Gå til innhold

Vaksinepass og kompenserende tiltak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Iveren er stor for dette passet som vil dele befolkningen inn i to lag, de som har fått vaksinen og de som ikke har. Dette vil trolig bli i sommer. Argumenter om urettferdighet faller for døve ører blant de som ser for seg at de får en vaksine før dette passet kommer. Grovt inndelt vil det da gjelde de over 45 år.

Det interessante ville jo vært om de samme menneskene ville godtatt en kompenserende ordning for å minske på urettferdigheten i denne inndelingen. For eksempel:

- Ekstra avgifter for flyreiser, konsertbilletter, inngangsbilletter til arrangementer osv. for ting som krever vaksinepass. Pengene brukes for å kompensere avslag i prisene for de som ikke har vaksinepass nå for neste sommer. 

- Alle under 45 får førsterett på å kjøpe konsertbilletter, inngang på fotballkamper osv. i 2022. 

- En skatteøkning for alle over 45 i 2022. Pengene øremerkes formål som gjelder barn og unge. For eksempel idrettshaller og kunstgressbaner. 

- Hver gang vaksinepasset scannes får du en regning på et gitt beløp som vil gå til økt stipend til de som har vært student det siste året.

Dette er selvfølgelig helt urealistisk, men det kunne vært et interessant sosialt eksperiment å se reaksjonen på dette. Særlig dette med skattenivået. I de baner vil vel gå uansett, da mer penger må inn for å kompensere for de utfordringene vi har skapt for barn og unge det siste året. Det gjelder for oss alle, ellers blir regningen veldig stor på sikt.

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette handler om å beskytte både samfunn og individ mot konsekvensene av en global helsekrise. Det er der fokuset bør ligge. 

Du beviser bare så alt for godt at nordmenn er bortskjemte idioter uten perspektiver. 

Kriser er i sin natur urettferdige. Det må vi leve med. Hvis vi samarbeider, kan vi kanskje komme relativt godt ut av det. Ved å skape splid, forlenger vi kriseperioden og forverrer konsekvensene.

Jeg er drittlei av sutringen.

• Liker 18
Skrevet

Greit nok om det blir brukt for reiser og store arrangementer da risikoen for smittespredning er stor.

Men vi vet godt hvor veien som er brolagt med gode intensjoner kan lede. Og det å gå ned denne veien her og innføre det som, de facto, er et medisinsk apartheid kan fort bli veldig, veldig farlig. I hvert fall i land som allerede lider av mer indre uro enn vi gjør her til lands.

• Liker 5
Gjest LadyTrouble
Skrevet

Barn og unge utgjør 20% av befolkingen. Man må faktisk ta noen hensyn til de 80% andre i dette landet også. 

Skrevet

Blir for dumt å skulle kompensere slik. Det er vel snakk om at hurtigtester skal kunne brukes også? 

Tenker vi ikke skal tenke på rettferdighet. Bedre å tenke på at de som er vaksinert kan støtte kultur og reise. Tiltakene har rammet de hardt! 

• Liker 5
Skrevet
LadyTrouble skrev (2 timer siden):

Barn og unge utgjør 20% av befolkingen.

Jøss! Er Norge et eneste stort gamlehjem?

• Liker 3
Gjest LadyTrouble
Skrevet
Anne Liese Braun skrev (2 minutter siden):

Jøss! Er Norge et eneste stort gamlehjem?

Hvis du anser alle som er myndig som pleietrengende: så ja. 

Skrevet
Robert Koch skrev (7 timer siden):

Dette handler om å beskytte både samfunn og individ mot konsekvensene av en global helsekrise. Det er der fokuset bør ligge. 

Du beviser bare så alt for godt at nordmenn er bortskjemte idioter uten perspektiver. 

Kriser er i sin natur urettferdige. Det må vi leve med. Hvis vi samarbeider, kan vi kanskje komme relativt godt ut av det. Ved å skape splid, forlenger vi kriseperioden og forverrer konsekvensene.

Jeg er drittlei av sutringen.

Reaksjonen er som forventet.

Hva tenker du om koronapasset rolle i smittespredningen da? Sannsynligvis vil nok en del velge å prøve å bli smittet nå, sånn at de får et pass til sommeren. Et slikt pass vil jo også være hemmende for hvilke tiltak man kan ha, da det er vanskelig å straffeforfølge noen for noe andre får lov til. 

Man får i praksis to arenaer. En offentlig arena, hvor folk med denne passerseddelen har tilgang, også har man en privat arena som folk lager selv, og hvor smittevernet er dårlig. 

• Liker 7
Skrevet
little fairy skrev (5 timer siden):

Blir for dumt å skulle kompensere slik. Det er vel snakk om at hurtigtester skal kunne brukes også? 

Tenker vi ikke skal tenke på rettferdighet. Bedre å tenke på at de som er vaksinert kan støtte kultur og reise. Tiltakene har rammet de hardt! 

Har vi tilstrekkelig tilgang på slike hurtigtester? Foreløpig klarer man ikke innføre det for eksempel for skoleelever i Oslo engang.

Tenker du at de ansatte i kulturbransjen bør prioriteres i valsinekøen for å få dette til? Veldig mange av dem er i en aldersgruppe som ikke får en slik passerseddel.

• Liker 4
Skrevet
Example skrev (4 timer siden):

Har vi tilstrekkelig tilgang på slike hurtigtester? Foreløpig klarer man ikke innføre det for eksempel for skoleelever i Oslo engang.

Tenker du at de ansatte i kulturbransjen bør prioriteres i valsinekøen for å få dette til? Veldig mange av dem er i en aldersgruppe som ikke får en slik passerseddel.

Nei. Går jo etter alder foreløpig. Og vi har jo allerede tiltak som bruk av munnbind for gjester og ansatte. Har vel ikke hørt om ansatte i kukturbransjen eller restaurantbransjen som er smitter via jobb?

• Liker 1
Skrevet
Example skrev (4 timer siden):

Hva tenker du om koronapasset rolle i smittespredningen da? Sannsynligvis vil nok en del velge å prøve å bli smittet nå, sånn at de får et pass til sommeren. Et slikt pass vil jo også være hemmende for hvilke tiltak man kan ha, da det er vanskelig å straffeforfølge noen for noe andre får lov til. 

Man får i praksis to arenaer. En offentlig arena, hvor folk med denne passerseddelen har tilgang, også har man en privat arena som folk lager selv, og hvor smittevernet er dårlig. 

før eller senere må en jo oppnå flokk immunitet men hvis de skal stenge ned hver influensa sesong fremover i Norge og de ikke gjør et i Europa så er drar jeg her i fra for godt. 

• Liker 4
Skrevet
little fairy skrev (5 minutter siden):

Nei. Går jo etter alder foreløpig. Og vi har jo allerede tiltak som bruk av munnbind for gjester og ansatte. Har vel ikke hørt om ansatte i kukturbransjen eller restaurantbransjen som er smitter via jobb?

Det mest utsatte yrket i Norge er å jobbe i servingsbransjen.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/oppdaterte-tall-for-koronasmitte-i-ulike-yrkesgrupper/

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, Example said:

Jeg tenker at du må begynne å forholde deg til virkeligheten.

Du har uttrykt stor bekymring for konsekvensene av smitteverntiltakene. Da er det underlig at du ikke vil at vi skal begynne å få næringslivet i gang igjen gjennom at man kan normalisere så smått ved at de som er vaksinerte kan begynne å gjenoppta en slags normalitet. Du vil altså sette samfunnsøkonomien på vent fordi du har en trassig urettferdighetsoppfatning? Du er jo fullstendig inkonsekvent.

Det er jo ikke slik at noen ikke vil tilbys vaksine. De som av ulike grunner ikke kan vaksineres vil jo selvsagt få dispensasjonsordninger. Vaksinepass har vært brukt i ulike utstrekninger i mange sammenhenger i lang tid.

Slutt å sutre!

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Problemet - som svært mange ikke ser ut til å ta inn over seg - er at det her er snakk om en gruppe mennesker som IKKE får tilbud om vaksine. 

Selv om jeg er for vaksinepasset fordi det i praksis betyr at man kan åpne opp samfunnet er det ikke rimelig at personer som ikke har sjanse til å bli vaksinert skal stenges inne. PS: jeg er over 50 - jeg får vaksine snart, jeg kan snart løpe rundt og vifte med det noe jeg gleder meg til. Men jeg er betenkt over at personer under 44 uten underliggende sykdom eller annet risikobilde som ikke får tilbud om vaksine skal bli b-laget på denne måten.

Skrevet (endret)
Robert Koch skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at du må begynne å forholde deg til virkeligheten.

Du har uttrykt stor bekymring for konsekvensene av smitteverntiltakene. Da er det underlig at du ikke vil at vi skal begynne å få næringslivet i gang igjen gjennom at man kan normalisere så smått ved at de som er vaksinerte kan begynne å gjenoppta en slags normalitet. Du vil altså sette samfunnsøkonomien på vent fordi du har en trassig urettferdighetsoppfatning? Du er jo fullstendig inkonsekvent.

Det er jo ikke slik at noen ikke vil tilbys vaksine. De som av ulike grunner ikke kan vaksineres vil jo selvsagt få dispensasjonsordninger. Vaksinepass har vært brukt i ulike utstrekninger i mange sammenhenger i lang tid.

Slutt å sutre!

Jeg ønsker at det skal åpnes for alle, ikke bare vaksinerte. Det vi derimot kan gjøre er å bruke vaksiner på en måte som demper smittetrykket, altså at de som er mest utsatt for smitte får det.

Man vaksinerer for eksempel brannmenn fordi de har noe kontakt med mennesker i redningsaksjoner osv. og regnes til en viss grad en del av helsevesenet. Det er rimelig spesielt. 

Og jeg tror helt ærlig at et vaksinepass vil undergrave alle smitteverntiltak, i tillegg til at det kan gjøre at enkelte faktisk ønsker å bli smittet.

Og det kan vare lenger enn vi tror. Om Johnson and Johnson også blir stoppet er vi langt ut på høsten, nærmere neste vinter før alle får et tilbud. 

Endret av Example
  • Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Example said:

Jeg ønsker at det skal åpnes for alle, ikke bare vaksinerte. Det vi derimot kan gjøre er å bruke vaksiner på en måte som demper smittetrykket, altså at de som er mest utsatt for smitte får det.

Man vaksinerer for eksempel brannmenn fordi de har noe kontakt med mennesker i redningsaksjoner osv. og regnes til en viss grad en del av helsevesenet. Det er rimelig spesielt. 

Og jeg tror helt ærlig at et vaksinepass vil undergrave alle smitteverntiltak, i tillegg til at det kan gjøre at enkelte faktisk ønsker å bli smittet.

Det skal åpnes for alle, så fort det er forsvarlig. Hvis du er så bekymret for samfunnsøkonomien, er det underlig at du ikke vil at de gruppene som uten nevneverdig risiko kan begynne å stimulere økonomien igjen skal få gjøre det i påvente av at alle kan gjenoppta normalitet. Du vil altså ha en rekke helt unødvendige konkurser, økning i arbeidsledighet og ytterligere trykk på velferdsbudsjettene fordi du synes det er urettferdig?

Jeg tror du utelukkende pleier dine egne interesser, og ikke vil ta innover deg hva en krise faktisk innebærer. Nå vil du plutselig ikke redusere konsekvensene av tiltakene allikevel? Hva er det da du har skreket for så lenge?

Det er ikke slik at man skaper noe permanent skille i befolkningen. Som i alle andre sammenhenger, må du stille deg i kø, og vente på din tur.

Det du skriver henger jo ikke på greip.

• Liker 5
Skrevet
Robert Koch skrev (6 minutter siden):

Det skal åpnes for alle, så fort det er forsvarlig. Hvis du er så bekymret for samfunnsøkonomien, er det underlig at du ikke vil at de gruppene som uten nevneverdig risiko kan begynne å stimulere økonomien igjen skal få gjøre det i påvente av at alle kan gjenoppta normalitet. Du vil altså ha en rekke helt unødvendige konkurser, økning i arbeidsledighet og ytterligere trykk på velferdsbudsjettene fordi du synes det er urettferdig?

Jeg tror du utelukkende pleier dine egne interesser, og ikke vil ta innover deg hva en krise faktisk innebærer. Nå vil du plutselig ikke redusere konsekvensene av tiltakene allikevel? Hva er det da du har skreket for så lenge?

Det er ikke slik at man skaper noe permanent skille i befolkningen. Som i alle andre sammenhenger, må du stille deg i kø, og vente på din tur.

Altså.. nå har vi andre begrenset vår frihet i over et år for en veldig liten del av befolkningen. Hvordan kan du da mene det er rettferdig at de som er vaksinert skal få tilbake friheten men ikke alle de andre? Jeg kommer mest sannsynelig ikke til å få tilbud om vaksine før helt på slutten av året. Hvirfor faen er det greit at alle oldisene skal få dra på ferie uten karantene for eks, og at ting skal åpnes for dem, mens jeg som er ung og frisk ikke skal få gjøre en dritt? Det er det som ikke henger på grep! Nå har vi ventet lenge på at de i risikogruppen skulle få vaksine. Da kan faenmeg de vente på at alle andre vaksineres. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
Example skrev (19 minutter siden):

Og det kan vare lenger enn vi tror. Om Johnson and Johnson også blir stoppet er vi langt ut på høsten, nærmere neste vinter før alle får et tilbud. 

Nå er du rimelig korttenkt. Det er ikke så veldig mange brannmenn og det er veldig viktig at de kan gjøre jobben sin. Får en brannstasjon utbrudd vil dette få alvorlige konsekvenser. Langt verre enn lærere som du mener bør få vaksine nå. Rimelig spesielt å mene at lærere er mer samfunnskritiske enn brannmenn.

At de i risikogruppene får vaksine er det mye smartere folk enn du som har kommet fram til. Vaksinepass kan være en løsning for å få åpnet samfunn og det er til alles beste. Joda, vi må vente på tur. Det betyr ikke at de som er vaksinert kommer til å ta første fly ut av landet. Det kan vise seg at det er like mange ikkevaksinerte som reiser som de med. Det er i allefall det som skjer nå.

Endret av 2ro
  • Liker 2
Gjest Villfisker
Skrevet
Milky skrev (3 minutter siden):

Altså.. nå har vi andre begrenset vår frihet i over et år for en veldig liten del av befolkningen. Hvordan kan du da mene det er rettferdig at de som er vaksinert skal få tilbake friheten men ikke alle de andre? Jeg kommer mest sannsynelig ikke til å få tilbud om vaksine før helt på slutten av året. Hvirfor faen er det greit at alle oldisene skal få dra på ferie uten karantene for eks, og at ting skal åpnes for dem, mens jeg som er ung og frisk ikke skal få gjøre en dritt? Det er det som ikke henger på grep! Nå har vi ventet lenge på at de i risikogruppen skulle få vaksine. Da kan faenmeg de vente på at alle andre vaksineres. 

Er penger i å la pensjonistene reise må vite. Spesielt de med god pensjon 😎

Skrevet
Robert Koch skrev (8 minutter siden):

Skillet blir permanent, jo. Det er det liten tvil om at det blir, rent psykologisk. Det er veldig lite sannsynlig at man vil få med, særlig de unge på dette igjen, når forskjellsbehandlingen blir slik den blir.

Norge bør åpne det meste før sommeren. Spørsmålet er bare hvordan. Noen grupper vil neppe være ferdig vaksinert før dette, men det visste vi jo allerede på forhånd. Smittevernstiltakene må stå i forhold til trusselen, og jo flere vaksinerte vi får, jo mer er man nødt til å åpne opp. Smitte vil vi uansett ha, da vi ikke har vaksiner til barn. 

Åpner man for vaksinepass må man også lempe på lovreguleringene av tiltakene. Da går man over på anbefalinger, anbefalinger mange ikke kommer til å følge.

• Liker 6
  • Opprett ny...