Gå til innhold

Negerboller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er risboller du beskriver. 

Men ønsker du en kul kake så kan du lage skumkake. Skumkake er kokosbolle i kakeform. 

Anonymkode: 6ce65...ea0

Vi kaller risboller for negerskiter/negerboller, så, jo jeg beskrev det rett.

Anonymkode: f6f08...1f2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (2 minutter siden):

Sleng på en kysseemoji når du skjønner at du driter deg ut. Elegant 🙈

Sleng på en ape-emoji når du skjønner at det er det nivået du ligger på. Intelligent😙

Anonymkode: ec213...5ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sleng på en ape-emoji når du skjønner at det er det nivået du ligger på. Intelligent😙

😂 god natt. Orker ikke mer. Får ta det videre i morgen. Er trøtt, og nå er nivået vårt så lavt at det får holde for i dag 🥳

AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (5 minutter siden):

Spørs om du hadde fått det du ville ha da.

virker som du fortsatt ikke forstår hele grunnlaget til denne tråden. Stakkars TS prøvde å få oppskriften på det som heter Negerboller. Plutselig er alle som vet hva Negerboller er rasister. Tror ikke det er viktig for noen i tråden her hva man kaller de bollene, men det var nå en gang Negerboller hen ville ha oppskriften på. En av de største bremsene til arbeidet mot rasisme i samfunnet er nettop det du driver med. Slutt å bruk energien din på å bli krenket over navnet på et gammelt bakeverk. Du er woke pr def.

Du snur i tillegg dette på hode. Eneste som fremstår som et såret lite snøfnugg med definisjonsmakt her er faktisk deg. Ikke særlig elegant heller.

Ro ned sårheten og krenkbarheten din. Pust med magen, les tråden på nytt og prøv en gang til å forstå hva det handler om.

Ja, stakkars ts!

https://www.riksmalsforbundet.no/diskriminering-ord-som-har-gatt-ut-pa-dato/

Om du klarer å lese så langt, er det noen interessante avsnitt et stykke nede i artikkelen. Spennde at du tenker at jeg har definisjonsmakt her forresten, for så vidt jeg kan se, er de fleste her enige om å kalle bollene for negerboller. Og du, ro ned hersketeknikken da, jeg trenger ikke være såret for å mene noe er rett eller urett. Ingen sier at negerbolleforkjemperne er rasister. Men å insistere på å bruke et rasistisk ord som faktisk sårer folk som er farget, er ganske sært.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (15 minutter siden):

Spørs om du hadde fått det du ville ha da.

virker som du fortsatt ikke forstår hele grunnlaget til denne tråden. Stakkars TS prøvde å få oppskriften på det som heter Negerboller. Plutselig er alle som vet hva Negerboller er rasister. Tror ikke det er viktig for noen i tråden her hva man kaller de bollene, men det var nå en gang Negerboller hen ville ha oppskriften på. En av de største bremsene til arbeidet mot rasisme i samfunnet er nettop det du driver med. Slutt å bruk energien din på å bli krenket over navnet på et gammelt bakeverk. Du er woke pr def.

Du snur i tillegg dette på hode. Eneste som fremstår som et såret lite snøfnugg med definisjonsmakt her er faktisk deg. Ikke særlig elegant heller.

Ro ned sårheten og krenkbarheten din. Pust med magen, les tråden på nytt og prøv en gang til å forstå hva det handler om.

Delvis enig, tror jeg.

Tråden startet som en trolletråd for å trigge folk ved å bruke ordet neger. Uten å bruke ordet neger rett frem. Det ble pakket inn i et unødvendig spørsmål om oppskrift på noe som ble kalt for negerboller mange år siden. Det funket ikke, for å si det mildt.
For problemet til TS er. Det er 2021. De aller fleste vet og forstår hvor ordet neger kommer fra, hva slags belastning og historie det har og hvorfor det er galt å bruke det ordet i dag. Var mye rart, korttenkt, skadelig og sykt folk gjorde før i tiden. "Det ble jo sagt før, hvorfor ikke i dag" er et patetisk argument og det er det nok svært få her inne som vil si også. Som sagt, det er 2021 og vi vet alle hvorfor dette produktet endret navn fra negerbolle, men det endrer ikke det faktumet at det en gang i tiden faktisk ble kalt for negerbolle. Uten at det hadde en rasistisk baktanke. 

Det TS ikke tenkte på, var at tråden kunne ta en helt annen vending. Tråden handler om "Hva slags matrett ble kalt for negerboller før i tiden". Du har tre alternativer og det er det vi krangler om. Jeg har rett, for det har jeg alltid, det står mellom risboller, kokosboller med og uten kokos og riskuler. De i midten er det som en gang ble kalt for negerboller og nei, det var ikke bare dialekt som noen påstår. Det sto på pakningene du kunne kjøpe i butikk og det så seint som i alle fall 25 år siden. Noen tullinger prøver å kalle de for sjokoladeboller, noe som er helt feil. For det er hveteboller med sjokolade i. Det riktige politiske korrekte ordet som noen produsenter, inkludert de som selger sin vare hos europris, har gått for ordet "sjokoboller".

Jeg har ikke sett noen i tråden forsvaret det ordet. Jeg forsvarer ikke det ordet. Det vi diskuterer er hva slags produkt som gikk under det navnet før. Du kan ikke sjekke kolonial eller meny for å vise et bilde av produktet hvor det står svart på hvit "Negerboller og kokosboller" på emballasjen. For de finnes ikke lengre og de ble nok fjernet lenge før google. Men, de fantes og det var kokosboller uten kokos, ikke risboller og ikke riskuler og aldri i verden har noen kalt hveteboller med sjokolade noe annet enn sjokoladeboller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, stakkars ts!

https://www.riksmalsforbundet.no/diskriminering-ord-som-har-gatt-ut-pa-dato/

Om du klarer å lese så langt, er det noen interessante avsnitt et stykke nede i artikkelen. Spennde at du tenker at jeg har definisjonsmakt her forresten, for så vidt jeg kan se, er de fleste her enige om å kalle bollene for negerboller. Og du, ro ned hersketeknikken da, jeg trenger ikke være såret for å mene noe er rett eller urett. Ingen sier at negerbolleforkjemperne er rasister. Men å insistere på å bruke et rasistisk ord som faktisk sårer folk som er farget, er ganske sært.

Gi deg. Det er ingen som har skrevet bastant at navneendringen var feil. Ingen som sier de heter det i dag. Alle snakker om en matprodukt som en gang gikk under negerbolle. Så ta deg en bolle og gå utav tråden om du føler deg krenket. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gi deg. Det er ingen som har skrevet bastant at navneendringen var feil. Ingen som sier de heter det i dag. Alle snakker om en matprodukt som en gang gikk under negerbolle. Så ta deg en bolle og gå utav tråden om du føler deg krenket. 

ts spør etter oppskrift på en dessert. Det har aldri vært snakk om at kokosboller het negerboller. hvor har du det fra? Du får finne et bilde som bevis da 😉

Anonymkode: 0401a...f00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

ts spør etter oppskrift på en dessert. Det har aldri vært snakk om at kokosboller het negerboller. hvor har du det fra? Du får finne et bilde som bevis da 😉

Ja ts spurte om det, men temaet i tråden ble snudd til "Hva heter negerboller egentlig?". For det er der diskusjonen er heitest nå. Helt til frøken krenka og misbruk av rasismekortet kom inn å ødela tråden. 

Og det har blitt gitt flere bevis i tråden av negerboller er kokosboller uten kokos. På pakningen til produktet så sto det før i tiden "Negerboller" og "kokosboller". Det er topper med skum, oppå en tynn vaffelkjeks i bunnen (den i butikk har en vaffelaktig kjeks, andre oppskrifter bruker diverse kjeks som bunn) og trekket med trekk laget av blant annet delfiafett og sjokolade. Den ene har kokos på, sier seg selv, og den andre ikke og det er eneste forskjellen på de to. 

Det er ikke laget med puffet ris og det er heller ikke laget med havre. Det er risboller og riskuler. 

• Liker 1
Skrevet
Peonjenta skrev (1 time siden):

Man har kalt disse kakene negerboller i åresvis, har ingenting med rasisme å gjøre.  For ikke så alt for mange år siden kalte man folk fra Afrika negere, dette lærte vi også på skolen. Mange her som lar seg krenke på andres vegne her selv om kanskje ikke svarte fra Afrika er krenket i det hele tatt.  Syns det er så morsomt.🤣

Besteforeldrene dine eller generasjonen deres, lærtes nok mest sannsynlig at homofili ikke var greit heller. Betyr ikke at det er rettferdigjort at de skal gå å være homofobiske til dags dato. 

Jeg er ikke personen som blir krenket av ordet "neger", uansett så er jeg oppegående nok til å forstå hvorfor det ikke er greit å slenge rundt seg. Det er et ord ladet med mye negativitet som også flere mørkhudede har uttrykt seg for at de IKKE liker. Du kan synes det er så utrolig morsomt du bare vil, men sier nok litt om deg. 

Argumentasjonen din om at du ble lært opp på skolen at afrikanere heter "negere" er jo helt latterlig. Om du ikke forstår hvorfor.. 

Hvorfor har mange så ekstreme behover for å tviholde på ordet "neger", når man VET at mange synes det er ubehagelig. Det er skammelig. Lurer på hvor morsomt du hadde synes det hadde vært om du gikk å slengte rundt "neger" til en gruppe med svarte mennesker.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi burde ikke bruke ordet neger lenger siden de som blir referert til som negere vil ikke bli kalt det. Samtidig så kan burde man ikke kalle de som ikke har skjønt dette rasister siden ordet var ikke rasistisk til å begynne med. Om du bruker det med vilje for å provosere så er du en drittunge

Anonymkode: 99700...a84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi burde ikke bruke ordet neger lenger siden de som blir referert til som negere vil ikke bli kalt det. Samtidig så kan burde man ikke kalle de som ikke har skjønt dette rasister siden ordet var ikke rasistisk til å begynne med. Om du bruker det med vilje for å provosere så er du en drittunge

Det er jeg enig i. Og da jeg jobba med eldre, brukte jeg aldri energi på å endre bruken av det ordet. Men når mennesker på min alder (40) eller yngre bruker ordet, tenker jeg at de må ha bodd under en stein for å ikke ha fått med seg at det er lite ok å bruke. Tror de fleste som bruker det ikke er rasister, men litt vel selvopptatte - «jeg blir ikke krenka av det, så hva er problemet?» Er ikke det en del av hverdagsrasismen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja ts spurte om det, men temaet i tråden ble snudd til "Hva heter negerboller egentlig?". For det er der diskusjonen er heitest nå. Helt til frøken krenka og misbruk av rasismekortet kom inn å ødela tråden. 

Og det har blitt gitt flere bevis i tråden av negerboller er kokosboller uten kokos. På pakningen til produktet så sto det før i tiden "Negerboller" og "kokosboller". Det er topper med skum, oppå en tynn vaffelkjeks i bunnen (den i butikk har en vaffelaktig kjeks, andre oppskrifter bruker diverse kjeks som bunn) og trekket med trekk laget av blant annet delfiafett og sjokolade. Den ene har kokos på, sier seg selv, og den andre ikke og det er eneste forskjellen på de to. 

Det er ikke laget med puffet ris og det er heller ikke laget med havre. Det er risboller og riskuler. 

Her tror jeg du husker feil. Finner ikke noen bilder av emballasje med ordet negerboller på. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jeg enig i. Og da jeg jobba med eldre, brukte jeg aldri energi på å endre bruken av det ordet. Men når mennesker på min alder (40) eller yngre bruker ordet, tenker jeg at de må ha bodd under en stein for å ikke ha fått med seg at det er lite ok å bruke. Tror de fleste som bruker det ikke er rasister, men litt vel selvopptatte - «jeg blir ikke krenka av det, så hva er problemet?» Er ikke det en del av hverdagsrasismen? 

Delvis enig, men ville ikke kalt det rasisme. De er ignorante. Rasister hater folk som ser annerledes ut

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt dumt at det finnes en del rap med ordet nigger i, disse sangene finner du på alt fra Applestore, Youtube, Tidal og Spotify... Det er kanskje best at vi bannlyser dette i samme slengen? Når det ikke er greit å brukte dette ordet.

Anonymkode: 395ec...0f4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Litt dumt at det finnes en del rap med ordet nigger i, disse sangene finner du på alt fra Applestore, Youtube, Tidal og Spotify... Det er kanskje best at vi bannlyser dette i samme slengen? Når det ikke er greit å brukte dette ordet.

Vil ikke si det er så mange sanger som har ordet nigger i seg, nigga derimot ja. Igjen om du ser på norske sanger med ordet neger i, er det nok ikke så veldig mange igjen av de. 

Uansett så vil jeg legge til at i USA når de bruker ordet "nigga", er det ofte brukt som "kompis". De sier jo "my nigga" i en positiv setting. 

Derimot i norge gjør vi ikke det med ordet neger, det er ikke brukt som et positivt ladet ord på noen måter. I norge bruker vi det kun om vi omtaler mørkhudede mennesker. Vil si det er en vesentlig forskjell. De typiske personene i norge som sier neger er middelaldrende personer som krever å få bruke ordet siden de er vokst opp med det. 

Slutt å bruke ord man vet provoserer andre, å bruke det hjemme eller til venner som godtar det? sure, gjør hva du vil. Derimot det å gå rundt å "claime" ordet neger er bare flaut. Vis litt respekt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Disse husker jeg mine besteforeldre kalte negeboller

Upassende negerkys - Kristeligt Dagblad

Anonymkode: 68f5a...42f

Den ene er negerboller og den andre er kokosboller, det lærte jeg.

Anonymkode: be4e2...d3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nigger synes jeg ikke er ok, men neger er en betegnelse.

Anonymkode: be4e2...d3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så dum er du ikke.
Det er forskjell på å bruke ordet innad i «gruppen» for å ufarliggjøre uttrykket og å bruke det utenfor. Du kan jo dra til USA og teste det ut i et svart nabolag😉

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har mistet oppskriften min på negerboller, og finner ikke noe når jeg googler. Mener det var kaffe? Sterk muligens og havregryn.

Noen her som har oppskriften? 

Anonymkode: 54ffb...fac

Mener det er kaffe( espresso), havregryn, sukker, kakao, vann, en stund siden nå jeg gjorde negerboller😃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Delvis enig, men ville ikke kalt det rasisme. De er ignorante. Rasister hater folk som ser annerledes ut

Men det var det jeg mente. Problemet med hverdagsrasisme er jo at folk som ikke er typiske rasister sier og gjør ting som er med å opprettholde rasistiske holdninger i samfunnet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...