Gå til innhold

Hvor lett er det å få Antabus? (Alkoholavhengighet)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på å dra til legen og be om Antabus (eller lignende) men er redd for at legen vil prøve masse andre strategier først. Hvor lett er det å få dette om man går til legen med en alkoholavhengighet som har vart over tid? 

Anonymkode: 8d47b...82c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig lett. 

Anonymkode: dd24a...e50

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Lett. 

Anonymkode: 24244...8b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Veldig lett. 

Anonymkode: dd24a...e50

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja. Lett. 

Anonymkode: 24244...8b5

Uten at man tvinges til terapi etc? Ser det står nevnt flere steder at antibus kun skal brukes i kombinasjon med annen «terapi». 

har dere erfart at det kun er å gå til fastlegen og be om dette uten å måtte igjennom masse annet?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta regelmessige blodprøver, og derfor komme til kontroll hos fastlegen. Den vil nok prøve å motivere til samtaler om misbruket  men trenger ikke gjøre noe mer om du ikke ønsker

Anonymkode: dbe30...e29

AnonymBruker
Skrevet

De vil heller sende deg på antabus enn i terapi. Antabus betales av egen lomme.
På samme måten som de heller gir deprimerte antidepressiva enn psykolog- selv om det er på blå resept er det billigere enn psykolog.

Anonymkode: 88e5b...200

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke strategier skulle det være? Så lenge du ikke har noen helsemessige grunner til å ikke kunne ta dem er det vel bare positivt hvis de hjelper deg på veien til rusfrihet?

Husk at de ikke gjør noe med selve den psykiske avhengigheten. Det problemet sitter mellom ørene og i følelseslivet. Det er ikke så vanskelig å bli rusfri, men det er vanskelig og forbli det.

Anonymkode: 30146...349

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De vil heller sende deg på antabus enn i terapi. Antabus betales av egen lomme.
På samme måten som de heller gir deprimerte antidepressiva enn psykolog- selv om det er på blå resept er det billigere enn psykolog.

Hva koster det? 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke strategier skulle det være? Så lenge du ikke har noen helsemessige grunner til å ikke kunne ta dem er det vel bare positivt hvis de hjelper deg på veien til rusfrihet?

Husk at de ikke gjør noe med selve den psykiske avhengigheten. Det problemet sitter mellom ørene og i følelseslivet. Det er ikke så vanskelig å bli rusfri, men det er vanskelig og forbli det.

Anonymkode: 30146...349

At de nekter å gi meg resept på det hvis jeg ikke også går i terapi. Ikke at jeg ikke kunne gått i terapi altså, har bare behov for å skutte med alkoholen NÅ, har ikke tid til å vente lenge på at terapi skal virke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva koster det? 

ts

image.png.a653aa94d449b0d333ff8867e14f4d4f.png

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

image.png.a653aa94d449b0d333ff8867e14f4d4f.png

Takk, det var jo ikke så avskrekkende😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk, det var jo ikke så avskrekkende😊

ts

Nei. Også med tanke på at doseringen, så varer en boks et stykke tid.

Vanlig startdose: 200-400 mg 2-3 ganger pr. uke. Vanlig vedlikeholdsdose: 100-200 mg daglig eller 600-800 mg 2 ganger pr. uke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Også med tanke på at doseringen, så varer en boks et stykke tid.

Vanlig startdose: 200-400 mg 2-3 ganger pr. uke. Vanlig vedlikeholdsdose: 100-200 mg daglig eller 600-800 mg 2 ganger pr. uke. 

Men det er ingen krav om terapi samtidig? Ref dette, fra felleskatalogen; «Behandling skal kombineres med rådgivning.«

https://www.felleskatalogen.no/medisin/antabus-actavis-546089

ts

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er ingen krav om terapi samtidig? Ref dette, fra felleskatalogen; «Behandling skal kombineres med rådgivning.«

https://www.felleskatalogen.no/medisin/antabus-actavis-546089

ts

kan du vel få fra fastlegen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

kan du vel få fra fastlegen 

Ja, men jeg vil ikke oute meg som alkoholiker til fastlegen hvis jeg ikke kan få tablettene nå med en gang uten å måtte binde meg til terapi. Jeg lurer på om det er vanlig at man bare får utskrevet dette hvis man spør om det? Skjønner at man må ta blodprøver, det er ikke noe problem. Ønsker bare ikke å bli møtt med, «prøv å slutt selv i 6 uker og så terapi i 8 uker, så kan du få tabletter etter det.»

ts

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men jeg vil ikke oute meg som alkoholiker til fastlegen hvis jeg ikke kan få tablettene nå med en gang uten å måtte binde meg til terapi. Jeg lurer på om det er vanlig at man bare får utskrevet dette hvis man spør om det? Skjønner at man må ta blodprøver, det er ikke noe problem. Ønsker bare ikke å bli møtt med, «prøv å slutt selv i 6 uker og så terapi i 8 uker, så kan du få tabletter etter det.»

ts

Fastleger følger vel nasjonal faglige retningslinjer og en individuell vurdering. Du får lese litt om hvordan behandlingen generelt foregår

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...