AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #1 Skrevet 10. april 2021 Hei, Jeg er en relativt kort jente (160 cm) som denne våren har gått ned litt i vekt, og gjerne vil fortsette litt ned og deretter finne en måte å holde vekten stabil. Jeg har brukt kaloritelling for å gå ned ca. 5 kg, og dette funker bra for meg! Det gir meg tryggheten til å spise den maten jeg har lyst på, og likevel vite at jeg er "innenfor" målet om å gå ned. Altså passer jeg på at jeg er i et 200-300 kcal underskudd, og tillater med all form for mat så lenge jeg er innafor. I starten inkorporerte jeg nesten ingen aktivitet - og endte dermed med å spise 1200-1300 kcal om dagen fordi det var dette Lifesum og Myfitnesspal fortalte meg at jeg må spise for å gå ned litt i vekt (fordi jeg er kort og allerede ikke veier sånn alt for mye). Dette gjorde meg sulten og ga ikke rom for å spise ting jeg har lyst på av og til (sjokolade, litt snacks og kaloritette middager til kos). Så i det siste har jeg begynt å gå lengre turer (gå til jobb, gå til butikken osv.) for å kunne spise litt mer om jeg har lyst på. Da legger disse kaloritellerene til et par ekstra hundre kalorier man kan spise, og det passer bedre min livsstil. I dag har jeg f.eks gått en lang tur med familie og endt på nesten 20 000 steg. Lifesum forteller da at jeg kan spise ca. 500 ekstra kalorier og likevel være i et underskudd på 200 kcal (Altså 1700 kcal totalt). De to siste ukene har jeg spist tilbake kaloriene fra denne gå-aktiviteteten, og jeg lurer på om det er "trygt"? Ser så mange innlegg og ting i SoMe om at man aldri bør spise tilbake kaloriene fra aktivitet, og det gjør med så lei for jeg vil aldri kunne opprettholde å spise 1200-1300 kcal om dagen! Noen som har erfaringer med å spise kalorier fra steg? Vil metoden fungere over tid, eller vil jeg ende opp med å spise mer enn jeg egentlig kan for å gå ned? PS: bruker ikke pulsklokke eller lignende, kun stegene tlf sier jeg har tatt og som Lifesum/Myfitnesspal gjør om. Anonymkode: 184ad...85a
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #2 Skrevet 10. april 2021 Ville ikke spist tilbake alt, men kanskje halvparten. Estimering av forbrente kalorier er som regel dårlig og overdreven. Anonymkode: c6df1...436
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #3 Skrevet 10. april 2021 Prøver å ikke spise de tilbake. Men hvis jeg ikke klarer å holde meg unna, spiser jeg tilbake halvparten. Stoler forresten kun på kalorier forbrent ved gåing, der stemmer det ganske bra hva Lifesum angir. Andre aktiviteter/idretter virker wayyy off. Anonymkode: b1467...5aa
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #4 Skrevet 10. april 2021 Jeg tenker ikke på aktivitetskaloriene i det hele tatt. Spiser samme mengde kcal hver dag, bortsett fra litt mer på lørdagen. Når man bare er en hverdagsmosjonist og ikke har en fysisk aktiv jobb, så blir all aktivitet bare en bonus, ikke noe som gjør noe særlig utslag på vekten uansett. Jeg trener 3 ganger i uken, styrke og jogging. De andre dagene så hender det at jeg går lange turer og kommer over 15.000 skritt, men det anser jeg bare som normal aktivitet. Gjør det enkelt og spis 1500-1600 kcal til dagen. Ikke gå under det. Da blir du mett og har energi til trening, Anonymkode: e11b3...af3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Prøver å ikke spise de tilbake. Men hvis jeg ikke klarer å holde meg unna, spiser jeg tilbake halvparten. Stoler forresten kun på kalorier forbrent ved gåing, der stemmer det ganske bra hva Lifesum angir. Andre aktiviteter/idretter virker wayyy off. Anonymkode: b1467...5aa Ja, det er kun snakk om kalorier få gåing. Jeg bruker ikke pulsklokke, så mangler dessuten et par steg fra når jeg går rundt i huset og ikke bærer med meg telefonen. Hender jeg jogger i stedet for å gå, men da regner jeg dette som steg og ikke trening. Ser at alle andre kalorikalkulatorer på nett svarer med samme forbrente kalorimengde som Lifesum etter så så mange steg, og det har jo fungert hittil. Dessuten bør vel bufferen i kaloriunderskuddet på 200-300 kcal være nok til at jeg ikke går opp igjen? Jeg har snart nådd målvekten min, bare snakk om 1-2 kg mer ned nå. Og er ikke ute etter å gjøre det fortest mulig. Ønsker å opprettholde dette for livet nå. Litt redd når jeg skal opp igjen fra kaloriunderskuddet, at jeg overestimerer. Frister litt å alltid være i underskudd for å være på den sikre siden.. Anonymkode: 184ad...85a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå