Gå til innhold

Negerboller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har oppskrift på sjokoladeprinser:

100gr smør

1dl sukker

3dl havregryn

2ss kakao

2ts vaniljesukker 

Eventuelt 2ss sterk kaffe

Mos alt sammen med hendene, lag små boller og rull dem i kokos, settes i kjøleskapet før servering

Anonymkode: 4718b...c3f

Tusen takk 🙏🏻

Anonymkode: 54ffb...fac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har mistet oppskriften min på negerboller, og finner ikke noe når jeg googler. Mener det var kaffe? Sterk muligens og havregryn.

Noen her som har oppskriften? 

Den må du lengre utpå landet med. For når du googler negerboller eller kokosboller uten kokos, så får du opp oppskrift på 1. og 2. treff. Du lagde tråden for å provosere, men tror nok svært få lar seg bli krenket av bakverk. 

Ting hadde en annen betydning før og generasjon krenka har ødelagt det meste. Selv Pippi's far ble fratatt sin tittel av generasjon krenka. 

Anonymkode: 6ce65...ea0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
lemoncake skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke det samme som negerboller. Det du beskriver er jo vanlige risboller. 

Jeg husker negerboller. Det var ihvertfall kaffe, kakao, sukker og en del smør. Jeg mener at smøret var romtemperert og ble knadd sammen med de andre ingrediensene. Liker ikke smør, derfor husker jeg det så godt. Noen ganger hadde vi havregryn i. Denne massen ble trillet til mange små runde kuler. Av og til rullet i kokos. 

Nei. Du tar feil, da er det flere typer negerboller.

Anonymkode: 99071...bcf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den må du lengre utpå landet med. For når du googler negerboller eller kokosboller uten kokos, så får du opp oppskrift på 1. og 2. treff. Du lagde tråden for å provosere, men tror nok svært få lar seg bli krenket av bakverk. 

Ting hadde en annen betydning før og generasjon krenka har ødelagt det meste. Selv Pippi's far ble fratatt sin tittel av generasjon krenka. 

Reaksjonene i tråden sier nå at folk går rett på og blir nettopp «krenket» av bakverk 😂

Anonymkode: ed76e...4b2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Milky skrev (13 minutter siden):

Heter det virkelig negerboller? Hva med sjokoladeboller eller et litt finere navn?

Det har hetet negerboller i alle tider. Hvor gammel  er du egentlig? 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det heter sjokoladeboller....

Anonymkode: 68f5a...42f

Nei, negerboller.

Anonymkode: d0a5a...21e

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, negerboller.

Gammel nok til å innse at det ikke bør hete negerbolle. Har vi ikke kommet lenger enn det? Hva skal neste rett hete, transekake? Lesbegele?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, negerboller.

Nei det har det ikke, jeg er 40 år og har spist alle de forskjellige tingene det har blitt linket til her, har aldri hørt det bli omtalt som «negerboller», er du 90? 

Anonymkode: 5c222...eb1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Milky skrev (16 minutter siden):

Heter det virkelig negerboller? Hva med sjokoladeboller eller et litt finere navn?

Sjokoladeboller er ikke det samme. Usikker på hva negerboller heter i dag, er derfor jeg ikke finner frem til den gamle oppskriften mormor alltid brukte. Vet jeg hadde den lagret i bokmerkene mine på den forrige pcen min som ikke virker lengre......

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Risboller lages med delfiafett, negerboller (slik dem jeg kjenner til og som TS sannsynligvis sikter til) lages med smør og kaffe, inneholder ikke puffer ris. De er også nokså små.  Google selv så ser du hva som kommer opp. 

Endret av lemoncake
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg googler negerboller så kommer det opp flere typer, både sånn man ruller, kokkosboller og risboller. Altså, flere typer negerboller!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
lemoncake skrev (Akkurat nå):

Risboller lages med delfiafett, negerboller (slik dem jeg kjenner til og som TS sannsynligvis sikter til) lages med smør og kaffe, inneholder ikke puffer ris. De er også nokså små. 

Det finner flere. 

AnonymBruker
Skrevet
lemoncake skrev (7 minutter siden):

Dette er ikke det samme som negerboller. Det du beskriver er jo vanlige risboller. 

Jeg husker negerboller. Det var ihvertfall kaffe, kakao, sukker og en del smør. Jeg mener at smøret var romtemperert og ble knadd sammen med de andre ingrediensene. Liker ikke smør, derfor husker jeg det så godt. Noen ganger hadde vi havregryn i. Denne massen ble trillet til mange små runde kuler. Av og til rullet i kokos. 

Det er akkurat sånn jeg også husker hvordan de lages! Vi har alltid havregryn med.

Anonymkode: 4718b...c3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det har det ikke, jeg er 40 år og har spist alle de forskjellige tingene det har blitt linket til her, har aldri hørt det bli omtalt som «negerboller», er du 90? 

Jeg er 29 år, har aldri hatt oppskriften eller laget dem i oppveksten, men jeg har både hørt og smakt på negerboller. Man trenger ikke være gammel, for å ha opplevd ulike tradisjoner her i Norge. Og fakta er at neger ikke pleide å være et krenkende ord.

Trenger vi å bruke det den dag i dag, nei, men det finnes en oppskrift på noen sjokolade/kaffe type konfekt boller som ble kalt «negerboller».

• Liker 7
Skrevet

Det finner flere. 

Google det da! Kommer ikke opp noen med puffet ris.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feil! Ekte negerboller, som før i tiden het negerboller, på esken i butikken. Var og er skumtopper med sjokoladetrekk og tynn kjeksbunn. 

De heter ikke sjokoladeboller i dag, de heter for "flødeboller", google it. I norge blir de kalt for sjokoboller av butikker, men det er ikke ekte navnet for det om. 

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Disse husker jeg mine besteforeldre kalte negeboller

Upassende negerkys - Kristeligt Dagblad

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 29 år, har aldri hatt oppskriften eller laget dem i oppveksten, men jeg har både hørt og smakt på negerboller. Man trenger ikke være gammel, for å ha opplevd ulike tradisjoner her i Norge. Og fakta er at neger ikke pleide å være et krenkende ord.

Trenger vi å bruke det den dag i dag, nei, men det finnes en oppskrift på noen sjokolade/kaffe type konfekt boller som ble kalt «negerboller».

Da er det i så tilfelle en dialekts ting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lemoncake skrev (Akkurat nå):

Google det da! Kommer ikke opp noen med puffet ris.

Jo. Kommer opp bilde av det. Og alle jeg kjenner kaller de negerboller. Tjukk i huet eller?? Aldri hørt om geografiske forskjeller? 

AnonymBruker
Skrevet

Disse husker jeg mine besteforeldre kalte negeboller

Upassende negerkys - Kristeligt Dagblad

Yes, dette er også en variant av negerboller. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Milky said:

Da vi var små var neger like vanlig som nordmann og kineser. Så var ikke noe galt i å kalle det negerboller, er jo det det heter også :)

Anonymkode: 36898...6d7

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...