AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #1 Skrevet 10. april 2021 Svigers har to døtre, jeg er gift med ene og vi har nå fått vårt første barn for litt mer enn et halvt år siden. Jeg vet at kona er flink til å sende bilder/video/snapchat til de, svigermor svarer aldri og svigerfar en sjelden gang. Vi har tenkt at det er pga korona at vi ikke blir invitert på middag/tur/grilling (herregud, mye man kan gjøre ute!). Det har vært flere anledninger, hvor min samboer har tatt initiativ til kontakt, men får ikke noe konkrete svar/blir sjelden noe av. Totalt siden sønnen vår ble født, har de sett han kanskje 10-12 ganger. Men så får vi vite/hører bruddstykker av " morsomme historier" fra barnepass av min svigersøsters barn. Overnatting og alt. Var tilfeldigvis på samme plass og tid, og da var det så vidt svigermor ga vår sønn noe som helst oppmerksomhet, kom ikke bort og prøvde å få blikkontakt. Det andre barnebarnet skulle hun ha klem av derimot og vise ting og fortelle om hvor kjekt de hadde det på besøk hjemme hos dem. Kjenner det skjærer litt i pappahjertet da vårt barn "ikke er så viktig", tydeligvis... Jeg har ikke familie, så dette ble egentlig litt nedtur. Vil det beste for vår sønn, er redd vi kan tilby han for lite, på en måte. Noen med litt objektiv blikk som kan berolige meg litt? Anonymkode: 5fc78...762
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #2 Skrevet 10. april 2021 10-12 ganger på et halvt år er ikke så verst i disse tider. Ring og fortell om dagene deres☺️ Min mor er notorisk dårlig til p svare på meldinger, men hun bryr seg like vel. Anonymkode: 985b5...33b 18
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #3 Skrevet 10. april 2021 Men barnet deres er jo veldig liten? Enig med ab over her, om at 10-12 ganger ikke akkurat er lite mtp omstendighetene. Iforhold til å svare på meldinger og sånt så trenger jo ikke det bety noe. Hvor gammelt er det andre barnebarnet? Hvis deres baby er 6 mnd så er vel ikke akkurat aktuelt med overnatting heller kanskje. Anonymkode: 95bf8...7f3 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #4 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 10-12 ganger på et halvt år er ikke så verst i disse tider. Ring og fortell om dagene deres☺️ Min mor er notorisk dårlig til p svare på meldinger, men hun bryr seg like vel. Anonymkode: 985b5...33b Nei, kanskje ikke det, men har vært plenty med flere muligheter - kanskje bare vi som har sammenlignet for mye med svigersøster, hvor det kan bli så mye som ukentlig. Hehe, ja, kanskje noe der. Igjen, vi sammenligner nok for mye, vi hadde feks garantert svart og tatt insj Anonymkode: 5fc78...762 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #5 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men barnet deres er jo veldig liten? Enig med ab over her, om at 10-12 ganger ikke akkurat er lite mtp omstendighetene. Iforhold til å svare på meldinger og sånt så trenger jo ikke det bety noe. Hvor gammelt er det andre barnebarnet? Hvis deres baby er 6 mnd så er vel ikke akkurat aktuelt med overnatting heller kanskje. Anonymkode: 95bf8...7f3 Er jo ingen unnskyldning at barnet vårt er lite? Han er veldig sterk og stor for alderen sin/våken og nysgjerrig, bablete. Mye man kan "gjøre". Det andre barnet er 3 år snart. Nei, tenkte ikke at vår skulle overnatte - nevnte overnatting i forbindelse med korona. Pfff, sikkert bare foreldreinstinkter som slår til for fullt her 🙈 Anonymkode: 5fc78...762
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #6 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er jo ingen unnskyldning at barnet vårt er lite? Han er veldig sterk og stor for alderen sin/våken og nysgjerrig, bablete. Mye man kan "gjøre". Det andre barnet er 3 år snart. Nei, tenkte ikke at vår skulle overnatte - nevnte overnatting i forbindelse med korona. Pfff, sikkert bare foreldreinstinkter som slår til for fullt her 🙈 Anonymkode: 5fc78...762 Jeg tror du kan ta det helt med ro. Det er fullstendig normalt at en 3-åring har en nærmere relasjon til besteforeldre enn en baby på et halvt år. De har jo kjent hverandre mye lenger. Anonymkode: 92fa5...049 12
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #7 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er jo ingen unnskyldning at barnet vårt er lite? Han er veldig sterk og stor for alderen sin/våken og nysgjerrig, bablete. Mye man kan "gjøre". Det andre barnet er 3 år snart. Nei, tenkte ikke at vår skulle overnatte - nevnte overnatting i forbindelse med korona. Pfff, sikkert bare foreldreinstinkter som slår til for fullt her 🙈 Anonymkode: 5fc78...762 Jeg sier ikke at du tar feil, men bare si at det fort kan være primært pga alder. En 3-åring er et lite menneske man kan lage sitt eget repertoar med, en baby er en baby for de fleste andre enn foreldrene. Jeg har en pappa/bestefar som er helt fabelaktig fra 2-årsalderen, men som er keitete med babyer, ukomfortabel med bleier og synes det er vanskelig med barn som ikke får til soving. Ser at jeg er litt lik med egne tantebarn, de er sånn passe interessante i starten, men veldig gøy når de blir eldre. Og jeg har to barn selv 😅 Anonymkode: 5670f...3b5 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #8 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror du kan ta det helt med ro. Det er fullstendig normalt at en 3-åring har en nærmere relasjon til besteforeldre enn en baby på et halvt år. De har jo kjent hverandre mye lenger. Anonymkode: 92fa5...049 Ja, det er vi klar over. Skulle bare ønske at de "så" vårt barn litt mer, i alle fall tok initiativ til det. Anonymkode: 5fc78...762
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #9 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sier ikke at du tar feil, men bare si at det fort kan være primært pga alder. En 3-åring er et lite menneske man kan lage sitt eget repertoar med, en baby er en baby for de fleste andre enn foreldrene. Jeg har en pappa/bestefar som er helt fabelaktig fra 2-årsalderen, men som er keitete med babyer, ukomfortabel med bleier og synes det er vanskelig med barn som ikke får til soving. Ser at jeg er litt lik med egne tantebarn, de er sånn passe interessante i starten, men veldig gøy når de blir eldre. Og jeg har to barn selv 😅 Anonymkode: 5670f...3b5 Ja, forstår dette. Føles nok bare litt sårt fordi vi ikke har stort nettverk og fordi vi er jo naturligvis så uendelig glad i krabaten vår og vil at besteforeldrene skal gi han litt mer oppmerksomhet/ta initiativ til at det skal kunne gå an i alle fall. Så koselig 😊 Anonymkode: 5fc78...762
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #10 Skrevet 10. april 2021 Så trist. Men barnet er lite. Bare 6 mnd. Når barnet blir større blir det bedre. eksSvigers passet ikke vårt barn før barnet rundet året. De var veldig på da..Det har roet seg helt nå som han er skolebarn, og de har yngre barnebarn enn han. Anonymkode: 88984...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #11 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så trist. Men barnet er lite. Bare 6 mnd. Når barnet blir større blir det bedre. eksSvigers passet ikke vårt barn før barnet rundet året. De var veldig på da..Det har roet seg helt nå som han er skolebarn, og de har yngre barnebarn enn han. Anonymkode: 88984...5dc Så bra 😊 oidå, stakkars guteten deres 😳 Anonymkode: 5fc78...762
Ginny Skrevet 10. april 2021 #12 Skrevet 10. april 2021 10-12 ganger på et halvt år er mye, med mindre dere bor i gangavstand. Det er bortimot dobbelt så mange ganger som både mine foreldre og svigermor har truffet sønnen min, og han er 2 🤔 Jeg skjønner at det er vondt for dere når besteforeldrene tilsynelatende bryr seg mer om eldre barnebarn, men så lenge ungen deres er så liten ville jeg gitt det litt tid. De større er flinkere på å kreve kontakt, og det er enklere å kommunisere med dem 😊 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #13 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er jo ingen unnskyldning at barnet vårt er lite? Han er veldig sterk og stor for alderen sin/våken og nysgjerrig, bablete. Mye man kan "gjøre". Det andre barnet er 3 år snart. Nei, tenkte ikke at vår skulle overnatte - nevnte overnatting i forbindelse med korona. Pfff, sikkert bare foreldreinstinkter som slår til for fullt her 🙈 Anonymkode: 5fc78...762 Jeg skjønner hva du mener, men retrospekt ser jeg at de rundt ofte ikke ser disse tingene som vi gjør og ønsker at de skal se, og at jeg hadde en helt annen forståelse av mitt barns utvikling enn slekta. De ser en baby som er nusselig, men som foreløpig er så avhengig av mamma og pappa at de ikke kan tulle og herje som de vil. Jeg er sikker på at forholdet til besteforeldrene vil endre seg når barnet deres blir litt større 😊 Vi har vært i lignende situasjon der to søsken fikk barn med to års mellomrom. Det første barnebarnet får kanskje litt mer i starten og deretter trenger også de med det største barnet litt mer «hjelp», men erfaringen vår er at dette jevnet seg ut da neste barnebarn ble større, og deretter var besteforeldre veldig nøye på å passe på at det var ganske «likt» fordelt. Anonymkode: 84297...a4c 1
Rosa Dartle Skrevet 10. april 2021 #14 Skrevet 10. april 2021 Når ungene blir 2-3 begynner de å mase på å være med besteforeldre, dra til besteforeldre, sove hos besteforeldre, ta med besteforeldre på alt.. Det er et evig besteforeldremas her i alle fall, og blir automatisk litt mer enn da vi hadde baby. 😄Ser svigers mye oftere nå enn vi gjorde før vi fikk barn. Vet ikke hvor stort barnet deres er, men tror det vil ordne seg når han blir litt større. 😊 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #15 Skrevet 10. april 2021 Tror det også kan komme av at foreldre hennes har ulike forhold til sine døtre? Og at søsteren er av typen som alltid er innom foreldrene ofte på eget initiativ? Og på den måten er barnet der ofte, får tett forhold til besteforeldrene osv. Istedenfor å sammenligne med andre, ta initiativ og skap deres eget forhold til besteforeldrene på deres måte. Her har foreldrene mine tettere forhold til mine to barn, enn mine søskens. Av naturlige årsaker. Vi bor i samme borettslag, jeg er alene med barna så de føler nok at de vil stille opp litt ekstra for å hjelpe meg i hverdagen. Begge brødrene mine er gifte og bor litt lengre unna så blir mer helgebesøk, enn å se hverandre i travle hverdager. Mine barn kan nå springe bort selv når de vil feks. Mine brødre har jo full mulighet til å både besøke og invitere foreldrene mine når de måtte ønske det, men tror faktisk de synes det er helt greit å ikke «bo oppå hverandre». De har behov for mer space i hverdagen. Alle er vi forskjellige og veldig dumt å sammenligne. Ta ansvar for forholdet dere ønsker. Anonymkode: 24656...d09 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #16 Skrevet 11. april 2021 Eller så kan det være at du har helt rett. Svigersøster kan være favoritten, og da også hennes baren. Sånn har jeg vokst opp, min bror var gullgutten, jag bare var der. Min bror sine barn hadde veldig mye kontakt med besteforeldrene, pass fra de var heeelt små, eget barnesete i bilen.....osv Mine barn? Nei, det passer ikke at du tar de med hit, de er så ville. Nei, vi kan ikke passe de, ikke en hel kveld, nei det er for mye ansvar. Mitt forhold til spesielt min mor, kokte ut i kålen, for å si det enkelt. Anonymkode: 4cc72...c29
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #17 Skrevet 11. april 2021 Når vårt barn var 6 mnd traff hun besteforeldrene 1-2 ganger i mnd. Nå som hun er 3 år er der 1-4 ganger i uka. Det er rett og slett mye enklere og morsommere å leke med og snakke med en 3 åringen enn et spedbarn. Og nå har de en gjensidig god relasjon. Hvis de fortsatt forskjellsbehandler når deres er 1,5 ville jeg reagert. Anonymkode: 08440...50c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #18 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er jo ingen unnskyldning at barnet vårt er lite? Han er veldig sterk og stor for alderen sin/våken og nysgjerrig, bablete. Mye man kan "gjøre". Det andre barnet er 3 år snart. Nei, tenkte ikke at vår skulle overnatte - nevnte overnatting i forbindelse med korona. Pfff, sikkert bare foreldreinstinkter som slår til for fullt her 🙈 Anonymkode: 5fc78...762 Det er stor forskjell på en baby og en treåring. Min mor har alltid hatt travel jobb og spontane besøk har aldri vært hennes styrke. Hun er heller ikke særlig glad i babling med babyer, men synes nok barnebarn blir mye morsommere og enklere når de har blitt 3-4 år. Hun er likevel glad i alle barnebarn og engasjement øker når barna kommer ut av bleier og begynner å snakke. Anonymkode: 97cf1...70e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå