ikke gjør, men ingen er så objektive som de liker å tro. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja og nei.

Jeg var et skarpt barn og lærte å lese og regne tidlig, foreldrene mine (og besteforeldre etc.) syntes dette var gøy men senere i livet ble det bare forventet at jeg skulle få toppkarakterer uten innsats. Det er for så vidt mye sannhet i det, at det ikke kreves det samme av meg som av "de fleste" når det gjelder innsats, men det førte til at jeg fikk veldig få positive tilbakemeldinger.

Jeg vil ikke si at jeg blir overvurdert når det gjelder evner, men overvurdert på forventninger til resultat. Nå er jeg voksen, men det ga seg aldri, og det var en "selvfølge" at jeg skulle studere på NTNU og få gode karakterer og blabla, og det har aldri vært positive tilbakemeldinger, bare skuffelse om det ikke går som forventet...

Anonymkode: 0549b...04a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg blir undervurdert. Hadde alle realfagene på videregående og fikk gode karakterer. Realfag er fysikk, biologi, kjemi og matte. Fikk gode karakterer resten av fagene også og holder på med høy utdannelse med høyt snitt. Men jeg har en høylytt, sprudlende personlighet. Du hører meg, jeg er midtpunktet i rommet, og jeg snakker ofte før jeg tenker. Dette får folk til å tenke på meg som dum. Har til og med fått høre at jeg er tilbakestående fordi jeg er noen level høyere enn alle andre i «ekstremhet»(mangel på bedre ord). 

Anonymkode: 807b7...575

Sammenlignet med andre med gode karakterer kan det vel godt hende at du er mindre dyktig enn disse? Det er ikke sånn at bare fordi man fikk gode karakterer på vgs - så er man et geni for livet. Mange får gode karakterer på vgs. Og mange av disse - særlig folk på bygda (liten konkurranse) - får ufortjent gode karakterer. 

Anonymkode: d60a6...0cd

AnonymBruker
Skrevet

Ja ofte. Jeg har Aspergers og er flink til å kle meg og føre meg. Vanskelig å se på meg at jeg har det.

Anonymkode: 9abbe...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ofte jeg blir overvurdert. Ja, jeg fikser jo ting bra med jobb og familie og verv på fritiden. Men jeg kan ikke se at jeg gjør ting så særskilt bra som mange vil ha det til og synes ikke jobben jeg gjør fortjener så mye skryt som jeg får. Men det er jo hyggelig å få skryt da 😁

Anonymkode: 901e2...5af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler vel egentlig ikke at jeg blir overvurdert men tenker ofte at jeg får litt ufortjent ros. 

Når det gjelder deg, ts, har jeg en mistanke om at de rundt deg har rett og at du grovt undervurderer deg selv. 

Anonymkode: a82fa...03e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...